Skolbetyg
13 juni 2013 09:27 | #2 IronyFist
Länge sen nu som jag fick betyg och räknade poäng, men tror inte du borde ha några problem med att komma in på Natur. Natur och Samhäll är liksom två såna linjer som man kommer in på nästan vilka betyg man än har.
Dessutom, en bok kommer inte hjälpa dig få högre betyg.
13 juni 2013 11:46 | #3 Nickieponken
Länge sen nu som jag fick betyg och räknade poäng, men tror inte du borde ha några problem med att komma in på Natur. Natur och Samhäll är liksom två såna linjer som man kommer in på nästan vilka betyg man än har.
Dessutom, en bok kommer inte hjälpa dig få högre betyg.
håller inte riktigt med dig på den fronten, har hört att matte utan mattebok ska vara rätt tugnt :p
13 juni 2013 13:36 | #4 Epic12345
Men har en av er läst den? jag vill ha bra poäng orkar inte gå ut 9an med 170 poäng
14 juni 2013 17:31 | #5 W16
Hej jag gick ut 8an med 170poäng och jag vill komma in i Naturlinjen och det krävs ungefär 240 poäng.Jag hittade en bok som hjälper folk att få högre betyg.Så jag undrar vilken bok är det jag ska köpa. A i alla ämnen eller plugga smart och lär dig mer.Kommentera gärna om ni har läst en av dom och om dom var bra tack!! :D
Det kan vara svårt att komma in på naturvetenskapliga linjen med de poängen men det är inte omöjligt. Jag tror knappast att en sådan bok kan hjälpa dig. För att få höga betyg måste du plugga om du inte redan visste det
14 juni 2013 21:21 | #6 centrapp
Tror inte någon bok kommer hjälpa dig.
Däremot kan det vara en bra idé att börja kolla över din studieteknik.
Enda sättet att få bra betyg på är att plugga tills du uppnår dina mål! :)
15 juni 2013 01:23 | #7 Epic12345
Men jag tror att boken kan hjälpa mig hur jag ska tänka och göra mina läxor och hur jag ska plugga inför ett prov och bra minnesmetoder.Sedan kan den vara bra för att planera och beskriva hur jag ska tänka och göra för att få högre betyg. :D
16 juni 2013 13:19 | #8 izuzu96
Helt ärligt så skulle jag säga att du saknar baskunskaper och kommer inte ha någon nytta av naturprogrammet. Att komma in är dock inte det svåraste i världen och det klarar du nog. Men eftersom att du bara har 170 poäng så tror jag att du skulle dra nytta av ett yrkesinriktat program istället.
Det gäller ju inte bara att komma in, du ska ju vidare till universitetet efter gymnasiet om du går natur. Om du inte är en sån som lägger ner en massa krut på skolan, vilket du inte verkar vara, så skulle jag helt ärligt säga att det bara är slöseri med tid då du kommer bli utkonkurerad. Nästan alla läser natur och du måste stå ut om du ska dra nytta av linjen.
Men om du nu skulle lyckas höja dig till typ 240+ så tror jag du skulle klara dig fint om du fortsatte nöta och plugga efter det. Sen måste du ju ha ett intresse för matte, fysik, biologi och kemi etc.
Vad vill du bli efter skolan?
16 juni 2013 19:03 | #9 arebokert
Om du inte är en sån som lägger ner en massa krut på skolan, vilket du inte verkar vara
Att fullständigt basera någons förmågor och arbetsmoral på betyg är så fel som det kan bli. Betyg är inget mått på hur hårt du jobbar, betyg är ett mått på resultatet av ditt arbete. En person kan jobba mycket hårt men kanske inte nå de betyg denne vill ha av andra anledningar.
så skulle jag helt ärligt säga att det bara är slöseri med tid då du kommer bli utkonkurerad.
Du blir inte utkonkurrerad i gymnasiet. När du senare ska till universitetet så räcker det ofta med att du har gått ett universitets/högskoleförberedande program så kommer du med största sannolikhet att komma in.
Nästan alla läser natur och du måste stå ut om du ska dra nytta av linjen.
Långt ifrån alla.
