Moderaterna - det nya arbetarpartiet?

1 2
richardsont
P28
Medlem

11 oktober 2010 23:26 | #21 richardsont

Skrivet av IronyFist View Post
Bara jag som ser en extrem brist på solidaritet i dagens samhälle?
Skrivet av tranm0814 View Post
Sen att man ska ha extra skatt för de som är rika och har lyckats i livet är ju bara fjantigt. Varför ska dem som har det bra inte få ha det så?

Ska förklara precis varför. För att de har pengar som man kan använda till nyttiga saker för hela befolkningen. Vi i den "läskiga" vänstern (där vi faktiskt bryr oss om våra medmänniskor och vill habra sjukvård till alla) tar ju inte direkt och stoppar pengarna i egen ficka.

Och så tycker jag det är sorgligt att folk utnyttjar vänsterna bidragssystm som faktiskt int (till skillnad från vad alla högermänniskor tycks tro) är till för att de som faktiskt inte kan jobba (tänk benskörhet eller någon kronisk sjukdom som effektivt hindrar att du kan jobba) och inte dom som känner "fan jag har lite ont i axeln, jag går på bidrag i ett år".

Det är också sorgligt att dom sistnämnda finns för utan dom kanske vi faktiskt kunde ha ett solidariskt samhälle där alla är lika värda och alla får den hjälp de verkligen behöver.

Visst skulle det vara fantastiskt om alla fick den hjälp de behövde och inga lurade systemet. Tyvärr är sanningen den att det inte funkar. Att Sverige (tillsammans med Nederländerna) hade mest sjukskrivna i hela världen visar att i Sverige så utnyttjas systemet väldigt ofta. Ganska konstigt med tanke på att Sverige har en av de friskaste befolkningarna i hela världen.

Och som jag redan har sagt, de som ni säger har så mycket pengar har egentligen inte så fruktansvärt mycket pengar. Det är vanliga medelklassfamiljer som drabbas värst av höga skatter.

Grumbledock
P34
Medlem

12 oktober 2010 03:50 | #22 Grumbledock

Skrivet av richardsont View Post
Visst skulle det vara fantastiskt om alla fick den hjälp de behövde och inga lurade systemet. Tyvärr är sanningen den att det inte funkar. Att Sverige (tillsammans med Nederländerna) hade mest sjukskrivna i hela världen visar att i Sverige så utnyttjas systemet väldigt ofta. Ganska konstigt med tanke på att Sverige har en av de friskaste befolkningarna i hela världen.

Och som jag redan har sagt, de som ni säger har så mycket pengar har egentligen inte så fruktansvärt mycket pengar. Det är vanliga medelklassfamiljer som drabbas värst av höga skatter.

Visst vore det sjukt om alla lurade systemet? eller ens en majoritet?
Dock så är sanningen att det finns ett fåtal som lurar systemet, men inte nog många för att det ska ha någon övergripande effekt (jämfört med andra faktorer). Om vi i Sverige har flest sjukskrivna i världen borde man kanske fråga sig varför?
Kan det bero på att vi i alla tider jobbat hårt och på så sätt slitit ut oss? att vi är toleranta mot div. medfödda defekter och låter alla ha ett normalt liv, även om de har nedsatt/saknar arbetsförmåga?
Kan det bero på att vi i Sverige har "möjlighet" att vara sjuka, medan de i USA exempelvis inte har "råd" att vara sjuka?

Nej, nej, nej, medelklassen "drabbas" inte, det gör de rika. Ju mer skatt desto större förlust för de som har/tjänar mest, en "medelklass familj" överlever gott trots hög skatt, för de får tillbaka en hel del.
Får jag påpeka att världens lyckligaste folk också är de med högst skatter (danskarna)?
De har gratis studier i så många år de önskar (inte lån, bara bidrag) och bra sjukvård, men då har de också bort mot 50% skatt. Jag själv betalar med nöje 50% skatt om jag vet att jag är säker, oavsett vad som händer, och att detsamma gäller min familj, mina vänner och även okända individer som behöver hjälp.

