Ändra sveriges flagga?

1 2 3 4 5 6 7
idiotiskamaya
P27
Medlem

6 juni 2010 14:11 | #1 idiotiskamaya

"Så här i nationaldagstider är det svenska flaggor överallt. Och då passar det bra att reflektera lite över varför den ser ut som den gör. Hur väl representerar svenska flaggan den nuvarande befolkningen egentligen? Är det kanske dags för en revision? Några som har tänkt i de banorna är konsthantverksgruppen S-U-B som syr upp nya flaggförslag lagom till nationaldagen.

– Vi tycker att det finns anledning att ifrågasätta varför vi håller fast vid en nationalikon som symboliserar kristendomen i form av ett kors, som flaggats i krig och erövringar och nu används flitigt som symbol av främlingsfientliga grupper. Hur bra passar det ihop med våra ideal om mångfald och religionsfrihet, säger Sissi Westerberg, en av tre medlemmar i S-U-B.

De senaste veckorna har gruppen varit runt på ett antal platser i Stockholm och samlat in nya flaggförslag från personer med olika ålder och bakgrund. Syftet är demokratiskt – att alla grupper i samhället ska få vara med och skapa våra nationella symboler.

– Det är ett sätt att både stärka individen och den kollektiva känslan av gemenskap, säger Sissi.

De som inte har hunnit lämna in sina förslag kan göra det på Kulturhuset på fredag och lördag, då S-U-B har satt ihop en grupp textilhantverkare för att förverkliga förslagen.

– Vi syr upp riktiga flaggor av förslagen för att ge dem den uppmärksamhet och det allvar de förtjänar.

Behöver vi en flagga över huvud taget?
– Frågan är om det behövs en eller om man kan ha flera? Så länge vi har länder är det bra med en flagga som symbol och varumärke, och det är fint och festligt med stora tygsjok som fladdrar i vinden. Men flaggan kanske inte behöver vara konstant? Den kanske kan bytas ut ibland för att passa den nya befolkningen bättre?

S-U-B:s workshop är en del i Kulturhusets nya satsning på konsthantverk."

Jag personligen tycker det är åt helvete om vi ska ändra våran flagga bara för att några konstnärer tycker inte det passar in i det moderna sverige , och? Sveriges flagga är en del av våran historia och vårat arv , skriv vad ni tycker
ps. ni får lägga in flaggförslag om ni vill det är en tråd för alla

Borttagen medlem

6 juni 2010 14:19 | #2 Avslutat konto

Blått och gult har alltid representerat Sverige, varför ändra det? Korset spelar ingen roll då ett kors inte bara symboliserar kristendom.

Dragonborn
F25
Medlem

6 juni 2010 15:30 | #3 Dragonborn

Bevara den Svenska flaggan!

S0FIA
F26
Medlem

6 juni 2010 15:35 | #4 S0FIA

varför ändra flaggan nu när den har sett ut som den gör i många många år ?
låt den va vafan. ._.

skatejeppe95
P25
Medlem

6 juni 2010 15:37 | #5 skatejeppe95

det e en jvla tygbit :P jag bryr mig inte iaf

Borttagen medlem

6 juni 2010 15:39 | #6 Avslutat konto

sätt en gul anka på den istället för korset då jävlar blir det bra!
The duckland! oh yeah!

Failboat
P27
Medlem

6 juni 2010 15:39 | #7 Failboat

edit: Sec, ankflagga.

Failboat
P27
Medlem

6 juni 2010 15:42 | #8 Failboat

Skrivet av Znok View Post
sätt en gul anka på den istället för korset då jävlar blir det bra!
The duckland! oh yeah!

Håller helt klart med.

De som inte röstar på min ankflagga är patetiska förrädare.

richardsont
P27
Medlem

6 juni 2010 15:42 | #9 richardsont

Ska vi inte bevara något av Sverige? -.-

Ska vi kanske ta bort Lucia nästa år? Inte fira Midsommar året därpå?

