hur o vrf skapades rasismen?

1 2
Misshanna
F28
Medlem

3 oktober 2011 14:16 | #21 Misshanna

men hallå haha, olika religioner som startat krig är väll en sorts rasism inte sant? alltså när man "hatar" någon annan pga av att den är på ett annat vis än sig själv, alltså tex annan hudfärg, annan religion, annan hårfärg eller annan bakgrund (från annat land) tex. det är vad jag fått lära mig!

brainfuck
P25
Medlem

3 oktober 2011 14:31 | #22 brainfuck

Skrivet av Misshanna View Post
men hallå haha, olika religioner som startat krig är väll en sorts rasism inte sant? alltså när man "hatar" någon annan pga av att den är på ett annat vis än sig själv, alltså tex annan hudfärg, annan religion, annan hårfärg eller annan bakgrund (från annat land) tex. det är vad jag fått lära mig!

Rasister är de som tror att människan består av olika raser.

Religon är det många som dömer efter (Islam), men är inte rasism.

Allt annat är för dumt för att kommentera. Och om vi ska dra in religon så får vi kalla in magister Ironyfist.

Fascista
P36
Medlem

4 oktober 2011 09:05 | #23 Fascista

Det är ingen idé att du försöker beskylla rasismen för allt dåligt i världen bara för att det är lätt. En annan vanlig missuppfattning angående rasism är att det bara handlar om synliga attribut, vilket inte är sant. En rasist kan utan problem se sig själv som jämnlike med någon som inte har samma hårfärg, ögonfärg eller hudfärg. Ett bra exempel är att exempelvis Zimbabwes president, rasisten Robert Mugabe(ja, man kan vara svart och rasist)inte skulle se sig som överlägsen denna kvinna http://science.nationalgeographic.com/...lbino-woman-761600-sw.jpg

För er som inte vill klicka föreställer den en afroamerikansk kvinna med albinism(jmfr: Hon har inga pigment). Hennes hy är alltså vit som snö och hennes hår är blont(nåja). Faktum kvarstår: Hon är afroamerikanska. Hudfärgen har ingen verklig betydelse för rasister, allt har med ras att göra.

Sedan är det viktigt att inte förknippa riktig rasism med hat. Rasism är indelning och rangordning av raser, inget annat. Att det så gott som alltid leder till hat är en annan sak.

AnArchoz
P28
Medlem

4 oktober 2011 10:27 | #24 AnArchoz

Skrivet av Fascista View Post
Sedan är det viktigt att inte förknippa riktig rasism med hat. Att det så gott som alltid leder till hat är en annan sak.

Detta är nog den konstigaste slutsats jag sett. Om A alltid resulterar i B så är det väl klart som korvspad att A skall förknippas med B? Kausalitetsteori 101.

IronyFist
P31
Medlem

4 oktober 2011 10:59 | #25 IronyFist

Skrivet av necron View Post
rasism är ju orsaken till alla krig!
Kritisera gärna rasismen, men ljug för guds skull inte.

hehe ne jag skulle nog mer tippa på att religion är bakom flera krig än rasismen och varför och hur sasismen kom till går nog inte att svara på människan är född till att både älska och hata.

Är tvungen att hålla med Fascista här och i samma veva påpeka att Necron också ljög då det är politik du ska skylla på och inte religion.

Skrivet av AnArchoz View Post
Sedan är det viktigt att inte förknippa riktig rasism med hat. Att det så gott som alltid leder till hat är en annan sak.

Detta är nog den konstigaste slutsats jag sett. Om A alltid resulterar i B så är det väl klart som korvspad att A skall förknippas med B? Kausalitetsteori 101.

Här är jag tvungen att hålla med AnArchoz och sedan även påpeka att Fascistas slutledning i detta fall är skrattretande.

Fascista
P36
Medlem

4 oktober 2011 12:20 | #26 Fascista

Skrivet av AnArchoz View Post

Haha, självklart har du rätt. Det kom ut lite fel där. Vad jag hade i tankarna men misslyckades att formulera är att rasism i grund och botten inte inkluderar hat. Man måste alltså inte hata för att vara rasist.

Coone
P29
Medlem

31 oktober 2011 14:12 | #27 Coone

Vad många inte verkar fatta är att rasism inte behöver vara grundat på hat, utan rasism är lika mycket att man delar in människor efter rastillhörighet, utan att försöka se ner på någon annan. Precis om att det finns rasister som tycker att "mindre värda" ska utrotas, så finns det även rasister som anser att alla är lika mycket värda, men att folk inte ska rasblandas och varje folkgrupp ska ha rätt att bo med sitt folk, ha ett eget land osv.

Rasism är ju åsikter och anledningen till att det finns är väl ganska enkelt. Rasismens åsikter grundar sig vanligtvis på skillnader mellan raser, etniska grupper eller kulturer.

Fascista
P36
Medlem

31 oktober 2011 21:44 | #28 Fascista

Skrivet av Coone View Post
Vad många inte verkar fatta är att rasism inte behöver vara grundat på hat, utan rasism är lika mycket att man delar in människor efter rastillhörighet, utan att försöka se ner på någon annan. Precis om att det finns rasister som tycker att "mindre värda" ska utrotas, så finns det även rasister som anser att alla är lika mycket värda, men att folk inte ska rasblandas och varje folkgrupp ska ha rätt att bo med sitt folk, ha ett eget land osv.

Rasism är ju åsikter och anledningen till att det finns är väl ganska enkelt. Rasismens åsikter grundar sig vanligtvis på skillnader mellan raser, etniska grupper eller kulturer.

Så är det faktiskt inte riktigt, rasism grundar sig i att vissa raser är mer värda än andra. Det du talar om heter etnopluralism, en ideologi, som är den vackraste som finns.

1 2

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.