Varför dyrka "Gud"?

1 .. 4 5 6 7 8 9 10 .. 26
MoarPlz
P71
Medlem

14 maj 2011 10:43 | #121 MoarPlz

Skrivet av flight View Post
Skrivet av Fiskpuffar View Post
De levde längre pga. mindre avgaser och nyttigare mat bla.

Du. Är. Ett. Geni.
Listade du ut det helt själv?:O
Skrivet av IronyFist View Post
+2
Skrivet av MadHatter View Post
Oh the amount of winning is over 9000.
Skrivet av HammerAndSickle View Post
haha, klockrent. xD
Vad? blink
Skrivet av Bakpulver View Post
Att ge uppmärksamhet till en P12. Ett väldigt smart drag, där. ;)

Undrar hur gammal du är som inte vågar visa din riktiga ålder.

Nehe, vad hardcore du är då.

Emirbih
P28
Medlem

15 maj 2011 16:15 | #122 Emirbih

Skrivet av Slacker View Post
Skrivet av Emirbih View Post
Skrivet av Tjernberg_ View Post
i skolan på en religon lektion skulle vi läsa nått i bibel men jag kollade runt lite i den sen så stog de att moses eller vad han nu hette levde 900år helt ensam, och vad är de för skit ingen kan leva så länge. tycker att någon borde förklara hur de skulle kunna vara sant,för han levde ensam så hur komma alla andra människor?

hmm... tror att du måste kolla upp dina källor igen. Så vitt jag vet så levde han i ca 120 år, vilket är mycket lättare att förklara. Otroligt bra gener och ett hälsosamt liv och lite tur är en förklaring.

Världens äldsta person var 122 år gammal (Jeanne Calment) vilket bevisar att det inte är omöjligt
Du har fortfarande inte svarat på min fråga. Tycker du att Gud är god?

Vah? det är just det jag har gjort

Om jag gjorde en trä-sked på träslöjden och sedan förstör den, är jag ond då??
Om en arkitekt byggde ett hus som senare revs av samma arkitekt, är han ond då??
Om Gud skapade livet och och sedan tog livet av någon, är Han ond då?

Skulle inte tro det. ( om inte är jag världens ondaste man eftersom jag förstörde allt jag gjorde på träslöjden :S)

Allt ont och allt gott är från Gud för att testa oss, vårt jordliga liv är ett test och det har Gud bestämt. belöningen för lidandet är paradiset.

Så alla de barn som dör oskyldigt kommer till paradiset. Alla de fattiga människor som lider för varje dag men håller ändå tron uppe kommer till paradiset. där de lever ett evigt liv utan några bekymmer.

Klarinettfett
P27
Medlem

15 maj 2011 16:31 | #123 Klarinettfett

Skrivet av Slacker View Post
i skolan på en religon lektion skulle vi läsa nått i bibel men jag kollade runt lite i den sen så stog de att moses eller vad han nu hette levde 900år helt ensam, och vad är de för skit ingen kan leva så länge. tycker att någon borde förklara hur de skulle kunna vara sant,för han levde ensam så hur komma alla andra människor?
hmm... tror att du måste kolla upp dina källor igen. Så vitt jag vet så levde han i ca 120 år, vilket är mycket lättare att förklara. Otroligt bra gener och ett hälsosamt liv och lite tur är en förklaring.

Världens äldsta person var 122 år gammal (Jeanne Calment) vilket bevisar att det inte är omöjligt
Du har fortfarande inte svarat på min fråga. Tycker du att Gud är god?

Vah? det är just det jag har gjort

Om jag gjorde en trä-sked på träslöjden och sedan förstör den, är jag ond då??
Om en arkitekt byggde ett hus som senare revs av samma arkitekt, är han ond då??
Om Gud skapade livet och och sedan tog livet av någon, är Han ond då?

Skulle inte tro det. ( om inte är jag världens ondaste man eftersom jag förstörde allt jag gjorde på träslöjden :S)

Allt ont och allt gott är från Gud för att testa oss, vårt jordliga liv är ett test och det har Gud bestämt. belöningen för lidandet är paradiset.

