Vilken är den mest korrekta Religionen?

1 2 3 4 5 6 7 8 .. 12
zulatomten
F31
Medlem

19 mars 2011 20:26 | #1 zulatomten

Som rubriken lyder, vilken religion är den mest korrekta eller är mest trovärdig?

Min åsikt är:
Buddismen är mest trolig och hur kan den vara fel?
En person som levde på ett sätt och bildade en religion runt den.
Denna personen var bara en vattendroppe i ett hav, han var en i mängden.

I jämförelse med kristendommen där det är en "Gud" som skapade Jorden på sex dagar och skapade människan och allt annat. Och för Två Tusen år sen var det en gubbe med klänning som gick run och "healade" folk eller gick på vatten... Och ren slump bara att ingen sedan dess har tagit kort eller filmat att de har sett gud, ren slump bara eller?

Borttagen medlem

19 mars 2011 20:40 | #2 Avslutat konto

Buddismen kan ibland ifrågasättas om det är en religion eller inte, jag anser det mer vara en filosofi med en vis man bakom.

Kan faktiskt inte tänka på någon riktigt religion som faktiskt låter trovärdig.

Klarinettfett
P26
Medlem

19 mars 2011 21:20 | #3 Klarinettfett

Buddhism är heller inte vettigt. Buddhister tror på övernaturliga väsen, samt återfödelse och karma. Det är inte trovärdigt.

LordDante
P27
Medlem

19 mars 2011 23:14 | #4 LordDante

Skrivet av Klarinettfett View Post
Buddhism är heller inte vettigt. Buddhister tror på övernaturliga väsen, samt återfödelse och karma. Det är inte trovärdigt.

Det gör dock alla andre religioner mer eller mindre och därmed är den mest trovärdig, sen behöver man inte tolka allt bokstavligt heller....

Emirbih
P27
Medlem

19 mars 2011 23:20 | #5 Emirbih

"Buddismen är mest trolig och hur kan den vara fel?"

Fråga alla ateister så kommer du att se vad de tycker är fel med den.

Själv tycker jag att Islam är den mest trovärdiga religionen. Islam grundar sig på Koranen, och Koranen är den mest fantastiska boken någonsin. Det är Guds ofelbara ord, och när jag säger ofelbara så menar jag det. Varenda vers stämmer övermäns med verkligheten. Sen är det också känslan man får när man läser den. En unik känsla. Varenda en som jag vet och har läst Koranen känner denna känsla vare sig han är muslim eller ateist. Det bara är ngt unikt med den.

Sen finns det också verser i Koranen som säger ngt som var helt enkelt omöjligt för en vanlig person att veta på den tiden. Speciellt när det gäller astronomi.

Dessa inkl andra faktorer, som jag är för trött för att ta upp, gör att Islam är för mig den mest trovärdiga religionen på klotet.

Slacker
P26
Medlem

20 mars 2011 08:36 | #6 Slacker

Skrivet av Emirbih View Post

Själv tycker jag att Islam är den mest trovärdiga religionen. Islam grundar sig på Koranen, och Koranen är den mest fantastiska boken någonsin. Det är Guds ofelbara ord, och när jag säger ofelbara så menar jag det. Varenda vers stämmer övermäns med verkligheten. Sen är det också känslan man får när man läser den. En unik känsla. Varenda en som jag vet och har läst Koranen känner denna känsla vare sig han är muslim eller ateist. Det bara är ngt unikt med den.

Sen finns det också verser i Koranen som säger ngt som var helt enkelt omöjligt för en vanlig person att veta på den tiden. Speciellt när det gäller astronomi.

Dessa inkl andra faktorer, som jag är för trött för att ta upp, gör att Islam är för mig den mest trovärdiga religionen på klotet.

Jag är en ateist (dock inte en som som skriker om det på forum m.m.) och jag anser själv att buddhismen är den mest troliga, och för den delen lugnaste, religionen. För övrigt är det väll lite smått partiskt av dig att säga Islam. För jag antar att du är muslim.

HammerAndSickle
P27
Medlem

20 mars 2011 10:27 | #7 HammerAndSickle

Det är Guds ofelbara ord, och när jag säger ofelbara så menar jag det. Varenda vers stämmer övermäns med verkligheten.

