Amnesia: The Dark Descent världens läskigaste spel

tranm0814
P30
Medlem

7 februari 2011 21:44 | #1 tranm0814

Någon mer som har spelat det?

Själv är jag ett fan av skräckspel och det är by far det läskigaste spelet jag spelat i hela mitt liv.
Ja, det slog faktist Silent Hill...

Vad tycker ni?

ZZtupp
P25
Medlem

7 februari 2011 21:52 | #2 ZZtupp

jag har bara sett trailern men den såg inte så läskig ut! kan någon förklara varför den e så läskig?

Riisodlaren
P29
Medlem

7 februari 2011 21:58 | #3 Riisodlaren

Kan nog stämma rätt bra tror jag, från första början hittade jag det från en polare som länkade en sida från existenz. Då förstod jag direkt att det var något sick med spelet så jag å min polare beslöt oss att ladda ner demo versionen av det och vi skrattade av att så många "överdrev" med att sitta i duschen å skaka å skit. Men icke man blev liksom påverkad på ett sätt som jag aldrig tänkt på innan, vet inte riktigt hur man ska förklara det men känslan var ändå grym.

tranm0814
P30
Medlem

7 februari 2011 21:58 | #4 tranm0814

Jag var också skeptisk.

Grejen är att man inte kan försvara sig över huvud taget. Det enda man kan göra är att gömma sig i mörkret för monstrerna. Är man i mörkret för mycket eller ser läskiga saker så blir ens "sanity" värre. Försvinner för mycket sanity så lägger man sig på golvet i fosterställning och kan inte fortsätta.

Hela tiden är man på spänn och man hör vidriga ljud hela tiden. Sedan när man väl ser någonting bryter man nästan ihop.

Spela spelet själv. Ett tips

Riisodlaren
P29
Medlem

7 februari 2011 22:08 | #5 Riisodlaren

Skrivet av tranm0814 View Post
Jag var också skeptisk.

Grejen är att man inte kan försvara sig över huvud taget. Det enda man kan göra är att gömma sig i mörkret för monstrerna. Är man i mörkret för mycket eller ser läskiga saker så blir ens "sanity" värre. Försvinner för mycket sanity så lägger man sig på golvet i fosterställning och kan inte fortsätta.

Hela tiden är man på spänn och man hör vidriga ljud hela tiden. Sedan när man väl ser någonting bryter man nästan ihop.

Exakt det är det jag menar, asså att man har ju liksom ingenting att skydda sig med och det är ju liksom ingen idé att springa heller.

Och när man väl spelar något skräckspel så blir man ju extra påverkad innan man ens vet att något kommer hända eftersom man vet att något förr eller senare kommer hända, och samtidigt så är man så koncentrerad eftersom man vill ju liksom inte hoppa ur stolen för ett spel liksom, och det gör ju så man fokuserar på att inte bli rädd och då händer det att man kan börja inbilla sig saker i själva spelet.

Till exempel att man ser någonting av skuggorna i mörkret eller att man såg något röra sig. kom så väl ihåg när vi va nere i "Vinkällaren" vilket värka vara den läskigaste delen av spelet, (enligt våran uppfattning) så såg vi den där zombie-liknande saken och båda liksom typ flög upp och man nästan därrade av skräck.

Det är ju det jag tycker är så bra med just Amnesia att man inte kan fly/mörda monstrena på något sätt.

Borttagen medlem

7 februari 2011 22:09 | #6 Avslutat konto

Skrivet av Morshu View Post
jag har bara sett trailern men den såg inte så läskig ut! kan någon förklara varför den e så läskig?

Spela spelet så förstår du att det är läskigt.

IronyFist
P31
Medlem

7 februari 2011 22:13 | #7 IronyFist

Har bara prövat demot, typ bara 10 min långt och inte särskillt läskigt. Ska dock köpa spelet snarast och köra igenom det, förväntar mig en riktig skräckupplevelse ^^

HerrHurrDurr
P26
Medlem

7 februari 2011 22:19 | #8 HerrHurrDurr

Jag har klarat ut spelet, och jag har spelat nästan alla skräck spel vill jag påstå. Men det här tar priset som det läskigaste jag någonsin spelat, jag är ingen person som är rädd av mig.. Men det här spelet får en verkligen att skrika av rädsla vid vissa tillfällen. Det som gör spelet så läskigt är som sagt att man inte kan försvara sig. Det enda man kan göra om man ser någon av monstrena är att antingen springa åt helvete och hoppas på det bästa och ALDRIG titta bakåt, för dom är alltid efter dig när du springer.. Eller så kan du försöka gömma dig för dem och även då hoppas på det bästa, men ju längre du sitter i mörktet desto mer galen blir din gubbe, han börjar se i syne och väggar och annat börjar svaja och man går inte lika snabbt med andra ord är man då körd om monstret då kommer för då kommer din gubbe få panik och lägga sig ner på golvet och du kan försöka krypa ifrån det. Men du kommer aldrig undan, du är ALDRIG säker.

För er som gillar skräck och bli rädda råder jag er att ladda ner demot på steam, demot är dock inte alls läskigt i jämnförelse med själva spelet. Men ändå en upplevelse. Sen hoppas jag att ni bestämmer er för att antingen köpa spelet, eller ladda ner det från pirate bay.

