Döda kriminella, tack!

1 2 3 4 5 6 7 8 .. 9
lagochordning
P29
Medlem

27 augusti 2010 10:33 | #1 lagochordning

Hej.

Min åsikt är att grovt kriminella och återfallsförbrytare har förverkat sin rätt att gå på jorden. Deras handlingar är avskyvärda och deras gener värdelösa.

Ändå lägger vi skattebetalare ner ohyggligt mycket pengar per år på dessa, av gud, bortglömda själar.

Om någon fullständigt struntar i att bidra till samhället, varför skulle denna någon få vara med och ta del av vad vi har att erbjuda?

Mitt förslag är att istället för att skämma bort Pelle med utbildning, gratis mat, tak över huvudet(och alla andra förnödenheter som finns i fängelset) borde han skjutas eller dödas på något annat sätt. Dels för ekonomins skull men också för att visa offren till gärningsmannen att de är mer värda än en klapp på axeln från någon terapeut.

Jag som öppen förespråkare för detta behöver aldrig skämmas när jag stöter på ett våldtäktsoffer som fått sitt liv förstört.

I vilket fall, vad tycker ni om själva idén?

adde9400
P27
Medlem

27 augusti 2010 10:44 | #2 adde9400

jaa du ..kan hålla med till vis del som engla mördaren han kan dra åt helvete bokstavligt talat. Han borde inte ha sin rätt kvara att befinna sig på jorden. Medans andra kriminella som typ drogat och kanske dödat någon. Borde få en chans till. Då alla kan göra misstag och dom har familjer,vänner osv som man måste tänka på.

Dock om dom gör om det igen efter att de kommer ut. Då har dom fan ingen rätt till en tredje chans. Då kan dom få möta på giljotinen (stavning) ??

lagochordning
P29
Medlem

27 augusti 2010 10:50 | #3 lagochordning

Nu verkar det som att citatknappen är ur funktion.

Jag förstår hur du tänker, dock är jag inte lika tolerant som du. En knarkare kan få en ny chans, men aldrig en mördare, om han inte kan återuppliva sitt offer och ge honom/henne en ny chans, och det går ju givetvis inte.

exit
P36
Moderator

27 augusti 2010 11:58 | #4 exit

Dödsstraff är bara sjukt och primitivt. Det är bara arrogant att tro att vi har rätten att döda någon.

Dessutom ska man inte tro att rättsväsendet är perfekt, långt ifrån. Skyldiga går fria och oskyldiga åker dit. Vi ska inte bli som USA och Kina som mördar sina egna invånare på löpande band.

lagochordning
P29
Medlem

27 augusti 2010 12:44 | #5 lagochordning

Skrivet av exit View Post
Dödsstraff är bara sjukt och primitivt. Det är bara arrogant att tro att vi har rätten att döda någon.

Dessutom ska man inte tro att rättsväsendet är perfekt, långt ifrån. Skyldiga går fria och oskyldiga åker dit. Vi ska inte bli som USA och Kina som mördar sina egna invånare på löpande band.

Dödstraff är mer rättvist än att låta en mördare leva på skattepengar.

Ja, men det inte dödsstraffets fel. Jagg förstår vad du menar med att en avrättad senare kan komma att dömas oskyldig, detta måste man ordna upp. Det borde dock inte hindra dödsstraffet från att träda laga kraft.

exit
P36
Moderator

27 augusti 2010 13:17 | #6 exit

Leva på skattepengar säger du upprört. Men det här handlar ju om ett rättsväsende där om man har funnits skyldig till ett brott också straffas för det genom att vi låser in denne i ett av våra fängelser. Jag tycker att ett rättsväsende ska få kosta, och att ha ihjäl folk med argumentet "det blir billigare" är ju bara fånigt.

Hur hade du tänkt dig att man skulle lösa det då? Jag tror det blir dyrare att uppfinna ett sätt att återuppväcka de döda, du som nu är så bekymrad över rättsväsendets ekonomi. Eller ska vi göra som i USA där dödsdömda går flera år utan att veta om de kommer att dö nästa dag? Det är en inhuman behandling som vi inte ska sjunka så lågt att vi använder oss av. Det vore direkt pinsamt när andra länder är på väg i en humanare riktning att lämna över vår tätposition för att gå 100 år tillbaks i tiden.

