President i sverige?

1 2
mrx35
P26
Medlem

8 augusti 2010 22:10 | #1 mrx35

Tycker någon annan att vi ska ha president alltså en folkvald statschef, öb och regeringschef vet inte men Svenska Republiken låter bättre än Sverige. och vi behöver inte avrätta kungen för att kunna bli en republik men bara lite coolare att ha en president i ett mordernt land i stället för att ha en kung det låter för dominant. Jag har inget emot kungen han får gärna ställa upp i president valet. Jag skulle då mycket hellre kallas president än kung eller statsminister

AnArchoz
P28
Medlem

8 augusti 2010 22:49 | #2 AnArchoz

Tanken är vidrig.

KingConk
P32
Medlem

8 augusti 2010 22:51 | #3 KingConk

Nejtack

mrx35
P26
Medlem

8 augusti 2010 23:45 | #4 mrx35

skriv gärna motiveringar tack

KingConk
P32
Medlem

9 augusti 2010 00:10 | #5 KingConk

Tycker det är dumt helt enkelt.
Så du vill ha ett republikt sverige för att det är "coolt"? löjligt.

arjstudios
P28
Medlem

9 augusti 2010 00:20 | #6 arjstudios

Skrivet av KingConk View Post
Tycker det är dumt helt enkelt.
Så du vill ha ett republikt sverige för att det är "coolt"? löjligt.

(Y)

IronyFist
P31
Medlem

9 augusti 2010 00:30 | #7 IronyFist

Tycker att det känns vettigare än att ha kungen som statsöverhuvud. Bättre med ett "folkligt" valt statsöverhuvud som faktiskt har ett politiskt uppdrag än att ha en kung som inte har nåt politiskt uppdrag och som bara äter skattepengar. Och nej, att kungen åker och inviger nåt jippo nånstans två gånger om året räknas INTE som politiskt uppdrag.

hazziz
P26
Medlem

9 augusti 2010 01:16 | #8 hazziz

Jag anser att kungen ska få mer makt så han kan bestämma lite.

Borttagen medlem

9 augusti 2010 01:51 | #9 Avslutat konto

Skrivet av hazziz View Post
Jag anser att kungen ska få mer makt så han kan bestämma lite.

Varför? Är du helt okej med att en människa som folket inte själva har valt fram ska få bestämma om Sverige?
Ska han bestämma endast eftersom han föddes i en speciell familj?
Det är den tanken som är vidrig.

AnArchoz
P28
Medlem

9 augusti 2010 02:08 | #10 AnArchoz

Skrivet av Mondo View Post

Det är vidrigare än en president, ja.

Varför centralisera makten ännu mer?? Hur tänker folk när de vill ha en President, eller en Kung, när vi redan lever i en konstitutionell demokrati?

acke92
P29
Medlem

19 augusti 2010 23:30 | #11 acke92

självklart borde alla länder ha en folkvald ledare!

Sarkasm
P27
Medlem

19 augusti 2010 23:38 | #12 Sarkasm

Tyrann >:D

idiotiskamaya
P28
Medlem

19 augusti 2010 23:50 | #13 idiotiskamaya

statsminister och president är ungefär samma sak , kungen har ingen makt och det kommer säkert gå åt pipsvängen för monarkin någon gång i framtiden men fortfarande vi har en statsminister orka ändra, vilken anledning`?

Nock
P25
Medlem

20 augusti 2010 08:25 | #14 Nock

Skaffa diktator ist.

TommC18
P25
Medlem

20 augusti 2010 12:30 | #15 TommC18

Jävla förrädare mot Svea rike!!
Vi har haft kung i över tusen år och nu kommer nån jävla usa älskare och vill ändra?
Diktator som Adolf Hitler.
Han avsatte aldrig deras kungliga höghet.
Men jag skulle vilja ha en kung som är Svensk istället för en fransos.

Grumbledock
P34
Medlem

20 augusti 2010 12:34 | #16 Grumbledock

Nej tack, vi har redan en "stadsminister" som styr och ställer som han vill, att styra om mer makt till en person är att be om en diktator.

@ TommC18
Mig veterligt har kungens förfäder bott i Sverige i ett antal hundra år, när slutar han räknas som invandrare och ses som äkta svensk? ;P
Värre med drottningen som inte ens är nära på svensk, och inte kan tala svenska bra heller :P
Sen tycker jag väl inte att vår blivande "svensk Kung" Daniel verkar vara något att ha. Ska patrask som han få kronan kan vi nog avskaffa kungahuset på en gång, svindelaffärer och kvinnor vid sidan om, nej tack.

Kuratorn
30
Medlem

20 augusti 2010 15:43 | #17 Kuratorn

Grumbledock: Prins Daniel kommer aldrig att få kungakronan, han kommer för alltid vandra i hustruns skugga. Han förblir prins och riddare hela livet. Och jag har svårt att se var han skulle vara ett patrask, visserligen är inte backslicken att hurra för men han verkar vara en hyvens kille.

zerkhan
P29
Medlem

20 augusti 2010 15:50 | #18 zerkhan

TommC18 du är den största förrädaren mot Sverige! Att vägra förändring är det dummaste som finns, skulle du vilja leva i ett land som aldrig förändras!? Vill du leva kvar på medeltiden där kyrkan blockerar all utveckling?
Nej, vi måste göra Sverige bättre än vad det redan är! Detta kan hjälpas bland annat genom att avveckla monarkin som endast suger pengar från en vanlig Svensk. Kungafamiljen FÖDS till rikedomen, dom förtjänar den inte.
Folk som säger att dom är bra reklam, seriöst. Zlatan gör bättre reklam än Kungen och Zlatan har förtjänat sin rikedom!

IronyFist
P31
Medlem

20 augusti 2010 15:57 | #19 IronyFist

Skrivet av zerkhan View Post
[...]

Håller med till fullo :) Och för övrigt: ALLA, till och med min fyraåriga lillasyster, har förtjänat sina rikedommar (även om dom i hennes fall är väldigt små) mer än kungafamiljen.

IronyFist
P31
Medlem

20 augusti 2010 16:02 | #20 IronyFist

Skrivet av AnArchoz View Post
Skrivet av Mondo View Post
Det är vidrigare än en president, ja. Varför centralisera makten ännu mer?? Hur tänker folk när de vill ha en President, eller en Kung, när vi redan lever i en konstitutionell demokrati?

Fast vi väljer ju inte diktator -.- Dessutom så är det inte så jättestor skillnad på statsminister och president. Det är bara det att våran monarkibit gör att kungen och statsministern får dela lite på uppmärksamheten, i en republik med en president så får presidenten den odelade uppmärksamheten vilket gör att det kan tyckas att en president har mer makt än våran statsminister. I teorin gör dom dock ungefär samma sak.

1 2

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.