Träning

1 2
HV7111
P23
Medlem

11 september 2011 22:17 | #1 HV7111

Nu är det så att jag är 12 år, jag hade tänkt börja träna...

Hur många situps och armhävningar tycker ni att jag ska göra om dagen?

Tacksam för svar.

aaalexxx
P29
Medlem

12 september 2011 16:32 | #2 aaalexxx

beror ju på hur stark och så du är men börja med 3x10 arm och 3x20 mage sen om det är för lätt kan du ju öka

HV7111
P23
Medlem

12 september 2011 20:35 | #3 HV7111

jag har precis börjat. Jag kör 2x100 mage och 2x25 arm.

Är det lagom??

1141514
P27
Medlem

12 september 2011 21:16 | #4 1141514

Vänta med träningen i några tills du är 15 eller nåt sånt. Det är inte nyttigt att träna i så ung ålder.

dennislindstedt
P27
Medlem

14 september 2011 21:17 | #5 dennislindstedt

håller med snubben på ovanstående kommentar.. är sj 16 o börja för 8 månader sedan att gymma och då var det nog precis att min kropp var så pass väl utvecklad så att jag inte skadade den... förörvrigt tycker jag att du ska börja på gym o köra lite seriösare än bara situps o armhävningar... strävar du efter en bra muskulatur på kroppen ta mitt råd o börja gymma när du ee 15

MadHatter
P29
Medlem

14 september 2011 23:23 | #6 MadHatter

Det du bör göra nu är bara att undvika att bli fet, du behöver inte träna för att blir ripped som Schwarzenegger i sina unga dagar. Var ute och spring bara någon gång i veckan så att du inte skadar kroppen.

tyrnus22
P26
Medlem

17 september 2011 23:32 | #7 tyrnus22

Att man inte ska träna i unga år är en utbredd myt. Vid 12-14 års åldern har man som bäst underlag för att bygga muskler.

sixela
F29
Medlem

17 september 2011 23:58 | #8 sixela

Skrivet av tyrnus22 View Post
Att man inte ska träna i unga år är en utbredd myt. Vid 12-14 års åldern har man som bäst underlag för att bygga muskler.

Lögn!

http://jobb.lakartidningen.se/...se/1998/temp/pda18738.pdf

"hård fysisk träning i unga år kan ge allvarliga skelettskador."

"Ålder och gynekologisk mognad har
stor betydelse för hur hård idrott kan påverka
reproduktionssystemet. Tidig träningsdebut
kan leda till att pubertetsutvecklingen
hämmas med försenad
menarche"

Bahera93
P29
Medlem

19 september 2011 21:00 | #9 Bahera93

Om jag vore dig skulle jag väntat tills jag vore 15-16 år gammal, om du vill träna kan du springa ett par gånger i veckan så att du håller igång, hur många gånger per vecka har du idrott i skolan ?

Razzee
P25
Medlem

7 november 2011 21:56 | #10 Razzee

"wää träna inte när du är ung ! wää!"

bullshit!

det är bättre att börja tidigt än försent! Se bara till att inte lyfta för mycket vikter ovanför huvudet, när man tränar och är ung är det som en vulkan. Dina muskler har inte mognat men efter att tränat i ung ålder, när du blir äldre kommer vulkanen att döda 5 byar.

Borttagen medlem

20 november 2011 20:08 | #11 Avslutat konto

Jag började träna vid 11 års ålder 500 sit ups, 200 armhävningar hantlar, skivstång och löpning. Detta gjorde jag för att gå ner i vikt då jag hade ett bmi på över 30. Detta som jag skrivit kanske inte många tror på men det klarade jag eftersom jag verkligen ville, vill du börja träna, träna.

Men träna och lyft allt rätt, jag är 178cm och väger 96 kilo, kanske mycket i mångas ögon men tränar en väldigt många kampsporter för tillfället.

wistrom
P28
Medlem

20 november 2011 22:30 | #12 wistrom

*suck* Varför skulle det vara farligt att lyfta vikter vid yngre ålder? Det är väl precis lika farligt när man är äldre/vuxen om din teknik är helt åt helvete. Nu när du är så ung rekommenderar jag dig till att köra låg vikt och många repetitioner. I alla fall om du ska träna på gym. Armhävningar och situps kommer inte att ge dig mycket alls.

