Varför dyrka "Gud"?

1 2 3 4 5 6 7 8 .. 26
MadHatter
P29
Medlem

3 april 2011 13:23 | #61 MadHatter

Skrivet av AnArchoz View Post
Skrivet av MadHatter View Post
Folk är onda

Källa på det?

Källa har jag inte, bara teorier. Då den mänskliga rasen har en väldigt bra tendens att försöka göra det så pass bra för sig själv som möjligt, kan det ofta leda till onda handlingar. Nu kanske jag inte kan bevisa att människan är ond, men jag tror att man skulle kunna komma fram till det med lite ''common sense''.

AnArchoz
P28
Medlem

3 april 2011 13:29 | #62 AnArchoz

kan det ofta leda till onda handlingar.

Vet du hur man allra allra bäst "matar" detta? Hur man effektivast låter detta ske?

HammerAndSickle
P28
Medlem

3 april 2011 13:34 | #63 HammerAndSickle

Källa har jag inte, bara teorier. Då den mänskliga rasen har en väldigt bra tendens att försöka göra det så pass bra för sig själv som möjligt, kan det ofta leda till onda handlingar. Nu kanske jag inte kan bevisa att människan är ond, men jag tror att man skulle kunna komma fram till det med lite ''common sense''.

Att tala i termer som "ondska" och "godhet" leder inte till så mycket i det här sammanhanget. Naturligtvis har människan, liksom alla andra arter, en överlevnadsinstinkt som gör att vi sätter vårt eget välbefinnande i första rummet och ibland skiter i hur andra har det. Hur detta skulle göra oss "onda" förstår jag ärligt talat inte.

MadHatter
P29
Medlem

3 april 2011 14:15 | #64 MadHatter

Skrivet av erikbanan View Post
långt jävla inlägg av mig

ja men dom som gör saker mot andra har en sykist störning det betyder inte att man e dum i huvudet

vissa förstår inte bättre o rasism e dålig kontakt o man hör massa skit om svarta !

eller så har man ingen tillräklig ut bildning! för att man ska kunna hata en grupp måste man veta nåt om dom o om man bara hör att dom själ o misshandlar o våldtar så tror man det e så-.-

vrf annars skulle man va rasist? o en sak man bestämmer inte om man e rasist eller inte det sitter i hjärnan de ända vi kan göra är att försöka ändra tänkandet eller nåt sånt

oftast om man gör duma saker förstår man inte bättre eller har haft svår uppväxt som man tar ut med ilska istället för att prata ut det!

om du blir mobbad o inte snackar med nån om det inte tar hjälp eller gråter så kommer det komma ut med ilska nån gång kanske mot mobbaren eller mot en oskyldig!

så ibland är det för man e dum i huvudet men det kan va för man har haft det svårt lika väl som man inte förstår bättre!

o tro inte nu att ja tycker dom som våldtar gör rätt eller har rätt att göra så för det tycker jag inte

Nej självklart kan man ju ha psykiska problem eller är utsatt för sociala omständigheter, det som jag menar är att man har nästan alltid ett val, när man väl kan så bör man ju välja att inte göra dåliga handlingar.

AnArchoz
P28
Medlem

3 april 2011 14:27 | #65 AnArchoz

Nej självklart kan man ju ha psykiska problem eller är utsatt för sociala omständigheter, det som jag menar är att man har nästan alltid ett val, när man väl kan så bör man ju välja att inte göra dåliga handlingar.

Fast "dåliga" handlingar är subjektivt. En person gör det som h*n tror är bäst för en själv.

MadHatter
P29
Medlem

3 april 2011 14:30 | #66 MadHatter

kan det ofta leda till onda handlingar.
Vet du hur man allra allra bäst "matar" detta? Hur man effektivast låter detta ske?

Jag har ett exempel på en situation: Om man vinner 1.000.000 kronor, tar man pengarna för sig själv eller ger man pengarna till någon som behöver det/välgörenhet. I de flesta fall så skulle man ta pengarna själv, jag vet att jag hade det.

AnArchoz
P28
Medlem

3 april 2011 14:42 | #67 AnArchoz

Det bästa sättet att möjliggöra "onda" handlingar i stor skala för en person - är att ge denne person makt.

