Bygga muskler

Epic12345
P26
Medlem

7 augusti 2013 04:05 | #1 Epic12345

Tja jag är en kille på 15 år och är 170 CM lång och väger 73-75 kg då undrar jag ska jag först gå ner i vikt och bygga muskler eller ska jag bygga muskler nu för jag vill ju bli stark och typ ha 6pack och så vidare snälla hjälp skriv också hur jag ska äta. Tack!!

W16
P23
Medlem

7 augusti 2013 12:21 | #2 W16

Hej! Jag har gymmat i lite mer än ett år nu och jag har inte brytt mig om att gå ner i vikt. När jag började så vägde jag 98,5 kg och efter 2-3 månader så vägde jag 85 kg. Jag var dock överviktig och det verkar inte du vara. Om du enbart styrketränar så tror jag inte att du kommer gå ner lika mycket i vikt som jag men du kommer inte direkt bygga mindre muskler för det.

Ett sexpack får du när du har en låg andel av kroppsfett. Vissa tränar magen varje dag med situps och andra övningar. Man kan det men behövs det? Nej! Om du ska träna magen så gör det lika ofta som du tränar t.ex. tränar biceps, 2-3 gånger/vecka. Min mage har tränats av stående övningar med hantlar, skivstänger osv, den tränas av att man måste hålla balansen. Det har räckt för mig när det gäller att få fram magmusklerna.

Lycka till! :)

Minkeen
P24
Medlem

8 augusti 2013 19:57 | #3 Minkeen

Dra till gymmet, själv kör jag 6 dagar i veckan, första 2 började jag med 7 dagar i veckan men blev där med skadad. Så har jag gjort upp ett schema, dessutom kan du ju dra ut och jogga i solen lite då och då, själv springer jag bara ute när det är varmt, för att framkalla mer värme vilket leder till mer svätt, mer fettförbränning :)

Epic12345
P26
Medlem

14 augusti 2013 01:55 | #4 Epic12345

Men skulle ni kunna göra ett Schema till mig vad jag ska träna , äta och hur ofta ska jag dricka protein dricka och så. :D :D Skulle upskattas!!

W16
P23
Medlem

14 augusti 2013 09:41 | #5 W16

Här har du ett bra schema för nybörjare, http://www.muscles.se/styrketraningsprogram-for-nyborjare/. Om du vill gå ner i vikt så ska du se till att ha ett kaloriunderskott, det vill äga att om du vanligtvis ska få i dig 3000 kalorier på en dag så måste du ligga på ett antal under det. Proteinshakes är inget måste! Du kan få i dig den protein du behöver genom mat men det är inte lika lätt. Jag dricker ungefär 3 proteinshakes per dag och så äter jag proteinrik mat. För att räkna ut ditt dagliga proteinbehov så multiplicerar du din kroppsvikt med 2,2 (74kg*2,2=162,8 gram protein/dag). Om du i fortsättningen behöver mer hjälp, fråga ett proffs! ;)

W16
P23
Medlem

14 augusti 2013 09:47 | #6 W16

Citat:
Citat av: Minkeen
Dra till gymmet, själv kör jag 6 dagar i veckan, första 2 började jag med 7 dagar i veckan men blev där med skadad. Så har jag gjort upp ett schema, dessutom kan du ju dra ut och jogga i solen lite då och då, själv springer jag bara ute när det är varmt, för att framkalla mer värme vilket leder till mer svätt, mer fettförbränning :)

Springa i ute när det är varmt? Nej tack! Det räcker att ta på sig en tjocktröja och springa inne ;)

Epic12345
P26
Medlem

16 augusti 2013 01:27 | #7 Epic12345

<div class="quote-content"> </div>

<div class="quote-content">Citat av: W16

Här har du ett bra schema för nybörjare, http://www.muscles.se/styrketraningsprogram-for-nyborjare/. Om du vill gå ner i vikt så ska du se till att ha ett kaloriunderskott, det vill äga att om du vanligtvis ska få i dig 3000 kalorier på en dag så måste du ligga på ett antal under det. Proteinshakes är inget måste! Du kan få i dig den protein du behöver genom mat men det är inte lika lätt. Jag dricker ungefär 3 proteinshakes per dag och så äter jag proteinrik mat. För att räkna ut ditt dagliga proteinbehov så multiplicerar du din kroppsvikt med 2,2 (74kg*2,2=162,8 gram protein/dag). Om du i fortsättningen behöver mer hjälp, fråga ett proffs! ;)</div>

Tack så jävla mycket jättebra webbsida du skickade men undrar en sak som jag inte fattade i texten när är det jag ska höja vikten? Efter varje träningspass eller efter jag har bärt mina hantlar typ 50 gånger ?

W16
P23
Medlem

16 augusti 2013 13:39 | #8 W16

<div class="quote-content">Citat av: Epic12345

Citat:
</div>

<div class="quote-content">Citat av: W16

Här har du ett bra schema för nybörjare, [url=http://www.muscles.se/styrketraningsprogram-for-nyborjare/]http://www.muscles.se/styrketraningsprogram-for-nyborjare/[/url]. Om du vill gå ner i vikt så ska du se till att ha ett kaloriunderskott, det vill äga att om du vanligtvis ska få i dig 3000 kalorier på en dag så måste du ligga på ett antal under det. Proteinshakes är inget måste! Du kan få i dig den protein du behöver genom mat men det är inte lika lätt. Jag dricker ungefär 3 proteinshakes per dag och så äter jag proteinrik mat. För att räkna ut ditt dagliga proteinbehov så multiplicerar du din kroppsvikt med 2,2 (74kg*2,2=162,8 gram protein/dag). Om du i fortsättningen behöver mer hjälp, fråga ett proffs! ;)</div>

Tack så jävla mycket jättebra webbsida du skickade men undrar en sak som jag inte fattade i texten när är det jag ska höja vikten? Efter varje träningspass eller efter jag har bärt mina hantlar typ 50 gånger ?

