någon som kan tala om för mig vad fria viljan är f

oo7
P34
Medlem

15 februari 2011 20:34 | #1 oo7

vad fan e fria viljan?

cerio
P33
Medlem

17 februari 2011 19:05 | #2 cerio

En illusion

LordDante
P28
Medlem

17 februari 2011 19:07 | #3 LordDante

Säger som ovanstående, en illusion rätt och slätt...

AnArchoz
P28
Medlem

17 februari 2011 19:16 | #4 AnArchoz

Den fria viljan är faktum. Sedan att andra väljer att begränsa vår vilja för deras egna är det ju inte många som vågar inse.

IronyFist
P31
Medlem

17 februari 2011 19:36 | #5 IronyFist

En lögn.

Master_Chief_150
P30
Medlem

17 februari 2011 19:42 | #6 Master_Chief_150

vad fan menar du ? :D

IronyFist
P31
Medlem

17 februari 2011 19:44 | #7 IronyFist

Vad menar vem? o.O

Emirbih
P28
Medlem

18 februari 2011 15:51 | #8 Emirbih

Haha! tycker det är komiskt när folk svarar "Lögn" och "illusion" då det bevisas för oss varje dag att vi har fri vilja haha.
Den fria viljan är det som tillåter mig att göra det jag gör , helt enkelt. Utan fria viljan så hade jag inte kunnat skriva detta, jag hade inte heller kunnat tex lyfta ett glas utan att någon eller något bestämmer det, i ett religiöst perspektiv så är någon eller något Gud.
Men ur ett politiskt perspektiv så kan denna någon eller något vara en diktator eller något i den stilen

Master_Chief_150
P30
Medlem

18 februari 2011 15:54 | #9 Master_Chief_150

Skrivet av IronyFist View Post
Vad menar vem? o.O

eftersom han sa "vad fan e fria viljan", så tänkte jag svara så också ;O;o

IronyFist
P31
Medlem

18 februari 2011 16:06 | #10 IronyFist

Skrivet av Emirbih View Post
Haha! tycker det är komiskt när folk svarar "Lögn" och "illusion" då det bevisas för oss varje dag att vi har fri vilja haha.

Hört talas om lagar? Sverige har tusentals sidor med text som inskränker den fria viljan.

Emirbih
P28
Medlem

18 februari 2011 16:35 | #11 Emirbih

Hört talas om lagar? Sverige har tusentals sidor med text som inskränker den fria viljan.

jag menar den frija viljan ur ett religiöst perspektiv

IronyFist
P31
Medlem

18 februari 2011 16:40 | #12 IronyFist

Japp, men det gjorde inte jag, för ur politiskt perspektiv så finns ingen, eller om man ska vara optimistisk: Den finns men är väldigt begränsad.

Emirbih
P28
Medlem

18 februari 2011 17:12 | #13 Emirbih

Japp, men det gjorde inte jag, för ur politiskt perspektiv så finns ingen, eller om man ska vara optimistisk: Den finns men är väldigt begränsad.

ok men varför citerade du mig då?

tycker att du har en annorlunda syn på fri vilja. Jag tycker att jag har det rätt bra här i Sverige och kan göra det JAG vill.

AnArchoz
P28
Medlem

18 februari 2011 17:18 | #14 AnArchoz

Asså, självklart finns det ju en fri vilja. Problemet ligger i att andra har valt att utnyttja sin för att begränsa vår egen fria vilja.

exit
P38
Moderator

18 februari 2011 17:54 | #15 exit

Självklart är tanken om den fria viljan något som härstammar från religionen. Evolutionen har inte haft något intresse av att ge oss en fri vilja. Det är inte den som har "friast vilja" som har överlevt utan den som flyr när det är farligt, tillverkar dom bästa redskapen, sammarbetar bäst med andra människor osv. Evolutionen har intresse av att vi flyr när det är farligt, etablerar sociala relationer till varandra, förökar oss, äter, och en lång rad andra mindre grundläggande behov som ofta är socialt betingade, t.ex att få bekräftelse och att bilda oss en identitet. Det är allt vi är, vi är varelser skapade av evolution, vi är inte skapade av gud eller något annat hokuspokus.

Allt vi gör har ett ursprung i våra behov och baseras på våra känslor, till och med när vi köper hus eller bil. Det är vetenskapligt bevisat genom studier på hjärnsjuka att människor som har känslor men inte kan känna dem blir helt handikappade, de kan inte välja vad de ska ta på sig på morgonen, de kan inte jobba, ha vänner, fatta varken svåra eller enklare beslut, eller leva normala liv.

Vi är helt styrda av våra känslor, eftersom vi är lika mycket djur som vilket annat som helst. Vi är biologiska robotar, programerade till att göra vissa saker och den kunskapen kan att hjälpa oss bygga ett bättre samhälle.

IronyFist
P31
Medlem

18 februari 2011 18:48 | #16 IronyFist

ok men varför citerade du mig då? tycker att du har en annorlunda syn på fri vilja. Jag tycker att jag har det rätt bra här i Sverige och kan göra det JAG vill.

"Lögn" Var citerat från mig, alltså kände jag mig träffad. Simple as that.

oo7
P34
Medlem

7 mars 2011 00:57 | #17 oo7

Skrivet av exit View Post
Självklart är tanken om den fria viljan något som härstammar från religionen. Evolutionen har inte haft något intresse av att ge oss en fri vilja. Det är inte den som har "friast vilja" som har överlevt utan den som flyr när det är farligt, tillverkar dom bästa redskapen, sammarbetar bäst med andra människor osv. Evolutionen har intresse av att vi flyr när det är farligt, etablerar sociala relationer till varandra, förökar oss, äter, och en lång rad andra mindre grundläggande behov som ofta är socialt betingade, t.ex att få bekräftelse och att bilda oss en identitet. Det är allt vi är, vi är varelser skapade av evolution, vi är inte skapade av gud eller något annat hokuspokus.

Allt vi gör har ett ursprung i våra behov och baseras på våra känslor, till och med när vi köper hus eller bil. Det är vetenskapligt bevisat genom studier på hjärnsjuka att människor som har känslor men inte kan känna dem blir helt handikappade, de kan inte välja vad de ska ta på sig på morgonen, de kan inte jobba, ha vänner, fatta varken svåra eller enklare beslut, eller leva normala liv.

Vi är helt styrda av våra känslor, eftersom vi är lika mycket djur som vilket annat som helst. Vi är biologiska robotar, programerade till att göra vissa saker och den kunskapen kan att hjälpa oss bygga ett bättre samhälle.

haha det du säger att vi är programmerade biologiska robotar håller med till en viss gräns:P dna:t är ju sätt o vis en biologisk bestämnd prgrammering av ditt uppbyggnad...vet nog själv inte hur jag ska svara vad fria viljan är men själv tror jag att den har ingen påverkan av ditt själva dna:t frian viljan kommer från själen ditt riktiga du som värken påverkas av något annat än din sanna du.

IronyFist
P31
Medlem

7 mars 2011 16:03 | #18 IronyFist

Skrivet av AnArchoz View Post
Asså, självklart finns det ju en fri vilja. Problemet ligger i att andra har valt att utnyttja sin för att begränsa vår egen fria vilja.

Precis. Och därmedupphör vårat fria vilja att finnas. Den är i min syn inte fri försen vi får göra precis hur vi vill, så så länge det finns så mycket som en regel som inskränker det så finns ingen fri vilja. Däremot kan vi skaffa oss en fri vilja.

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.