Borttagen medlem

6 juni 2010 15:43 | #10 Avslutat konto

den där är ju klockren! säger det, ankor är bäst :O
se hur jävla mkt bättre den blev liksom :P

Borttagen medlem

6 juni 2010 15:45 | #11 Avslutat konto

Måste vi ha massa saker bara för det ska vara Sverige fortfarande?
Trodde det skulle räcka med att vi bara höll landet i "liv" liksom. Midsommar får man inte ta bort men allt annat är ju bara onödigt enligt mig, jag menar jag klarar mig utan. Inte så att jag går runt och gråter för att det inte blev lucia i år liksom (om de nu tog bort det).

person
P28
Medlem

6 juni 2010 17:08 | #12 person

svenska flaggan är ett kulturarv som bör bevaras, vist är tex USA´s flagga mycket snyggare men vår är bättre än tex tysklands. tycker det är patetiskt att någon äns kommer på id´en "att vår flagga inte representerar folket" vad kan representera folket bättre än deras egna kulturarv från en svunnen tid?

BTW, ankflagga var awesome (vi borde ha den som andra flagga eller nått) tänk er en stor anka på svenska landslaget, eller en på varje svensk soldats arm(Y)

toth
P35
Medlem

6 juni 2010 17:33 | #13 toth

Men för helv'te. Ska vi ändra den svenska flaggan nu för invandrarna också. Herrejävl'ar när ska det ta slut? Det här kunde jag inte ens tänka mig att någon skulle komma på. För f'an skaffa er ett vettigt jobb så slipper ni sitta och tänka ut sånt här hela dagarna. Pinsamt

Borttagen medlem

6 juni 2010 17:45 | #14 Avslutat konto

Skrivet av person View Post
svenska flaggan är ett kulturarv som bör bevaras, vist är tex USA´s flagga mycket snyggare men vår är bättre än tex tysklands. tycker det är patetiskt att någon äns kommer på id´en "att vår flagga inte representerar folket" vad kan representera folket bättre än deras egna kulturarv från en svunnen tid?

BTW, ankflagga var awesome (vi borde ha den som andra flagga eller nått) tänk er en stor anka på svenska landslaget, eller en på varje svensk soldats arm(Y)

Maskoten skulle vara lättare att fixa :P
en ankkostym sen är det klart ;)

Fuser
P29
Moderator

6 juni 2010 18:39 | #15 Fuser

För min del är det bara en tygtrasa uppsatt på en pinne och så länge den inte är av någon gräsligt ful färg (typ senapsgult eller så) som man bara stör sig på så bryr jag mig inte vad det är för färg eller mönster på den. En blå med ett gult kors i eller en grön med en halvmåne på spelar inte så stor roll då det som sagt fortfarande bara är en trasa tyg på en pinne.

Mitt eget "flaggförslag" är att vi skippar att ha någon officiell flagga och låter folk hissa upp vad dem nu själva känner för att hissa upp i sina flaggstångar.

diddi
P25
Medlem

6 juni 2010 18:46 | #16 diddi

kan vi inte lägga dit ett hakkors medans vi ändåså håller på? :)
inte ändra ffs...

Dovahking
P20
Medlem

6 juni 2010 18:46 | #17 Dovahking

jag är jävligt fäst vid fåran flagga varför ändra den den har en egen historia kriget med na*isterna och den danska kungen och allting varför kan man inte ha kvar samma >_<

Borttagen medlem

6 juni 2010 18:50 | #18 Avslutat konto

Skrivet av C0WN3D View Post
jag är jävligt fäst vid fåran flagga varför ändra den den har en egen historia kriget med na*isterna och den danska kungen och allting varför kan man inte ha kvar samma &gt;_&lt;

Lol va? Sverige krigade inte med nazisterna.

Honka
P25
Medlem

6 juni 2010 18:55 | #19 Honka

Skrivet av chollaren View Post
Skrivet av C0WN3D View Post
jag är jävligt fäst vid fåran flagga varför ändra den den har en egen historia kriget med na*isterna och den danska kungen och allting varför kan man inte ha kvar samma &amp;gt;_&amp;lt;

Lol va? Sverige krigade inte med nazisterna.

Jo de gjorde de, sök upp finska vinterkriget och fortsättningskriget. Sverige gav hjälp till finland och samarbetade på så vis med tyskland.

Borttagen medlem

6 juni 2010 19:05 | #20 Avslutat konto

Varför ändra något som har fungerat så sjukt länge för?

1 2 3 4 5 6 7

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.