Jag är rädd

1 2
Borttagen medlem

3 februari 2010 11:17 | #1 Avslutat konto

Så länge jag kommer ihåg har jag alltid trott på paranormala saker som spöken och E.T, har alltid känt mig iakttagen och är rädd för mörkret och att vara själv i skogen eller på en ödslig plats. Så fort jag ska t.ex äta något eller se på tv så tittar jag runt mig typ 5 ggr minst innan jag är framme. Har inte gått i skolan detta år pga andra orsaker så är hemma hela tiden. När jag väl har lagt mig för att sova så har jag knappt kunnat sova alls en del nätter för att jag är rädd att jag ska bli bortförd, har hört för mkt av sånt och läst för mkt historier och fakta. Är också rädd att nån ska göra inbrott medans jag är hemma, om t.ex en av mina katter välter något så blir jag skit rädd och tar mitt slagträ för att kolla vad det är.

Eftersom man är så anonym på Jesper.nu..

Jag sover i mina föräldrars sovrum, att sova ensam i ett mörkt rum är helt otänkbart. Även om det skulle vara tänt så funkar det inte heller.

Om någon har tips om vad jag kan göra för att bota denna fobi är jag väldigt tacksam.

ThaThaiMaster
P
Medlem

3 februari 2010 12:55 | #2 ThaThaiMaster

Gå till doktorn

Borttagen medlem

3 februari 2010 12:57 | #3 Avslutat konto

Hej!

Det låter som att det här är väldigt jobbigt för dig, och jag förstår verkligen att du vill bli av med din rädsla. Finns det någon i din omgivning som du kan prata med? En förälder, en kompis eller någon annan som du litar på? När man har sådana här svåra rädslor eller fobier, är det absolut bästa kognitiv beteendeterapi. Vet du vad det innebär? Man lär sig där att arbeta bort sin rädsla, med hjälp av en utbildad terapeut eller psykolog.

Du skriver att det finns andra anledningar som gör att du inte gått i skolan på ett år, kan din rädsla kanske ha något med detta att göra? Är det annat som är svårt och jobbigt runt omkring dig? Ofta grundar sig sånt här i andra saker som är jobbiga för en. Jag heter Lisa och finns här på Jesper.nu som Nätvandrare. Du kan gå in på min sida här och läsa lite mer om vad jag gör. Om du känner att du vill prata mer om det här med mig, eller om du vill ha hjälp att få kontakt med någon annan som kan hjälpa dig, får du gärna maila mig eller lägga till mig på msn. Min mail/msn är lisa.nilssonpalmgren@fryshuset.se. Jag lyssnar gärna, och försöker gärna hjälpa dig så gott jag kan :)

plurret
P37
Medlem

3 februari 2010 13:02 | #4 plurret

Enkelt att bota. Kan ta tid men fortfarande enkelt. du är rädd för spöken och utomjordningar säger du.

Du har cirka kanske 500 personer runt dig i din närhet. Kompisar, kompis kompisar, mammas kompisar o släktingars kompisar osv eller hur..

Har du hört någon gång att någon av dem har blivit mördade av ett spöke? Eller blivit bortförda? Tänk logiskt min vän varför skulle du bli det om ingen annan blivit det igenom hela människo historien? Några påstår sig ha blabla men det är ofta trash folk med för lite o göra o vill ha sina 15 minuter i rampljuset.

Och som en gammal tjuv i min ungdom så lita på mig, dem är räddare för dig än vad du är för dem.. Låter helt sjuk men som inbrottstjuv är det värsta du kan tänka dig att råka på en beboende för man vet i stundens hetta så kan den boende försvara sig... kökskniv eller baseboll trä.. Lite på mig en tjuv vill dig inget illa. han vill bara ha ett par saker han kan sälja för att få pengar. Därför man oftast gör inbrott på natten när folk är borta.

Finns självklart iskalla balter som går rätt in. men dem är ett undantag. dem är desperata. O dem gör sitt på dagtid.

Borttagen medlem

3 februari 2010 15:44 | #5 Avslutat konto

Skrivet av LisaFryshuset View Post
Hej! Det låter som att det här är väldigt jobbigt för dig, och jag förstår verkligen att du vill bli av med din rädsla. Finns det någon i din omgivning som du kan prata med? En förälder, en kompis eller någon annan som du litar på? När man har sådana här svåra rädslor eller fobier, är det absolut bästa kognitiv beteendeterapi. Vet du vad det innebär? Man lär sig där att arbeta bort sin rädsla, med hjälp av en utbildad terapeut eller psykolog. Du skriver att det finns andra anledningar som gör att du inte gått i skolan på ett år, kan din rädsla kanske ha något med detta att göra? Är det annat som är svårt och jobbigt runt omkring dig? Ofta grundar sig sånt här i andra saker som är jobbiga för en. Jag heter Lisa och finns här på Jesper.nu som Nätvandrare. Du kan gå in på min sida här och läsa lite mer om vad jag gör. Om du känner att du vill prata mer om det här med mig, eller om du vill ha hjälp att få kontakt med någon annan som kan hjälpa dig, får du gärna maila mig eller lägga till mig på msn. Min mail/msn är lisa.nilssonpalmgren@fryshuset.se. Jag lyssnar gärna, och försöker gärna hjälpa dig så gott jag kan :)

