Varför dyrka "Gud"?

1 2 3 4 5 6 7 8 .. 26
Rutinerad
P30
Medlem

16 april 2011 16:40 | #81 Rutinerad

Emirbih: När skulle du vallfärda till Swatdalen sa du?

Wolfie
P28
Medlem

16 april 2011 21:33 | #82 Wolfie

Dyrka? Varför lägga ner tid på en tro som inte är något mer än en tro. En riktlinje till den blinde som inte vet var den ska gå, den naive som inte förstår bättre. Det finns ingen anledning till att tro på Gud och borde man tro på gud och budskapen skrivna i bibeln så måste man ha en baktanke. Vår jord födde oss, inte någon magisk kraft. Vår planet. Vår planet ger oss möjligheter, förmågan att utvecklas och leva. Gör man fel får man stå sitt kast. Budorden är bara regler för att världen ska bli en bättre plats och personen "gud" inget annat än bullshit.

Säg vad ni vill, men min åsikt är rätt bra om ni frågar mig. Håller någon med?

person
P30
Medlem

16 april 2011 21:42 | #83 person

Skrivet av AnArchoz View Post
För han ger oss ett ultimatum. Dyrka mig eller spendera en evighet i helvetet, typ.

#vet inte om någon redan sagt dett men tänker inte läsa hela tråden.

Att spendera en evighet i helvetet är en medeltida idé och står egentligen inte i bibeln. Iaf inte så svart på vitt, bibeln talar snarare om ett dödsrike dit alla kommer och "värderas".

Dock det som har drivit människor genom tiderna är hoppet om att det blir bättre. Också om alla i din omgivning tror stenhårt på någon kommer du med stor sannolikhet också göra det särskillt om det är lag på det.

LordDante
P28
Medlem

16 april 2011 21:46 | #84 LordDante

Skrivet av person View Post
Skrivet av AnArchoz View Post
För han ger oss ett ultimatum. Dyrka mig eller spendera en evighet i helvetet, typ.
Att spendera en evighet i helvetet är en medeltida idé och står egentligen inte i bibeln. Iaf inte så svart på vitt, bibeln talar snarare om ett dödsrike dit alla kommer och "värderas".

Dock är ju hela bibeln ett mänskligt hopkok, är det då inte bäst att ta ställning till de senaste idéerna fanatikerna hittat på för att missleda folket?

Emirbih
P28
Medlem

27 april 2011 19:17 | #85 Emirbih

Skrivet av Slacker View Post
Skrivet av Emirbih View Post
OK, för det första så vill jag att alla som diskuterar Guds existens gör det någon annan stans. I den här tråden utgår vi från att han gör det för att diskutera varför någon skulle dyrka honom. För det andra, och nu riktar jag mig till dig Emirbih, du säger att Gud är absolut perfekt men det har absolut inget med saken att göra. Vad jag säger att om Gud finns, är allsmäktig, och är medveten om människornas existens och situation i världen, så betyder det att han känner till allt lidande som finns men väljer att inte stoppa och förhindra det är han då inte "ond". Om nu ondska bara är avsaknad av godhet så saknar han tydligen ett visst mått godhet.
Varför är Han ond? det är rätt svårt att anklaga någon utan att veta hela sanningen. Vi vet inte om ondskan blir till något bra senare i livet. Det vi vet är att ondskan är bra att ha i det här livet för hur ska vi vet vad som är gott utan ondska? Jag kan ta samma exempel som tidigare. Om allt är varmt hela tiden, och allt var i samma temperatur. Hur ska du veta vad kyla är?

Samma sak gäller ondska. För att veta vad som är gott så behöver vi ondska.
Jag tycker inte jag fått ett riktigt bra svar här. Min fråga är: Varför stoppar Gud inte allt lidande, hungrande och all överflödig död. Varför löser han inte alla problem för alla som känner hopplöshet, varför sitter han ner och ser det hända?

Som sagt, det finns inget enkelt svar på frågan. Många lärda muslimer kommer med olika svar, kanske är det inte meningen att vi ska veta svaret.
Men majoriteten säger att ondskan är Guds verktyg för att testa vår tro. Men tänk på att 99% av all ondska vi ser idag är skapad av människan, av folk som har vänt ryggen till Gud.

