De nya skolbetygen

1 2
IronyFist
P29
Medlem

13 oktober 2011 01:43 | #21 IronyFist

Skrivet av Axiom View Post
Vore lättare med ett procentenhetligt verktyg.

100
99
98
...
...
1.

Sedan får man något sorts medeltal som slutbetyg när man räknat ihop alla prov (och plusat på närvaro?)

Jag är faktiskt med dig i det här tänket. Och alla som räknat matte vet att procent inte är särskilt svårt att räkna ut. Tror inte det är särskilt mycket besvärligare att betygsätta så än som det är nu.

konjoja
P24
Medlem

13 oktober 2011 16:19 | #22 konjoja

förr när man hade siffror hade man ju 1-5. Men det betygsystemet var helt korkat eftersom man ville att det skulle finnas ett medelvärde. Om man säger att hela klassen fick 5 så fick lärarna bara sätta 5 på vissa eftersom man ville hålla ett medelvärde. Om medelvärdet var på 3 så fick lärarna i vissa klasser sänka betygen och i sämre klasser fick lärarna höja betyget på vissa elever bara för att man ville hålla ett medelvärde. Och det var ju helt idiotiskt.

Nikkster
P
Medlem

21 oktober 2011 19:26 | #23 Nikkster

Jag anser att det nya betygssystemet i skolorna är mycket bättre, trots att vi dock inte använder det systemet. Min polare var svinnära MVG i svenska A (han var någon millimeterbit ifrån) och på grund utav det fick han VG - annars hade han legat på MVG- vilket skulle leda till ett MVG. Det hade varit mycket bättre att få till exempel B än att sjunka ett helt betyg. Jag fick MVG, så jag borde ju egentligen inte ha något att klaga över.

konjoja
P24
Medlem

21 oktober 2011 19:33 | #24 konjoja

Skrivet av Nikkster View Post
Jag anser att det nya betygssystemet i skolorna är mycket bättre, trots att vi dock inte använder det systemet. Min polare var svinnära MVG i svenska A (han var någon millimeterbit ifrån) och på grund utav det fick han VG - annars hade han legat på MVG- vilket skulle leda till ett MVG. Det hade varit mycket bättre att få till exempel B än att sjunka ett helt betyg. Jag fick MVG, så jag borde ju egentligen inte ha något att klaga över.

hur fan kan han sjunka till VG- om han skulle få MVG- om han skulle ha fått dit den detaljen? Du måste ha menat att han hamnade på VG+ istället för MVG-? Aja, det gör väl ingen skillnad ^^

Nikkster
P
Medlem

22 oktober 2011 09:10 | #25 Nikkster

@konjoja

Jag tror du missförstod texten lite; när jag menar VG- så skriver jag det sammansatt, bindestreck och semikolon i en text är en helt annan sak. :)

oskarbjorkman
P30
Medlem

29 oktober 2011 15:48 | #26 oskarbjorkman

Jag skulle vilja ha dessa betyg!! hatar att få vg++++ och sen får en snubbe som får vg- samma betyg i lsutändan. Var glad att du ahr det där systemet!

oskarbjorkman
P30
Medlem

29 oktober 2011 15:50 | #27 oskarbjorkman

Skrivet av IronyFist View Post
Skrivet av Axiom View Post
Vore lättare med ett procentenhetligt verktyg.
100
99
98
...
...
1.

Sedan får man något sorts medeltal som slutbetyg när man räknat ihop alla prov (och plusat på närvaro?)
Jag är faktiskt med dig i det här tänket. Och alla som räknat matte vet att procent inte är särskilt svårt att räkna ut. Tror inte det är särskilt mycket besvärligare att betygsätta så än som det är nu.

Fast i vissa ämnen som svenska, språkval, engelska och slöjd så skulle det inte fungera korrekt eftersom att man har redovisningar som har olika kvalitet

IronyFist
P29
Medlem

29 oktober 2011 16:38 | #28 IronyFist

Skrivet av oskarbjorkman View Post
Fast i vissa ämnen som svenska, språkval, engelska och slöjd så skulle det inte fungera korrekt eftersom att man har redovisningar som har olika kvalitet

Fast isf så skulle ju inte dagens system funka heller...

Musikfreaket
F21
Medlem

2 november 2011 11:17 | #29 Musikfreaket

Dom är väl bra, antar jag, inte dåliga iaf, fast jag hade ju aldrig IG-MVG eftersom jag just börjat 6an och just börjat få betyg så kan nt avgöra ifall dom är sämre eller bättre än IG-MVG..