Så alla de barn som dör oskyldigt kommer till paradiset. Alla de fattiga människor som lider för varje dag men håller ändå tron uppe kommer till paradiset. där de lever ett evigt liv utan några bekymmer.

Om Gud är omnipotent har han inget behov av att testa oss, då han redan vet exakt allt, kan förutspå alla våra tankar, och vet exakt vad som kommer hända. Det är därför den fria viljan är en illusion om Gud finns.
Det är också därför Gud är ond.

Tänk på det, om han redan vet exakt hur du kommer leva, varför ens "testa" dig? Det är helt onödigt.
Dessutom, eftersom han är omnipotent och vet allt, varför skapa människor som han VET kommer hamna i helvetet och lida i all oändlighet? Ondskefullt, minst sagt.

Att tro på en god gud är detsamma som att inte förstå konceptet omnipotens.

Emirbih
P28
Medlem

18 maj 2011 11:30 | #124 Emirbih

Ja då går vi in "varför gud testar oss"

Först måste vi vet att människan är inte perfekt. Människan är tvungen, pga brist på förståelse och visdom, att gå igenom dessa prövningar för att finna sanningen, och för att eliminera alla typer av osäkran när det kommer till Gud. Ett annat syfte till Guds test är att uppfostra oss människor. När vi föds så har vi en fantastisk utvecklingsmöjlighet all mänsklig perfektion och etiska färdigheter är dolda inom honom i form av talang. Och hans sinnelag skapas genom den. Dessa resureser är spom trådar under marken som inte når upp till ytan utan lämpliga medel. Därför kan Gud testa oss för att få upp dessa trådar ur marken, för att uppfostra oss så att vi blir goda människor. Hur mångar gånger har man inte hört att man blir starkare som person efter att ha gått igenom en svår period av sitt liv? Precis. Och det är just det som är syftet.
Svårigheter och lidanden är precis som en ugn, vilken gör järnet hårt och starkt. Människan blir stark och kraftfull vid svårigheter och motgångar. Genom dessa blir han i stånd att undanröja alla hinder, som kommer i hans väg mot ett framgångsrikt och lyckligt liv.

Imam Ali säger.
"Syftet med testerna och prövningarna är inte att erhålla information och insikt, eftersom det i universum inte finns något som är dolt eller osynligt för Allah(SWT). Avsikten är att dessa dolda kvaliteter låt säga, lycka och glädje och ilska eller vrede och raseri, har blivit skänkta från Gud för att manifesteras och dess dolda kvaliteter träder fram i form av handlingar och tydliga gärningar, så att belöning och straff och värdet av straffet och vedergällningen blir uppenbar.”

ett annat exempel: händelsen då Gud befallde Profeten Ibrahim att offra sin son Ismail. När Gud testade honom, var Hans syfte inte att få kännedom om Ibrahim skulle lyda Hans kommando eller inte, utan avsikten var att själen som var närvarande i Ibrahims jag, som var ivrig att lyda och acceptera Guds kommandon, skulle bli fulländad genom prövningen, och få den att inse och leda den till handling och på så sätt skulle Ibrahim slå in på vägen mot perfektion (Vara uppmärksam).
Således, utsätter Gud alla för tester och prövningar genom svårigheter, lidanden, nöd och elände liksom Han säger:

”Vi skall helt visst låta er utstå prövningar genom fruktan, hungersnöd, förlust av egendom och liv och frukten [av ert arbete]. Förkunna för de tålmodiga och uthålliga ett glatt budskap.” [Surah al-Baqarah, 2:155]

.
Ännu ett syfte till varför Gud testar oss är att Han separerar de rättrogna och de otrogna, så att VI ser det. så att VI kan ta beslut utifrån det.