Emirbih
P28
Medlem

27 april 2011 19:18 | #86 Emirbih

Skrivet av Rutinerad View Post
Emirbih: När skulle du vallfärda till Swatdalen sa du?

va?

snaccer
P23
Medlem

27 april 2011 19:31 | #87 snaccer

Skrivet av RoSon View Post
Låt oss utgå från att gud existerar. Varför ska man dyrka Gud, han som ju ändå i så fall är orsaken till inte bara det fina i världen, men också allt det dåliga. Miljarder människor lider i världen, miljarder av människor som Gud skulle kunna ,men väljer att inte, hjälpa. Varför skulle någon acceptera något som har kraften att göra livet bättre för miljarder, men av någon anledning inte gör det?
om gud skapade allt vem skapade gud?

Om big bang skapade allt, vad skapade big bang?

IronyFist
P31
Medlem

27 april 2011 19:38 | #88 IronyFist

Skrivet av snaccer View Post
Skrivet av RoSon View Post
Låt oss utgå från att gud existerar. Varför ska man dyrka Gud, han som ju ändå i så fall är orsaken till inte bara det fina i världen, men också allt det dåliga. Miljarder människor lider i världen, miljarder av människor som Gud skulle kunna ,men väljer att inte, hjälpa. Varför skulle någon acceptera något som har kraften att göra livet bättre för miljarder, men av någon anledning inte gör det?
om gud skapade allt vem skapade gud?
Om big bang skapade allt, vad skapade big bang?

Om någon/något skapade någon/något, vem skapade det första någon/något?

Frågan är ju bara korkad. Det finns ju inget svar på den.

KornTheDestroyer
P23
Medlem

27 april 2011 22:02 | #89 KornTheDestroyer

Altså I bibeln säger dom att det är djävulenns fel. Altså om en kille skulle stycke en kille i småbitar skulle det ju vara han han inte riktigt var frisk... men om nu gud har kunnat skapa världen, lär det ju vara han som skapat smärtan. Det där med djävulen var nog nåt som dom som trodde på gud hittade på, eller så anlittade gud en snubbe från en annan galax han kunde skylla på.........

PerkyPug
P28
Medlem

27 april 2011 23:04 | #90 PerkyPug

Jag kan inte påstå att jag har varit någon jäkel till kristen men ganska nyligen faktiskt började jag få upp ögonen för gud. Jag tror inte att gud tex skulle ha skapat jorden åtminstonde inte på det sättet som beskrivs i biblen snarare Big Bang likaså tror jag icke på Adam o Eva, Babels torn eller Noaks Ark. Jag skulle nog beskriva honom som en skäggig farbror uppe i det blå som i jämna mellan rumm tittar ned på oss och skrattar litet hånfullt i synnerhet då en skara pajaser tror att de ska kunna lösa universums mysterier.

Jag själv anser det som omöjligt vi kommer aldrig lösa mysteriet men endå ska det byggas stora praktiskt taget meningslösa teleskop och likande för att kunna upptäcka nya galaxer och planeter och kanske också få ett brus på att liv ute i rymden. Visst kanske det finn liv på andra planeter men det är knappast värt att spendera miljontals dollar på sådan skit.

Men endå skall vi klaga på hur illa vissa har det i världen kanske hade vi kunnat hjälpa dem vilket vi gör fast med fler pengar till godo ifall vi slutar att bygga teeleskop och annan skit.

flight666
P25
Medlem

1 maj 2011 19:01 | #91 flight666

Tänk om det inte hade funnits religion i över huvud taget, då skulle det nästan aldrig bli krig t.ex 2:dra världskriget som startade pga ''Judar''.

LordDante
P28
Medlem

1 maj 2011 19:13 | #92 LordDante

Andra världskriget startades dock av en mängd andra orsaker, tex. ville Tyskland utvidga sina gränser och då gick in i polen, som skulle följas av att besegra Frankrike lite snabbt...

Borttagen medlem

1 maj 2011 19:25 | #93 Avslutat konto

Bibeln är en enda stor pervers skräp bok!