Men om du nu skulle lyckas höja dig till typ 240+ så tror jag du skulle klara dig fint
Som tidigare nämnt, högt betyg mäter inte vilja att lyckas.
Sen måste du ju ha ett intresse för matte, fysik, biologi och kemi etc.
Nej, det måste du inte heller. Jag känner många som nyligen gått ut gymnasiet och kommit in som civilingenjörer på uni men samtidigt fullkomligt hatat matte. Det betyder dock inte att de inte lagt ner tid på kurserna, för det har de med råge. Skulle allas resonemang vara att du måste vara intresserad av det du gör så skulle nog 90% skitit fullständigt i skolan redan i andra klass.
Så länge man har viljan och potentialen att genomföra något så spelar det ofta ingen roll om du har mycket som talar emot dig.
16 juni 2013 23:07 | #10 izuzu96
Presterar man inte på topp så blir man utkonkurerad seanre i livet, det är ju underförstått så länge det finns mycket folk i branschen som går arbetslösa? Det räcker alltså inte att komma in, det är oftast inte det som är problemet. Om han nu pluggar mycket osv men fortfarande ligger på så låga betyg så är det en stor risk att han blir arbetslös.
Det är klart som fan att man ska gilla det man pluggar till, anledningar följer:
1: Ditt framtida jobb är inte ett "jobb" längre utan en hobby.
2: Man har lättare att ta in det man är intresserad utav.
3: Man undviker depressioner i skolan då man rent sagt avskyr den.
4: När du är examinerad så kommer du hata ditt arbete resten av livet om du inte gillar det du gör(tänk på hur mycket tid av ditt liv som går åt åt ditt arbete)
17 juni 2013 01:00 | #11 Epic12345
Jag har drömt att bli Läkare sedan jag har varit liten idag räknade jag poängen hade 188 poäng ber om ursäkt för det :D Men vilken bok rekomenderar ni A i alla ämnen eller Plugga smart lär dig mer :D
17 juni 2013 02:16 | #12 arebokert
Presterar man inte på topp så blir man utkonkurerad seanre i livet, det är ju underförstått så länge det finns mycket folk i branschen som går arbetslösa?
Läste du överhuvudtaget vad jag skrev eller såg du bara att det var just jag som kommenterade och struntade i det? Du undviker ju mitt motargument helt och hållet. Eftersom att du verkar ha lässvårigheter så ska jag ta och citera mitt förra inlägg.
"Att fullständigt basera någons förmågor och arbetsmoral på betyg är så fel som det kan bli. Betyg är inget mått på hur hårt du jobbar, betyg är ett mått på resultatet av ditt arbete. En person kan jobba mycket hårt men kanske inte nå de betyg denne vill ha av andra anledningar."
Att denna kille inte har toppbetyg betyder inte att han inte presterar i topp.
Det är klart som fan att man ska gilla det man pluggar till
Absolut inte nödvändigtvis.
Ditt framtida jobb är inte ett "jobb" längre utan en hobby.
Det är ett jobb, ett arbete, precis som vilket yrke som helst. Du utför det för att tjäna pengar för att kunna överleva. Jobbar du inte så kan du inte heller räkna med 100% välfärd. Även om vi i Sverige är mycket lyckligt lottade när det gäller den saken så kvarstår faktum; ditt jobb är då verkligen inte en "hobby". Det är ett sätt att livnära sig på. Kan man sedan få ut något roligt och intressant av det så är det ju det självklart ett stort plus, men det är då inte huvudsyftet i att jobba.
Man har lättare att ta in det man är intresserad utav.
Det är klart man har, men det är fortfarande långt ifrån omöjligt att ta in det man inte är intresserad av.
Man undviker depressioner i skolan då man rent sagt avskyr den.
håhåjaja, tjenare, skolans syfte är inte att ha kul. Skolans syfte är att förbereda dig så att du kan få ett jobb senare i livet. Kan du välja något i skolan som gör din vistelse trevligare så är ju det att föredra, men att börja gymnasiet med den ända inställningen att man ska ha det roligaste som finns så kommer man inte långt i livet. Man måste tänka på vad som kommer gynna en senare. Hade jag haft orken och viljan att bli civilingenjör eller läkare så hade jag då fan blivit det också utav den simpla anledningen att jag skulle tjäna mycket pengar.
