IDEOLOGIERNA!

1 2 3 4 5 6 7 8
AnArchoz
P26
Medlem

30 augusti 2011 22:57 | #141 AnArchoz

Minst sagt.

Skrivet av Hellspawn View Post
Jag kan försöka förklara det hela genom att likna individer vid pjäserna i ett schackspel.

Kan du vara snäll och beskriva människans natur? Inte göra någon liknelse som bäst kan liknas vid att människor har inbyggda "regler", utan att förklara någonting om hur människan fungerar. Bara hur människan är byggd och skulle kunna fungera. Helt skilda saker. Förklara hur människan fungerar, eftersom det är vad mänsklig natur är.

Hellspawn
P28
Medlem

2 september 2011 02:51 | #142 Hellspawn

Skrivet av AnArchoz View Post
Förklara hur människan fungerar, eftersom det är vad mänsklig natur är.

De biologiska processerna i kroppen har ingenting med vad natur är. Natur är ett begrepp som används vid diskussioner kring metafysik och i det här fallet identitetslagen.

Bockajavel
P26
Medlem

30 september 2011 22:55 | #143 Bockajavel

[/quote]
Kan du vara snäll och beskriva människans natur? Inte göra någon liknelse som bäst kan liknas vid att människor har inbyggda "regler", utan att förklara någonting om hur människan fungerar. Bara hur människan är byggd och skulle kunna fungera. Helt skilda saker. Förklara hur människan fungerar, eftersom det är vad mänsklig natur är.
[/quote]

Vi som människor är en väldigt lätt påverkbar varelse, vi styrs väldigt lätt av t.ex. vår omgivning (konformitet) och de högre makterna (experimenten från Stanley Milgram). Det här kan man väll säga är en "mänsklig natur".

Det man brukar få höra är att vår "mänskliga natur" är att vara bättre än andra, men det är inte exakt med tanke på att alla inte vill vara bättre eller ha mer än andra människor.

IronyFist
P29
Medlem

1 oktober 2011 02:30 | #144 IronyFist

Mina "ideologiska" uppfattningar kan sammanfattas som följer:
1. Människor är djur
2. Mänskligheten är INTE mer civilicerad än någon annan djurart
3. Ja, människan har en (eller flera beroende på hur man ser det) civilisation
4. Cvilisation =/= civiliserad
5. Mänskligheten är självuppblåst
6. Mänskligheten är inte alls den smartaste arten på planeten
7. Jag orkar inte mer, jag är full och trött, men sammanfattningsvis: Mänskligheten är inte värd mödan.

1 2 3 4 5 6 7 8

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.