Har inte pratat med någon om detta, har försökt förut men det blir bara "äh det var inget". Om detta inte går över på en månad så ska jag ta hjälp. Denna fobi har inget att göra med att jag inte går i skolan. Tack för ditt svar.

Borttagen medlem

3 februari 2010 15:53 | #6 Avslutat konto

Skrivet av plurret View Post
Enkelt att bota. Kan ta tid men fortfarande enkelt. du är rädd för spöken och utomjordningar säger du. Du har cirka kanske 500 personer runt dig i din närhet. Kompisar, kompis kompisar, mammas kompisar o släktingars kompisar osv eller hur.. Har du hört någon gång att någon av dem har blivit mördade av ett spöke? Eller blivit bortförda? Tänk logiskt min vän varför skulle du bli det om ingen annan blivit det igenom hela människo historien? Några påstår sig ha blabla men det är ofta trash folk med för lite o göra o vill ha sina 15 minuter i rampljuset. Och som en gammal tjuv i min ungdom så lita på mig, dem är räddare för dig än vad du är för dem.. Låter helt sjuk men som inbrottstjuv är det värsta du kan tänka dig att råka på en beboende för man vet i stundens hetta så kan den boende försvara sig... kökskniv eller baseboll trä.. Lite på mig en tjuv vill dig inget illa. han vill bara ha ett par saker han kan sälja för att få pengar. Därför man oftast gör inbrott på natten när folk är borta. Finns självklart iskalla balter som går rätt in. men dem är ett undantag. dem är desperata. O dem gör sitt på dagtid.

Faktiskt har jag träffat en som säger sig ha blivit bortförd sen hon var 6 och hon är 49 år nu, hennes historier passar perfekt med alla andras historier som jag frågat lite random till folk på internet som säger sig ha blivit bortförda. När det gäller spöken är jag mest rädd att jag ska bli skrämd och inte mördad eller fysiskt skadad. Tjuvar är jag bara rädd att dom ska slå ner mig för någon anledning.

pow3rl3ss
P26
Medlem

3 februari 2010 15:58 | #7 pow3rl3ss

Skrivet av Afraid View Post
Enkelt att bota. Kan ta tid men fortfarande enkelt. du är rädd för spöken och utomjordningar säger du. Du har cirka kanske 500 personer runt dig i din närhet. Kompisar, kompis kompisar, mammas kompisar o släktingars kompisar osv eller hur.. Har du hört någon gång att någon av dem har blivit mördade av ett spöke? Eller blivit bortförda? Tänk logiskt min vän varför skulle du bli det om ingen annan blivit det igenom hela människo historien? Några påstår sig ha blabla men det är ofta trash folk med för lite o göra o vill ha sina 15 minuter i rampljuset. Och som en gammal tjuv i min ungdom så lita på mig, dem är räddare för dig än vad du är för dem.. Låter helt sjuk men som inbrottstjuv är det värsta du kan tänka dig att råka på en beboende för man vet i stundens hetta så kan den boende försvara sig... kökskniv eller baseboll trä.. Lite på mig en tjuv vill dig inget illa. han vill bara ha ett par saker han kan sälja för att få pengar. Därför man oftast gör inbrott på natten när folk är borta. Finns självklart iskalla balter som går rätt in. men dem är ett undantag. dem är desperata. O dem gör sitt på dagtid.
Faktiskt har jag träffat en som säger sig ha blivit bortförd sen hon var 6 och hon är 49 år nu, hennes historier passar perfekt med alla andras historier som jag frågat lite random till folk på internet som säger sig ha blivit bortförda. När det gäller spöken är jag mest rädd att jag ska bli skrämd och inte mördad eller fysiskt skadad. Tjuvar är jag bara rädd att dom ska slå ner mig för någon anledning.

Håller med plurret, lixom de e ju 1 / 10000000 att ´just DU blir bortförd / kidnappad eller något liknande, du kan vara väldigt lugn, testa vara ensam lite då och då, släck lampan så du vänjer dej med mörkt rum eller att vara själv, men det kan ju ta tid som sagt. Lycka till!

plurret
P37
Medlem

3 februari 2010 16:31 | #8 plurret

Jag idiot förklarar den 49 åringen. Har hon inget bättre för sig än att komma på historier? har hon ett sånt tråkigt liv. LITA PÅ MIG: dem ljuger, vi har teknologi idag som kan upptäcka en fluga på mils avstånd som flyger hur tror du att ett ufo skulle kunna komma hit? gång på gång på gång och alltid dessa hillbillys som påstår att dem har blivit bortförda.

det finns 1000 tals människor som påstår sig blivit bortförda och så klart med 1000 historier så måste någon passa ihop. Och det finns alltif folk som läser på nätet o säger att dem också blivit det. Vet inte varför, ett rop på uppmärksamhet.

