Vilket är farligast? Röka eller snusa?

1 2
MenJagVetInte
F33
Medlem

22 juli 2009 22:08 | #21 MenJagVetInte

Vetefan vad jag tror egentligen. Alltid tyckt att rökning är värst eftersom att det skadar andra i omgivningen också. Dock har jag snusat i 5 år och fick cancer i sköldkörteln, vilket kan bero på snusningen. Plus att jag t.o.m med nu har svårt att sluta snusa. Klurig fråga.

Karlstad_Larsson
P35
Medlem

22 juli 2009 22:34 | #22 Karlstad_Larsson

Röka är farligare. 500 personer dör varje år i Sverige av passiv rökning! Det är inte bra! snus dödar bara snusaren vad jag vet.

arebokert
P29
Medlem

22 juli 2009 22:53 | #23 arebokert

Skrivet av hubert View Post
Måste ju säga att snus är farligare. Nikotin halten i snus är MKT mer.
Så du blir mkt mer beroende av snus än av cigaretter.
Och det arebokert säger stämmer ju också, det tas upp snabbare i blodet.
Men de påverkar som sagt olika delar av kroppen.
Men personligen tycker jag att snus är "farligast" eftersom det är så mkt svårare att sluta använda. Farsan har snusat i 30 år eller så, han kan inte sluta. Men cigaretter dödar ju omkring 850 pers varje år med passivrökning. Icke-rökare som lever med en rökare har cirka trettio procents förhöjd risk att få lungcancer, när man jämför med ickerökare som lever med en ickerökare. Forskning visar att det också finns en ökad risk för hjärt- kärlsjukdomar. Så det beror på vad du bryr dig mest om, omgivningen eller dig själv. Tycker dock att all sån skit är totalt råkorkat att göra, att ens testa är ju helt efterblivet. Men är man så mesig att man faller för grupptryck så är det ju sorgligt. Tyvärr är det ju så många börjar.
(offtopic)Men en annan sak som jag har tänkt på, jag har märkt att det är väldigt många ungdomar som inte tror att vattenpipa är farligt, vilket är bra mkt farligare än både snus och cigaretter. Det är många som tydligen tror att vattnet typ ska filtrera nikotinet, vilket det självklart inte gör. Men är det många här som tror att vattenpipa är "säkrare" än snus och ciggs? Bara en lite fundering jag hade ;)(offtopic)

vatten pips tobak innehåller typ 0.002 g nikotin eller nåt sånt. Om an jämför så har ciggareter och snus MYCKET mer nikotin. Dessutom så består vattenpipstobak ganska mycket frukt. så ja de är säkrare men ändå inte helt ofarligt

fuckdisney
P28
Medlem

16 augusti 2009 23:14 | #24 fuckdisney

så här är det cigg är för kärringar snus de är för riktige kärer de

j1mp4n
P31
Medlem

17 augusti 2009 01:43 | #25 j1mp4n

snuset är mindre farligt eftersom du slipper dra ner tjära, koloxider och bensen (cancerframkallande), rakt ner i lungorna. Däremot är snuset mycket mer beroendeframkallande, dessutom tär det ganska mkt på tänder och tandkött. I slutändan är de nog lika illa båda två, man slipper iaf att ta livet av massa oskyldiga människor när man snusar så jag håller mig till det!

Borttagen medlem

17 augusti 2009 01:49 | #26 Avslutat konto

Skrivet av j1mp4n View Post
snuset är mindre farligt eftersom du slipper dra ner tjära, koloxider och bensen (cancerframkallande), rakt ner i lungorna. Däremot är snuset mycket mer beroendeframkallande, dessutom tär det ganska mkt på tänder och tandkött. I slutändan är de nog lika illa båda två, man slipper iaf att ta livet av massa oskyldiga människor när man snusar så jag håller mig till det!

Snus dödar ju bakterierna i munnen och därmed räddar tänderna :P om jag inte har helt fel dvs

YooNet
P30
Medlem

17 augusti 2009 02:56 | #27 YooNet

snus är farligare mot den aktiva användaren men rökning är farligare för alla andra.

YooNet
P30
Medlem

17 augusti 2009 02:57 | #28 YooNet

Skrivet av Cromeaholic View Post
Skrivet av j1mp4n View Post

Snus dödar ju bakterierna i munnen och därmed räddar tänderna :P om jag inte har helt fel dvs

-.- dum elr spelar du

rtxzje
P32
Medlem

17 augusti 2009 03:34 | #29 rtxzje

Får väl dra en wall of text såhär på morgonkvisten.