Jag skulle behållit en liten del av den miljonen. Jag tror inte på att "fuska" igenom livet. Ska jag ha det bra ska jag kämpa mig till det.

Emirbih
P28
Medlem

8 april 2011 14:16 | #68 Emirbih

Skrivet av Slacker View Post
OK, för det första så vill jag att alla som diskuterar Guds existens gör det någon annan stans. I den här tråden utgår vi från att han gör det för att diskutera varför någon skulle dyrka honom. För det andra, och nu riktar jag mig till dig Emirbih, du säger att Gud är absolut perfekt men det har absolut inget med saken att göra. Vad jag säger att om Gud finns, är allsmäktig, och är medveten om människornas existens och situation i världen, så betyder det att han känner till allt lidande som finns men väljer att inte stoppa och förhindra det är han då inte "ond". Om nu ondska bara är avsaknad av godhet så saknar han tydligen ett visst mått godhet.

Varför är Han ond? det är rätt svårt att anklaga någon utan att veta hela sanningen. Vi vet inte om ondskan blir till något bra senare i livet. Det vi vet är att ondskan är bra att ha i det här livet för hur ska vi vet vad som är gott utan ondska? Jag kan ta samma exempel som tidigare. Om allt är varmt hela tiden, och allt var i samma temperatur. Hur ska du veta vad kyla är?

Samma sak gäller ondska. För att veta vad som är gott så behöver vi ondska.

Emirbih
P28
Medlem

8 april 2011 14:23 | #69 Emirbih

Skrivet av HammerAndSickle View Post
Skrivet av Emirbih View Post
Diskuterade vi inte detta precis i en annan tråd?? aja
Det finns 10000000 teorier på just detta. Det finns inte plats att skriva alla men jag tar några i taget sen får vi diskutera.

Sanningen är att ondska egentligen inte existerar och är därför inte heller skapad. För att förstå detta kan man dra en liknelse med solen. Inom solen finns inga skuggor och det är källan av allt ljus. Ju längre ifrån solen du kommer, desto svagare blir ljuset samtidigt som fler skuggor syns. Skuggor i sig är inte skapade utan de innebär att på en plats finns det lite eller inget ljus.

Bara Gud är absolut perfekt utan några som helst defekter. Hans fulländade godhet kan liknas likt solen, och Hans skapelse alla de föremål som är placerade bortom perfektion men strävar efter den (som människan). Eftersom de inte är perfekta och på avstånd från den Gudomliga solen, har deras existens vissa defekter som kan kallas skuggor, där lite eller inga solstrålar når. Ondskans verkliga natur är icke-existens, en ”skugga”, där inget eller lite ljus finns. Guds ljus som likt solen saknar skugga har även ingen ondska i Sig, dock det som skapas är inte helt perfekt och har en skuggig sida där ondskan kan träda in. Detta är vad som menas med versen,

…”Allt (gott och ont) är från Gud.”… (4:78)
Den liknelse du gör är inte giltig om du inte kan bevisa att ondska är avsaknad av godhet, och att människan i sitt naturliga tillstånd är god. Och detta kan du naturligtvis inte bevisa, då ondska och godhet är subjektiva begrepp.

Vi pratar religion, inget är bevisat...
Vi försöker tex hela tiden bevisa Gud med vetenskapliga termer fastän Han inte är ett vetenskaplig varelse. Jag berättar bara det Koranen lär oss i ämnet. Enligt Koranen är Gud godhetens källa, dvs solen i min jämförelse.

annars kan jag ju bara säga: Hur kan du säga att döden är negativ då du inte vet vad som kommer efter? Många argument som kommer från ateister mot Gud handlar oftast varför Gud har dödat så många.

HammerAndSickle
P28
Medlem

9 april 2011 14:50 | #70 HammerAndSickle

Vi pratar religion, inget är bevisat...
Vi försöker tex hela tiden bevisa Gud med vetenskapliga termer fastän Han inte är ett vetenskaplig varelse. Jag berättar bara det Koranen lär oss i ämnet. Enligt Koranen är Gud godhetens källa, dvs solen i min jämförelse.