Långdraget men jag känner en kille, hans kompis blev anklagad för våldtäckt på en tjej.. hon hade blivit våldtagen massor av gånger... påstog hon.. men när polisutredningar sattes igång och han satt i häktet o bla bla... så visar det sig att det var falskt? varför påstå sånt? inte en gång heller utan en massa.
Och hon vägrar släppa det fast han blev friad.. Hon har hittat på det så starkt att hon tror på det själv!

Varför säger jag detta? jo nu sker ju faktiskt riktiga våldtäckter varje dag men det var inte min poäng utan det finns alltid sjuka människor som utnyttjar andras rädsla för att få uppmärksamhet... oförståligt men sant.

Så din 49 åriga bekant kan gå o gömma sig, hon snackar bara skit. Hon råkar inte vara ensamstående o arbetslös? eller något tråkigt arbete?

Ingen har bevisat att det finns spöken, bara en massa muppar där med. Vuxna människor som leker vidare på barnlekarna svarta madam o anden o glaset osv.. har dem inget bättre för sig?

Som jag sa skulle du få inbrott som du inte kommer att få så ligg kvar i sängen. han vill dig inget illa. Han vill bara ha ett par bärbara datorer något gigg paket o så.

kire999
P28
Medlem

3 februari 2010 17:29 | #9 kire999

inan nån säger att det inte finns utomjordingar så finns det, inte så att det finns små gröna gubbar.
men man har ju hittat liv på mars eller nån planet och det e ju utomjordingar för livet på jorden började på samma sak och utomjordingar betyder ju utom jordingar alltså
att dom inte kommer från eller bor på jorden

chidihoed
P29
Medlem

3 februari 2010 17:35 | #10 chidihoed

Trivs du i ditt eget rum? Jag hade aldrig sovit i ett rum jag inte ''gillar''. Gör rummet mer hemtrevligare på något sätt, ett annat sätt är att du är säker i ditt hus, du har låst din dörr, du bor inuti ett hus! Tänk på bättre tankar som tuttar faN!XD

Borttagen medlem

3 februari 2010 17:39 | #11 Avslutat konto

Om utomjordingar har besökt denna planet så har dom förmodligen teknologi att kunna komma förbi alla våra säkerhetsanordningar, fast dom har ju sett en hel del konstiga saker på radaren ibland, saker som far iväg i hastigheter som inte människan har uppnått ännu om man nu vill tro på dmm.

När det gäller 49 åringen så har hon ett bra liv, har familj och barn som är vuxna och hennes yrke vet jag inte vad det är. Kan ju vara så att hon ljuger men jag tvivlar på det, varför skulle hon det? Hon kan ju också haft "verkliga drömmar" or w/e you call it, och trott att det hänt. Kanske är jag bara naiv, men hellre det än att vara en som inte tror att något kan existera utanför våra sinnen och dimensioner.

Ronney
P25
Medlem

3 februari 2010 17:48 | #12 Ronney

Skrivet av Booi View Post
Trivs du i ditt eget rum? Jag hade aldrig sovit i ett rum jag inte ''gillar''. Gör rummet mer hemtrevligare på något sätt, ett annat sätt är att du är säker i ditt hus, du har låst din dörr, du bor inuti ett hus! Tänk på bättre tankar som tuttar faN!XD

sista meningen var bra ;) men ON T, du kan försöka sova med en nattlampa, och ha den nära till hands om du inte kan sova, så du kan sätta på den.. känn dig säker! du bor i ett hus, dina föräldrar är hemma, det finns grannar, vad skulle hände? ingen har ngnsin sett ett spöke, så hur skulle dom existera.. Spöken koms på förr i tiden, för att hålla barnen hemma, så dom inte skulle våga gå ut om nätterna.. dom existerar inte..

Ta inte illa upp här nere.. bara lite jag måste sätta till.. ta det inte personligt, please?

OF T, *Shit, jag såg en våldnad!!!* skojjade bara.. umm..

kire999
P28
Medlem

3 februari 2010 18:02 | #13 kire999

Skrivet av Ronney View Post
Skrivet av Booi View Post

sista meningen var bra ;) men ON T, du kan försöka sova med en nattlampa, och ha den nära till hands om du inte kan sova, så du kan sätta på den.. känn dig säker! du bor i ett hus, dina föräldrar är hemma, det finns grannar, vad skulle hände? ingen har ngnsin sett ett spöke, så hur skulle dom existera.. Spöken koms på förr i tiden, för att hålla barnen hemma, så dom inte skulle våga gå ut om nätterna.. dom existerar inte..

