Migrationsverket? genialiskt eller dumt?

mrx35
P26
Medlem

1 december 2010 16:45 | #1 mrx35

Jo så här är det på min skola går det en elev hon går i sjuan. Igår fick hon reda på att hon ska utvisas hon har bott i Sverige i 4 år och hennes mor har dött här under tiden och ligger begravd här. Hon skickas tillbaka till Kosovo som trots att det inte är krig där är långt ifrån lika säkert som Sverige. Min fråga är Hur tänker migrationsverket både humant och inför framtiden?

AnArchoz
P28
Medlem

1 december 2010 17:13 | #2 AnArchoz

Skrivet av mrx35 View Post
Jo så här är det på min skola går det en elev hon går i sjuan. Igår fick hon reda på att hon ska utvisas hon har bott i Sverige i 4 år och hennes mor har dött här under tiden och ligger begravd här. Hon skickas tillbaka till Kosovo som trots att det inte är krig där är långt ifrån lika säkert som Sverige. Min fråga är Hur tänker migrationsverket både humant och inför framtiden?

Måste vara ett felsteg i papprerna. Migrationsverket brukar inte vara så dumma. Nej, inte ens dem.

exit
P38
Moderator

1 december 2010 17:20 | #3 exit

Det är urbota dumt.

Dels är det uppenbart oetiskt och inhumant att plötsligt vilja skicka hem någon som bott här i fyra år, rota upp den stackars flickan ännu en gång för att tas till ett land hon inte känner. Men dessutom skulle Sverige vinna på att ha henne kvar i landet. Hon kommer snart att gå ur skolan, skaffa sig ett jobb och betala skatt. Hon skulle köpa saker för pengarna, och genom det skapa efterfrågan och ännu mer skatteintäkter.

Sverige behöver dessutom unga för att kunna försörja en åldrande befolkning, men det har tydligen migrationsverket och politkerna inte förstått.

Seeitfeelit
P31
Medlem

1 december 2010 18:59 | #4 Seeitfeelit

Kanske pga att hon inte är myndig och hon kanske inte har någon släkt i sverige utan alla bor i kosovo inkl. gudmor

AnArchoz
P28
Medlem

1 december 2010 20:20 | #5 AnArchoz

Men helsike. Har ingen tänkt på att fråga vad tjejen vill? Jag tror med säkerhet en 13 åring kan ta ett sånt här beslut.

exit
P38
Moderator

1 december 2010 20:23 | #6 exit

Skrivet av AnArchoz View Post
Men helsike. Har ingen tänkt på att fråga vad tjejen vill? Jag tror med säkerhet en 13 åring kan ta ett sånt här beslut.

Jag tror med säkerhet du har fel. Lägga ett sånt anvar på ett barn? Fast du kanske var ironisk, i så fall ber jag om ursäkt.

AnArchoz
P28
Medlem

1 december 2010 20:26 | #7 AnArchoz

Skrivet av exit View Post
Jag tror med säkerhet du har fel. Lägga ett sånt anvar på ett barn? Fast du kanske var ironisk, i så fall ber jag om ursäkt.

Ironi fungerar inte över internet. sad

Borttagen medlem

1 december 2010 20:26 | #8 Avslutat konto

Måste ju finnas någon bakomliggande orsak dock. Man utvisar nog inte folk planlöst.

AnArchoz
P28
Medlem

1 december 2010 20:27 | #9 AnArchoz

Skrivet av Axiom View Post
Måste ju finnas någon bakomliggande orsak dock. Man utvisar nog inte folk planlöst.

Tänker också det. Speciellt inte i Sverige. Fyfasen vad median mobbar migrationsverket om dem utvisar någon.

Borttagen medlem

1 december 2010 20:36 | #10 Avslutat konto

Tänker också det. Speciellt inte i Sverige. Fyfasen vad median mobbar migrationsverket om dem utvisar någon.