Fascista
P35
Medlem

22 november 2011 11:42 | #13 Fascista

Skrivet av wistrom View Post
suck* Varför skulle det vara farligt att lyfta vikter vid yngre ålder? Det är väl precis lika farligt när man är äldre/vuxen om din teknik är helt åt helvete. Nu när du är så ung rekommenderar jag dig till att köra låg vikt och många repetitioner. I alla fall om du ska träna på gym. Armhävningar och situps kommer inte att ge dig mycket alls.

Varför skulle man träna med låga vikter och högt repsantal bara för att man är ung om det ändå inte är farligt med tyngre? Vem vill ens köra låg vikt och högt rep? YES idag har jag ökat min mjölksyretolerans!

wistrom
P28
Medlem

22 november 2011 21:20 | #14 wistrom

Skrivet av Fascista View Post
suck* Varför skulle det vara farligt att lyfta vikter vid yngre ålder? Det är väl precis lika farligt när man är äldre/vuxen om din teknik är helt åt helvete. Nu när du är så ung rekommenderar jag dig till att köra låg vikt och många repetitioner. I alla fall om du ska träna på gym. Armhävningar och situps kommer inte att ge dig mycket alls.

Varför skulle man träna med låga vikter och högt repsantal bara för att man är ung om det ändå inte är farligt med tyngre? Vem vill ens köra låg vikt och högt rep? YES idag har jag ökat min mjölksyretolerans!

För att få in tekniken? Skit bra att börja med alldeles för tung vikt och göra fel i precis alla övningar. Det är då skadorna kommer.

Fascista
P35
Medlem

24 november 2011 12:19 | #15 Fascista

För att få in tekniken? Skit bra att börja med alldeles för tung vikt och göra fel i precis alla övningar. Det är då skadorna kommer.

Ah! Då är jag med på hur du tänker.

wistrom
P28
Medlem

24 november 2011 19:28 | #16 wistrom

Ah! Då är jag med på hur du tänker.

:) Det TS måste göra är att öka vikterna successivt. Se alltid till att ha bra teknik när du tränar som sagt.

Fascista
P35
Medlem

24 november 2011 19:42 | #17 Fascista

:) Det TS måste göra är att öka vikterna successivt. Se alltid till att ha bra teknik när du tränar som sagt.

Absolut! TS, lyssna på detta.

HV7111
P23
Medlem

26 november 2011 14:16 | #18 HV7111

tack för alla svar

jag har börjat göra alla dom här övningarna som är på videon 4 gånger i veckan.
http://www.youtube.com/watch?v=9tDZRogSbbU

tror ni att det kommer ge resultat om några månader?

troyb1
P31
Medlem

26 november 2011 18:30 | #19 troyb1

det kan ta från 5 dagar till 1 år det beror på hur mycket man lägger ner på att träna. vad du äter och hur mycket kött du äter. om du vill få snabba resultat ät bara kött i 1 vecka. inget annat till. sedan nästa vecka äter du bara pasta. den trejde bara fisk

wistrom
P28
Medlem

26 november 2011 20:40 | #20 wistrom

Skrivet av troyb1 View Post
det kan ta från 5 dagar till 1 år det beror på hur mycket man lägger ner på att träna. vad du äter och hur mycket kött du äter. om du vill få snabba resultat ät bara kött i 1 vecka. inget annat till. sedan nästa vecka äter du bara pasta. den trejde bara fisk

Förklara gärna varför han ska göra detta.

Varför bara protein ena veckan? Varför bara kolhydrater nästa? TS lyssna inte på detta.

För att bygga mera muskler så behöver du äta protein. Dock inte BARA protein utan tillsammans med diverse fetter och kolhydrater. För att bygga muskler optimalt så ska man äta 1,5-3g protein per kropskilo :)

Och om du tror att det bara tar 5dagar så är du helt fel ute. Att bygga muskler tar lång tid. För att se "rippad" ut så krävs det mer än 1 års träning. Garanterat.

1 2

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.