Jo fast man kan ju inte hitta på liknelser hur som helst och använda dem som argument för någonting. Jag skulle personligen hävda att det diffusa "godhet" snarare är avsaknad av det diffusa "ondska" än tvärt om: först då vi själva har vad vi behöver i form av käk, ett hem, en bil och så vidare börjar vi bry oss om andra. Hög materiell standard blir som en skugga från ondskans ljuskälla.

Citat:
annars kan jag ju bara säga: Hur kan du säga att döden är negativ då du inte vet vad som kommer efter? Många argument som kommer från ateister mot Gud handlar oftast varför Gud har dödat så många.

Jag själv är inte så säker på att döden av nödvändighet är någonting dåligt, men jag tycker absolut att den är det enligt monoteistiska religioner. Varför skulle annars de som tror på gud välsignas med evigt liv, och varför skulle annars så många "synder" straffas med döden?

Str33t
P28
Medlem

9 april 2011 15:00 | #71 Str33t

För han ger oss ett ultimatum. Dyrka mig eller spendera en evighet i helvetet, typ.

Jo, visst. I helvetes ska man plågas i all oändlighet... Men, borde man typ inte vänja sig vid plågan/smärtan efter ett tag?

Emirbih
P28
Medlem

11 april 2011 19:03 | #72 Emirbih

Skrivet av HammerAndSickle View Post
Vi pratar religion, inget är bevisat... Vi försöker tex hela tiden bevisa Gud med vetenskapliga termer fastän Han inte är ett vetenskaplig varelse. Jag berättar bara det Koranen lär oss i ämnet. Enligt Koranen är Gud godhetens källa, dvs solen i min jämförelse.
Jo fast man kan ju inte hitta på liknelser hur som helst och använda dem som argument för någonting. Jag skulle personligen hävda att det diffusa "godhet" snarare är avsaknad av det diffusa "ondska" än tvärt om: först då vi själva har vad vi behöver i form av käk, ett hem, en bil och så vidare börjar vi bry oss om andra. Hög materiell standard blir som en skugga från ondskans ljuskälla.
Citat:
Jag själv är inte så säker på att döden av nödvändighet är någonting dåligt, men jag tycker absolut att den är det enligt monoteistiska religioner. Varför skulle annars de som tror på gud välsignas med evigt liv, och varför skulle annars så många "synder" straffas med döden?

Du gör ju samma sak som du just kritiserade mig för!? Du antar att människan är ond i sin ursprungliga form...vilket du inte har bevis för. Eller?

För oss som tror är döden bra eftersom det är då vi belönas för vårt tålamod, men för icke-troende är det tvärt om.

IronyFist
P31
Medlem

11 april 2011 19:12 | #73 IronyFist

För oss som tror är döden bra eftersom det är då vi belönas för vårt tålamod, men för icke-troende är det tvärt om.

Wait whaaaat???

Jag är icke-troende (eller okej då, agnostiker) men jag ser inget problem med döden. Den är ju bara ytterligare en bit av livet. Och för övrigt det enda vi någonsin kan veta säkert (eller typ säkert iaf, men det tillhör filosofin så det tar jag en annan dag) så varför ska döden vara nåt negativt bara för att man är icke-troende?

Emirbih
P28
Medlem

12 april 2011 19:27 | #74 Emirbih

Skrivet av IronyFist View Post
Wait whaaaat???
Jag är icke-troende (eller okej då, agnostiker) men jag ser inget problem med döden. Den är ju bara ytterligare en bit av livet. Och för övrigt det enda vi någonsin kan veta säkert (eller typ säkert iaf, men det tillhör filosofin så det tar jag en annan dag) så varför ska döden vara nåt negativt bara för att man är icke-troende?

'

Glömde skriva "enligt mig"

Till din fråga:

[47:12] De troende som lever ett rättskaffens liv skall Gud föra till lustgårdar, vattnade av bäckar, men de som framhärdar i att förneka sanningen skall [under en tid] få njuta av livet och inta sin föda som boskapen betar; därefter skall [den eviga] Elden bli deras slutliga boning.