Ta inte illa upp här nere.. bara lite jag måste sätta till.. ta det inte personligt, please?

OF T, *Shit, jag såg en våldnad!!!* skojjade bara.. umm..

jo några idijoter har som ljuger för att komma i tv och tror sig så jävla mycket

punkarslusk
P32
Medlem

4 februari 2010 17:42 | #14 punkarslusk

jävligt bra att du tar upp sådana saker det är nog inte bara du som är den typ av fobi
men hör med www.flashback.com dom brukar kunna hjälpa

tänk såhär det finns inga övernaturliga fenomen

plurret
P37
Medlem

4 februari 2010 19:48 | #15 plurret

Skrivet av punkarslusk View Post
jävligt bra att du tar upp sådana saker det är nog inte bara du som är den typ av fobi
men hör med www.flashback.com dom brukar kunna hjälpa

tänk såhär det finns inga övernaturliga fenomen

En 14åring har inget att göra på flashback

Borttagen medlem

5 februari 2010 10:43 | #16 Avslutat konto

Skrivet av LisaFryshuset View Post
Hej! Det låter som att det här är väldigt jobbigt för dig, och jag förstår verkligen att du vill bli av med din rädsla. Finns det någon i din omgivning som du kan prata med? En förälder, en kompis eller någon annan som du litar på? När man har sådana här svåra rädslor eller fobier, är det absolut bästa kognitiv beteendeterapi. Vet du vad det innebär? Man lär sig där att arbeta bort sin rädsla, med hjälp av en utbildad terapeut eller psykolog. Du skriver att det finns andra anledningar som gör att du inte gått i skolan på ett år, kan din rädsla kanske ha något med detta att göra? Är det annat som är svårt och jobbigt runt omkring dig? Ofta grundar sig sånt här i andra saker som är jobbiga för en. Jag heter Lisa och finns här på Jesper.nu som Nätvandrare. Du kan gå in på min sida här och läsa lite mer om vad jag gör. Om du känner att du vill prata mer om det här med mig, eller om du vill ha hjälp att få kontakt med någon annan som kan hjälpa dig, får du gärna maila mig eller lägga till mig på msn. Min mail/msn är lisa.nilssonpalmgren@fryshuset.se. Jag lyssnar gärna, och försöker gärna hjälpa dig så gott jag kan :)
Har inte pratat med någon om detta, har försökt förut men det blir bara "äh det var inget". Om detta inte går över på en månad så ska jag ta hjälp. Denna fobi har inget att göra med att jag inte går i skolan. Tack för ditt svar.

Fobin har säkert ingenting alls att göra med anledningen till att du inte går i skolan. Men när man mår dåligt eller är ledsen över andra saker, kan det leda till att man blir till exempel väldigt rädd för saker som inte verkar ha någon koppling alls till det man mår dåligt över. Det yttrar sig bara på det sättet. Då kan fobin släppa om man löser de andra sakerna som man mår dåligt över, eller som man tycker är jobbiga. Jag tror att du gör helt rätt i att prata med någon om det inte går över, ingen kommer tycka att du är konstig. Det finns fobier om i stort sett allt här i världen, och din är inte alls märklig. Som sagt, får du gärna prata med mig om du vill, annars önskar jag dig lycka till!

jesperwk
P35
Medlem

5 februari 2010 11:03 | #17 jesperwk

okej var inte räddsad

adolf512
F36
Medlem

5 februari 2010 11:22 | #18 adolf512

lite tips: ha ett basebollsträ i handen när du är rädd. försök att tänka logiskt. om du lyckas med det kan du tränga undan rädslan.

det handlar om att blockera signarerna. på så sätt kan man övervinna sin rädsla. jag kaqn vara lite smått skräckslagen innan ett muntligt föredrag men det brukar lösa sig om man bara tänker på rätt sätt.

adolf512
F36
Medlem

5 februari 2010 11:28 | #19 adolf512

jag kan tillägga att man som ung kan ta väldiga intryck av det man ser på tv eller upplever genom tv spel. det är dock ingenting jag har märkt av som barn, andra tar väldigt starkt intryck av vad de ser. man skall ha klart för sig att man reagerar på liknande sätt när man ser någon lida i en film som när man ser någon på nyheterna.

necron
P35
Medlem

6 februari 2010 03:35 | #20 necron

alltså kan ingenting om den här formen av fobi men annars så brukar man ju säga att bästa sättet ätt bli av med en fobi är att gradvis utsätta sig för just det man är rädd för inte lätt men det kan funka

1 2

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.