Fast nu ljuger du ju. I Koranen står det till exempel att människan är skapad av lera, blod eller ingenting (beroende på vilken vers man går efter), man ska ju vara lite lagom lost om man menar att det stämmer överens med verkligheten. Det antyds också att stjärnorna skulle vara närmre jorden än vad månen är.

Skrivet av Slacker View Post
Jag är en ateist (dock inte en som som skriker om det på forum m.m.) och jag anser själv att buddhismen är den mest troliga, och för den delen lugnaste, religionen. För övrigt är det väll lite smått partiskt av dig att säga Islam. För jag antar att du är muslim.

Buddhismen är kanske "lugnaste" religionen, men den är väl inte därmed mer sann än någon annan religion?

Slacker
P26
Medlem

20 mars 2011 11:50 | #8 Slacker

Skrivet av HammerAndSickle View Post
Buddhismen är kanske "lugnaste" religionen, men den är väl inte därmed mer sann än någon annan religion?

Nä, jag är nog lite partisk, men buddhismen förespråkar fred på ett mycket bättre sätt än andra religioner.

HammerAndSickle
P27
Medlem

20 mars 2011 11:55 | #9 HammerAndSickle

Nä, jag är nog lite partisk, men buddhismen förespråkar fred på ett mycket bättre sätt än andra religioner.

Visst kan buddhism ofta kännas som den mest sympatiska religionen, fast nu var ju frågan "vilken är den mest korrekta religionen?". Jag tror inte att det finns mer sanning i buddhismen än i någon annan religion, och därför tycker jag inte att den är mer korrekt.

Slacker
P26
Medlem

20 mars 2011 12:19 | #10 Slacker

Visst kan buddhism ofta kännas som den mest sympatiska religionen, fast nu var ju frågan "vilken är den mest korrekta religionen?". Jag tror inte att det finns mer sanning i buddhismen än i någon annan religion, och därför tycker jag inte att den är mer korrekt.

helt sant, jag gör kanske en ny tråd om något sånt ;)

zerkhan
P28
Medlem

20 mars 2011 15:44 | #11 zerkhan

Men va? Så de saker som stämmer i Koranen är något Gud har berättat för denna människan/människorna som skrev Koranen, men när det är felaktigt har då Gud valt att ta ledigt eller hur menar du? :S

OnT: Wombataal, as i have said many times! http://wombatpower.webs.com/

IronyFist
P30
Medlem

20 mars 2011 16:13 | #12 IronyFist

Den mest troliga religionen enligt mig är min egen; Metro! Den grundar sig på boken Metro 2033 och går ut på två saker:

1, Var kritisk mot allt och alla
2, Människokroppen finns bara till av en anledning; Att producera så mycket avföring det någonsin går

wizeguy
P27
Medlem

20 mars 2011 16:31 | #13 wizeguy

ateism eller va det heter :D

Newfag
P24
Medlem

20 mars 2011 16:39 | #14 Newfag

Skrivet av wizeguy View Post
ateism eller va det heter :D

Ateism är dock ingen religion.

Emirbih
P27
Medlem

24 mars 2011 19:38 | #15 Emirbih

Det är Guds ofelbara ord, och när jag säger ofelbara så menar jag det. Varenda vers stämmer övermäns med verkligheten.
Fast nu ljuger du ju. I Koranen står det till exempel att människan är skapad av lera, blod eller ingenting (beroende på vilken vers man går efter), man ska ju vara lite lagom lost om man menar att det stämmer överens med verkligheten. Det antyds också att stjärnorna skulle vara närmre jorden än vad månen är.

Den första människan är skapad av lera/jord dvs Adam. Men vi får inte glömma att vi faktiskt innehåller nästan samma ämne som jorden innehåller.

"When the human body is examined today, it may be discovered that many elements present on the earth are also to be found in the body. Living tissues contain 95% carbon, hydrogen, oxygen, nitrogen, phosphorus and sulphur, with a total of 26 different elements."

