Hjälp med internet!

I_AM_Pro
P25
Medlem

20 juli 2012 12:05 | #1 I_AM_Pro

Hej! Vi i min familj har köpt internet från 3 men felet är allt laggar vi kan knappt göra nått! Vi bytt från telia för vi tyckte det var fördyrt! Så testade vi 3 1 månad. Det var grymt bra inget lagg eller nått! Så vi köpt det i 24 månader men så fort vi fick hem det så har det slutat funka massa saker vi har ringt o sagt saker händer som aldrig gjort! Dom sa det kan vara så dom första månaderna! Nu får vi inte surfa till en viss del och massa saker! Vi kan inte gå in på youtube, google, facebook m.m. Så vi ringde dom igen dom gjorde inget så nu håller vi på att installera fiber kablar. Nån som har idee vad vi ska göra!? Vi kan inte stänga av abonemanget enligt dom vi måste vänta tills det är slut eller betala allt på engång. Vi har inte råd att betala allt på engång för att det kostar för mycket vi har köpt en ny bil ska kanske köpa hundar och planera att flytta! Så NÅN som kan hjälpa skulle vara snällt! (Det är inte fel på datorn vi har kollat i elgiganten och den är nyköpt!)

Tack i förväg!

gormiti100
P28
Medlem

20 juli 2012 15:24 | #2 gormiti100

Jävla judar som utnyttjar er, så fort ni skrivit på så stänger dom av ert internet

xKirozeNx
P32
Medlem

20 juli 2012 18:47 | #3 xKirozeNx

Sant gormiti. Men iallafall mitt tips är att testa starta om modemet och vänta i 10 sekunder sedan sätt på det igen mer vet jag inte hoppas det löser sig!

Zanctum
P26
Medlem

20 juli 2012 22:57 | #4 Zanctum

Tips slakta alla som arbeetar på 3

I_AM_Pro
P25
Medlem

20 juli 2012 23:02 | #5 I_AM_Pro

Citat:
Citat av: Zanctum
Tips slakta alla som arbeetar på 3

Tänkt på de på länge hyra nån XD (skämt till er som ej förstår)

Citat:
Citat av: xKirozeNx
Sant gormiti. Men iallafall mitt tips är att testa starta om modemet och vänta i 10 sekunder sedan sätt på det igen mer vet jag inte hoppas det löser sig!

Det funkar men man måste mellan 0-5min att göra det är jobbigt! Det beror också på hemsidan jag har uppe!

blabarspaj
P23
Medlem

21 juli 2012 00:11 | #6 blabarspaj

Hade samma problem förut, hade telia då också. Det funkade så dåligt så dom fick till och med komma hem till oss för att fixa massa kablar -.- Sen efter att dom hade besökt oss 2 gånger sa dom att det skulle funka men det gjorde självklart inte (telia=fel-ia). Sen betalade vi för skiten, sa upp det och köpte nytt abbonemang och bytte till och med en ny router. Nu har vi Tele2 Och en router gjord av märket dovado, och nu funkar det bättre.

mmd
P26
Medlem

21 juli 2012 00:18 | #7 mmd

jag hade telia och det funka utmärkt men sen höjde vi från 8 till 32 vad biten nu heter är inte så bra på sånt men då sluta allt fungera så vi bytte till tele2 32 och det är billigare och enligt mig bättre!

I_AM_Pro
P25
Medlem

21 juli 2012 09:13 | #8 I_AM_Pro

Citat:
Citat av: mmd
jag hade telia och det funka utmärkt men sen höjde vi från 8 till 32 vad biten nu heter är inte så bra på sånt men då sluta allt fungera så vi bytte till tele2 32 och det är billigare och enligt mig bättre!

Problemet är att vi har 3 och dom låter oss inte byta... Tack iaf för hjälpen!

dagenefter
P33
Medlem

21 juli 2012 19:39 | #9 dagenefter

Jag antar att det är mobilt bredband ni har med en 3g/4G router.

Först och främst borde du prova att resetta routern, bör finnas en knapp någonstans på routern för det. Om det fortsätter att strula så prova att logga in på routerns webbgränssnitt, leta upp en inställning som heter MTU och sänk värdet (som troligtvis ligger på 1500 som standard) till 1400, blir det inte bättre så sänk till 1300, annars 1200, 1100, osv.

Du kan även se om du hittar en inställning för att låsa routern på 3G eller 4G nätet beroende på vilket abonnemang och vilken täckning ni har på er adress.

dagenefter
P33
Medlem

21 juli 2012 19:54 | #10 dagenefter

Om det är frågan om att ni vill avsluta abonnemanget så bör ni först och främst se om Tre faktiskt har ett avtal med er. Har ni skrivit på några papper och skickat till dem, eller har ni gjort ett muntligt avtal? Vet du/ni att dem inte har något avtal så har dem inte heller något att säga till om; du har all rätt att avsluta abonnemanget direkt, utan uppsägningstid och slutfaktura då ni inte avtalat något sådant. Är du/ni osäkra på om dem har något avtal så kan ni alltid begära en kopia på det.