Någonstans försvinner också perspektivet att en brottsling inte är en ond person. När man forskar kring kriminalitet så ser man att det är helt andra saker som gör att människor begår kriminella gärningar. Om vi tar mord som exempel så begås de flesta mord av direkt känslomässiga skäl. Jag säger inte att det är okej för det, men det blir synnerligen ineffektivt att straffa med dödsstraff då man i en sådan situation inte överväger straffet. För att konkretisera så kan det t.ex handla om långvariga kränkningar, till slut kan man inte hantera kränkningarna och tar livet av sin misshandlande make, sin mobbare osv. Det är ingen rationellt tänkande person som begår mord. Det yttersta beviset på detta är att länder med dödsstraff inte har bättre statistik över begågna mord än länder utan dödsstraff, utan snarare sämre.

dendarsnubben
P30
Medlem

27 augusti 2010 13:30 | #7 dendarsnubben

Citat:
Jag som öppen förespråkare för detta behöver aldrig skämmas när jag stöter på ett våldtäktsoffer som fått sitt liv förstört.

Ifall du pratar om våldtäksmän och pedofiler så håller jag med dig.
Men pratar du kriminella överhuvudtaget så är du helt fel ute, det du läser i aftonbladet eller expressen om ett "oskyldigt mord" i t ex Södertälje är inte så oskyldigt som du tror. Den kriminella världen är väldigt svår att läsa och förstå, så sånna som du som läser Aftonbladet eller Expressen gör upp eran egen uppfattning i huvudet och smutskastar alla kriminella, vilket är rätt och göra egentligen för är man kriminell så är det svårt at vara oskyldig och laglydig. Men att vara kriminell betyder inte att du går och avrättar nån stackare på gatan som är oskyldig, många fall så är det ett rättvist mord där den mördade har stulit nån stor summa eller kanske t.o.m dödat ens bror/kusin. Du har rätt när du säger att det är fel att låta sånna människor sitta med ett tak över huvudet o serveras mat och en fin bädd, därför tar kriminella saken i egna händer och gör dig en tjänst.

Men vad vet du egentligen? Inte så mycket tror jag eftersom du är en svensk ( nu atk jag inte svenskar :P ) gymnasieelev som troligtvis inte bor i nån förort men säkert nån fin villa och får sin info över just Aftonbladet eller Expressen.

ps. förlåt för min svenska den är inte den bästa men ni borde förstå

IronyFist
P29
Medlem

27 augusti 2010 13:39 | #8 IronyFist

Dödsstraff är bara sjukt och primitivt. Det är bara arrogant att tro att vi har rätten att döda någon. Dessutom ska man inte tro att rättsväsendet är perfekt, långt ifrån. Skyldiga går fria och oskyldiga åker dit. Vi ska inte bli som USA och Kina som mördar sina egna invånare på löpande band.

Helt rätt igen. Dessutom så är dödsstraff alldeles för lindrigt straff. Man lider liksom i några sekunder, beroende på metod, och sen är det över. Om du VERKLIGEN vill straffa dom borde du sätta dom i en liten trång isoleringscell med nån fin stroboskopslampa som blinkar 24/7 och göra så det ser ut som det rör sig grejer i cellen och sedan på det spela pampig klassiskt inspererad musik (jag tänker på en speciell låt men har inte en aning om vad den heter).

exit
P36
Moderator

27 augusti 2010 13:45 | #9 exit

Skrivet av IronyFist View Post
Dödsstraff är bara sjukt och primitivt. Det är bara arrogant att tro att vi har rätten att döda någon. Dessutom ska man inte tro att rättsväsendet är perfekt, långt ifrån. Skyldiga går fria och oskyldiga åker dit. Vi ska inte bli som USA och Kina som mördar sina egna invånare på löpande band.

Helt rätt igen. Dessutom så är dödsstraff alldeles för lindrigt straff. Man lider liksom i några sekunder, beroende på metod, och sen är det över. Om du VERKLIGEN vill straffa dom borde du sätta dom i en liten trång isoleringscell med nån fin stroboskopslampa som blinkar 24/7 och göra så det ser ut som det rör sig grejer i cellen och sedan på det spela pampig klassiskt inspererad musik (jag tänker på en speciell låt men har inte en aning om vad den heter).

Vi ska inte ägna oss åt tortyr i sverige.

exit
P36
Moderator

27 augusti 2010 13:49 | #10 exit

Skrivet av dendarsnubben View Post
Citat:
Ifall du pratar om våldtäksmän och pedofiler så håller jag med dig.

Varför skulle vi ha ihjäl pedofiler när de i princip aldrig återfaller i brott? Man straffas med ett totalt förstört liv som man dessutom sitter i fängelse flera år av, alltså ett hårt straff, och sen gör man inte om det. Det är så det ska vara, om vi skulle gå runt och mörda pedofiler bara för att det är så tabu så skulle vi begå ett värre brott än vad de gör. Samma sak med våldtäktsdömda personer, skulle vi döda dem begår samhället en värre gärning än gärningsmannen. Så ska det inte fungera i ett modernt samhälle.

