Socialdemokraterna och Nya Moderaterna

1 2
Fuser
P29
Moderator

7 november 2011 17:43 | #21 Fuser

Skrivet av Heboy View Post
Med "den individuella människan" menar jag privatpersoner. Om man betalar mindre skatt så får man mer pengar och då får man, enligt mig (och många andra), mer frihet.

Håller inte riktigt med dig i sak då jag ser kollektivet som viktigare än individen, men det kan vara sak samma med det just nu.

Ditt påstående stämmer möjligtvis ur individualistisk synvinkel, förutsatt att den enskilde inte får "betala" för skattesänkningarna i form av höjda kommunala avgifter, eller att staten drar ner på den offentliga välfärden med medföljande privata sjukförsäkringar och liknande som följd. Det man vinner på skattesänkningar får man ju förr eller senare betala igen för någon annanstans, så det är inte säkert att man verkligen vinner speciellt mycket på att betala mindre skatt. Speciellt inte om man är låginkomsttagare och en platt skattesänkning ger en relativt liten vinst i plånboken, då är nog risken snarare att man i slutändan förlorar på det efter medföljande extrautgifter.

Hashis
P23
Medlem

7 november 2011 17:47 | #22 Hashis

hann bara läsa första meningen sen orkade jag inte mer

HammerAndSickle
P26
Medlem

9 november 2011 13:59 | #23 HammerAndSickle

Skrivet av Heboy View Post
Med "den individuella människan" menar jag privatpersoner. Om man betalar mindre skatt så får man mer pengar och då får man, enligt mig (och många andra), mer frihet.

Angående bidragssänkningarna så görs dessa för att komma åt de personer som endast lever på bidrag, och då frivilligt.

Moderaterna har även sänkt avgiften som tillkommer, för företagen, att anställa personer. Speciellt för de grupper som har extra svårt att få jobb, såsom ungdomar.

Nja, tesen att pengar=frihet stämmer inte helt. Visst, frihet definieras som möjligheten att handla efter eget tycke, en möjlighet som pengar kan ge. En rik människa har alltså större frihet än en fattig. Eller, för att vara rättrogen marxist: en borgare har större frihet än en arbetare. Men att en arbetare per automatik blir mer fri/mindre ofri av att få mer pengar stämmer inte om det på samma gång för det första sker på bekostnad av rätten till fri sjukvård, bra boende etc, och för det andra tvingar fler arbetare att konkurrera om samma jobb, vilket missgynnar arbetarklassen som kollektiv. Således har du, på det hela taget, inte rätt i att pengar är frihet.

Jag är medveten om att borgarna sänker bidragen för att komma åt de som lever på bidrag. Dock måste du förstå att moderaterna inte hyser några vackra ideal om att alla ska ha ett jobb och göra rätt för sig. De vill att fler ska konkurrera om samma jobb, helt enkelt. Ju fler arbetssökande per arbete, desto lägre löner. Det hela gynnar bara kapitalet, inte arbetarna.

AnArchoz
P26
Medlem

9 november 2011 18:08 | #24 AnArchoz

Freedom in capitalist society always remains about the same as it was in ancient Greek republics: Freedom for slave owners.

HammerAndSickle
P26
Medlem

9 november 2011 23:53 | #25 HammerAndSickle

Skrivet av AnArchoz View Post
Freedom in capitalist society always remains about the same as it was in ancient Greek republics: Freedom for slave owners.

Lenin <3

AnArchoz
P26
Medlem

10 november 2011 12:33 | #26 AnArchoz

Lenin var en tayloristisk knöl. Men han sa sköna grejjer. Ungefär som Trotsky. Knäpp i huvudet men sa coola saker.

HammerAndSickle
P26
Medlem

10 november 2011 18:08 | #27 HammerAndSickle

Lenin var inte taylorist, sluta med den typen av populistiskt skitsnack är du snäll.

AnArchoz
P26
Medlem

11 november 2011 08:55 | #28 AnArchoz

Skrivet av HammerAndSickle View Post
Lenin var inte taylorist, sluta med den typen av populistiskt skitsnack är du snäll.

Jo, som fan. & OT anyway.

UngKuung
P24
Medlem

11 november 2011 18:50 | #29 UngKuung

Skrivet av Rutinerad View Post
Moderaterna vill ha låga skatter så att folk uppmuntras att jobba!
Socialdemokraterna vill ha höga skatter så att de kan ge pengar till de som inte jobbar.

"Men de rika kan ju ge bort sina pengar till de fattiga"
Svar: Om du utbildade dig till läkare som är högavlönat, skulle du då med dina studieskulder vilja att Ronald Andersson, 21 år, arbetslös som bor hemma hos sina föräldrarna får en del av dina pengar pga. att han inte orkar skaffa sig ett jobb eller utbilda sig? Nej, Ronald bidrar inte med något i samhället, men han vill ha bidrag så att han kan köpa Modern Warfare 3. Känns detta rättvist? Du har kämpat flera år i skolan och äntligen blivit läkare och så ska du skatta bort jättemycket av din lön så att Ronald ska kunna sitta i sin källare hos sina föräldrar och spela MW3!

Om du vill uppmuntra till arbetslöshet så röstar du på Socialdemokraterna, eller ännu värre, Vänsterpartiet.

Var är jespers "gilla knapp" när man vill ha den ? håller med till Max bra skrivet

HammerAndSickle
P26
Medlem

11 november 2011 20:36 | #30 HammerAndSickle

Skrivet av AnArchoz View Post
Jo, som fan. &amp; OT anyway.

Sant, det är rätt OT. Fast det hela är värt att diskutera, så jag skickar ett PM.

1 2

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.