"och för att sätta de troende på prov och låta förnekarna av sanningen gå under.” [Surah al-Imran, 3:141]

Slacker
P27
Medlem

18 maj 2011 19:06 | #125 Slacker

Först måste vi vet att människan är inte perfekt. Människan är tvungen, pga brist på förståelse och visdom, att gå igenom dessa prövningar för att finna sanningen, och för att eliminera alla typer av osäkran när det kommer till Gud. Ett annat syfte till Guds test är att uppfostra oss människor. När vi föds så har vi en fantastisk utvecklingsmöjlighet all mänsklig perfektion och etiska färdigheter är dolda inom honom i form av talang. Och hans sinnelag skapas genom den. Dessa resureser är spom trådar under marken som inte når upp till ytan utan lämpliga medel. Därför kan Gud testa oss för att få upp dessa trådar ur marken, för att uppfostra oss så att vi blir goda människor. Hur mångar gånger har man inte hört att man blir starkare som person efter att ha gått igenom en svår period av sitt liv? Precis. Och det är just det som är syftet.
Svårigheter och lidanden är precis som en ugn, vilken gör järnet hårt och starkt. Människan blir stark och kraftfull vid svårigheter och motgångar. Genom dessa blir han i stånd att undanröja alla hinder, som kommer i hans väg mot ett framgångsrikt och lyckligt liv.

Imam Ali säger.
"Syftet med testerna och prövningarna är inte att erhålla information och insikt, eftersom det i universum inte finns något som är dolt eller osynligt för Allah(SWT). Avsikten är att dessa dolda kvaliteter låt säga, lycka och glädje och ilska eller vrede och raseri, har blivit skänkta från Gud för att manifesteras och dess dolda kvaliteter träder fram i form av handlingar och tydliga gärningar, så att belöning och straff och värdet av straffet och vedergällningen blir uppenbar.”

ett annat exempel: händelsen då Gud befallde Profeten Ibrahim att offra sin son Ismail. När Gud testade honom, var Hans syfte inte att få kännedom om Ibrahim skulle lyda Hans kommando eller inte, utan avsikten var att själen som var närvarande i Ibrahims jag, som var ivrig att lyda och acceptera Guds kommandon, skulle bli fulländad genom prövningen, och få den att inse och leda den till handling och på så sätt skulle Ibrahim slå in på vägen mot perfektion (Vara uppmärksam).
Således, utsätter Gud alla för tester och prövningar genom svårigheter, lidanden, nöd och elände liksom Han säger:

”Vi skall helt visst låta er utstå prövningar genom fruktan, hungersnöd, förlust av egendom och liv och frukten [av ert arbete]. Förkunna för de tålmodiga och uthålliga ett glatt budskap.” [Surah al-Baqarah, 2:155]

.
Ännu ett syfte till varför Gud testar oss är att Han separerar de rättrogna och de otrogna, så att VI ser det. så att VI kan ta beslut utifrån det.

"och för att sätta de troende på prov och låta förnekarna av sanningen gå under.” [Surah al-Imran, 3:141]

Och du tycker alltså att det är bra? Du tycker att de anledningar du säger rättfärdigar att miljoner dör?

IronyFist
P31
Medlem

18 maj 2011 19:53 | #126 IronyFist

När vi föds så har vi en fantastisk utvecklingsmöjlighet all mänsklig perfektion och etiska färdigheter är dolda inom honom i form av talang. Och hans sinnelag skapas genom den. Dessa resureser är spom trådar under marken som inte når upp till ytan utan lämpliga medel. Därför kan Gud testa oss för att få upp dessa trådar ur marken, för att uppfostra oss så att vi blir goda människor.

Wow, det stycket i kombination med Denna låt gav en grym psykadelisk bild i mitt sinne på hur dom där trådarna växer :o

(Lyssna på låten mellan 1:00 och 1:31, det är mest psykadeliska biten och någonstans halvvägs igenom den som jag läste det)

Hur mångar gånger har man inte hört att man blir starkare som person efter att ha gått igenom en svår period av sitt liv? Precis. Och det är just det som är syftet. Svårigheter och lidanden är precis som en ugn, vilken gör järnet hårt och starkt. Människan blir stark och kraftfull vid svårigheter och motgångar. Genom dessa blir han i stånd att undanröja alla hinder, som kommer i hans väg mot ett framgångsrikt och lyckligt liv.