Kevin Griffin, “The Elemental Composition of Life,”

Vi är såklart inte gjorda av lera idag, fastän vi kan hitta många likheter. Men enligt Koranen var den första människan gjord av lera. Vi får heller inte glömma att människan inte var gjord på jorden utan i paradiset där kanske inte samma fysiska lagar existerar. Sen står det inte heller vilken sorts lera det var. Den sorten kanske inte existerar på jorden.

Emirbih
P27
Medlem

24 mars 2011 19:40 | #16 Emirbih

Skrivet av zerkhan View Post

Men va? Så de saker som stämmer i Koranen är något Gud har berättat för denna människan/människorna som skrev Koranen, men när det är felaktigt har då Gud valt att ta ledigt eller hur menar du? :S

OnT: Wombataal, as i have said many times! http://wombatpower.webs.com/

Ingen aning hur du lyckades tolka det på det viset...:S

HammerAndSickle
P27
Medlem

24 mars 2011 19:49 | #17 HammerAndSickle

Den första människan är skapad av lera/jord dvs Adam. Men vi får inte glömma att vi faktiskt innehåller nästan samma ämne som jorden innehåller.

"When the human body is examined today, it may be discovered that many elements present on the earth are also to be found in the body. Living tissues contain 95% carbon, hydrogen, oxygen, nitrogen, phosphorus and sulphur, with a total of 26 different elements."

Kevin Griffin, “The Elemental Composition of Life,”

Vi är såklart inte gjorda av lera idag, fastän vi kan hitta många likheter. Men enligt Koranen var den första människan gjord av lera. Vi får heller inte glömma att människan inte var gjord på jorden utan i paradiset där kanske inte samma fysiska lagar existerar. Sen står det inte heller vilken sorts lera det var. Den sorten kanske inte existerar på jorden.

Lustigt, du sa tidigare att allt som står i Koranen stämmer med verkligheten. I verkligheten (och med det menar jag vetenskapen) finns det väl knappast något stöd för att människan skapades av lera, på en annan plats än jorden och dessutom står utanför evolutionen? Anpassar man sin verklighetsbild efter en bok (i det här faller Koranen), kan man ju hävda vad som helst. De kristna kreationisterna hävdar t.ex att ljuset skapades före solen (vad ni muslimer säger om det vet jag inte), man kan lika gärna hävda det som man kan hävda att människan skapades av magisk lera i paradiset.

AnArchoz
P27
Medlem

24 mars 2011 20:47 | #18 AnArchoz

Finns inget korrekt med någon religion. Det är åsikter - åsikter är subjektiva värderingar som formas efter allt möjligt, samt önsketänkande. Det finns inget "korrekt" sätt att leva. Det är dogmatiskt tänkande.

Borttagen medlem

24 mars 2011 21:10 | #19 Avslutat konto

religion är omodernt och efter i utvecklingen. de icke troende = de rika sociala människorna som lever på 2000-talet och följer med utvecklingen. de troende = fattiga (oftast) som är kvar 1000 år i tiden och tror att någon skäggig gubbe faktiskt kan döda oss alla. (bara min åsikt) dont judge me 2 hard!

Hagge17
P28
Medlem

24 mars 2011 22:33 | #20 Hagge17

Skrivet av zulatomten View Post
Som rubriken lyder, vilken religion är den mest korrekta eller är mest trovärdig?

Min åsikt är:
Buddismen är mest trolig och hur kan den vara fel?
En person som levde på ett sätt och bildade en religion runt den.
Denna personen var bara en vattendroppe i ett hav, han var en i mängden.

I jämförelse med kristendommen där det är en "Gud" som skapade Jorden på sex dagar och skapade människan och allt annat. Och för Två Tusen år sen var det en gubbe med klänning som gick run och "healade" folk eller gick på vatten... Och ren slump bara att ingen sedan dess har tagit kort eller filmat att de har sett gud, ren slump bara eller?

Ingen religion är mer korrekt än den andra. Frågor du en kristen om hans religion är den "rätta" kommer han naturligtvis att säga ja, samma med muslimer, hinduer, hare krishna och alla andra lirare.

1 2 3 4 5 6 7 8 .. 12

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.