innebandy målvakt tips

minmaxlol
P26
Medlem

5 maj 2011 22:50 | #1 minmaxlol

tja jag behöver tips hur jag ska kunna bli en bättre innebandy målvakt. har ni några övningar som ger mig snabba reflexer? några bra tips som jag kan träna/tänka på när jag spelar eller nåt liknande?? svara snälla måste hinna träna innan cupen

cupen är i november för dom som undrar

Swarley
P29
Medlem

6 maj 2011 06:56 | #2 Swarley

Jag har varit Hockeymålvakt en längre tid av mitt liv men inte inom innebandy så mycket, det finns massvist av bra övningar att träna upp reflexer dock så tar det inte några dagar utan här snackar vi månader innan man ser resultat.
1. När är cupen?
2. Rätt svårt o bli bättre om vi talar om kort kort tid, speciellt om du vill ha snabbare reflexer!

minmaxlol
P26
Medlem

6 maj 2011 22:06 | #3 minmaxlol

det är typ vid november så det är ganska länge

Skarash
P33
Medlem

27 maj 2011 12:14 | #4 Skarash

Jag har själv varit innebandy målvakt i 2-3 år, men jag har även varit målvakt i fotboll sedan jag var 9 år gammal till det att jag fyllde 19 blev uppehåll men skitsamma om mitt liv. Men om att få snabba reflexer, övningar du kan göra är att be tränaren/polaren under träning och på fritid. Låta dem få kasta bollare snabbt på sidan av dig, annars kan du alltid stå mot en vägg hemma, stå på knä, (använd kuddar) för knäna, såklart, sedan studsar du bollen mot en vägg, först i golvet så den studsar mot väggen, ha hyfsad kraft, inte hårt men liksom så den får upp lite speed åtminstone.

Så gjorde jag väldigt mycket.

EN annan övning är att du står mot en vägg som målvakter gör med händerna och allt, sedan bär du någon stå bakom dig och kasta bollarna hårt mot väggen (gympasal/innebandyhall) såklart inte i hemmet, då får du nog föräldrarna på dig :)

Den sistnämnda är väldigt bra att träna reflexer för du ser inte bollen förrän den träffar i väggen så att säga, du måste titta rakt i väggen annars är denna övning meningslös. Den kommer träffa väggen, sedan golvet framför dig, gärna på sidorna, så stå två-tre meter på knä ifrån väggen så ger det mest effekt.

/Daniel

Goldman431
P24
Medlem

27 maj 2011 14:27 | #5 Goldman431

tjena Minmaxlol, jag är visserligen 2 år yngre men jag har några knep som håller mig på topp.

1, om du har många vänner eller på träningarna föreslå "bananen" där får målvakten många skott och lär sig hantera frilägen.
Bananen är när alla ställer sig i ett av hörnen (alla på planen, ej mållisen) och sen springer alla mot målet och avfyrar ett skott.

2, straffar, straffar är också väldigt bra när det är friläge och är en sak som behövs.
detta ger dig snabba reflexer som är bra när du släpper retur.

3, var fokuserad sitt inte och lalla i målet och tänka på tjejer eller liknande för det finns bara en sak som är värre en ett ofokuserad lag, en ofokuserad målvakt.

snabba tips:
ha alltid me vatten
var inte avis på den andra mållisen (om det finns nån)
lyssna på tränarna, de vet ditt bästa (tro mig)
ha kul

Gör inte samma fel som ja gjorde, sluta vara målvakt för att du sumpa n match, där du va lagets syndabock
(vi sumpa me 21-1).
Du kommer att ha dåliga dagar men det är oftast målvaktens förtjänst att laget vinner.
Och bli inte för självsäker när du gör en grym match för då tror du att det är lik lätt, och kanske förlorar (ännu ett av mina misstag).
//Hoppas dessa knep ska hjälpa dig woot
Goldman431

lisen1
P28
Medlem

9 juli 2011 03:35 | #6 lisen1

hejsan, jag är en innebandy målvakt, och ganska duktig, är reservmålvakt i division 1 södra norrland, har fått hoppa in några gånger, för att bli en bra målvakt måste du ju mer eller mindre vara född med boll sinne o snabba reflexer, vad jag tränat mkt med är förflyttningar, de kan du träna lättast med att ställa upp några kompisar på mitt linjen, några längst till höger, några längst till vänster, så kör ni så ett tag, sen kan ni göra så att du "målvakt" lägger dej ner på mage, ansiktet i golvet, sen ropar dom att du kan titta upp, då ska de ha placerat ut sig, och dom ska röra sig hela tiden, så ropar dom namn på den som skjuter, så ska du snabbt resa dej upp, kolla den som skjuter, o snabbt reagera på skottet, låter kanske lite enkelt men det ger jätte bra träning! o sen en bra målvakt ska ha väldigt bra kondition, och försök träna rygg, magen och ben mer än annat, det är först o främst det du ska fokusera på, ditt psyke är oxå väldigt avgörande, et mål är inte hela världen, dock att det är ganska uppretande, men det är inte alltid ditt fel, för andra sekunden kan du göra en jätte räddning alla tror är omöjlig, sen kan du ju kolla ssl målvakter, min spelstil påminner lite om johan rehn(falun) och peter sjögren (warberg) att stå rättplacerad, och vara trygg i målet, enklaste sättet enligt min åsikt, sen finns det såna målvakter som victor klintsten(storvreta) och Patrik Jansson (aik) båda är sjukt duktiga, men deras spelstil är lite lös. kastar sig mkt, och räddar mkt på marginalen, visst dom gör det skitbra. men om du vill vara en trygg målvakt så är johans o peters spelstil lite säkrare, fast det är min åsikt, alla har sin egen och du kanske tkr det är lättare att slänga dig osv, men försök att träna på de övningar så får jag önska dig lycka till i november!

lfcralle123
P25
Medlem

8 mars 2013 13:36 | #7 lfcralle123

jag har varit fotbollsmålvakt i 6 år nu och jag vet EN bra övning

en kompis/tränare står bakom dig med en boll (spelar ingen roll vad för boll) och du står med breda ben så antingen så kommer han att rulla den mellan benen eller så kommer han att kasta den över huvudet på dig, i början är det riktigt svårt men det blir lättare med tiden.

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.