Halvdemokratiska länder?

olaj
P27
Medlem

11 oktober 2011 22:39 | #1 olaj

Hej, jag ska skriva ett arbete om demokratiska länder, diktatoriska länder och halvdemokratier som ligger **mitt emellan** demokratier och diktaturer.

Skulle uppskatta om jag fick 2 bra exempel på halvdemokratier och kort om vrf de är halvdemokratier och inte diktaturer.

Fascista
P34
Medlem

11 oktober 2011 23:07 | #2 Fascista

Iran - Är en teokrati med demokratiska inslag. Läs
USA(du kommer inte få rätt för det här) - har fria val och yttrandefrihet, men det finns reellt bara två partier att rösta på, och de styrs i sin tur av lobbyister.

IronyFist
P29
Medlem

11 oktober 2011 23:10 | #3 IronyFist

Beror ju på hur man definierar ett halvdemokratiskt land...

Jag skulle kunna tänka mig att Kina skulle kunna klassas som det då de är en diktatur rent tekniskt men samtidigt håller val vilket gör att de blir en demokrati. Sen att de bara har ett alternativ i valet är det ingen som bryr sig om.

Kan dock inte komma på nåt annat land. Google?

Internethemorrojden
P24
Medlem

12 oktober 2011 00:31 | #4 Internethemorrojden

Iran är ett perfekt exempel på mellandemokratiskt styre som sagt.

AnArchoz
P26
Medlem

12 oktober 2011 10:06 | #5 AnArchoz

Håller med om Iran. Sedan möjligtvis Kina.

zerkhan
P28
Medlem

12 oktober 2011 10:38 | #6 zerkhan

Skrivet av IronyFist View Post

Jag skulle kunna tänka mig att Kina skulle kunna klassas som det då de är en diktatur rent tekniskt men samtidigt håller val vilket gör att de blir en demokrati. Sen att de bara har ett alternativ i valet är det ingen som bryr sig om.

Nordkorea har val med ett flertal partier! Dock är alla partier kopplat till ett parti (Kim Jong-Ils), så vilket du än röstar på går rösten till ett och samma parti =)

Vadsomhelst
P31
Medlem

12 oktober 2011 14:16 | #7 Vadsomhelst

Ryssland, Iran, Turkiet

Fascista
P34
Medlem

12 oktober 2011 17:41 | #8 Fascista

Det krävs mer än att det hålls val för att en stat ska vara demokratisk. Sen är min spontana åsikt att Kina inte under några verkliga omständigheter, är demokratiskt.

Vitryssland kanske, någon som vet mer?

Swem
P22
Medlem

12 oktober 2011 19:28 | #9 Swem

Skrivet av zerkhan View Post

Nordkorea har val med ett flertal partier! Dock är alla partier kopplat till ett parti (Kim Jong-Ils), så vilket du än röstar på går rösten till ett och samma parti =)

What the... huh Är alla partier kopplat till Kim Jong-Ils parti? Strange...

zerkhan
P28
Medlem

14 oktober 2011 08:41 | #10 zerkhan

Skrivet av Ett_Namn View Post
Beror ju på hur man definierar ett halvdemokratiskt land... Jag skulle kunna tänka mig att Kina skulle kunna klassas som det då de är en diktatur rent tekniskt men samtidigt håller val vilket gör att de blir en demokrati. Sen att de bara har ett alternativ i valet är det ingen som bryr sig om.

What the... huh Är alla partier kopplat till Kim Jong-Ils parti? Strange...

Japp! Därmed kan han vara säker på att vinna :)

IronyFist
P29
Medlem

14 oktober 2011 11:50 | #11 IronyFist

Skrivet av Fascista View Post

Det krävs mer än att det hålls val för att en stat ska vara demokratisk. Sen är min spontana åsikt att Kina inte under några verkliga omständigheter, är demokratiskt.

Vitryssland kanske, någon som vet mer?

Så sant som det är sagt, det var därför jag skrev saker som "Beror ju på hur man definierar" och "skulle kunna klassas". Men jag håller med dig, jag skulle inte klassa Kina som demokratiskt då de saknar tryckfrihet och yttrandefrihet och dessutom ägnar sig av censur.

Vitryssland är dock intressant, vill dock minnas att det är en total diktatur (eller tja, så nära det går i europa), men jag är inte säker på det...

Hmm... Visste att dom höll val men inte att det fanns "flera" partier... Intressant...

zerkhan
P28
Medlem

14 oktober 2011 15:43 | #12 zerkhan

Hmm... Visste att dom höll val men inte att det fanns "flera" partier... Intressant...

Kuba har ett flertal partier, men det enda du är tillåten att rösta på (egentligen det enda legitima partiet inom landet) är Castros "Partido Comunista de Cuba". Rätt intressant, hade nyss min redovisning om Kuba inom Samhälls C :D Behandlade frågorna om just diktaturer och olika former av dessa, bland annat Afghanistan under talibanerna, Nordkorea och Kuba nämndes.

IronyFist
P29
Medlem

14 oktober 2011 20:14 | #13 IronyFist

Kuba har ett flertal partier, men det enda du är tillåten att rösta på (egentligen det enda legitima partiet inom landet) är Castros "Partido Comunista de Cuba". Rätt intressant, hade nyss min redovisning om Kuba inom Samhälls C :D Behandlade frågorna om just diktaturer och olika former av dessa, bland annat Afghanistan under talibanerna, Nordkorea och Kuba nämndes.

Att detta gällde för Kuba, dock så är ju Kuba ett väldigt fritt exempel på diktatur. Tror det egentliga problemet med Kuba är att övriga värden fryser ut dom... Men den kanske inte det är en diskussion för denna tråd...

AnArchoz
P26
Medlem

14 oktober 2011 20:41 | #14 AnArchoz

Att detta gällde för Kuba, dock så är ju Kuba ett väldigt fritt exempel på diktatur. Tror det egentliga problemet med Kuba är att övriga värden fryser ut dom... Men den kanske inte det är en diskussion för denna tråd...

Det är USA:s fel att Kuba är en diktatur.

IronyFist
P29
Medlem

14 oktober 2011 20:52 | #15 IronyFist

Skrivet av AnArchoz View Post

Det är även USA:s fel att talibanerna har makteni Afghanistan också. Men det är bara två exempel...

Newfag
P24
Medlem

14 oktober 2011 21:13 | #16 Newfag

Skrivet av AnArchoz View Post
Det är även USA:s fel att talibanerna har makteni Afghanistan också. Men det är bara två exempel...

Och om vi spolar tillbaka i tiden, även i Chile.

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.