När du är examinerad så kommer du hata ditt arbete resten av livet om du inte gillar det du gör(tänk på hur mycket tid av ditt liv som går åt åt ditt arbete)
Du behöver inte utöva din stora passion på ditt jobb för att tycka att det är helt okej att jobba där.
Till sist, ett råd till Epic12345. Vill du bli läkare så ska du givetvis sikta på det också. Lyssna inte på izuzu96. Det kan bli så att du får mycket att göra i gymnasiet och att du får kämpa, men tro mig när jag säger att det är värt det. Strunta inte i att söka bara för att det finns risk att du inte kommer in. Se till att söka och bevisa för sådana som izuzu96 att så länge viljan finns så kan man uppnå i stort sätt vad som helst.
Lycka till!
17 juni 2013 21:16 | #13 Epic12345
[color=#ff0000]Presterar man inte på topp så blir man utkonkurerad seanre i livet, det är ju underförstått så länge det finns mycket folk i branschen som går arbetslösa?[/color]
Läste du överhuvudtaget vad jag skrev eller såg du bara att det var just jag som kommenterade och struntade i det? Du undviker ju mitt motargument helt och hållet. Eftersom att du verkar ha lässvårigheter så ska jag ta och citera mitt förra inlägg.
[color=#993300]"Att fullständigt basera någons förmågor och arbetsmoral på betyg är så fel som det kan bli. Betyg är inget mått på hur hårt du jobbar, betyg är ett mått på resultatet av ditt arbete. En person kan jobba mycket hårt men kanske inte nå de betyg denne vill ha av andra anledningar."[/color]
Att denna kille inte har toppbetyg betyder [b][u]<span>inte[/u]</span>[/b] att han inte presterar i topp.
[color=#ff0000]
Det är klart som fan att man ska gilla det man pluggar till[/color]
Absolut inte nödvändigtvis.
[color=#ff0000]Ditt framtida jobb är inte ett "jobb" längre utan en hobby.[/color]
Det är ett jobb, ett arbete, precis som vilket yrke som helst. Du utför det för att tjäna pengar för att kunna överleva. Jobbar du inte så kan du inte heller räkna med 100% välfärd. Även om vi i Sverige är mycket lyckligt lottade när det gäller den saken så kvarstår faktum; ditt jobb är då verkligen inte en "hobby". Det är ett sätt att livnära sig på. Kan man sedan få ut något roligt och intressant av det så är det ju det självklart ett stort plus, men det är då inte huvudsyftet i att jobba.
[color=#ff0000]Man har lättare att ta in det man är intresserad utav.[/color]
Det är klart man har, men det är fortfarande långt ifrån omöjligt att ta in det man inte är intresserad av.
[color=#ff0000]Man undviker depressioner i skolan då man rent sagt avskyr den.[/color]
håhåjaja, tjenare, skolans syfte är inte att ha kul. Skolans syfte är att förbereda dig så att du kan få ett jobb senare i livet. Kan du välja något i skolan som gör din vistelse trevligare så är ju det att föredra, men att börja gymnasiet med den ända inställningen att man ska ha det roligaste som finns så kommer man inte långt i livet. Man måste tänka på vad som kommer gynna en senare. Hade jag haft orken och viljan att bli civilingenjör eller läkare så hade jag då fan blivit det också utav den simpla anledningen att jag skulle tjäna mycket pengar.
[color=#ff0000]När du är examinerad så kommer du hata ditt arbete resten av livet om du inte gillar det du gör(tänk på hur mycket tid av ditt liv som går åt åt ditt arbete)[/color]
Du behöver inte utöva din stora passion på ditt jobb för att tycka att det är helt okej att jobba där.
Till sist, ett råd till Epic12345. Vill du bli läkare så ska du givetvis sikta på det också. Lyssna inte på izuzu96. Det kan bli så att du får mycket att göra i gymnasiet och att du får kämpa, men tro mig när jag säger att det är värt det. Strunta inte i att söka bara för att det finns risk att du inte kommer in. Se till att söka och bevisa för sådana som izuzu96 att så länge viljan finns så kan man uppnå i stort sätt vad som helst.