IronyFist
P29
Medlem

27 augusti 2010 14:36 | #11 IronyFist

Vi ska inte ägna oss åt tortyr i sverige.

Nä det är sant, jag står inte bakom det jag just sa, tänkte inte på att skriva det. Jag bara ville ge perspektiv på hur lindrigt ett dödsstraff teoretiskt kan vara.

Giggity
P26
Medlem

27 augusti 2010 14:56 | #12 Giggity

ett mord: bura in jäveln.

två mord: kapa av armarna på jäveln.

tre mord: skjut jäveln.

KalochAda
P26
Medlem

27 augusti 2010 14:58 | #13 KalochAda

jag tycker att om nån smäller till nån på käften så ska han få en smäll på käften. om nån våldtar nån annan så blir han våldtagen själv. om nån dödar nån så ska han dö.

erikbanan
P24
Medlem

27 augusti 2010 15:04 | #14 erikbanan

Fängelsen finns typ bara för man tror dom kan bättra sig, och de kan alla göra. till och med våldtäksmän tex vissa e de för det hände nåt i deras barndom som fastnade och typ dom blev beronde av att göra så.(tror sånt kallas mens alltså mena uttrycket mens för livet, att de händer nåt som kommer fastna för livet om man inte får hjälp) och utbildning i fängelsen e bra för då kan dom kanske skaffa riktiga jobb när de kommer ut. vissa håller på me droger/knark och själ och sånt för annars klarar dom sig inte.
nu e de inte så ja tycker peddofiler och våldtäksmän e bra för de e de inte och föresten peddofil behöver inte betyda att man har våldtagit barn, de kan bara va att man tänder på de. tror ja iallafall men om man gillar sånt så ska man söka hjälp hos sykolog iallafall. tycker ja

Skriver mer senare kommentera och kritisera mitt inlägg om ni vill men skriv vrf ni tycker så och si och förklara hur ni tänker me för alla tänker ju olika och de e bra att utvidga sitt tänkanade.

Citat:
jaa du ..kan hålla med till vis del som engla mördaren han kan dra åt helvete bokstavligt talat. Han borde inte ha sin rätt kvara att befinna sig på jorden. Medans andra kriminella som typ drogat och kanske dödat någon. Borde få en chans till. Då alla kan göra misstag och dom har familjer,vänner osv som man måste tänka på. Dock om dom gör om det igen efter att de kommer ut. Då har dom fan ingen rätt till en tredje chans. Då kan dom få möta på giljotinen (stavning) ??

Vill kommentera de där du sa om mördare. vissa har bara otur alltså att dom typ blir dömda att dom gjorde de fast dom e oskyldiga.
och ibland e de inte ens meningen att man skulle döda personen. tex så här man kanske börjar bråka me en så blir de värre och värre så råkar man slå till han/hon för hårt så han/hon ramlar baklänges tex va dom på en bro eller så råkade han/hon slå i huvudet så hårt så han/hon dog.
Och om man mördar nån så kan de me va av vilje men då kanske man e så arg och så för att kanske den personen har gjort nåt mot nån man älskar eller nåt annat så man tyckte han försjänade just då eller så tog ilskan bara över.
och oftast om de e inte maffia eller nåt sånt som gör såna saker hela tiden. så ångrar personen sig tillslut kanske när ilskan har försvunnit eller senare när man har förlåtit personen eller nåt sånt. men maffia gäng och de han/hon som typ styr gänget ska fan lida. men dom som va me han kanske försjänar mildare straff eller nåt annat för ibland e de rädslan som gör att man lyssnar på han/hon eller blir man helt enkelt tvingad.

sorry för de blev så långt ville förklara och sånt så ni inte missuppfattade va ja ville säga. deta ville ja säga me allt de här. alla försjänar en ny chans. allt som finns i fängelset som tex mat och utbildnin e bra och sånt. men om killen/tjejen gör samma om och om igen och flera gånger utan att ångra sig eller känna nån skuld och utan att lära sig eller förstå nåt så kan hon/han dra åt helvete eller så fixar man mer hjälp och löser de.

kommentera och kritisera mitt inlägg om ni vill men förklara då hur du menar och vrf du tycker så. och försök att förstå hur ja tänker nu för alla tänker oliak och ingen e helt perfect.

Eldstad
P26
Medlem

27 augusti 2010 15:39 | #15 Eldstad

Avrätta inte grovt kriminella, låt dom ruttna till döds.