Detta är mitt topp 1 spel någonsin i den här genren, och man kan spela det hur många gånger som helst och ändå bli rädd för de mest simpla sakerna i spelet.

Det enda negativa jag kan komma på med detta spel är att man inte kan spela tillsammans, vore riktigt häftigt med en uppföljare eller liknande spel där man kan lira igenom banorna med en kompis.

Och en sista grej, om ni är ute efter att bli RIKTIGT rädda föreslår jag att ni spelar det när det är helt mörkt i er omgivning och det ska vara mitt på natten. Ni borde inte prata med vänner i skype, ventrilo och liknande.

Då lovar jag hur tuffa och orädda ni än är, att ni kommer skrämmas.

Och komihåg, titta ALDRIG bakåt, för dom är där.

HerrHurrDurr
P26
Medlem

7 februari 2011 22:22 | #9 HerrHurrDurr

Skrivet av Riisodlaren View Post
Skrivet av tranm0814 View Post
Jag var också skeptisk.

Exakt det är det jag menar, asså att man har ju liksom ingenting att skydda sig med och det är ju liksom ingen idé att springa heller.

Och när man väl spelar något skräckspel så blir man ju extra påverkad innan man ens vet att något kommer hända eftersom man vet att något förr eller senare kommer hända, och samtidigt så är man så koncentrerad eftersom man vill ju liksom inte hoppa ur stolen för ett spel liksom, och det gör ju så man fokuserar på att inte bli rädd och då händer det att man kan börja inbilla sig saker i själva spelet.

Till exempel att man ser någonting av skuggorna i mörkret eller att man såg något röra sig. kom så väl ihåg när vi va nere i "Vinkällaren" vilket värka vara den läskigaste delen av spelet, (enligt våran uppfattning) så såg vi den där zombie-liknande saken och båda liksom typ flög upp och man nästan därrade av skräck.

Det är ju det jag tycker är så bra med just Amnesia att man inte kan fly/mörda monstrena på något sätt.

Du dagdrömmer, haha.. Vinkällaren är långt ifrån den läskigaste delen av spelet.

enligt mig är det läskigaste när man åker ner med hissen till fängelsehålorna där monstret ständigt patrullerar korridorerna. Detta var även något av det mest skrämmande för mig eftersom att min olja och tinderboxes var helt slut och jag sprang omkring i cirklar, och tyckte mig se monstret överallt ändå.

HerrHurrDurr
P26
Medlem

7 februari 2011 22:24 | #10 HerrHurrDurr

Skrivet av Morshu View Post

När du sitter där, framför din datorskärm mitt i natten, i ett mörkt rum helt ensam. Då är det läskigt kan jag lova, du kommer vara så inne i spelet att du nästan kommer tro det är på riktigt.

Om det finns någon här som spelat klart spelat utan att bli rädd, vill jag påstå att den personen mytar, man kan inte bli något annat än rädd av detta spel.

Borttappad
P29
Medlem

7 februari 2011 22:33 | #11 Borttappad

Finns inget läskigare spel en minecraft, punkt slut.

tranm0814
P30
Medlem

7 februari 2011 22:53 | #12 tranm0814

http://www.youtube.com/watch?v=loSzpvq73FY

denna video visar väldigt bra hur man kan reagera.

Schofeldt
P31
Medlem

8 februari 2011 09:48 | #13 Schofeldt

LÄS INTE DETTA OM DU INTE SPELAT SPELET (kan förstöra en liten del)..

Jag fick också länken till spelet från Existenz och min polare älskar när jag spelar skräckspel och skiter ner mig xD Så han tankade de och jävlar anamma.. Fyfan, jag mådde fan dåligt i några dagar efter xD Inte läskigaste men liksom, mest sinnesnedbrytande delen för mig som gjorde att min hjärna slog knut på sig själv, det var nog när man är i borgen och går igenom alla tortyrkammare och inser att det är en själv som har gjort allt detta :P och man får en massa flashbacks på allt man gjort, fyfan! :D love Amnesia<3!

Schofeldt
P31
Medlem

8 februari 2011 09:50 | #14 Schofeldt

En till spel som jag rekommenderar om ni gillade Amnesia är "Condemned: Criminal Origins" det är också sådär läskigt som fan för man är aldrig ensam, då går det dock att försvara sig men fienderna är skitsvåra och skjutvapen är lika sällsynt som guld.. Fyfan, Condemned är mer LÄSKIGT spel, medans Amnesia är mer HJÄRNTVÄTTANDE & PSYKNEDBRYTANDE spel! :P

Vadsomhelst
P33
Medlem

12 februari 2011 22:51 | #15 Vadsomhelst

Fan vad jag hatar skräckspel! Spelade skiten i fem minuter sen tänkte jag på min hälsa och stängde ner. Klarar inte av sånt här. För er som gillar skräckspel så är det här "OMGWTFBBQAWESOME".

LordDante
P28
Medlem

13 februari 2011 00:55 | #16 LordDante

Skrivet av Borttappad View Post
Finns inget läskigare spel en minecraft, punkt slut.

Skulle nog säga oblivion, men Minecraft är förbannat läskigt när man vet att zombies har spawnat i din tunnel och du hör dem, men inte kan se dem någonstans...

RandomNamn
P26
Medlem

13 februari 2011 01:02 | #17 RandomNamn

Minecraft kan vara lite läskigt men Amnesia slår allt.

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.