Förneka förintelsen, tillåtet?

1 2 3 4
mrx35
P26
Medlem

10 december 2010 20:32 | #1 mrx35

Är det tillåtet att förneka förintelsen i Sverige eller räknas det som hets mot folkgrupp eller är det en egen lag. Är det förbjudet så är det ännu ett bevis för att Det inte finns riktig yttrandefrihet någonstans. Jag säger inte att jag förnekar förintelsen Till dom som gör det frågar jag bara : Vart tog 6miljoner Judar vägen?. eran åsikt i frågan?

Jacko91
P30
Medlem

10 december 2010 20:45 | #2 Jacko91

mm, 6 miljoner judar har inte felsad

Borttagen medlem

10 december 2010 20:48 | #3 Avslutat konto

Tror det räknas som hets mot folkgrupp :P

fuckdisney
P27
Medlem

10 december 2010 20:49 | #4 fuckdisney

Skrivet av Arzzo92 View Post

Det är kul att åka på läger.rolleyes

Sarkasm
P27
Medlem

10 december 2010 20:50 | #5 Sarkasm

Kan väl inte vara hets mot folkgrupp att förneka något. Det har aldrig vart olagligt att tro. Däremot skulle det vara intressant att höra vad det finns för motargument. Bevisen är ganska starka, och det krävs nog en speciell bakgrund, eller åsikt att försöka hålla undan det.

Sarkasm
P27
Medlem

10 december 2010 20:51 | #6 Sarkasm

Skrivet av fuckdisney View Post
Skrivet av Arzzo92 View Post
Det är kul att åka på läger.rolleyes

men vafan x|

Borttagen medlem

10 december 2010 21:00 | #7 Avslutat konto

"när man dödat en människa är man en mördare. när man dödat en milljon människor är man en gud" - adolf hitler

Fuser
P30
Moderator

10 december 2010 21:03 | #8 Fuser

Har för mig att det är förbjudet, och är det inte det borde det i så fall förbjudas. Struntar för övrigt ifall någon tycker att jag är odemokratisk för den sakens skull. Om demokrati skall inbegripa rätten att genom rena lögner missleda allmänheten med intentionen att sprida rasistiska åsikter så vet jag inte om jag tycker att diktatur är så förbannat mycket värre ändå.

Det är viktigt att komma ihåg att även om man hellre har ett överlag demokratiskt styre så finns det en hel del brister även inom det och ibland kan det rentav bara vara nyttigt att använda sig av vissa auktoritära inslag. Alla system har sina fördelar, det gäller även diktatur, även om det givetvis finns en väldig massa nackdelar med det. Själv ser jag ingen anledning att envetet bara använda sig av ett bristfälligt system och bara av ren princip avvisa fördelar med ett annat system bara för att det systemet överlag är dåligt.

Det är inte så att jag stödjer Iran och liknande diktaturer, men precis alla inskränkningar i yttrandefriheten behöver inte per automatik vara dåliga bara för att de ingår i auktoritära system.

Azarlak
P26
Medlem

10 december 2010 21:14 | #9 Azarlak

Det borde absolut inte vara olagligt, då skulle man lika gärna kunna säga att alla som tvivlar på att jorden är rund eller vad som helst, skulle få fängelsestraff eller något sådant, om vi skulle införa lagar mot att tycka eller tro något, vilket man inte kan påverka själv, så skulle vi vara likadana som Hitler eller rasister eller så.

AnArchoz
P28
Medlem

10 december 2010 21:23 | #10 AnArchoz

Märker att auktoritär vänster inte bryr sig om yttrandefrihet.

Nej, det är inte olagligt. I Tyskland är det dock olagligt.

IronyFist
P31
Medlem

11 december 2010 13:50 | #11 IronyFist

Skrivet av Sarkasm View Post
Kan väl inte vara hets mot folkgrupp att förneka något. Det har aldrig vart olagligt att tro. Däremot skulle det vara intressant att höra vad det finns för motargument. Bevisen är ganska starka, och det krävs nog en speciell bakgrund, eller åsikt att försöka hålla undan det.