Och svåra tider uppstår aldrig av en slump? Satan va missnöjd gud kommer vara med mig i slutänden i så fall om det är han som gör mitt liv pissigt hela tiden. Min tro blir inte starkare för det.

Och för övrigt så gör ugnen järnet mjukt, det är när du doppar det i vatten efteråt som det blirhärdat och alltså hårt ;)

Sorry, var bara tvungen att säga det där sista -.-'

Klarinettfett
P27
Medlem

18 maj 2011 20:36 | #127 Klarinettfett

Imam Ali säger.

.

Vilken OTROLIGT dålig förklaring. Åter igen, en OMNIPOTENT (slå upp ordet) varelse hade inte haft något behov av att låta oss genomlida ett liv av lidande. Du verkar inte förstå detta.

"Människan är tvungen, pga brist på förståelse och visdom, att gå igenom dessa prövningar för att finna sanningen, och för att eliminera alla typer av osäkran när det kommer till Gud. "
Nej. Om Gud är så perfekt, varför kunde han inte skapa oss så att vi redan hade visdomen vi behövde för att "finna sanningen"? Men nej, det fungerar ju inte så, självklart så skulle en omnipotent, god varelse välja att plåga oss först.

"Hur mångar gånger har man inte hört att man blir starkare som person efter att ha gått igenom en svår period av sitt liv? Precis. "

Vissa människor begår självmord när livet blir för svårt. Men, självklart så är det så att när något sådant händer så är det djävulens fel, eller så var personen ifråga svag, eller så hade han vänt ryggen mot Gud. *sighs*

Belöning och straff.
Så, din allsmäktiga gud, som skapade alla och redan vet exakt allt som kommer att hända, därför även vad hans skapelser kommer att göra och vart dom eventuellt kommer att hamna (D.v.s, paradiset eller helvetet), medvetet väljer att skapa människor som han vet kommer att lida i all oändlighet efter att dom har dött. Trevlig prick.

"Ännu ett syfte till varför Gud testar oss är att Han separerar de rättrogna och de otrogna, så att VI ser det. så att VI kan ta beslut utifrån det."

MEN NEJ. Snälla, om du ska komma med förklaringar, kom iallafall med BRA förklaringar.
Gud kan ju göra allt, eller hur? Ändå så valde han att inte skapa oss med ett sinne som hjälper oss skilja de "rättrogna" från dom "otrogna"? Nej, han måste göra det på det svåra sättet...

Emirbih
P28
Medlem

19 maj 2011 16:57 | #128 Emirbih

Skrivet av Klarinettfett View Post

Vilken OTROLIGT dålig förklaring. Åter igen, en OMNIPOTENT (slå upp ordet) varelse hade inte haft något behov av att låta oss genomlida ett liv av lidande. Du verkar inte förstå detta.

"Människan är tvungen, pga brist på förståelse och visdom, att gå igenom dessa prövningar för att finna sanningen, och för att eliminera alla typer av osäkran när det kommer till Gud. "
Nej. Om Gud är så perfekt, varför kunde han inte skapa oss så att vi redan hade visdomen vi behövde för att "finna sanningen"? Men nej, det fungerar ju inte så, självklart så skulle en omnipotent, god varelse välja att plåga oss först.

"Hur mångar gånger har man inte hört att man blir starkare som person efter att ha gått igenom en svår period av sitt liv? Precis. "

Vissa människor begår självmord när livet blir för svårt. Men, självklart så är det så att när något sådant händer så är det djävulens fel, eller så var personen ifråga svag, eller så hade han vänt ryggen mot Gud. *sighs*

Belöning och straff.
Så, din allsmäktiga gud, som skapade alla och redan vet exakt allt som kommer att hända, därför även vad hans skapelser kommer att göra och vart dom eventuellt kommer att hamna (D.v.s, paradiset eller helvetet), medvetet väljer att skapa människor som han vet kommer att lida i all oändlighet efter att dom har dött. Trevlig prick.

