Socialdemokraterna och Nya Moderaterna

1 2
Bockajavel
P26
Medlem

1 oktober 2011 08:44 | #1 Bockajavel

Hej, jag har suttit och funderat på det här väldigt länge: Vad är dem egentliga skillnaderna mellan Socialdemokraterna och Nya Moderaterna?
Jag menar, det är ju så lika varandra att man kan tycka att det är bara är en och samma person som tjafsar mot sin egen spegelbild.
Om ni kunde förklara detta så vore det väldigt snällt. Vill ha ren fakta om vad som är skillnaderna mellan dem, helst objektiva svar.

AnArchoz
P26
Medlem

1 oktober 2011 22:10 | #2 AnArchoz

Enormt olika idéer på hur arbetsmarknaden skall se ut, och hur skatterna se ut.

Swem
P22
Medlem

2 oktober 2011 01:30 | #3 Swem

Skrivet av Bockajavel View Post
Hej, jag har suttit och funderat på det här väldigt länge: Vad är dem egentliga skillnaderna mellan Socialdemokraterna och Nya Moderaterna?
Jag menar, det är ju så lika varandra att man kan tycka att det är bara är en och samma person som tjafsar mot sin egen spegelbild.
Om ni kunde förklara detta så vore det väldigt snällt. Vill ha ren fakta om vad som är skillnaderna mellan dem, helst objektiva svar.

Som AnArchoz sade; Skatterna.

Knickedicken
P29
Medlem

4 november 2011 18:38 | #4 Knickedicken

Ren fakta är väl egentligen deras partiprogram. Läser du deras partiprogram så ser du de objektiva skillnaderna.
Men de stora skillnaderna skulle jag vilja säga är välfärden, arbetsmarknaden och skatterna.

I vilket fall som helst så är båda partierna dåliga. Moderaterna kallar sig arbetarparti och Socialdemokraterna kallar sig för socialdemokrater.

Master_Chief_150
P28
Medlem

4 november 2011 19:16 | #5 Master_Chief_150

(Arbetarparti my ass!!!!! Vart är alla "jobben" dååå javla skojjare!?!?
Arbetsförmedlingen gör ju absoluuut ingenting btw :P
Det är "every man for himself" xD)
S A D - B U T - T R U E

OnT:
Moderaterna vill ha högre skatter så dom har råd att köpa ännu dyrare bilar,båtar o hus o kostymer.
Sossarna tänker på dom fattiga, sjuka osv...

Hjalmz
P28
Medlem

4 november 2011 21:32 | #6 Hjalmz

Skrivet av Master_Chief_150 View Post
(Arbetarparti my ass!!!!! Vart är alla "jobben" dååå javla skojjare!?!?
Arbetsförmedlingen gör ju absoluuut ingenting btw :P
S A D - B U T - T R U E

OnT:
Moderaterna vill ha högre skatter så dom har råd att köpa ännu dyrare bilar,båtar o hus o kostymer.

True story!! Gå till arbetsförmedlingen och anmäl dig, jag garanterar att du hittar ett jobb på egen hand snabbare än vad de Slipsnissarna gör. Vette fan vad de håller på med det är inte att hitta jobb åt arbetslösa iaf -.-

Master_Chief_150
P28
Medlem

4 november 2011 22:31 | #7 Master_Chief_150

Skrivet av Hjalmz View Post
(Arbetarparti my ass!!!!! Vart är alla "jobben" dååå javla skojjare!?!? Arbetsförmedlingen gör ju absoluuut ingenting btw :P
S A D - B U T - T R U E

OnT:

True story!! Gå till arbetsförmedlingen och anmäl dig, jag garanterar att du hittar ett jobb på egen hand snabbare än vad de Slipsnissarna gör. Vette fan vad de håller på med det är inte att hitta jobb åt arbetslösa iaf -.-

Ja jag har varit inskriven några månader nu...
Ja det är man själv som måste göra grovjobbet :P!

Heboy
P27
Medlem

5 november 2011 15:52 | #8 Heboy

Att säga att Moderaterna vill har högre skatter är ju så fel det kan bli. Sossarnas idé är att alla ska betala lite mer till staten så att alla - oberoende av insats (hur mycket man jobbar) - ska få tillgång till samma saker. Och då tänker jag inte på sjukvård och skola osv. det är självklart att alla ska ha tillgång till det.

Det där motsäger ju sig själv?

Moderaterna förespråkar skattesänkningar, för att bevara friheten för den individuella människan!

HammerAndSickle
P26
Medlem

5 november 2011 18:35 | #9 HammerAndSickle

Skrivet av Heboy View Post
Moderaterna förespråkar skattesänkningar, för att bevara friheten för den individuella människan!

Vad är en "individuell människa" och hur bevaras dennes frihet av skatteskänkningar?

IronyFist
P29
Medlem

5 november 2011 19:26 | #10 IronyFist

Skrivet av HammerAndSickle View Post
Vad är en "individuell människa" och hur bevaras dennes frihet av skatteskänkningar?

Jag lovar att jag inte vet vad han syftar på. Och faktum är att det lät bra. Bra men meningslöst.

Rutinerad
P28
Medlem

6 november 2011 07:35 | #11 Rutinerad

Moderaterna vill ha låga skatter så att folk uppmuntras att jobba!
Socialdemokraterna vill ha höga skatter så att de kan ge pengar till de som inte jobbar.

