Monarki
20 januari 2009 23:30 | #42 Avslutat konto
Nej, inte dem senaste hundra åren. Vad jag menar är vad monarkin orsakat under hela tiden vi har haft den. Det påståendet var mer riktat åt dem som anser kungen vara en gammal historisk tradition värd att bevara, och då bör man nog också tänka efter vad monarkin egentligen tillfört. Dels är det ju en odemokratisk princip alltihopa att man föds till att bli kung utan att behöva ha folkets stöd för att få kalla sig statschef, och sedan har det under hela tiden vi haft monarkin (bortsett från senaste hundra åren då kungens makt varit extremt begränsad) varit ett samhälle som i stort sett byggt på diktatur, orättvisor utefter klasstillhörighet (finns fortfarande kvar, men inte alls i samma skala som då) och ren imperialism och då följaktligen krig och dödande. Är det då verkligen värt att bevara monarkin som historisk tradition då dess följder varit så gräsliga?
Sedan huruvida folk föds rika eller fattiga tror jag inte att det är omöjligt att förändra, det beror helt på hur samhället är uppbyggt och vilka idéer och principer man går efter. Men du har ju rätt i nuläget, med dagens samhälle går det förmodligen inte att förändra. Det handlar som Sming sade om att sudda ut klasskillnaderna.
3 februari 2009 21:32 | #44 eme93
Kungen har begränsad budget precis som alla andra även om den är större. Usas president omsätter mer varje år än vår kung. och till er som tycker att man ska avsätta honom bara fr han inte är demokratisk val vfr? han tar inga politiskt viktiga beslut. föresten, utalandetom vargjakten som starta ett ramaskri sa han som jägare och inte kung.
3 februari 2009 21:39 | #45 homeco
Håller med Eme93 Kungen är ett "mäkre" för sverige kan man säga han och hans kunga familj åker runt i andra länder och träffar kungar/drottingar och blir bjuda på stora fest utomlands men det ändå är att aftonbladet gör såna rubriker om något kungen kan ha nämt tex köra förfort vem har inte gjort det? han är bra för sverige en bra kung, visst han har ju ingen makt över poletiken men fortfarnade viktig
4 februari 2009 19:21 | #46 Coone
Nej...
25 februari 2009 14:13 | #47 Hederslegionen
Nej...
Jo.
2 mars 2009 22:02 | #48 MAFP
Jag tycker vi ska införa adel igen. Inte som i dem fyra stånden men som dem har i England.
Klart kungen ska vara kvar det handlar om seder och bruk.
2 mars 2009 22:15 | #49 Laamp
Jo.
Nej.
2 mars 2009 22:19 | #51 Avslutat konto
Varför skall vi införa adelssystemet igen?
På vilket sätt skulle vissa människor anses finare än andra?
Känns bara som ett totalt slutkört och extremt orättvisst system.
4 maj 2010 18:04 | #52 Lymesloop
Rättelse: Alla partier är bajs, skit i politik.
Monarki! RÖSTA PÅ KUNGEN!!! XD
Nämen skämt åsido, vi kan gärna ha en kung men vafan, lite mindre betalt kan han ha:P
4 maj 2010 18:11 | #53 Avslutat konto
Monarki! RÖSTA PÅ KUNGEN!!! XD
Nämen skämt åsido, vi kan gärna ha en kung men vafan, lite mindre betalt kan han ha:P
Lite mindre betalt? Hur mycket då menar du? Folket betalar honom för att vara kung, som om han inte skulle vilja vara det ändå.
4 maj 2010 20:56 | #54 Fiskpuffar
Och varför inte det? han har väl rätt att tycka och tänka som han vill[/quote] Nej, det står i lagen, dumkopf! [/quote]
Han menar nog att man ska kunna adlas som en utmärkelse. Det innebär inget, det är bara en titel. Som en medalj.
4 maj 2010 20:58 | #55 Avslutat konto
Nej, det står i lagen, dumkopf! [/quote]
Han menar nog att man ska kunna adlas som en utmärkelse. Det innebär inget, det är bara en titel. Som en medalj.
[/quote]
Vad innebär titeln? Att man är mer värd? Att man har privilegier? Denna "titel" förtjänar man heller inte, man föds med den.
8 maj 2010 15:44 | #56 kneckisen
Ehmm... Jag brukar inte ge mig in i internet diskussioner på grund av att folk som inte vet vad de pratar om. Äntligen folk som vet vad de säger tänker jag nu.
MEN! När folk nu säger att kungen är ett "märke" eller en "ikon" tänker inte ni på då att kungen är fransk och drottningen tysk? Visst, de blev valda för deras namn eftersom Bernadotte förut var adligt, men kunde man inte ha valt någon som är svensk med adligt blod?
8 maj 2010 15:46 | #57 kneckisen
Visst ja... Jag vill även tacka personerna här för att ni visat att det även finns intellektuellt folk på nätet ;)
8 maj 2010 15:50 | #58 kneckisen
Vill även säga att jag anser att kungen ska bort, han fyller ingen funktion längre.
Tar bara pengar från den allmänna befolkningen. Han är ju inte ens, som sagt, svensk!
Så bort med monarkin...
Fram med Anarkismen!
P.S.
För er som inte förstod så var det sista påståendet endast ett skämt
D.S.
8 maj 2010 18:12 | #59 Avslutat konto
Om du förstod anarkismen skulle det inte vara ett skämt.
Tar bara pengar från den allmänna befolkningen. Han är ju inte ens, som sagt, svensk!
Så bort med monarkin...
Fram med Anarkismen!

P.S.
För er som inte förstod så var det sista påståendet endast ett skämt
D.S.
8 maj 2010 18:35 | #60 psykisktinstabil
Det är dags att det händer något här i tråkiga lilla sverige, ANARKI!
P29
Medlem
20 januari 2009 22:50 | #41 Jappar
Och varför inte det? han har väl rätt att tycka och tänka som han vill