All föds inte med guldsked i mun och har inte råd med sjukvård/tandvård etc. om inte staten finansierar. Sluta älska pengar och börja bry dig om människor istället, ju fler som blir sjuka desto mindre pengar blir kvar!
Att göra som moderaterna och tvinga uppenbart sjuka att arbeta fungerar ej, det leder bara till att de blir ännu sjukare och kostnaderna ökar (väldigt smart).

richardsont
P28
Medlem

12 oktober 2010 06:46 | #23 richardsont

Skrivet av Grumbledock View Post
Skrivet av richardsont View Post

Visst vore det sjukt om alla lurade systemet? eller ens en majoritet?
Dock så är sanningen att det finns ett fåtal som lurar systemet, men inte nog många för att det ska ha någon övergripande effekt (jämfört med andra faktorer). Om vi i Sverige har flest sjukskrivna i världen borde man kanske fråga sig varför?
Kan det bero på att vi i alla tider jobbat hårt och på så sätt slitit ut oss? att vi är toleranta mot div. medfödda defekter och låter alla ha ett normalt liv, även om de har nedsatt/saknar arbetsförmåga?
Kan det bero på att vi i Sverige har "möjlighet" att vara sjuka, medan de i USA exempelvis inte har "råd" att vara sjuka?

Nej, nej, nej, medelklassen "drabbas" inte, det gör de rika. Ju mer skatt desto större förlust för de som har/tjänar mest, en "medelklass familj" överlever gott trots hög skatt, för de får tillbaka en hel del.
Får jag påpeka att världens lyckligaste folk också är de med högst skatter (danskarna)?
De har gratis studier i så många år de önskar (inte lån, bara bidrag) och bra sjukvård, men då har de också bort mot 50% skatt. Jag själv betalar med nöje 50% skatt om jag vet att jag är säker, oavsett vad som händer, och att detsamma gäller min familj, mina vänner och även okända individer som behöver hjälp.

All föds inte med guldsked i mun och har inte råd med sjukvård/tandvård etc. om inte staten finansierar. Sluta älska pengar och börja bry dig om människor istället, ju fler som blir sjuka desto mindre pengar blir kvar!
Att göra som moderaterna och tvinga uppenbart sjuka att arbeta fungerar ej, det leder bara till att de blir ännu sjukare och kostnaderna ökar (väldigt smart).

Det är sjukt många som lurar systemet eller överreagerar. Sverige är inte precis det enda landet där man kan vara sjuk men ändå så har vi så mycket sjuka, konstigt eller hur.

Allvarligt? Medelklassen drabbas inte. Vart går din gräns för medelklass egentligen? De rika klarar sig bra för att de har så mycket pengar men medelklassen förlorar mycket på att ha höga skatter. Ingen semester, måste spara pengar till tvättmaskinen som gick sönder. o.s.v.

Danmark lyckligaste befolkningen? Jag litar inte på det forskningsresultatet. Hur kan man egentligen avgöra om någon är lycklig. Isåfall borde ju Sverige vara tvåa på lyckligaste med tanke på att vi har så hög skatt.. men varför ligger vi på plats 119 i ett forskningsresultat. På en annan är vi på plats 53. Och varför skulle skatter avgöra varför folk är lyckliga? Landskapet, befolkningen och allt annat spelar roll också.

Och skulle säga att det är mer försäkringskassans fel än Moderaternas att en fåtal sjuka tvingas jobba. De ska se till att t.ex. cancersjuka inte ska tvingas jobba.

tranm0814
P30
Medlem

12 oktober 2010 07:48 | #24 tranm0814

Skrivet av IronyFist View Post
Ska förklara precis varför. För att de har pengar som man kan använda till nyttiga saker för hela befolkningen. Vi i den "läskiga" vänstern (där vi faktiskt bryr oss om våra medmänniskor och vill habra sjukvård till alla) tar ju inte direkt och stoppar pengarna i egen ficka.

Alla betalar skatt. Även de "rika". På så sätt bidrar de till samhället och befolkningen.

Jag bryr mig också om mina medmänniskor, men inte dom som vill utnyttja bidragssystemet.

Tramtrench
F32
Medlem

12 oktober 2010 11:35 | #25 Tramtrench

Kolletiv avrättning av alliansen!

http://www.phonera.se/...kten/click_ref?aID=Dt9NSN

1 2

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.