IronyFist
P31
Medlem

13 april 2011 00:36 | #75 IronyFist

'
Glömde skriva "enligt mig"

Aha, misstänkte väl det, men bara för att det är jag så kan jag inte bara låta sånt vara :P

Emirbih
P28
Medlem

13 april 2011 17:49 | #76 Emirbih

' Glömde skriva "enligt mig"
Aha, misstänkte väl det, men bara för att det är jag så kan jag inte bara låta sånt vara :P

Rätt ska vara rätt ;D

zerkhan
P29
Medlem

13 april 2011 18:05 | #77 zerkhan

Gud är inte god, är man god och vis etc ska man inte bry sig om att folk MÅSTE dyrka en. Maximal egoism skulle jag säga, är han så självgod att han måste ha folk som dyrkar honom för att kunna känna sig nöjd eller? =)
Jag menar, om en människa är "änglalik", beter sig rätt mot andra människor och helt enkelt är en sådan som "kvalar in" för paradiset. Borde inte då han få leva i paradiset efter döden istället för att hamna i helvetet endast för att han inte trodde på Gud?

Emirbih
P28
Medlem

13 april 2011 18:28 | #78 Emirbih

Bra fråga! Är inte så insatt i denna delen av Islamisk filosofi, men efter lite forskning så kan jag ge dig ett hyfsat svar.

Först vill jag säga att det krävs inte fullt troende för att en människa ska komma till paradiset. Profeten Mohammed säger i Haditherna "Har men så lite tro som ett senapskorn kommer man ändå slutligen till Paradiset". Så det kan vara så att personen i fråga kanske har en liiiten tro. inners inne.

Om inte, då är hans öde mer annorlunda. Har personen fått Islam presenterat på rätt sätt, med rätt filosofi (Mohammeds filosofi) och i dess rätta form, men ändå valt att förkasta det så är det hans val och han kommer att dömas för det.

"Baserat på både personlig erfarenhet och efterforskningar, att en verkligen god icke-muslim med ren själ kommer utan minsta tvivel att acceptera Islam helhjärtat OM hon får det presenterat på rätt sätt i dess rätta form med dess rätta filosofi. Jag är övertygad om att Islams ansikte är så vackert att t.o.m den blinde kan se en stråle av dess skönhet - men det krävs en stark, öppensinnad och uppoffrande själ som är villig att ta den till sig och inte förkasta den pga. det ansvar som den medför."

-Ehshan

IronyFist
P31
Medlem

13 april 2011 23:11 | #79 IronyFist

' Glömde skriva "enligt mig"
Rätt ska vara rätt ;D

Indeed ^^

Slacker
P27
Medlem

16 april 2011 16:31 | #80 Slacker

Skrivet av Slacker View Post
OK, för det första så vill jag att alla som diskuterar Guds existens gör det någon annan stans. I den här tråden utgår vi från att han gör det för att diskutera varför någon skulle dyrka honom. För det andra, och nu riktar jag mig till dig Emirbih, du säger att Gud är absolut perfekt men det har absolut inget med saken att göra. Vad jag säger att om Gud finns, är allsmäktig, och är medveten om människornas existens och situation i världen, så betyder det att han känner till allt lidande som finns men väljer att inte stoppa och förhindra det är han då inte "ond". Om nu ondska bara är avsaknad av godhet så saknar han tydligen ett visst mått godhet.

Varför är Han ond? det är rätt svårt att anklaga någon utan att veta hela sanningen. Vi vet inte om ondskan blir till något bra senare i livet. Det vi vet är att ondskan är bra att ha i det här livet för hur ska vi vet vad som är gott utan ondska? Jag kan ta samma exempel som tidigare. Om allt är varmt hela tiden, och allt var i samma temperatur. Hur ska du veta vad kyla är?

Samma sak gäller ondska. För att veta vad som är gott så behöver vi ondska.

Jag tycker inte jag fått ett riktigt bra svar här. Min fråga är: Varför stoppar Gud inte allt lidande, hungrande och all överflödig död. Varför löser han inte alla problem för alla som känner hopplöshet, varför sitter han ner och ser det hända?

1 2 3 4 5 6 7 8 .. 26

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.