Lycka till!
18 juni 2013 13:15 | #14 izuzu96
Jag vet inte varifrån du får att jag tycker att man inte ska satsa på skolan? Jag ger honom helt enkelt råd till att tänka över sitt val så att han väljer något han gillar. Jag valde teknik, robotik för att jag brinenr för det. Jag har toppbetyg i teknik och jag älskar det jag gör. Jag har lärt mig att bland annat göra hemsidor, grunden för företag jag kan räkna ut om din bil håller om den krockar i vissa hastigheter mot olika material. Medan jag bara fick E i spanska för att jag rent sagt avskyr det och hade dåliga baskunskaper, C i religion och historia. Nästa år ska jag få läsa mekatronik, mikrodatateknik och ellära. Vet du vad? Jag längtar redan!
Enligt dig så ska man bara vara ett kugghjul i det stora systemet och inte göra det man tycker är kul. Jag ska bli civilingenjör. Jag vet redan vilka företag jag vill jobba på och kan nästan allt om dem. Hade jag valt typ estet så hade jag somnat i skolan och knappt blivit godkänd för att jag inte ville.
Du säger att man kan lyckas bara man har viljan, givetvis! Men din vilja är mycket starkare om du gör något du njuter av. Jag skulle bli nöjd med mitt jobb så länge jag ligger i medianen på löneskalan, men turligt nog kommer jag nog ha lite högre då jag har "lönsamma" drömmar.
Så till TS, vill du bli läkare så bör du definitivt satsa på natur!
28 juni 2013 00:15 | #15 ZeeZ
jag har också gått ut 8:an och fick inge vidare bra poäng men jag har fått några tips.
Spela inte så mycket, Plugga smart och hitta din plugg stil alla har en metod som passar. Om du går extra språk (spanska franska tyska) satsa på det det är som en bonus till poängen nästan å du kan byta den mot ett ämne men gör inte det. Fråga många frågor och delta
29 juni 2013 00:57 | #16 izuzu96
jag har också gått ut 8:an och fick inge vidare bra poäng men jag har fått några tips.
Spela inte så mycket, Plugga smart och hitta din plugg stil alla har en metod som passar. Om du går extra språk (spanska franska tyska) satsa på det det är som en bonus till poängen nästan å du kan byta den mot ett ämne men gör inte det. Fråga många frågor och delta
Du pratar nog om gymnasiet, i grundskolan är extraspråk obligatoriskt(eller extra engelska) och kan därför inte byta ut ett annat ämne.
29 juni 2013 19:48 | #17 ZeeZ
<div class="quote-content">Citat av: izuzu96
Spela inte så mycket, Plugga smart och hitta din plugg stil alla har en metod som passar. Om du går extra språk (spanska franska tyska) satsa på det det är som en bonus till poängen nästan å du kan byta den mot ett ämne men gör inte det. Fråga många frågor och delta</div>
Du pratar nog om gymnasiet, i grundskolan är extraspråk obligatoriskt(eller extra engelska) och kan därför inte byta ut ett annat ämne.
Jag menade att om det inte går bra i ett ämne tex svenska och jag har svårt att få ett högre betyg i det kan jag satsa på mitt extra språk efter som det är som en bonus om man inte valde extra engelska. men det är inte en så bra idé
30 juni 2013 04:11 | #18 sheep326
Satsa på NO och SO då du får sex olika betyg i dem. Jag var slö som fan från 6an till nian och gick ut med 200 poäng. Men satsa lite mer på skolan och lite mindre på fritiden och smöra för lärarna så ska det nog gå bra
P28
Medlem
13 juni 2013 00:05 | #1 Epic12345
Hej jag gick ut 8an med 170poäng och jag vill komma in i Naturlinjen och det krävs ungefär 240 poäng.Jag hittade en bok som hjälper folk att få högre betyg.Så jag undrar vilken bok är det jag ska köpa. A i alla ämnen eller plugga smart och lär dig mer.Kommentera gärna om ni har läst en av dom och om dom var bra tack!! :D