SD vill sänka straffålder!!

1 2 3
CandyBarxD
P25
Medlem

3 december 2010 16:32 | #1 CandyBarxD

http://www.sydsvenskan.se/...ha-lagre-straffalder.html

här har jag länkat till en, enligt mig, säker källa!
SD vill sänka straffmyndighetsåldern (om man nu säger så) till 12år i Sverige!

jag tycker själv att detta är ett väldigt dåligt förslag från SD:s sida!
Okej, ligor använder 14åringar till att utföra rån och andra brott, men ändå!
barn i denna ålder ska ej åka in i fängelse utan ska få hjälp på andra sätt!

nu vill jag höra era åsikter om detta förslag.

ursäkta mig om ni tycker jag har dåligt svenska, är väldigt trött (A)

vet inte riktigt om det finns en tråd om just detta, men isåfall så har jag inget emot om MOD sammanfogar min tråd med den eller om dom heltenkelt bara raderar min tråd.

IronyFist
P29
Medlem

6 december 2010 18:39 | #2 IronyFist

Skrivet av Master_Chief_150 View Post
rofl e dom cp elr ;S 12 år ÄR MAN FORTFARANDE UNG O DUM ^^ man är ju fortfarande en liten plutt då xD laugh 15 år om något, lol åka i fängelse som 12 åring rofl, Livstid bahcool, erh aha tack :D:D Vi ses i nästa liv* lollol ;)

Du är redan nu straffmyndig från 15 om jag inte minns fel.

Master_Chief_150
P28
Medlem

6 december 2010 18:58 | #3 Master_Chief_150

Skrivet av IronyFist View Post
Skrivet av Master_Chief_150 View Post
rofl e dom cp elr ;S 12 år ÄR MAN FORTFARANDE UNG O DUM ^^ man är ju fortfarande en liten plutt då xD laugh 15 år om något, lol åka i fängelse som 12 åring rofl, Livstid bahcool, erh aha tack :D:D Vi ses i nästa liv* lollol ;)
Du är redan nu straffmyndig från 15 om jag inte minns fel.

trodde han menade myndig hehe, k sry ,..^^

IronyFist
P29
Medlem

17 december 2010 14:42 | #4 IronyFist

Skrivet av RiceOfCorleone View Post

Jag förstod det också. Men tänk på att mentaliteten inte är färdigutvecklad först när du är 20 enligt accepterade teorier (vilka jag inte håller med om, jag tror inte det är färdigt försen du dör, mest därför att det inte kan utvecklas mer då). Vilket innebär att du när du är 12 lagom kommit halvvägs. Dessutom har uppfostran med saken att göra. Har du "dåliga" föräldrar som t.ex. stjäl och misshandlar kanske du inte på samma sätt inser att det är fel. Ska man straffa någon bara för att den har haft en dålig uppväxt och sämre fostran? Nej, då är det snarare föräldrarna som ska straffas.

Hellspawn
P28
Medlem

18 december 2010 02:46 | #5 Hellspawn

Om man vänder på det så blir det lättare att överskåda; Ett brott begås, där det finns ett eller flera offer, bör förövaren gå utan straff för att han/hon varit vid medvetande kortare än 15 år, är det rätt? Självklart kan man inte döma t ex. ett spädbarn som på något sätt skulle genomföra en brottslig handling, men om en individ är så gammal att de kan urskilja enklare premisser och väljer en brottslig handling som svar på dessa premisser så bör principen om rätten till självförsvar gälla även här.

GoldEagle315
P35
Medlem

24 februari 2011 21:07 | #6 GoldEagle315

som 12-åring ska man fatta vad som är rätt och fel!...

AnArchoz
P26
Medlem

24 februari 2011 21:09 | #7 AnArchoz

12-åringar kan mycket väl förstå vad som är rätt och fel. Men de är också mindre livserfarna.

MadHatter
P27
Medlem

24 februari 2011 21:12 | #8 MadHatter

Jag anser att man ska sänka straffåldern, allt för många brottslingar släpps bara för att de är unga.

person
P28
Medlem

25 februari 2011 11:37 | #9 person

jag tycker också att straffåldern ska sänkas, men det kanske också ska sättas högre krav på föräldrarna vars barn straffas...

karloo
P23
Medlem

25 februari 2011 11:45 | #10 karloo

Jag tycker med att den ska sänkas, speciellt för mord, men 12 är väl lite lite.

