Vad kommer hända när oljan/gas tar slut?

1 2 3 4
LordDante
P28
Medlem

2 juli 2011 02:57 | #21 LordDante

El är ett bättre alternativ än kol för att driva tåg skulle jag tro...

Seo
P25
Medlem

2 juli 2011 03:03 | #22 Seo

Det är möjligt

LordDante
P28
Medlem

2 juli 2011 03:15 | #23 LordDante

Det är det, kol är ett smutsigt drivmedel som skulle sänka kvalitet på resan för resenärerna då bland annat röken skulle störa, om vi inte tar ånglok det vill säga...

Jontan21
P24
Medlem

2 juli 2011 12:08 | #24 Jontan21

vatten funkar väll? vattnet görs om till ånga det funkade ju för i tiden. har även läst på AB att forskare håller på att göra motorer som drivs av vatten till flygplan. det finns flera olika prototyper av bilar som drivs av väte och Bränsleceller.

Seo
P25
Medlem

2 juli 2011 15:17 | #25 Seo

Tråkigt att säga men vatten är inget alternativv för att det behövs något att värma den. I mina ögon ser jag världen falla för medeltiden för alltid.

Jontan21
P24
Medlem

2 juli 2011 16:49 | #26 Jontan21

Skrivet av Raffeel View Post
Tråkigt att säga men vatten är inget alternativv för att det behövs något att värma den. I mina ögon ser jag världen falla för medeltiden för alltid.

1: väte då? vet ej hur motorn funkar men det funkar.
2 dagens motorer drar så lite så brännslet räcker längre (ta ex etanol finns inte mycket bensin i det)
3 så det kommer ta längre tid så kanske 50 år till+om några miljoner kör el bilar så räcker det ju ännu längre.
4 så om vi säger att allt bränsle tar slut om 200 år om inte mer (grovt räknat) och om man hittar fler källor.
5 så om 200 år har vi kommit mycket mer i teknologin så då har dom förmodligen kommit på något mer.
6 vatten kan värmas av el som då bilen renagerar när den kör som i starten kan då drivas av el som man laddar medan bilen kör.

Seo
P25
Medlem

2 juli 2011 17:18 | #27 Seo

Ursäkta, men kan förklara eller länka hur man andvänder väte till en motor?

Det spelar ingen roll då bränlset är ändå så pass bergränsad, det kan vem som helst redan nu märka att ex. bensin blir dyrare för att blir svårare att hitta det, alltså bristen om bensin ökar med priset.

El kommer inte att täcka vårt bevov av fossil bränsle för att andvänder cirka 90% och resten är annat som el.

Jag har inte skrivit vilket datum det sak börja eftersom det har redan börjat pga bränlse priset ökar med åren. Även om det skulle finnas reserv, så skulle den ge oss minst några år. Alltså, jag ser igen. Jordens bränsle är väldigt begränsad. I UR säger de att ungefär att varje dygn som går åt fóssil bränsle åt hela jordens befolkning på ett dyg, tar cirka en miljon år för att göra fossil bränsle för en dag, enligt de forskare.

Jag tror inte att man skulle andvända el + vatten för starta bilen. Det skulle ha varit oehört dyrt om tänker hur mycket 10 av 100%. Jag tror att man skulle andvända el till tåg som drivs också utav kol. Jag kan inget om ingenjörkonst, men punkt 6 övertygar inte mig.

Jontan21
P24
Medlem
Seo
P25
Medlem

2 juli 2011 18:22 | #29 Seo

Rubriker är värdelösa om man inte läser texterna, ett tips.

Det jag vill säga är att länkarna motarbetade mot dina argument. Visst, man kan andvända de ämnen de stod i sidan, men det stod aldrig att de skulle vara till 100%. En del bilar gör det, som att klara sig bara på el, men skulle alla bilar göra det? Och de som bara klarar sig på el, är till för rika personer. Och de bilarna är väldigt få. Så man kan nog kanske glömma elbilarna och de som drivs av växtbränlse. Det stod att om det ska vara att hela sveriges bilar som bara drivdes av växtbränsle, då skulle minst hela sveriges yta odlas upp för att det skulle räcka.

Kommer mer snart...

philipzomgz
P27
Medlem

2 juli 2011 23:17 | #30 philipzomgz

Kall Fusion.