Azarlak
P25
Medlem

4 november 2011 05:29 | #30 Azarlak

Vet inte hur det är med er andra, men på mitt gymnasie säger de att man inte får sätta B och D förrän i slutbetyget, så på prov och sådant blir det fortfarande samma som i IG-MVG skalan:
F-IG
E-G
C-VG
A-MVG
och så sätter de fortfarande A-, E+ och sådant för att markera att det "egentligen" är B eller D, och som jag förstått det hela var ju anledningen till ändringen av betygssystemet att man skulle bli av med + och -, så det verkar som om det sket sig någonstans på vägen.

Fridaadirf
F25
Medlem

7 november 2011 19:28 | #31 Fridaadirf

Jag gillar inte det nya systemet, då jag blir en av de nya som får testa detta. Dessutom tär det på 95:orna där jag bor, eftersom vi har hamnat i kläm för alla nya förändringar, och det har ju inte slutat. Det är väldigt drygt, speciellt när betygssättet är nytt för lärarna likaväl som det är för elverna.

titlest
P34
Medlem

26 november 2011 17:55 | #32 titlest

Jag tror att det nya skolbetygen är bra för att de nya ungdomarna är för lata och gör ingeting och ändå får det bra betyg. De förtjänar inte bra betyg om de inte gör något i skolan.

AnArchoz
P26
Medlem

26 november 2011 18:15 | #33 AnArchoz

Skrivet av titlest View Post
Jag tror att det nya skolbetygen är bra för att de nya ungdomarna är för lata och gör ingeting och ändå får det bra betyg. De förtjänar inte bra betyg om de inte gör något i skolan.

Lol, klart de gör någonting om de får bra betyg. Om lärarna ger bra betyg trots dålig insats är det inte elevens fel. & källa på att de "nya ungdomarna" är lata och inte gör något?

titlest
P34
Medlem

26 november 2011 19:56 | #34 titlest

Skrivet av AnArchoz View Post

Lol, klart de gör någonting om de får bra betyg. Om lärarna ger bra betyg trots dålig insats är det inte elevens fel. & källa på att de "nya ungdomarna" är lata och inte gör något?

Här är en källa på att de som förtjänar IG kan få MVG beroende på vilken lärare de har, http://www.gp.se/...ella-prov-rattas-ofta-fel
Sen känner jag en som jobbar ibland som vikarie och han säger själv att det är förjävligt att de aldrig gör något på lektionerna och att de ändå får bra betyg

AnArchoz
P26
Medlem

27 november 2011 01:03 | #35 AnArchoz

Här är en källa på att de som förtjänar IG kan få MVG beroende på vilken lärare de har, http://www.gp.se/...ella-prov-rattas-ofta-fel
Sen känner jag en som jobbar ibland som vikarie och han säger själv att det är förjävligt att de aldrig gör något på lektionerna och att de ändå får bra betyg

MEN DÅ ÄR DET BETYGSSÄTTARNA SOM GÖR FEL. Betygen i sig har inget med saken att göra. Eleverna har inget med det att göra. De som sätter betygen har ansvaret. Om de misslyckas kan de inte skylla på elevernas lathet.

Hjalmz
P28
Medlem

27 november 2011 02:04 | #36 Hjalmz

Varför skulle det spela någon roll hur mycket man gör i klassrummet? Om man ändå får bra betyg så måste det ju visa att den personen antagligen pluggar hemma eller bara är en naturbegåvning.

Se bara på universitetet, där finns det ingen som helst tvång att komma på vare sig föreläsningarna eller lektionerna, allt ansvar läggs på eleverna och sedan är det upp till dem att plugga så att de kan klara kursen om de vill.

Så jag förstår inte riktigt hur betyget ska påverkas av hur aktiv man är på lektionen...

AnArchoz
P26
Medlem

28 november 2011 00:27 | #37 AnArchoz

Skrivet av Hjalmz View Post
Se bara på universitetet, där finns det ingen som helst tvång att komma på vare sig föreläsningarna eller lektionerna, allt ansvar läggs på eleverna och sedan är det upp till dem att plugga så att de kan klara kursen om de vill.

Så jag förstår inte riktigt hur betyget ska påverkas av hur aktiv man är på lektionen...

Det har ju att göra med att universitetet är frivilligt. Eleven får mycket mer/allt ansvar då.

IronyFist
P29
Medlem

30 november 2011 13:22 | #38 IronyFist

Tänkte fälla en sarkastisk kommentar men kom inte på nåt.

Kan dock, för att hålla mig till trådens ursprungsämne, upplysa om att betygen D och B inte ska användas annat än i slutbetygen varje termin. Prov och andra uppgifter ska alltså endast bedömas utifrån A,C,E och F.

Liza_cool
F25
Medlem

30 november 2011 13:25 | #39 Liza_cool

Jag kan också dock hålla med om att D inte ska användas förutom i slutbetyget. Med betoning på slut.

1 2

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.