Röka som 13 åring :S

1 2 3 4 5 6 7 8 .. 12
smekaren666
P25
Medlem

6 juli 2009 11:40 | #1 smekaren666

Hej, JAG undrar är det nån annan som är runt 13 år som röker ?? jag började röka som 11 åring.. vet tt det inte e bra mn är det nån annan som gör det?

1Esseboy1
P25
Medlem

6 juli 2009 11:43 | #2 1Esseboy1

Skrivet av smekaren666 View Post
Hej, JAG undrar är det nån annan som är runt 13 år som röker ?? jag började röka som 11 åring.. vet tt det inte e bra mn är det nån annan som gör det?

Nej det är sååå onödigt att röka -.-
Så du borde försöka sluta omedelbart!!! sneaky sneaky sneaky

1Esseboy1
P25
Medlem

6 juli 2009 11:45 | #3 1Esseboy1

Dessutom kan det vara därför du ej har fått utlösning ännu för rökning försämrar sperma produktionen!

eeee
P26
Medlem

8 juli 2009 09:18 | #4 eeee

Skrivet av smekaren666 View Post

Tja, jag rökte i typ ett halvår när jag just fyllt tretton, men är glad att jag fattade att sluta ganska tidigt.

notok
F34
Medlem

8 juli 2009 18:42 | #5 notok

Ska jag vara ärlig så tycker jag att det är otroligt fjantigt med BARN som går omkring och röker och tror de är så förbannat coola. Jag tycker du ska sluta så fort du bara kan, dels av hälsoskäl och dels för att det är så mycket coolare att inte göra det!

Harley93
P28
Medlem

8 juli 2009 18:48 | #6 Harley93

Skrivet av notok View Post
Ska jag vara ärlig så tycker jag att det är otroligt fjantigt med BARN som går omkring och röker och tror de är så förbannat coola. Jag tycker du ska sluta så fort du bara kan, dels av hälsoskäl och dels för att det är så mycket coolare att inte göra det!

Håller med (^^,)

Borttagen medlem

8 juli 2009 18:57 | #7 Avslutat konto

personligen så tycker jag att alla som röker är fjantiga, slöseri med pengar, finner ingen lycka i att smutsa ner insidan av sin kropp :P

notok
F34
Medlem

8 juli 2009 19:00 | #8 notok

Skrivet av v6we8uWuda5Upasu6Aye View Post

personligen så tycker jag att alla som röker är fjantiga, slöseri med pengar, finner ingen lycka i att smutsa ner insidan av sin kropp :P

Det har du visserligen helt rätt i! Men barn som röker är värsta sorten. De flesta av mina vänner som rökt när de var yngre har tack och lov slutat helt. Hoppas denna killen inser hur äckligt det är så småningom.

Harley93
P28
Medlem

8 juli 2009 19:08 | #9 Harley93

Skrivet av v6we8uWuda5Upasu6Aye View Post

Det har du visserligen helt rätt i! Men barn som röker är värsta sorten. De flesta av mina vänner som rökt när de var yngre har tack och lov slutat helt. Hoppas denna killen inser hur äckligt det är så småningom.

Mm håller med er båda, har träffat många unga som röker o det sjukaste e hur fan dom får tag i dem. :S. Nån måste ju langa o om man langar till en 11:åring e ju inte riktig i huvet :S.

exit
P37
Moderator

8 juli 2009 19:22 | #10 exit

Jag skulle kunna skriva ett av mina långa inlägg om det här. Prata om lungemfysem, kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL) och en långsam plågsam död efter ett liv med kraftigt försämrad kvalité. Försämrad kvalité inte bara genom sjukdom utan genom att maten smakar mindre, du känner inte lukter lika bra, andra tycker att du själv luktar illa och är ofräsch, du får sämre kondition och orkar mindre, du får sämre ekonomi, du spenderar åtskilliga timmar med att vara röksugen och så vidare. Jag skulle kunna posta länkar på hur lungorna ser ut efter bara några års rökning och förklara att det inte är en slump att det står på cigarettaskarna att rökning dödar.

Men allt det där kan sammanfattas i en mening. Att röka är bara så jävla dumt.

Harley93
P28
Medlem

8 juli 2009 19:29 | #11 Harley93

Skrivet av exit View Post
Jag skulle kunna skriva ett av mina långa inlägg om det här. Prata om lungemfysem, kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL) och en långsam plågsam död efter ett liv med kraftigt försämrad kvalité. Försämrad kvalité inte bara genom sjukdom utan genom att maten smakar mindre, du känner inte lukter lika bra, andra tycker att du själv luktar illa och är ofräsch, du får sämre kondition och orkar mindre, du får sämre ekonomi, du spenderar åtskilliga timmar med att vara röksugen och så vidare. Jag skulle kunna posta länkar på hur lungorna ser ut efter bara några års rökning och förklara att det inte är en slump att det står på cigarettaskarna att rökning dödar.

Fan vad mycket du kan om allt ^^ =)

Lancela
F29
Medlem

8 juli 2009 19:29 | #12 Lancela

Bravooo *klappar händerna och jublar*

loled3
P26
Medlem

8 juli 2009 19:48 | #13 loled3

vad fan varför börja du??

