Viktorianska eran

Flumride
P27
Medlem

22 november 2011 21:52 | #1 Flumride

Tjenare, håller på att arbeta med den viktorianska eran. Internet har inte hjälpt mig särskilt mycket då de flesta texter är väldigt flummiga, men jag undrar om ni där ute kan någonting om denna eran? Ös på med allting ni kan!
Tack!!

Internethemorrojden
P24
Medlem

22 november 2011 22:09 | #2 Internethemorrojden

Vad jag minns handlar det om dåtidens england, typ senare 1800-talet. Lite "kvinnan i köket"-anda över det hela också.

Flumride
P27
Medlem

22 november 2011 22:10 | #3 Flumride

Skrivet av Axiom View Post
Vad jag minns handlar det om dåtidens england, typ senare 1800-talet. Lite "kvinnan i köket"-anda över det hela också.

Vet du hur samhället såg ut?

Internethemorrojden
P24
Medlem

22 november 2011 22:32 | #4 Internethemorrojden

Skrivet av BarcelonaFan View Post

Det var fint för en tjej att jobba hemma, samtidigt som mannen gärna skulle försörja hela familjen. Skilsmässor var "tabu", inget man skulle prata om alltså.

Rent modemässigt så var kortare khakibyxor allt mer populära och i tidigt 1900-tal dök de första jeansbaserade kläderna upp. Det var lite av en övergångs era från det tidigare england.

Flumride
P27
Medlem

22 november 2011 22:35 | #5 Flumride

Skrivet av BarcelonaFan View Post
Det var fint för en tjej att jobba hemma, samtidigt som mannen gärna skulle försörja hela familjen. Skilsmässor var "tabu", inget man skulle prata om alltså.

Rent modemässigt så var kortare khakibyxor allt mer populära och i tidigt 1900-tal dök de första jeansbaserade kläderna upp. Det var lite av en övergångs era från det tidigare england.

Tack

Internethemorrojden
P24
Medlem

22 november 2011 22:36 | #6 Internethemorrojden

Bör även tillägga att man siktade på en fredlig utrikespolitik för att fokusera på landet och försöka ta i tu med den utbredda fattigdomen.

Läs lite om termen "Protektionism" så förstår du varför.

Flumride
P27
Medlem

22 november 2011 22:54 | #7 Flumride

Bör även tillägga att man siktade på en fredlig utrikespolitik för att fokusera på landet och försöka ta i tu med den utbredda fattigdomen.

Läs lite om termen "Protektionism" så förstår du varför.

Tack igen!

IronyFist
P29
Medlem

23 november 2011 00:55 | #8 IronyFist

http://en.wikipedia.org/wiki/Victorian_era

Du kan börja med det här.

Sen så när du läser nåt du vill ha med så klickar du på referensen som gäller för det och kollar så den stämmer och anger sedan referensen som källa.

Easy as pie.

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.