<span style="line-height: 1.4;">Om du har ett mål med att göra 20 repetitioner med 30 kg i t.ex. bicepscurl och du klarar mycket mer repetitioner än 20, så bör du öka vikten något för att få det exakta repetitionantalet som du vill ha. Du måste ge allt för att klara dina repetioner. Strunta i om du har mjölksyra eller pump, smärta är bara tillfälligt! Du ska höja vikten när du känner att du klarar av att göra ett helt set utan att känna att mjölksyran kommer. Det är så jag skulle göra, så ökar man bäst i styrka! Hoppas att du förstod nu :)</span>

Epic12345
P26
Medlem

17 augusti 2013 18:55 | #9 Epic12345

Citat:
Citat av: W16
[quote]Citat av: Epic12345

[quote]

Citat:
Här har du ett bra schema för nybörjare, [url=http://www.muscles.se/styrketraningsprogram-for-nyborjare/]http://www.muscles.se/styrketraningsprogram-for-nyborjare/[/url]. Om du vill gå ner i vikt så ska du se till att ha ett kaloriunderskott, det vill äga att om du vanligtvis ska få i dig 3000 kalorier på en dag så måste du ligga på ett antal under det. Proteinshakes är inget måste! Du kan få i dig den protein du behöver genom mat men det är inte lika lätt. Jag dricker ungefär 3 proteinshakes per dag och så äter jag proteinrik mat. För att räkna ut ditt dagliga proteinbehov så multiplicerar du din kroppsvikt med 2,2 (74kg*2,2=162,8 gram protein/dag). Om du i fortsättningen behöver mer hjälp, fråga ett proffs! ;)

Tack så jävla mycket jättebra webbsida du skickade men undrar en sak som jag inte fattade i texten när är det jag ska höja vikten? Efter varje träningspass eller efter jag har bärt mina hantlar typ 50 gånger ?[/quote]

<span style="line-height: 1.4;">Om du har ett mål med att göra 20 repetitioner med 30 kg i t.ex. bicepscurl och du klarar mycket mer repetitioner än 20, så bör du öka vikten något för att få det exakta repetitionantalet som du vill ha. Du måste ge allt för att klara dina repetioner. Strunta i om du har mjölksyra eller pump, smärta är bara tillfälligt! Du ska höja vikten när du känner att du klarar av att göra ett helt set utan att känna att mjölksyran kommer. Det är så jag skulle göra, så ökar man bäst i styrka! Hoppas att du förstod nu :)</span>
[/quote]

Tack så jävla mycket jag tror att dina tips kommer förändra mitt liv men en fråga till bara hoppas det inte känns tjatigt men hur ofta bör jag dricka protein dricka och när.

W16
P23
Medlem

20 augusti 2013 17:09 | #10 W16

Citat:
Citat av: Epic12345
[quote]Citat av: W16

[quote]Citat av: Epic12345

[quote]

Citat:
Här har du ett bra schema för nybörjare, [url=http://www.muscles.se/styrketraningsprogram-for-nyborjare/]http://www.muscles.se/styrketraningsprogram-for-nyborjare/[/url]. Om du vill gå ner i vikt så ska du se till att ha ett kaloriunderskott, det vill äga att om du vanligtvis ska få i dig 3000 kalorier på en dag så måste du ligga på ett antal under det. Proteinshakes är inget måste! Du kan få i dig den protein du behöver genom mat men det är inte lika lätt. Jag dricker ungefär 3 proteinshakes per dag och så äter jag proteinrik mat. För att räkna ut ditt dagliga proteinbehov så multiplicerar du din kroppsvikt med 2,2 (74kg*2,2=162,8 gram protein/dag). Om du i fortsättningen behöver mer hjälp, fråga ett proffs! ;)

Tack så jävla mycket jättebra webbsida du skickade men undrar en sak som jag inte fattade i texten när är det jag ska höja vikten? Efter varje träningspass eller efter jag har bärt mina hantlar typ 50 gånger ?[/quote]

[/quote]

Tack så jävla mycket jag tror att dina tips kommer förändra mitt liv men en fråga till bara hoppas det inte känns tjatigt men hur ofta bör jag dricka protein dricka och när.
[/quote]

Det känns allt annat än tjatigt, alltid lika kul att hjälpa till! Proteinshakes är jättebra att dricka samtidigt som du äter din lunch. För att få bäst resultat av din träning så ska du ta en shake inom en timme efter att du har tränat. Du behöver inte överdriva med proteinshakes, de är som "backups" och med det menar jag att om du har ett mål med att få i dig t.ex. 200 gram protein per dag och du bara har fått i dig 170 gram så är det lättare att ta en shake för att få i sig de sista 30 grammen än att ställa sig och laga mat. Skriv i min gästbok om du undrar något mer ;)

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.