Nyhetstorka och moralhoror styr ju nyhetsutbudet tyvärr. :/

ForsakenArcher
P27
Medlem

1 december 2010 20:46 | #11 ForsakenArcher

exakt som att Beyoncé blivit gravid...
rena rama påhittet

IronyFist
P31
Medlem

1 december 2010 21:21 | #12 IronyFist

Måste ju finnas nåt skäl till varför man utvisar en ensam 13åring. Och jag nästan förutsätter att ifall de gör det så har hon nog någon familj/släktingar som bor i kosovo. Om hon inte har det, då är faktiskt migrationsverktet dumma i huvudena.

zerkhan
P29
Medlem

1 december 2010 22:30 | #13 zerkhan

Nu är det ju dock inte en tidning som tar upp frågan utan en kille som går på tjejens skola!

exit
P38
Moderator

1 december 2010 23:52 | #14 exit

Du känner inte migrationsverket, dom "följer bara reglerna" och om det sen drabbar barn, splitrar familjer eller resulterar i att homosexuella skickas hem till förföljelse är "politikernas ansvar". På sätt och vis har dom ju rätt förståss, men ibland kan man ju tycka att dom tolkar lagen lite väl nitiskt.

Sverige anklagas för (och, om jag inte mins fel också dömts för) brott mot de mänskliga rättigheterna tack vare vårt fina migrationsverk.

richardsont
P28
Medlem

2 december 2010 00:18 | #15 richardsont

Visst sverige behöver kanske minska ner lite på invandringen men att kasta ut människor som bott här i flera år? Helt idiotiskt

exit
P38
Moderator

2 december 2010 00:47 | #16 exit

Skrivet av richardsont View Post
Visst sverige behöver kanske minska ner lite på invandringen men att kasta ut människor som bott här i flera år? Helt idiotiskt

Det är mest myter spridna av SD att vi behöver minska mottagandet av imigranter. Egentligen skulle vi snarast behöva öka antalet imigranter, med tanke på vår åldrande befolkning. När de äldre blir många och det är få yngre som kan arbeta så blir försörjningsbördan för dom äldre mycket större, då behöver vi fler som kan arbeta och hjälpa till att bära upp kostnaderna.

satan6666
P25
Medlem

2 december 2010 00:55 | #17 satan6666

ot: dumt

Folkhemmet
P31
Medlem

6 december 2010 11:09 | #18 Folkhemmet

Skrivet av exit View Post
Det är mest myter spridna av SD att vi behöver minska mottagandet av imigranter. Egentligen skulle vi snarast behöva öka antalet imigranter, med tanke på vår åldrande befolkning. När de äldre blir många och det är få yngre som kan arbeta så blir försörjningsbördan för dom äldre mycket större, då behöver vi fler som kan arbeta och hjälpa till att bära upp kostnaderna.

Lögner? Vad är den arbetslöshet vi har nu då, och den absolut största ungdomsarbetslösheten i hela europa? Det argumentet du kör med har körts i 20 år. Hälften av alla dom som man befarade inte skulle kunna ersättas på arbetsmarknaden har redan gått i pension. Och fortfarande har vi en massarbetslöshet? När ska den stora luckan komma egentligen tror du? Sedan blir ju Invandrare blir också gamla, och kommer också behöva vård och omsorg när dom jobbat klart, så dom kommer ju inte lösa något direkt, utan fortsätta späda på problemen. Är det arbetskraft vi saknar så borde väl något gästarbetarsystem som SD föreslår vara aktuellt IFALL det kommer att bli brist inom vissa yrkeskategorier. istället för att importera analfaber från tredje världen, som kanske inom en framtid skulle kommas att behöva komma ut i arbetslivet, tycker du inte?

Ontopic: Jag tror inte vi känner till hela historien så därför vore det ganska dumt att egentligen uttala sig om den. Prövningen kan ha tagit tid att genomföra, hon kanske är "flykting" och en bedömning gjorts att det inte stämde, eller att hon inte längre anses ha flyktingbehov.

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.