Det huvudsakliga motargumentet jag har hört är att man byggt gaskammrarna i efterhand. Detta för att många av dom faktiskt är återuppbyggda eftersom militärer som fritog lägren ofta sprängde de ursprungliga eftersom dom fann dem som väldigt motbjudande. Typ så iaf.

IronyFist
P31
Medlem

11 december 2010 13:51 | #12 IronyFist

Skrivet av AnArchoz View Post

Vi tycks inte ha nån yttrandefrihet i vilket fall. Det är väl Wikileaks ett bevis på?

arebokert
P28
Medlem

11 december 2010 14:03 | #13 arebokert

Skrivet av IronyFist View Post
Vi tycks inte ha nån yttrandefrihet i vilket fall. Det är väl Wikileaks ett bevis på?

Exakt. Censureringen av wikileaks är ett perfekt exempel på att yttrandefriheten bara gäller när politikerna tycker att den ska gälla. Det bevisar också att Sverige är USAs egna lilla knähund som lyder minsta vink.
Varför inte sätta en ny stjärna på den Amerikanska flaggan, "Staten Sverige"...

AnArchoz
P28
Medlem

11 december 2010 14:12 | #14 AnArchoz

Skrivet av Fuser View Post
Har för mig att det är förbjudet, och är det inte det borde det i så fall förbjudas.

Skrivet av IronyFist View Post

Det var detta jag tänkte på.

PiXiie
F30
Medlem

11 december 2010 15:07 | #15 PiXiie

De 6 miljonerna åkte på solsemester på ibitza!

Azarlak
P26
Medlem

11 december 2010 15:13 | #16 Azarlak

Skrivet av PiXiie View Post
De 6 miljonerna åkte på solsemester på ibitza!

O_O

Borttagen medlem

11 december 2010 15:15 | #17 Avslutat konto

men alla vet riskerna att åka på camping med tyskar :o

AnArchoz
P28
Medlem

11 december 2010 15:20 | #18 AnArchoz

Är det tillåtet att förneka Sovjets gulag-förtryck i Ryssland? Det pratas om en avstalinisering i Ryssland.

IronyFist
P31
Medlem

11 december 2010 15:27 | #19 IronyFist

Skrivet av arebokert View Post
Exakt. Censureringen av wikileaks är ett perfekt exempel på att yttrandefriheten bara gäller när politikerna tycker att den ska gälla. Det bevisar också att Sverige är USAs egna lilla knähund som lyder minsta vink. Varför inte sätta en ny stjärna på den Amerikanska flaggan, "Staten Sverige"...

Eller så kunde dom lägga till typ 188 stjärnor. En för varige suverän stat i världen med undantag för Kina, Ryssland, Nordkorea och Palestina. Kina och Ryssland för att USA inte har nån makt över dom, dom är både större och utan särskillt USA-vänliga styren. Nordkorea för att dom är så isolerade så ingen utom Kim Jong Il har nån makt där. Palestina på grund av Israel-Palestinakonflikten. Alla andra stater är ju USA:s lydstater eller för små för att ha nåt att säga till om.

IronyFist
P31
Medlem

11 december 2010 15:34 | #20 IronyFist

Det var detta jag tänkte på.

Misstänkte det.

Är det tillåtet att förneka Sovjets gulag-förtryck i Ryssland? Det pratas om en avstalinisering i Ryssland.

Finns Gulag ens i samma benämnelse idag som mellan 1929 och 1953? Och för övrigt har jag aldrig hört någon som förnekat dess existens.

Personligen tycker jag dessutom att förintelsen var snäppet värre (om man nu kan mäta sånt över huvud taget o.O) då man på 3 år slaktade 6 miljoner människor. I Gulag så passerade 14 miljoner människor igenom systemet mellan '29 och '53 men "bara" 1,053,829 människor, exkluderat de som dog kort efter det att de släppts därifrån.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gulag

1 2 3 4

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.