"Ännu ett syfte till varför Gud testar oss är att Han separerar de rättrogna och de otrogna, så att VI ser det. så att VI kan ta beslut utifrån det."

MEN NEJ. Snälla, om du ska komma med förklaringar, kom iallafall med BRA förklaringar.
Gud kan ju göra allt, eller hur? Ändå så valde han att inte skapa oss med ett sinne som hjälper oss skilja de "rättrogna" från dom "otrogna"? Nej, han måste göra det på det svåra sättet...

HAHAHA älskar när någon försöker leka smart men misslyckas :D Made my day.

Gud har INTE skapad människan perfekt! Människor är ofullbordade och vi är endast fullbordade när vi hamnar i paradiset. Vägen till perfektion är svår och full med tester. Och det är meningen (förklarade det i förra inlägget). Jag vet att vi här i Sverige är så otroligt bortskämda, vi har aldrig upplevt svår hunger, extrem fattigdom, eller krigsförbrytelser, etnisk rensning, jordbävningar, härdsmältor osv, och därför är vi vana att livet ska vara lätt (jämfört med majoriteten av jordens befolkning). Du vill alltså att vi skippar livet och hoppar direkt till paradiset? Där vi är perfekta och lever utan bekymmer. Precis som när en mamma skämmer bort sin unge och ger den allt den vill ha utan att jobba för det.
Det finns en anledning vi lever detta liv. och det är att välja sida! Vi är de ända av Guds skapelser som har fri vilja. Vi kan välja om vi vill underkasta oss Gud eller inte. Och därför är vi här.

När någon begår självmord så bevisar det bara att personen i fråga inte är stark nog och klarade inte av Guds tester.

Han vet vart vi kommer att hamna, men det gör inte vi. Vi har iallafall fått en chans att leva och underkasta oss, men många har valt att inte göra det och därför plågas i alla oändlighet. Så ja Gud är en trevlig prick då han ger oss en chans fastän han vet vårt öde. Lägg märke till att Gud VET vad som kommer att hända i framtiden men han INGRIPER inte i vår fria vilja.

Ännu en gång. Gud skapade inte människan så att den skulle vara perfekt i detta liv. Han skapade detta liv för att vi ska sträva efter perfektion och på så sätt förtjäna den. Och första steget är att välja sida.

Emirbih
P28
Medlem

19 maj 2011 17:02 | #129 Emirbih

Skrivet av IronyFist View Post
När vi föds så har vi en fantastisk utvecklingsmöjlighet all mänsklig perfektion och etiska färdigheter är dolda inom honom i form av talang. Och hans sinnelag skapas genom den. Dessa resureser är spom trådar under marken som inte når upp till ytan utan lämpliga medel. Därför kan Gud testa oss för att få upp dessa trådar ur marken, för att uppfostra oss så att vi blir goda människor.
Wow, det stycket i kombination med Denna låt gav en grym psykadelisk bild i mitt sinne på hur dom där trådarna växer :o
(Lyssna på låten mellan 1:00 och 1:31, det är mest psykadeliska biten och någonstans halvvägs igenom den som jag läste det)
Hur mångar gånger har man inte hört att man blir starkare som person efter att ha gått igenom en svår period av sitt liv? Precis. Och det är just det som är syftet. Svårigheter och lidanden är precis som en ugn, vilken gör järnet hårt och starkt. Människan blir stark och kraftfull vid svårigheter och motgångar. Genom dessa blir han i stånd att undanröja alla hinder, som kommer i hans väg mot ett framgångsrikt och lyckligt liv.

Och svåra tider uppstår aldrig av en slump? Satan va missnöjd gud kommer vara med mig i slutänden i så fall om det är han som gör mitt liv pissigt hela tiden. Min tro blir inte starkare för det.