I Lucas evangeliet beskriver de i detalj något högst motbjudande...

physicaoptime
P23
Medlem

1 maj 2011 19:27 | #94 physicaoptime

Flight666, lägg av.
Tyskland gick med bara framförallt för att hjälpa en av sina allierade. Tror inte alls tyskarna startade andra världskriget för att döda alla judar.

PerkyPug
P28
Medlem

1 maj 2011 19:46 | #95 PerkyPug

30åriga kriget är ett bra exempel på att krig kan ubtryta på grund av religion, en kamp mellan protestanterna(lutherna) och katolikerna

IronyFist
P31
Medlem

1 maj 2011 20:33 | #96 IronyFist

Flight666 och Flight:

WW2 var startades av politiska skäl, det tyska folket "behövde mer levnadsrum". Judarna användes bara som syndabockar för tysklands brutalt dåliga ekonomi efter WW1.

Emirbih
P28
Medlem

2 maj 2011 14:30 | #97 Emirbih

Skrivet av Bubben87 View Post
30åriga kriget är ett bra exempel på att krig kan ubtryta på grund av religion, en kamp mellan protestanterna(lutherna) och katolikerna

Om du ska döma kriget så, då kan jag döma alla ateister som tror på evolutionen att vara motbjudande djur, säger bara Social Darwinismen vilket Hitler m.fl grundade sin ideologi på.

(OBS: jag menar inte att alla ateister som tror på evolutionen är motbjudande djur, vill bara visa dig att den anledningen du ger är inte en bra anledning)

Kan också lägga till att det är mer troligt att det handlade om politiska mål än religiösa när det kommer till sådana krig. Allt talar för att de kungar som levde på medeltiden använde sig av religion för att starta krig var propaganda och meningen var att få folket med sig i olika politiska frågor. Vilket leder till ett mer framgångsrikt krigsföring.

Slacker
P27
Medlem

2 maj 2011 18:19 | #98 Slacker

Skrivet av IronyFist View Post
Flight666 och Flight:

WW2 var startades av politiska skäl, det tyska folket "behövde mer levnadsrum". Judarna användes bara som syndabockar för tysklands brutalt dåliga ekonomi efter WW1.

Sant, men förintelsen kunde kanske ha undvikits.

Slacker
P27
Medlem

2 maj 2011 18:23 | #99 Slacker

OK, för det första så vill jag att alla som diskuterar Guds existens gör det någon annan stans. I den här tråden utgår vi från att han gör det för att diskutera varför någon skulle dyrka honom. För det andra, och nu riktar jag mig till dig Emirbih, du säger att Gud är absolut perfekt men det har absolut inget med saken att göra. Vad jag säger att om Gud finns, är allsmäktig, och är medveten om människornas existens och situation i världen, så betyder det att han känner till allt lidande som finns men väljer att inte stoppa och förhindra det är han då inte "ond". Om nu ondska bara är avsaknad av godhet så saknar han tydligen ett visst mått godhet.
Varför är Han ond? det är rätt svårt att anklaga någon utan att veta hela sanningen. Vi vet inte om ondskan blir till något bra senare i livet. Det vi vet är att ondskan är bra att ha i det här livet för hur ska vi vet vad som är gott utan ondska? Jag kan ta samma exempel som tidigare. Om allt är varmt hela tiden, och allt var i samma temperatur. Hur ska du veta vad kyla är?
Samma sak gäller ondska. För att veta vad som är gott så behöver vi ondska.
Jag tycker inte jag fått ett riktigt bra svar här. Min fråga är: Varför stoppar Gud inte allt lidande, hungrande och all överflödig död. Varför löser han inte alla problem för alla som känner hopplöshet, varför sitter han ner och ser det hända?

Som sagt, det finns inget enkelt svar på frågan. Många lärda muslimer kommer med olika svar, kanske är det inte meningen att vi ska veta svaret.
Men majoriteten säger att ondskan är Guds verktyg för att testa vår tro. Men tänk på att 99% av all ondska vi ser idag är skapad av människan, av folk som har vänt ryggen till Gud.

Tycker du att "Gud" är god?

LordDante
P28
Medlem

2 maj 2011 18:28 | #100 LordDante

Enkel fråga, vad är egentligen godhet respektive ondska?

1 2 3 4 5 6 7 8 .. 26

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.