Borttagen medlem

2 juli 2011 23:30 | #31 Avslutat konto

Hrrrrrrrrrrrrmmm

någonsin spelat fallout 3 eller något annan i serien?

typ så..

Krig.

brainfuck
P25
Medlem

3 juli 2011 10:48 | #32 brainfuck

Ursäkta, men kan förklara eller länka hur man andvänder väte till en motor?

Det spelar ingen roll då bränlset är ändå så pass bergränsad, det kan vem som helst redan nu märka att ex. bensin blir dyrare för att blir svårare att hitta det, alltså bristen om bensin ökar med priset.

El kommer inte att täcka vårt bevov av fossil bränsle för att andvänder cirka 90% och resten är annat som el.

Jag har inte skrivit vilket datum det sak börja eftersom det har redan börjat pga bränlse priset ökar med åren. Även om det skulle finnas reserv, så skulle den ge oss minst några år. Alltså, jag ser igen. Jordens bränsle är väldigt begränsad. I UR säger de att ungefär att varje dygn som går åt fóssil bränsle åt hela jordens befolkning på ett dyg, tar cirka en miljon år för att göra fossil bränsle för en dag, enligt de forskare.

Jag tror inte att man skulle andvända el + vatten för starta bilen. Det skulle ha varit oehört dyrt om tänker hur mycket 10 av 100%. Jag tror att man skulle andvända el till tåg som drivs också utav kol. Jag kan inget om ingenjörkonst, men punkt 6 övertygar inte mig.

Källa på det?

Moand94a
P28
Medlem

3 juli 2011 22:17 | #33 Moand94a

FEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEELLLLLLL TTTTTRRRRÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅDDDDDDD

LordDante
P28
Medlem

3 juli 2011 22:34 | #34 LordDante

Om vi täcker hela jorden med solfångare med en verkningsgrad på 0,34 promille så skulle det täcka jordens förbrukning av energi... (Eller 1% av jorden och de har en verkningsgrad på 34% extremt lågt iaf...)
Källa

El skulle fungera bra om vi bara bygde ut sol,vind och våg kraften...
Annars finns ju idéer om att bygga fusionskraftverk, eller bygger ut de fissionskraftverk som finns...

Hjalmz
P30
Medlem

3 juli 2011 22:53 | #35 Hjalmz

Jag har väldigt svårt att tro att världen kommer att kastas in i ett kaos så fort oljan tar slut. Det är beräknat att oljan kommer att räcka i ungefär 50 år till men det inkluderar bara de oljeområden som människan redan har funnit. Det finns fortfarande enorma landmassor som fortfarande inte har utforskats efter olja pga att de är för svåra att nå eller inte tillräckligt lönsamma nog men tids nog kommer även dessa fält att utnyttjas. Så i runda slängar har vi runt 50-100 år på oss att finna en ersättare till oljan och på 50-100 år kan det hända mycket.

Under det senaste århundradet har människan varit mer kreativ än tidigare och många nya uppfinningar har sett dagens ljus. Några ersättare till de fossila bränslerna kan bland annat vara kärnkraft men det som forskarna hoppas mest på är Fusion som vi inte har långt kvar tills innan vi har lyckats få fram hur man kan kapsla in energin som utvinns. När vi väl får fram ett billigt sätt att få ut mer eller mindre obegränsade mängder elektricitet kommer forskarna att lägga all sin tid på att få fram en energimotor som är tillräckligt effektiv att den kan konkurrera med en bensinmotor (om de inte redan lyckats med det för forskning är redan i full gång).

Sammanfattningsvis: Jag ser ingen ide att oroa sig för det som komma skall. Visst behöver man inte slösa fullt ut på energi och fossila bränslen bara för att man kan men samtidigt ska man inte behöva känna någon skuld för att man tar tåget till Stockholm eller bilen till en kompis. Det som sker det sker... Så enkelt är det.