Cigaretter innehåller cirka 4000 ämnen varav 85% av dem är skadliga. Tjära, nikotin och bensen är de tre farligaste ämnena. Rökning leder inte endast till cancer. Det skadar på många andra sätt också genom att du känner inte lika stor hunger (många säger att man går ner i vikt av att röka, men det är myt). Varför många använder sig av "man-går-ner-i-vikt"-termen är bara en dålig ursäkt till varför man röker. Hungern minskar och gör så du äter mindre. Såpass går du ner i vikt. Cigaretter gör inte det. Rökning skadar allvarligt dig själv OCH personer i din omgivning. Varje år dör nästan 1000 personer enbart av att vara passiv rökare. Det skräpar ner med papper och filter dessutom. Det tar jorden cirka fem år att bryta ner en cigarett.

Snus innehåller självklart också många skadliga ämnen, MEN det finns inga studier som stärker att snus är cancerframkallande. Att man kan få läppcancer är bara en myt. Det finns ingen studie på att någon fått läppcancer pga snus. I en dosa snus innehåller det tre gånger så mycket nikotin som i ett paket cigaretter. Så för att jämföra ett paket John Silver som innehåller 1mg nikotin delat på 20cigaretter så innehåller en dosa General 3,1mg nikotin delat på 24 portioner eller 45g lössnus. Det man vet om snus är att de påverkar blodcirkulationen och slemhinnorna i kroppen. Snus skadar endast dig själv. Du skadas INTE av att andas in snus lukten. Dessutom är det miljövänligare. En lössnus försvinner enkelt. Regn, snö osv.. En portionssnus tar jorden inte mer än 3månader att bryta ner. Dessutom dödar snuset bakterierna i munnen därav stärker tänderna. Men vad ska du med starka tänder till när snuset frätt bort ditt tandkött och du får tandlossning?

Så för att debattera, är inte svaret ganska klart vilket som är farligast? Självklart rökning.

Jag själv är inte ett dugg bättre, jag har rökt i 7års tid och snusat i 7års tid.

Wolfman55
P28
Medlem

17 augusti 2009 08:19 | #30 Wolfman55

Rökning ut ser och luktar som fan :S Har aldrig rökt en cigg eller provat snus och är stolt över det. Huden och kroppen åldras mycket snabbare om man håller på med sånt.

Och man får absolut inte bli fast i något av det om man är idrottsmänniska, som jag och många andra här.

mattahh
P33
Medlem

26 augusti 2009 17:59 | #31 mattahh

Snus är farligare för din kondition , en portion innehåller lika mycket som 3 cigg. men snus är goare enligt mig kommer nog aldrig sluta började sno av far vid 12års ålder sen dess har det fortsatt :P

Mjkingofpop
P31
Medlem

10 september 2009 15:41 | #32 Mjkingofpop

Skrivet av mattahh View Post
Snus är farligare för din kondition , en portion innehåller lika mycket som 3 cigg. men snus är goare enligt mig kommer nog aldrig sluta började sno av far vid 12års ålder sen dess har det fortsatt :P

Hoppas du skämtar, snus farligare för konditionen ? HAHA. Kan du berätta vad det är i snuset som gör att konditionen försämras ? rökning är MKT sämre för just konditionen ! Om det nu skulle vara så att snus är sämre för just konditionen, varför snusar då jävligt många hockeyspelare ? och, har kompisar som spelar mycket fotboll,bandy osv och dom snusar, och de säger att det inte gör ett skit på konditionen.

En till sak, jag har hört att snus ska bli klassat som doping inom t.ex styrketräning. Blodet pumpar snabbare, vilket gör att musklerna får mer blod och återhämtas snabbare. Av cigg blir man bara slö och det skadar lungorna vilket i sig försämrar konditionen så in i helvete.

Snus ftw !

zamazt
P32
Medlem

14 september 2009 23:52 | #33 zamazt

Swedish match får inte ens skriva på snus att snuset är direkt farligt eftersom det inte finns tillräckliga bevis på att det faktiskt är så... Jag både röker och snusar då och då så läser just nu på de olika tobaksforpackningarna som jag, en portionssnus innehåller 8-10mg nikotin medans en cigg innehåller 0,8-1,0mg.
Så en portion snus innehåller 10ggr mängden nikotin, men det är inte nikotinet som dödar.... Kom ihåg det

Grumbledock
P35
Medlem

16 september 2009 02:58 | #34 Grumbledock

@Arebokert
Tyvärr, vattenpipor är tvärt om farligare än snus/cigaretter då du inhalerar mycket större mängder av både tobak och nikotin. Testa googla så ser du ;)
Läsa Kalle Anka är däremot helt ofarligt och rekommenderas varmt :)

1 2

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.