Borttagen medlem

27 augusti 2010 15:48 | #16 Avslutat konto

Usch! Dödsstraff e sjukt och primitivt. Sånt höll dom på med för länge sen och man har ju slutat me det för det är så grymt (inte grymt som i bra utan dåligt) Håller med ErikBanan I fängelset kan man förbättra sig och kanske få ett jobb när man kommer ut om man har tur. Och som han också sa kan det ju vara att något har hänt i barndomen så att man fått "men" för livet. Om man har en svår barndom fortsätter det ofta värre när man blir äldre. Man blir förvirrad, arg och vet inte vad man ska ta sig till. Vilket ofta leder till brått. man kan ha mått så dåligt när man var liten att man börjat me droger och knark för man trodde att det skulle göra en lycklig. men det förändrade bara "tänket" och man blev kriminell var tvungen att skäla för att ha råd med drogerna som man blivit beroende av. Men det betyder inte att dom ska dömas till döden. Det är bara grymt och snålt att göra det för ekonomins skull. Tänk lite... dom är människor dom me! Alla har vi rätt till en plats på jorden! Även om alla inte vet vad som är rätt och fel. Man ska göra något för att förbättra problem istället för att ta kål på problemet och sedan gå vidare. Då kommer jorden utplåna sig själv till slut! I alla fall mänskligheten för jorden kommer troligen ryka långt innan dess om vi fortsätter såhär. Men det jag försöker säga med det här är att jag definitivt INTE uppmuntrar eller gillar kriminallitet men jag tycker inte att man ska döda dom som är kriminella för det. Hur du nu tänker är ett mysterium för mig. För jag kommer aldrig villa att man ska döda folk för pengarnas skull. Det är ett bevis till på hur jävligt girig den här världen är. Kommentera mitt inlägg och mitt "tänk" om ni vill. Ge gärna anledning om ni säger emot mitt "tänk"

Fuser
P29
Moderator

27 augusti 2010 16:12 | #17 Fuser

Är bara för dödsstraff när det gäller två typer av brott, folkmord och massmord. Det har ingenting att göra med att jag skulle tycka att samhället skall döda folk för att visa att det är fel att mörda eller något liknande, den enda orsaken till att jag tycker så är att jag inte kan se något annat rättvist straff än döden för en person som helt hänsynslöst slår ihjäl en massa helt oskyldiga människor som inte gjort honom ett skit för att förtjäna det. Kan även hålla med om att en del mördare egentligen inte borde få leva vidare, men när det gäller enskilda mord finns det en helt annan risk för att råka döma någon oskyldig än när det gäller folkmord eller stora massmord. När det gäller vanliga mord och våldtäkter anser jag därför att det enda rimliga straffet bör vara livstids fängelse, och då menar jag också till dagen du dör. Sitter du i finkan har du iallafall möjlighet att bli fri ifall det senare skulle visa sig att du är oskyldig, att återuppliva någon är däremot svårare.

Att sedan hålla på att förespråka dödsstraff med ekonomiska argument ser jag personligen som ren galenskap då jag inte tycker att liv kan värderas till ett pengavärde.

erikbanan
P24
Medlem

27 augusti 2010 16:16 | #18 erikbanan

och bara en grej till serie mördare(venne om de e de men menar såna som typ mördar helt utan anledning och gör samma sätt på alla sina offer) ja tycker att såna som e så typ alltså gör allt det utan en jävla anledning. så tycker ja att de e typ en psykist sjukdom som (deprison de räknas som psykist sjukdom och lite annat) och dom kan bara ha haft en svorbarndom och så kanske de har hänt nåt i deras barndom som gjorde att dom fick **men** för livet.

då de tycker ja att dom som åker dit för såna grejer ska göra ett **syk** test. de ska alla knarkare och mördare göra för och se hur dom mår sysiskt och sånt. skriver mer senare ses kommentera om ni vill

mena att grejen som gör att dom vill/gör så e en psykist sjukdom så ni inte missförståd mig bara. kommentera gärna och kritisera mitt inlägg men förklara hur du tänker och vrf du tycker just de du tycker me deta.

AnArchoz
P26
Medlem

27 augusti 2010 23:47 | #19 AnArchoz

"Ett öga för öga gör hela världen blind"

exit
P36
Moderator

28 augusti 2010 00:00 | #20 exit

Snälla, försök använda styckesindelning. Det blir mycket lättare att läsa om det är en tom rad mellan två stycken. Ingen orkar läsa när allt är i ett enda tjockt stycke, så fort du byter ämne eller skriver ur en annan vinkel så tryck enter två gånger så blir det både snyggare och mer lättläst.

1 2 3 4 5 6 7 8 .. 9

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.