Och för övrigt så gör ugnen järnet mjukt, det är när du doppar det i vatten efteråt som det blirhärdat och alltså hårt ;)

Sorry, var bara tvungen att säga det där sista -.-'

"Satan va missnöjd gud kommer vara med mig i slutänden i så fall om det är han som gör mitt liv pissigt hela tiden"

Förstår inte riktigt :s

Perfekt! Då kan vi säga att människan är järnet innan det är härdat hyfsat hård men inte tillräckligt. Sedan är livet ugnen med dess tester bryter den ner oss så att vi blir mjuka, men de järnbitar som inte förstörs läggs i vattnet, som är paradiset och där blir vi starkare och blir hårdare än vad vi var från början, dvs perfektion :D

Borttagen medlem

19 maj 2011 17:24 | #130 Avslutat konto

De levde längre på grund av att Gud ville det. Han ville inte ge dem så hårt straff så han gav dem inte så kort liv här på jorden. Han ville att de skulle leva länge, över 900 år. Men sedan såg han världens ondska, detta vid Noas tid, och han beslöt sig för att i fortsättningen ge alla människor mycket kortare liv. Sedan fick de med tiden kortare livstid och på 1500 - talet hade vi bara 50 år som högst. Nu lever vi längre på grund av bättre hälsa.

IronyFist
P31
Medlem

19 maj 2011 18:20 | #131 IronyFist

"Satan va missnöjd gud kommer vara med mig i slutänden i så fall om det är han som gör mitt liv pissigt hela tiden"
Förstår inte riktigt :s

Nä, om alla svåra tider skapas av gud för att testa oss och våran tro så måste jag misslyckas fatalt mesta tiden. Eller å andra sidan så lyckas väl jag men inte min tro.

Det är mestandels det jag syftar på.

Perfekt! Då kan vi säga att människan är järnet innan det är härdat hyfsat hård men inte tillräckligt. Sedan är livet ugnen med dess tester bryter den ner oss så att vi blir mjuka, men de järnbitar som inte förstörs läggs i vattnet, som är paradiset och där blir vi starkare och blir hårdare än vad vi var från början, dvs perfektion :D

Det var en bättre liknelse :D

Klarinettfett
P27
Medlem

19 maj 2011 19:26 | #132 Klarinettfett

HAHAHA älskar när någon försöker leka smart men misslyckas :D Made my day.

Gud har INTE skapad människan perfekt! Människor är ofullbordade och vi är endast fullbordade när vi hamnar i paradiset. Vägen till perfektion är svår och full med tester. Och det är meningen (förklarade det i förra inlägget). Jag vet att vi här i Sverige är så otroligt bortskämda, vi har aldrig upplevt svår hunger, extrem fattigdom, eller krigsförbrytelser, etnisk rensning, jordbävningar, härdsmältor osv, och därför är vi vana att livet ska vara lätt (jämfört med majoriteten av jordens befolkning). Du vill alltså att vi skippar livet och hoppar direkt till paradiset? Där vi är perfekta och lever utan bekymmer. Precis som när en mamma skämmer bort sin unge och ger den allt den vill ha utan att jobba för det.
Det finns en anledning vi lever detta liv. och det är att välja sida! Vi är de ända av Guds skapelser som har fri vilja. Vi kan välja om vi vill underkasta oss Gud eller inte. Och därför är vi här.

När någon begår självmord så bevisar det bara att personen i fråga inte är stark nog och klarade inte av Guds tester.

Han vet vart vi kommer att hamna, men det gör inte vi. Vi har iallafall fått en chans att leva och underkasta oss, men många har valt att inte göra det och därför plågas i alla oändlighet. Så ja Gud är en trevlig prick då han ger oss en chans fastän han vet vårt öde. Lägg märke till att Gud VET vad som kommer att hända i framtiden men han INGRIPER inte i vår fria vilja.

Ännu en gång. Gud skapade inte människan så att den skulle vara perfekt i detta liv. Han skapade detta liv för att vi ska sträva efter perfektion och på så sätt förtjäna den. Och första steget är att välja sida.

Jag känner mig förolämpad. Du, en hjärntvättad, religiös fanatiker säger att JAG leker smart. Aw, the humanity.

