folk klagar??

ricke99
P26
Medlem

31 december 2012 02:33 | #1 ricke99

Hej, idag så gjorde jag ett program i c++ som ska räkna ut ett medelbetyg på skolan.. Här jag bor så har vi skala 4-10 på betyget så jag skrev en kod där man fyllde i först hur många ämnen det var och sen hur mkt det totala i alla ämnen var. t.ex 120 på 15 ämnen (exempel). sen så säger programmet t.ex ditt medelbetyg är: 8.02771 eller något. Så här ser koden ut

#include <iostream>
#include <windows.h>
using namespace std;
int main(){
int x;
float y;
cout << "Hur m\x86nga \x84mnen \x84r det?" << endl;
cin >> x;

if(x > 15) {
cout << "Det finns inte mer \x84n 15 \x84mnen";
}
else{
cout << "Hur mycket blir alla \x84mnen om du plussar ihop dem?" << endl;
cin >> y;
cout << "ditt medelbety \x84r " << " " << y / x << endl;
system("PAUSE");
return 0;
}
}

Efter det print screenade jag koden och la upp på facebook för att visa folk vad den gör och så.. De ändra kommentarer jag får är: "Grymt att ha!" sa tack. sen sa han "Ne jag skoja" en annan sa: "Vafan skulle det vara bra för? bara att plussa ihop och sen dela?" Men ett program är alltid lättare. Några sa att det var nice men många andra sa att det var helt onödigt.. vad beror detta på ?

nofearlegend
P31
Medlem

31 december 2012 11:29 | #2 nofearlegend

Vet inte vad du vill riktigt ha svar på men du har i princip gjort ett program där man delar antal poäng med antal ämnen man har.
Det man kan göra på en miniräknare. Du skulle kunna utveckla den och låta folk skriva in deras ämnen 1 per 1 och så plussar den ihop det åt dem.

ricke99
P26
Medlem

31 december 2012 19:29 | #3 ricke99

Ja jag har tänkt på det. Fast folk som itne förstår sig på programmering har kommenterat att det är helt onödigt.. :S Det går att göra det för hand ja, fast ett program underlättar allting.. Är dem avundsjuka eller vad tror du ?

izuzu96
P27
Medlem

1 januari 2013 01:41 | #4 izuzu96

Citat:
Citat av: ricke99
Ja jag har tänkt på det. Fast folk som itne förstår sig på programmering har kommenterat att det är helt onödigt.. :S Det går att göra det för hand ja, fast ett program underlättar allting.. Är dem avundsjuka eller vad tror du ?

Helt ärligt så är det där programmet helt värdelöst då det går lika fort(om inte snabbare) att göra det på en miniräknare, detta kommer från en på tekniklinjen med robotik som inriktning.

ricke99
P26
Medlem

1 januari 2013 07:48 | #5 ricke99

Jag vet att det inte är det bästa, men det funkar iallafall. Om jag ändrar det så man kan skriva in som på en miniräknare så är det i princip som en miniräknare, fast att dem klagar stör jag mig på, eftersom dem själv inte ens kan göra det..

izuzu96
P27
Medlem

1 januari 2013 15:31 | #6 izuzu96

Citat:
Citat av: ricke99
Jag vet att det inte är det bästa, men det funkar iallafall. Om jag ändrar det så man kan skriva in som på en miniräknare så är det i princip som en miniräknare, fast att dem klagar stör jag mig på, eftersom dem själv inte ens kan göra det..

Ändrar fortfarande inte det faktum att det är värdelöst och inte något nytt. När du ska göra nåt nytt ska du följa den här regeln:

ex. Penna

hf-huvudfunktion: Skriva/rita

nf-nödvändig funktion: Gå att hålla i.

öf-önskvärd funktion: Ett fäste så att det går att sätta pennan i en ficka

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Allt behöver hf, nf och öf, vad skulle det annars vara för mening att ha saken?

ricke99
P26
Medlem

1 januari 2013 22:11 | #7 ricke99

P12 gå bort med dina jävla länkar..

Izuzu, tack för ditt tips! Ja du har rätt, det ska vara bra på 3 olika sätt :) ska tänka på det.

skuta-n
P17
Medlem

2 januari 2013 19:13 | #8 skuta-n

att klaga på att folk klagar är också att klaga..

förövrigt dåligt script.. scriptskiddie.. ta kritiken istället för att moppsa dig.

cerio
P33
Medlem

7 januari 2013 19:09 | #9 cerio

Citat:
Citat av: skuta-n

förövrigt dåligt script.. scriptskiddie.. ta kritiken istället för att moppsa dig.

Där är skillnad på kritik och kritik. Skärp dig, du framstår som en barnunge.

Ricke99:

Jag antar du frågar om ditt program har någon sorts användning?

Problemet är att det är så pass enkelt att räkna ut dina betyg. Det är också inte väldigt ofta man skulle behöva räkna ut medelbetyget.

Om du har börjat lära dig C++ eller programmering överhuvudtaget så ska du inte bry dig om vad andra tycker är bra och dåligt. Du programmerar för att lära dig. Ju mer du programmerar och läser på, ju bättre kommer dina projekt bli. Det tar sin tid, men man kommer dit så länge man har intresset för de.

Du ska fokusera på att bara lära dig och inte att komma på nya grejen. Gör det som intresserar dig och sen starta därifrån.

Här har du en länk om du inte har sett den förut.

http://www.cplusplus.com/

PUSS HEJ LEVERPASTEJ!

ricke99
P26
Medlem

10 januari 2013 21:12 | #10 ricke99

Citat:
Citat av: cerio
[quote]Citat av: skuta-n

Där är skillnad på kritik och kritik. Skärp dig, du framstår som en barnunge.

Ricke99:

Jag antar du frågar om ditt program har någon sorts användning?

Problemet är att det är så pass enkelt att räkna ut dina betyg. Det är också inte väldigt ofta man skulle behöva räkna ut medelbetyget.

Om du har börjat lära dig C++ eller programmering överhuvudtaget så ska du inte bry dig om vad andra tycker är bra och dåligt. Du programmerar för att lära dig. Ju mer du programmerar och läser på, ju bättre kommer dina projekt bli. Det tar sin tid, men man kommer dit så länge man har intresset för de.

Du ska fokusera på att bara lära dig och inte att komma på nya grejen. Gör det som intresserar dig och sen starta därifrån.

Här har du en länk om du inte har sett den förut.

http://www.cplusplus.com/

PUSS HEJ LEVERPASTEJ!
[/quote]

Tack! Ja jag borde inte bry mig, jag är väldigt intresserad av det så jag har lätt för att lära mig. Fast när jag kollade på videos oc hsånt så sa han: var kreativ och så att jag ska komma på typ saker att göra istället för att bara göra t.ex en Loop så kan man lägga till en switch sats eller något för att göra det mer häftigt osv. så försöker skapa lite egna små program för att testa och se att jag kan skapa dem. Asså att jag inte bara kan göra exemplena och så utan även göra mitt eget :) Fast jag ska fortsätta att lära mig och tack för tipsen på sidan!

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.