"Men de rika kan ju ge bort sina pengar till de fattiga"
Svar: Om du utbildade dig till läkare som är högavlönat, skulle du då med dina studieskulder vilja att Ronald Andersson, 21 år, arbetslös som bor hemma hos sina föräldrarna får en del av dina pengar pga. att han inte orkar skaffa sig ett jobb eller utbilda sig? Nej, Ronald bidrar inte med något i samhället, men han vill ha bidrag så att han kan köpa Modern Warfare 3. Känns detta rättvist? Du har kämpat flera år i skolan och äntligen blivit läkare och så ska du skatta bort jättemycket av din lön så att Ronald ska kunna sitta i sin källare hos sina föräldrar och spela MW3!

Om du vill uppmuntra till arbetslöshet så röstar du på Socialdemokraterna, eller ännu värre, Vänsterpartiet.

Master_Chief_150
P28
Medlem

6 november 2011 11:11 | #12 Master_Chief_150

Skrivet av Rutinerad View Post
Socialdemokraterna vill ha höga skatter så att de kan ge pengar till de som inte jobbar.

Svar: Om du utbildade dig till läkare som är högavlönat, skulle du då med dina studieskulder vilja att Ronald Andersson, 21 år, arbetslös som bor hemma hos sina föräldrarna får en del av dina pengar pga. att han inte orkar skaffa sig ett jobb eller utbilda sig? Nej, Ronald bidrar inte med något i samhället, men han vill ha bidrag så att han kan köpa Modern Warfare 3. Känns detta rättvist? Du har kämpat flera år i skolan och äntligen blivit läkare och så ska du skatta bort jättemycket av din lön så att Ronald ska kunna sitta i sin källare hos sina föräldrar och spela MW3!

Om du vill uppmuntra till arbetslöshet så röstar du på Socialdemokraterna, eller ännu värre, Vänsterpartiet.

lol lite overdrivet va??
Och vart är moderaternas sk: jobb då vava??? nej juste dom gör ju inget så att VI ARBETSLÖSA SKA få jobb!. Dom säger att dom ska ge oss typ 100 000 nya jobb men vart är dom jobben då? Inte i Sverige iaf.

Sossarna är bättre än den därra flintskallige typen som sitter i riksdagen som statsminister.

Lillavargen
P28
Medlem

6 november 2011 11:39 | #13 Lillavargen

Enligt mig är sveriges riksdag en cirkus och alla i den är clowner. Jag personligen tycker inte om nått parti i sverige även då dom kan ha vettiga åsikter.

HammerAndSickle
P26
Medlem

6 november 2011 13:17 | #14 HammerAndSickle

Nja, inte nödvändigtvis. Moderaterna vill minska bidragen till arbetslösa så att fler ska tvingas söka jobb, inte nödvändigtvis för att flera ska arbeta. En betydande skillnad där.

Newfag
P24
Medlem

6 november 2011 13:29 | #15 Newfag

Citat:
Moderaterna vill ha låga skatter [b]så att folk uppmuntras att jobba[/b]!

Tillåt mig att skratta.
Jag ändrar det där åt dig ''Moderaterna - Sverige jobbar! (för överklassen)''.

HammerAndSickle
P26
Medlem

6 november 2011 13:54 | #16 HammerAndSickle

Skrivet av IronyFist View Post
Jag lovar att jag inte vet vad han syftar på. Och faktum är att det lät bra. Bra men meningslöst.

Haha, lite så faktiskt laugh

Heboy
P27
Medlem

6 november 2011 15:55 | #17 Heboy

Skrivet av HammerAndSickle View Post

Med "den individuella människan" menar jag privatpersoner. Om man betalar mindre skatt så får man mer pengar och då får man, enligt mig (och många andra), mer frihet.

Angående bidragssänkningarna så görs dessa för att komma åt de personer som endast lever på bidrag, och då frivilligt.

Moderaterna har även sänkt avgiften som tillkommer, för företagen, att anställa personer. Speciellt för de grupper som har extra svårt att få jobb, såsom ungdomar.

IronyFist
P29
Medlem

6 november 2011 16:40 | #18 IronyFist

Med "den individuella människan" menar jag privatpersoner. Om man betalar mindre skatt så får man mer pengar och då får man, enligt mig (och många andra), mer frihet.

Angående bidragssänkningarna så görs dessa för att komma åt de personer som endast lever på bidrag, och då frivilligt.

Moderaterna har även sänkt avgiften som tillkommer, för företagen, att anställa personer. Speciellt för de grupper som har extra svårt att få jobb, såsom ungdomar.

Mer pengar = Mer frihet? Jag ställer mig tveksam.
Mer pengar = Mer möjligheter? Ännu mer tveksam.
Mer pengar = Lyckligare? Väx upp.
Jag kan fortsätta länge.

Definiera begreppet bidrag är du snäll. Vilka typer av bidrag? Vad skulle gälla för studenter? De har tekniskt ett heltidsjobb utan lön, ska deras bidrag också minskas eller räknas dom som arbetande? I så fall bör deras bidrag höjas.

Dom har inte sänkt kostnaderna. Dom har gjort så att företag kan få betalt för att anställa folk och då utan att behöva betala nån större lön till den anställde. Förr kallades det slavarbete och var förbjudet.

AnArchoz
P26
Medlem

6 november 2011 19:03 | #19 AnArchoz

Du vet väl att de inte menar läkare eller liknande med "högavlönade", utan t.ex. bolagsägare?

LordDante
P26
Medlem

6 november 2011 20:01 | #20 LordDante

Men alla kommer dock att betala skatten, och därmed justerar handeln priserna efter det så egentligen får majoriteten mer pengar då skatten blir större desto mer man tjänar, och används för att finansiera sjukvård, skola, vägar vilka alla använder.

1 2

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.