"Gud har INTE skapad människan perfekt! Människor är ofullbordade och vi är endast fullbordade när vi hamnar i paradiset. Vägen till perfektion är svår och full med tester. Och det är meningen (förklarade det i förra inlägget). Jag vet att vi här i Sverige är så otroligt bortskämda, vi har aldrig upplevt svår hunger, extrem fattigdom, eller krigsförbrytelser, etnisk rensning, jordbävningar, härdsmältor osv, och därför är vi vana att livet ska vara lätt (jämfört med majoriteten av jordens befolkning)."

Först av allt: Jag har aldrig sagt att Gud skapade människan perfekt. Det är uppenbart för vem som helst.
Du verkar inte förstå. Jag ställde frågan: VARFÖR skapade han inte oss perfekta, om han nu älskar oss?

" Du vill alltså att vi skippar livet och hoppar direkt till paradiset? Där vi är perfekta och lever utan bekymmer. Precis som när en mamma skämmer bort sin unge och ger den allt den vill ha utan att jobba för det."

Det har jag aldrig sagt. Jag sa, VARFÖR ÄR VI INTE PERFEKTA OM GUD ÄR OMNIPOTENT?
Det är en jävligt stor skillnad mellan Gud och en mamma som skämmer bort sin unge. Först av allt så har Gud förmågan att skapa människor med bara bra egenskaper. (D.v.s, det HAN anser är bra egenskaper)

" Det finns en anledning vi lever detta liv. och det är att välja sida! Vi är de ända av Guds skapelser som har fri vilja. Vi kan välja om vi vill underkasta oss Gud eller inte. Och därför är vi här."

Du förstår inte. Fri vilja är en illusion om man ska dyrka en omnipotent varelse. Han vet redan exakt hur du kommer leva hela ditt liv.

"När någon begår självmord så bevisar det bara att personen i fråga inte är stark nog och klarade inte av Guds tester. "

Nej, om man ska anta att Gud finns, så bevisar det att han är en sadistisk individ som gillar att tortera sina skapelser.

"Han vet vart vi kommer att hamna, men det gör inte vi."

Om han vet vart vi kommer hamna, varför skapar han då människor som hamnar i helvetet?

"Vi har iallafall fått en chans att leva och underkasta oss, men många har valt att inte göra det och därför plågas i alla oändlighet. Så ja Gud är en trevlig prick då han ger oss en chans fastän han vet vårt öde. Lägg märke till att Gud VET vad som kommer att hända i framtiden men han INGRIPER inte i vår fria vilja."

Åter igen, DET FINNS INGEN FRI VILJA.
Nej, han är verkligen inte trevlig, då han medvetet sänder människor till att plågas i all oändlighet. Han ger oss inte en chans. Han vet redan, han är 100% säker, på hur vi kommer att leva våra liv. Vi är inte mer än robotar som han programmerar.

Om man ska anta att fria viljan faktiskt finns, fast det finns en omnipotent figur uppe i molnen som drar i alla trådar, så skulle han, tack vare sin omnipotens, skapa oss på ett sådant sätt att det finns fri vilja fast ingen ondska.

AnArchoz
P28
Medlem

19 maj 2011 19:48 | #133 AnArchoz

Jag gillar att Klarinettfett skriver på svenska men att engelsmän kan ha en förståelse för det han skriver p.g.a att han använder ordet "omnipotent" istället för det svenska ordet "allsmäktig".

Fiskpuffar
P25
Medlem

19 maj 2011 20:10 | #134 Fiskpuffar

Skrivet av VolvoS98 View Post
Men sedan såg han världens ondska, detta vid Noas tid, och han beslöt sig för att i fortsättningen ge alla människor mycket kortare liv.

Men en allsmäktig gud skulle väl redan veta om vi var onda?

Klarinettfett
P27
Medlem

19 maj 2011 22:44 | #135 Klarinettfett

Skrivet av AnArchoz View Post
Jag gillar att Klarinettfett skriver på svenska men att engelsmän kan ha en förståelse för det han skriver p.g.a att han använder ordet "omnipotent" istället för det svenska ordet "allsmäktig".