//P12:an :D Karloo

ZeDom
P25
Medlem

25 februari 2011 12:10 | #11 ZeDom

Sänk straffåldern till 12! Säger inte att man är allmänbildad vid den åldern men man vet att man inte ska gå runt och hugga i folk :P Eller råna etc..

person
P28
Medlem

25 februari 2011 13:50 | #12 person

Skrivet av karloo View Post

Straffåldern är inte så svart på vit att man går fri från mord. Du kommer få problem resten av livet om du går ut och skjuter någon.

sedan undrar jag vad som skulle vara en lämplig ålder om inte 12?

gustavsson90
P30
Medlem

27 februari 2011 21:57 | #13 gustavsson90

tycker de är rätt o sänka! tycker straffen ska bli mycket längre te x för mord få du typ 12 år o så kommer du ut efter 8 år tycker man ska få sitta där o ha de jobbigt o bara en säng på rummet de ska svida o sitta inne inte njuta av de

Master_Chief_150
P28
Medlem

27 februari 2011 22:03 | #14 Master_Chief_150

Skrivet av gustavsson90 View Post
tycker de är rätt o sänka! tycker straffen ska bli mycket längre te x för mord få du typ 12 år o så kommer du ut efter 8 år tycker man ska få sitta där o ha de jobbigt o bara en säng på rummet de ska svida o sitta inne inte njuta av de

javla sverigeee det är inte ens straff det är fan javla lyxhotell, dom får mat o dom kollar på tv o spelar kort med varandra vafan dom ska sitta i ett rum med inga fönster alls som e bläcksvart, sen öppnar dom bara en lucka o slänger in en bricka med mat :D sen får dom pissa i ngn brunn i hörnet xD

Dom ska sitta minst 20 år där om du mördat flera människor o sen ha ett begränsat område att vistas på när du kommer ut igen ;D

Skrivet av person View Post
Skrivet av karloo View Post

Straffåldern är inte så svart på vit att man går fri från mord. Du kommer få problem resten av livet om du går ut och skjuter någon.

sedan undrar jag vad som skulle vara en lämplig ålder om inte 12?

lol 12 år e man bara en liten plutt :S 14 borde det vara iaf max ;D

tobleronepower
P25
Medlem

27 februari 2011 22:40 | #15 tobleronepower

nej fyfan inte 12 år 14-15 kanske men inte 12. man kanske förstår vad som är rätt och vad som är fel men som 12åring ska man inte straffas bättre att åka in i fängelse när man är ja straffbar eller va man ska säga om man gjort något som ung

MadHatter
P27
Medlem

27 februari 2011 23:06 | #16 MadHatter

Man åker inte in i fängelse som 15 åring heller, man får som max ungdomsvård.
12 år tycker jag låter bra.

GoldEagle315
P35
Medlem

3 mars 2011 11:35 | #17 GoldEagle315

Som 12 åring förstår man vad som är rätt och fel, lagligt och olagligt!
Om man har duktiga föreldrar vid säga!
12 år skulle räcka gott och väll!

IronyFist
P29
Medlem

3 mars 2011 15:46 | #18 IronyFist

Rent tekniskt så borde man vara straffmyndig drygt 9 månader innan sin födsel. Alla invånare i sverige, oavsett ålder, ska känna till sveriges lagar.

Master_Chief_150
P28
Medlem

3 mars 2011 16:13 | #19 Master_Chief_150

Rent tekniskt så borde man vara straffmyndig drygt 9 månader innan sin födsel. Alla invånare i sverige, oavsett ålder, ska känna till sveriges lagar.

Lol innan sin födsel ;D

LordDante
P26
Medlem

3 mars 2011 16:17 | #20 LordDante

Kanske lite väl, men tycker att man ska ta varje fall var för sig, inte generalisera då olika individers mognads grad varierar kraftig...

1 2 3

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.