Lancela
F29
Medlem

8 juli 2009 19:53 | #14 Lancela

Men...Det är ju ÄNNU mer korkat att börja som vuxen, ett barn är mer lättpåverkat och manipulativt så mer förståligt att en unge börjar. Grupptryck och ideal/media. Dont hate the playger. Hate the game.

exit
P37
Moderator

8 juli 2009 20:04 | #15 exit

En anledning till att många börjar är grupptryck, det vet ju alla. Men grupptryck är ju inte att man tänker "dom gör det, dom är coola, dom vill att jag ska göra det, okejdå bara för att ni tjatar" utan det är ju en omedveten drift hos människor att vilja göra som gruppen.

Att röka är ofta en central del i det sociala spelet mellan människor man tar en "rökpaus", någon säger "kom så går vi ut och röker" men vad man egentligen menar är att man önskar vara social med den personen/dom personerna och kanske samtidigt tillfredställa sitt beroende. Det är alltså en bekräftelse, att man duger, att man får vara med. Alla vet hur obehagligt det kändes på dagis när vissa barn lekte och sa att man inte fick vara med.

Grupptryck är också trycket att göra någonting gemensamt, vi som grupp ägnar oss åt en aktivitet. Människor vill göra saker tillsammans, och att röka och prata blir den gruppaktivitet man ägnar sig åt. Den som inte gör det har alltid ett socialt handikapp i den gruppen, det är i alla fall vad man tror.

Sen att denna gruppaktivitet innebär att du drar in en självmords-cocktail av rök och avgaser spelar inte så stor roll för hjärnan.

Borttagen medlem

8 juli 2009 20:12 | #16 Avslutat konto

Ärligt talat så tröttnar jag lite på folk som säger att det är så töntigt att röka.
Det är inte accepterat av folk att kalla pluggisar,emos,fjortisar,nördar,tjockisar osv för tönt därför att då blir man kallad tönt själv.
Varför är rökare ett undantag?
Många säger bara för att rökare tror dom är så coola men tänk om man bara röker för att man gillar det?
Jag kände en kille som alltid gick och ställde sig i skogen när han skulle röka så att folk inte skulle se honom och kalla honom för tönt.

jag röker inte och jag tycker inte att rökning är bra på något sett och jag rekommenderar dig verkligen att sluta.
Jag försvarar inte rökning, jag försvarar rökarna.....

palmus
P30
Medlem

11 juli 2009 23:49 | #17 palmus

Skrivet av Harley93 View Post
Jag skulle kunna skriva ett av mina långa inlägg om det här. Prata om lungemfysem, kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL) och en långsam plågsam död efter ett liv med kraftigt försämrad kvalité. Försämrad kvalité inte bara genom sjukdom utan genom att maten smakar mindre, du känner inte lukter lika bra, andra tycker att du själv luktar illa och är ofräsch, du får sämre kondition och orkar mindre, du får sämre ekonomi, du spenderar åtskilliga timmar med att vara röksugen och så vidare. Jag skulle kunna posta länkar på hur lungorna ser ut efter bara några års rökning och förklara att det inte är en slump att det står på cigarettaskarna att rökning dödar. Men allt det där kan sammanfattas i en mening. Att röka är bara så jävla dumt.
Fan vad mycket du kan om allt ^^ =)

han skriver bara av wikipedia ^^ nej, skämta bara

BTW så tycker jag att röka är så jävla dumt det finns inget positivt... jag tycker det är "bättre"(mindre dåligt) men personer som susar frö dom som röker görs så att omgivningen drabbas också.

Om det är någon som röker som läser det här kan väl den/dom svara vad som är så bra med att röka eftersom så många röker redan som ungdomar?

goodc
P26
Medlem

11 juli 2009 23:57 | #18 goodc

visst det e inget bra att röka men sluta prata som om du va hans morsa eller nåt!!!

MadHatter
P28
Medlem

12 juli 2009 00:05 | #19 MadHatter

En anledning till att många börjar är grupptryck, det vet ju alla. Men grupptryck är ju inte att man tänker "dom gör det, dom är coola, dom vill att jag ska göra det, okejdå bara för att ni tjatar" utan det är ju en omedveten drift hos människor att vilja göra som gruppen.
Att röka är ofta en central del i det sociala spelet mellan människor man tar en "rökpaus", någon säger "kom så går vi ut och röker" men vad man egentligen menar är att man önskar vara social med den personen/dom personerna och kanske samtidigt tillfredställa sitt beroende. Det är alltså en bekräftelse, att man duger, att man får vara med. Alla vet hur obehagligt det kändes på dagis när vissa barn lekte och sa att man inte fick vara med.

Grupptryck är också trycket att göra någonting gemensamt, vi som grupp ägnar oss åt en aktivitet. Människor vill göra saker tillsammans, och att röka och prata blir den gruppaktivitet man ägnar sig åt. Den som inte gör det har alltid ett socialt handikapp i den gruppen, det är i alla fall vad man tror.

Sen att denna gruppaktivitet innebär att du drar in en självmords-cocktail av rök och avgaser spelar inte så stor roll för hjärnan.

är det något som du faktist inte kan utveckla till ett längre inlägg?

inte ontopic men bara en fråga

:ontopic

jag rökte också i början av sjuan men jag slutade av 2 skäl

1.jag är girig av mig

2.jag har lust att leva och ha konditionen kvar och leva i kanske 10-15 år extra :)

så allt som allt sluta medans du kan

RARIGQ
F27
Medlem

12 juli 2009 00:25 | #20 RARIGQ

jah rökte när jah var 13 o röker fortf också =)

1 2 3 4 5 6 7 8 .. 12

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.