Jag vet inte om detta är en komplimang eller inte, men...Tack!
Anledningen till att jag gör det är för att när jag diskuterar med folk, så är det oftast över nätet på engelska forum. Dessutom så låter "omnipotent" mycket mer awesome än "allsmäktig".

Borttagen medlem

20 maj 2011 10:53 | #136 Avslutat konto

Skrivet av Fiskpuffar View Post
Men sedan såg han världens ondska, detta vid Noas tid, och han beslöt sig för att i fortsättningen ge alla människor mycket kortare liv.
Men en allsmäktig gud skulle väl redan veta om vi var onda?

Ja, det är ju det jag säger. Vi är onda och vi var. Det är väl upp till oss och försöka vara goda, tro på Gud, törsta efter rättfärdighet. Skulle det inte vara ännu mer orättvist om han inte tog detta som det kom utan gav oss döden direkt och ondska direkt, kort liv direkt, när vi inte hade gjort något? Då skulle vi väl klaga på Gud och då hade vi varit onda för det. Men om Gud tillslut såg ondskan och såg det där måstet att ge oss ett kortare liv för att vi har blivit för onda, då finns det ju en naturlig förklaring till varför Gud gav oss kortare liv, lät sin livsande vara i våran själ ännu kortare än 900 år. Då slipper vi vara onda för det och slapp också för den delen. När vi utsattes för djävulens prövning i begynnelsen, så var det väl ändå vårt fel att vi blev onda då och då måste vi ju få döden som straff. Tänk om Gud hade gett oss döden innan djävulen hade drivit oss till ondska, då hade Gud varit orättvis, han, som är fullständigt god.

Varför är det vårt fel att vi blev onda i begynnelsen? Jo vi kunde ju ha hållit fast vid det Gud sade till oss och då hade inte vi varit onda nu, men djävulen överlistade oss och vi gick med på en stor fet lögn. Det var vi som gjorde det. djävulen tog aldrig kontroll över vår fria vilja utan överlistade oss till att göra något så dumdristrigt som att gå med på en fet lögn.

Borttagen medlem

20 maj 2011 10:59 | #137 Avslutat konto

Skrivet av KornTheDestroyer View Post
Altså I bibeln säger dom att det är djävulenns fel. Altså om en kille skulle stycke en kille i småbitar skulle det ju vara han han inte riktigt var frisk... men om nu gud har kunnat skapa världen, lär det ju vara han som skapat smärtan. Det där med djävulen var nog nåt som dom som trodde på gud hittade på, eller så anlittade gud en snubbe från en annan galax han kunde skylla på.........

Det där var så himla fail! Du säger att djävulen inte finns bara för att skylla på Gud, att han är ond, och du har ens inga källor på detta.

Borttagen medlem

20 maj 2011 11:30 | #138 Avslutat konto

Skrivet av flight666 View Post
Tänk om det inte hade funnits religion i över huvud taget, då skulle det nästan aldrig bli krig t.ex 2:dra världskriget som startade pga ''Judar''.

Det var en maktgalen Hitler som startade världskriget. Judarna var oskyldiga små typer och nazisterna dödade inte bara judar. De dödade neuropsykiatriska, funktionshindrade, lite vanligt folk då och då.

Slacker
P27
Medlem

20 maj 2011 17:20 | #139 Slacker

Skrivet av flight666 View Post
Tänk om det inte hade funnits religion i över huvud taget, då skulle det nästan aldrig bli krig t.ex 2:dra världskriget som startade pga ''Judar''.
Det var en maktgalen Hitler som startade världskriget. Judarna var oskyldiga små typer och nazisterna dödade inte bara judar. De dödade neuropsykiatriska, funktionshindrade, lite vanligt folk då och då.

Dock hade ju inga judar dött

AnArchoz
P28
Medlem

20 maj 2011 17:37 | #140 AnArchoz

Vadå "vi är onda"? Föds vi onda? Hur är en nyfödd unge ond?

1 .. 4 5 6 7 8 9 10 .. 26

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.