Jag har ingen erfarenhet av Tre, men jag vet att Tele2 har först och främst ordinarie kundservice som gör grundläggande felsökning, kan inte kundservice rätta till problemet så får kunden tala med mobil internet support-avdelningen. Om inte dem heller, efter omfattande felsökning, kan lösa problemet, och det kostateras att felet är Tele2s (kort sagt att det inte finns tillräckligt bra täckning på kundens adress), så brukar det inte vara några större problem att få avsluta abonnemanget utan varken uppsägningstid eller slutfaktura, trots bindningstid.

Obs. att sådan felsökning kan kräva att ni behöver göra en hel del olika inställningar, prova utrustningen tillsammans med andra datorer, och till och med på andra platser. Det kan också hända att ni får routern och även SIM-kortet utbytt om det misstänks att dem kan vara sönder. Så det kan ta lite tid.

Sedan kan man alltid be om att få tala med en chef om man känner att man gjort allt och lite till men ändå inte får avsluta abonnemanget utan att betala en slutfaktura.

nofearlegend
P31
Medlem

22 juli 2012 08:02 | #11 nofearlegend

En sak jag inte förstår är installerar ni fiber och ni planerar på att flytta också? Varför?
On topic

För det första vad för typ av bredband är det mobilt?
Har ni blivit tillsagda av tre att inte gå in på youtube, google, facebook? Har du kollat upp att du får ut den upplovade hastigheten?
Bästa är att göra som "dagenefter" skrev angående routerns inställningar och om det inte funkar så kontakta support och be dem skicka en tekniker som kan fixa erat problem eftersom ni inte får den produkt ni utlovas enligt avtalet.

I_AM_Pro
P25
Medlem

22 juli 2012 15:52 | #12 I_AM_Pro

<div class="quote-content">Citat av: dagenefter

Jag antar att det är mobilt bredband ni har med en 3g/4G router.

Först och främst borde du prova att resetta routern, bör finnas en knapp någonstans på routern för det. Om det fortsätter att strula så prova att logga in på routerns webbgränssnitt, leta upp en inställning som heter MTU och sänk värdet (som troligtvis ligger på 1500 som standard) till 1400, blir det inte bättre så sänk till 1300, annars 1200, 1100, osv.

Du kan även se om du hittar en inställning för att låsa routern på 3G eller 4G nätet beroende på vilket abonnemang och vilken täckning ni har på er adress.</div>

Resetta vi fick hem ett nytt för några dagar sen och test routern var bättre än den vi har nu....Vet ej vilket vi har..! Men vi/jag ska testa det!

I_AM_Pro
P25
Medlem

22 juli 2012 15:55 | #13 I_AM_Pro

Citat:
Citat av: dagenefter
Om det är frågan om att ni vill avsluta abonnemanget så bör ni först och främst se om Tre faktiskt har ett avtal med er. Har ni skrivit på några papper och skickat till dem, eller har ni gjort ett muntligt avtal? Vet du/ni att dem inte har något avtal så har dem inte heller något att säga till om; du har all rätt att avsluta abonnemanget direkt, utan uppsägningstid och slutfaktura då ni inte avtalat något sådant. Är du/ni osäkra på om dem har något avtal så kan ni alltid begära en kopia på det.

Jag har ingen erfarenhet av Tre, men jag vet att Tele2 har först och främst ordinarie kundservice som gör grundläggande felsökning, kan inte kundservice rätta till problemet så får kunden tala med mobil internet support-avdelningen. Om inte dem heller, efter omfattande felsökning, kan lösa problemet, och det kostateras att felet är Tele2s (kort sagt att det inte finns tillräckligt bra täckning på kundens adress), så brukar det inte vara några större problem att få avsluta abonnemanget utan varken uppsägningstid eller slutfaktura, trots bindningstid.

Obs. att sådan felsökning kan kräva att ni behöver göra en hel del olika inställningar, prova utrustningen tillsammans med andra datorer, och till och med på andra platser. Det kan också hända att ni får routern och även SIM-kortet utbytt om det misstänks att dem kan vara sönder. Så det kan ta lite tid.

Sedan kan man alltid be om att få tala med en chef om man känner att man gjort allt och lite till men ändå inte får avsluta abonnemanget utan att betala en slutfaktura.

Vi har åkt runt och testat den routen men inget lyckat resultat! Vi har bytt routen simkort osv inget funkar...

I_AM_Pro
P25
Medlem

22 juli 2012 16:00 | #14 I_AM_Pro

Citat:
Citat av: nofearlegend
En sak jag inte förstår är installerar ni fiber och ni planerar på att flytta också? Varför?
On topic

För det första vad för typ av bredband är det mobilt?
Har ni blivit tillsagda av tre att inte gå in på youtube, google, facebook? Har du kollat upp att du får ut den upplovade hastigheten?
Bästa är att göra som "dagenefter" skrev angående routerns inställningar och om det inte funkar så kontakta support och be dem skicka en tekniker som kan fixa erat problem eftersom ni inte får den produkt ni utlovas enligt avtalet.

lite off topic men vi kanske ska flytta (förstort hus)
Vi har mobilt
tre har inte sagt det men den klarar inte av den så det stängs av om man går in där!
Inte vad jag vet kollade på bredbandskollen 0.07mb/s tror vi ska ha mer! Dom sa drygt 100mb/s
Ska testa :P
Tack iaf!

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.