SD vill sänka straffålder!!

1 2 3
BlackMan
P22
Medlem

23 maj 2011 19:42 | #41 BlackMan

Skrivet av LordDante View Post
Skrivet av BlackMan View Post
Jag vill inte detta!,GISSA VARFÖR
Du är en badass som lever på fel sida av lagen och en lagändring skulle få dig att riskera åka dit ordentligt?
Tycker att vi kan låta den vara kvar, dock bör man ta varje fall för sig, alla är inte lika mogna...

ja... nej skojar bara

nofearlegend
P29
Medlem

24 maj 2011 00:22 | #42 nofearlegend

Tycker det är en bra ide att sänka åldern till 12. Och självklart kommer de inte låsa in en 12 åring på ett fängelse.

AnArchoz
P26
Medlem

24 maj 2011 00:34 | #43 AnArchoz

Skrivet av nofearlegend View Post
Tycker det är en bra ide att sänka åldern till 12. Och självklart kommer de inte låsa in en 12 åring på ett fängelse.

Jo, om de sänker straffåldern samtidigt som 12-åringar begår brott som är straffbara med fängelse.

nofearlegend
P29
Medlem

24 maj 2011 00:38 | #44 nofearlegend

Skrivet av AnArchoz View Post

Jo, om de sänker straffåldern samtidigt som 12-åringar begår brott som är straffbara med fängelse.

Ja precis och folk som är 15-17 år idag och begår brott får sitta med 30 åringar på fängelse.......
not

AnArchoz
P26
Medlem

24 maj 2011 10:48 | #45 AnArchoz

Ja precis och folk som är 15-17 år idag och begår brott får sitta med 30 åringar på fängelse.......
not

Helt korrekt.

http://www.brottsrummet.se/Bazment/43.aspx

Citat:
År 2009 dömdes totalt 682 ungdomar i åldern 15-20 år till fängelse. Av dem som dömdes till fängelse var det enligt Kriminalvården 524 ungdomar som slutligen togs in i fängelse.

IronyFist
P29
Medlem

25 maj 2011 19:46 | #46 IronyFist

Sätt de gamla i fängelse och de kriminella på äldreboenden! Då får de gamla möjlighet till bad, hobbies och utevistelse. Ingen kan stjäla från dem, de får fri kost och logi, tv, underhållning och de får pengar istället för att betala. De kriminella kan få kall mat, inga pengar, vara helt ensamma, få lyset släckt klockan 20:00 och duscha 1 gång i veckan.

Låter bra tycker jag. Deal någon?

Anonym666
F28
Medlem

25 maj 2011 21:39 | #47 Anonym666

Är man under 15 så kan man ändå åka in på ungdomsanstalt. Jag tycker däremot att man ska höja straffen för föräldrarna till barnen som begår brott, så att föräldrarna lär sig att uppfostra sina barn den hårda vägen!

Borttagen medlem

25 maj 2011 22:47 | #48 Avslutat konto

Ni kan väl inte sitta där och påstå att straffåldern ska sänkas till 12? Det är ju då pokjar generellt sett är som värst. Grupptryck är också ett väldigt starkt vapen vid den åldern. I och för sig ska väl en 12-åring veta vad som är rätt och vad som är fel. Men de är nog fortfarande för små för att leva in i situationen. Låt oss säga att en 12-åring hamnar i en situation där han måste välja sida, jag tror inte att han väljer vad han tycker är bäst utan vad kompisen tycker. Så enligt mig är 12 år för ungt.

tyrnus22
P24
Medlem

25 maj 2011 23:48 | #49 tyrnus22

Ja precis och folk som är 15-17 år idag och begår brott får sitta med 30 åringar på fängelse....... not

Helt korrekt.

Citat:
År 2009 dömdes totalt 682 ungdomar i åldern 15-20 år till fängelse. Av dem som dömdes till fängelse var det enligt Kriminalvården 524 ungdomar som slutligen togs in i fängelse.

Du läste inte "Bara tre personer var under 18 år som togs in i fängelse 2009."?

Dom sitter inte för den delen med mycket äldre personer "För unga (15-22 år) i fängelse har Kriminalvården särskilda ungdomsavdelningar på anstalterna i Luleå, Täby, Kristianstad, Hällby och Borås samt så kallade riktmärkesplatser på vanliga avdelningar på andra anstalter."

Jag är positiv till att sänka straffåldern, för det är i dom yngre årena som man kan påverka ungarna som mest.

Heretic
P32
Medlem

26 maj 2011 00:02 | #50 Heretic

Bura in ungarna så slipper vi se dem.

AnArchoz
P26
Medlem

26 maj 2011 00:18 | #51 AnArchoz

Skrivet av tyrnus22 View Post
Jag är positiv till att sänka straffåldern, för det är i dom yngre årena som man kan påverka ungarna som mest.