Seo
P25
Medlem

4 juli 2011 01:20 | #36 Seo

Skrivet av physic305 View Post
Ursäkta, men kan förklara eller länka hur man andvänder väte till en motor? Det spelar ingen roll då bränlset är ändå så pass bergränsad, det kan vem som helst redan nu märka att ex. bensin blir dyrare för att blir svårare att hitta det, alltså bristen om bensin ökar med priset. El kommer inte att täcka vårt bevov av fossil bränsle för att andvänder cirka 90% och resten är annat som el. Jag har inte skrivit vilket datum det sak börja eftersom det har redan börjat pga bränlse priset ökar med åren. Även om det skulle finnas reserv, så skulle den ge oss minst några år. Alltså, jag ser igen. Jordens bränsle är väldigt begränsad. I UR säger de att ungefär att varje dygn som går åt fóssil bränsle åt hela jordens befolkning på ett dyg, tar cirka en miljon år för att göra fossil bränsle för en dag, enligt de forskare. Jag tror inte att man skulle andvända el + vatten för starta bilen. Det skulle ha varit oehört dyrt om tänker hur mycket 10 av 100%. Jag tror att man skulle andvända el till tåg som drivs också utav kol. Jag kan inget om ingenjörkonst, men punkt 6 övertygar inte mig.
Källa på det?

Egentligen behöver man inte forska upp lite i biblan och i dokumentärer som jag, varenda människa som andvänder sitt förnuft vet att fossil bränslet kommer ta slut, det är en klar sak. Jag har svårt att tro et där med el+vatten startar bilen. Men det är menningslöst för jag tänker ej svara på den för att jag är ingen utbildad ingenjör, utan en bananexportör ;). Allvarligt igen. Alla som förlita sig på tekniken, det är helt ok för mig.

Jag gjorde tråden bara för att veta hur andras tankar virrar runt --- när oljan tar slut---, det är allt.

LordDante
P28
Medlem

4 juli 2011 01:23 | #37 LordDante

Skrivet av physic305 View Post
Ursäkta, men kan förklara eller länka hur man andvänder väte till en motor? Det spelar ingen roll då bränlset är ändå så pass bergränsad, det kan vem som helst redan nu märka att ex. bensin blir dyrare för att blir svårare att hitta det, alltså bristen om bensin ökar med priset. El kommer inte att täcka vårt bevov av fossil bränsle för att andvänder cirka 90% och resten är annat som el. Jag har inte skrivit vilket datum det sak börja eftersom det har redan börjat pga bränlse priset ökar med åren. Även om det skulle finnas reserv, så skulle den ge oss minst några år. Alltså, jag ser igen. Jordens bränsle är väldigt begränsad. I UR säger de att ungefär att varje dygn som går åt fóssil bränsle åt hela jordens befolkning på ett dyg, tar cirka en miljon år för att göra fossil bränsle för en dag, enligt de forskare. Jag tror inte att man skulle andvända el + vatten för starta bilen. Det skulle ha varit oehört dyrt om tänker hur mycket 10 av 100%. Jag tror att man skulle andvända el till tåg som drivs också utav kol. Jag kan inget om ingenjörkonst, men punkt 6 övertygar inte mig.
Källa på det?

Egentligen behöver man inte forska upp lite i biblan och i dokumentärer som jag, varenda människa som andvänder sitt förnuft vet att fossil bränslet kommer ta slut, det är en klar sak. Jag har svårt att tro et där med el+vatten startar bilen. Men det är menningslöst för jag tänker ej svara på den för att jag är ingen utbildad ingenjör, utan en bananexportör ;). Allvarligt igen. Alla som förlita sig på tekniken, det är helt ok för mig.

Jag gjorde tråden bara för att veta hur andras tankar virrar runt --- när oljan tar slut---, det är allt.

Oroar mig inte ett piss för det, vi löser det = profit för mig som får kul teknik, vi löser det inte utan hamnar på medeltidsnivå = bigger profit då jag älskar medeltiden... (Och känner till alla nackdelar redan, så de kan ni strunta i att upplysa mig om...)

LordDante
P28
Medlem

4 juli 2011 01:23 | #38 LordDante

??

1141514
P27
Medlem

4 juli 2011 03:59 | #39 1141514

Snälla nån ha lite tro i den mänskliga rasen. Det kommer lösa sig på nått sätt. Dom senaste åren har vi gjort otroligt stora vetenskapliga framsteg så tänk bara på vad vi kan hitta på tills det sägs att allt bränsle ska ta slut (50-100 år) Så jag e inte ett dugg orolig och om det inte löser sig så blir det som LordDante säger att det blir som medeltiden igen och då blir jag bara glad för medeltiden var awesome! ^^

ForsakenArcher
P27
Medlem

4 juli 2011 08:06 | #40 ForsakenArcher

Medeltiden =D Awesome.

1 2 3 4

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.