Fast dagens straffsystem är ju inte format för att påverka brottslingarna eller rehabilitera dem. Det är utformat som straff - inte hjälp.

tyrnus22
P24
Medlem

26 maj 2011 00:27 | #52 tyrnus22

Skrivet av tyrnus22 View Post

Fast dagens straffsystem är ju inte format för att påverka brottslingarna eller rehabilitera dem. Det är utformat som straff - inte hjälp.

Man måste ju sätta punkt för att man inte kan bete sig på alla sätt o vis. Sen beror det ju väldigt mycket på situationen, om det är grupptryck så är det ju hjälp som gäller, samtal med psykolog och övervägande av att byta skola. Vid eget initiativ så tycker jag att samhällstjänst skulle sitta fint.

TheOtherkind
P25
Medlem

3 juni 2011 18:55 | #53 TheOtherkind

Jag tycker ju inte att några åldersgränser borde finnas, utan att alla skulle utvärderas efter deras psykiska hälsa och mognad (Drömvärld, jag vet!). Jag som minderårig skulle nog kunna lägga min riksdagsröst bättre än vilken 18-årig fjortis som helst om jag hade någon.

Fridaadirf
F25
Medlem

1 september 2011 20:47 | #54 Fridaadirf

Skrivet av IronyFist View Post
Jag tycker att vi inför tre månader i isoleringscell eller att man ska få en hand avhuggen om man snattar. Eller så låter vi straffåldern vara som den är. Jag röstar för det sistnämnda.

Är du helt seriös? Var det inte så förr, att handen rök om man snattade?

IronyFist
P29
Medlem

2 september 2011 00:18 | #55 IronyFist

Skrivet av Fridaadirf View Post
Skrivet av IronyFist View Post
Jag tycker att vi inför tre månader i isoleringscell eller att man ska få en hand avhuggen om man snattar. Eller så låter vi straffåldern vara som den är. Jag röstar för det sistnämnda.

Är du helt seriös? Var det inte så förr, att handen rök om man snattade?

Hence the name; IronyFist.

Vet inte om det var så, men personligen tror jag det är mer en vandringssägen eller så.

Men det jag skrev var mer att jag syfta på att vi nog hamnar där, mer eller mindre, i längden om vi börjar med att sänka straffåldern... Så jag förespråkar varken tre månader isoleringscell (eller okej, det finns vissa fall som jag gör det på) eller avhuggna händer...

nofearlegend
P29
Medlem

2 september 2011 01:08 | #56 nofearlegend

Ja precis och folk som är 15-17 år idag och begår brott får sitta med 30 åringar på fängelse....... not

Helt korrekt.

Citat:

Kolla lite längre ner:

"För unga (15-22 år) i fängelse har Kriminalvården särskilda ungdomsavdelningar på anstalterna i Luleå, Täby, Kristianstad, Hällby och Borås samt så kallade riktmärkesplatser på vanliga avdelningar på andra anstalter."

Du kan också läsa här:
http://kriminalvarden.se/Statistik/Ungdomar/
"Personer under 15 år kan inte dömas för brott och ungdomar mellan 15 och 17 år är ovanliga i kriminalvården. De döms i första hand till sluten ungdomsvård och blir då intagna på ungdomshem, som drivs av Statens Institutionsstyrelse (SiS)."

Så baserat på vad som står så framstår det att det är ganska osannolikt att en som är under 18 och över 15 får sitta på samma avledning som 30 åringar som jag skrev innan.
Men som sagt jag har aldrig varit i ett fängelse så kan inte säga att det är 100% så som det skriver.

Swem
P22
Medlem

27 september 2011 22:33 | #57 Swem

Skrivet av CandyBarxD View Post
http://www.sydsvenskan.se/...ha-lagre-straffalder.html

här har jag länkat till en, enligt mig, säker källa!
SD vill sänka straffmyndighetsåldern (om man nu säger så) till 12år i Sverige!

jag tycker själv att detta är ett väldigt dåligt förslag från SD:s sida!
Okej, ligor använder 14åringar till att utföra rån och andra brott, men ändå!
barn i denna ålder ska ej åka in i fängelse utan ska få hjälp på andra sätt!

nu vill jag höra era åsikter om detta förslag.

ursäkta mig om ni tycker jag har dåligt svenska, är väldigt trött (A)

vet inte riktigt om det finns en tråd om just detta, men isåfall så har jag inget emot om MOD sammanfogar min tråd med den eller om dom heltenkelt bara raderar min tråd.

12 tycker jag är alldeles för lite, 15 är mer lagom tycker jag.

1 2 3

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.