Gå direkt till innehåll
Pressbyrån lanserar Lusseballen
Pressbyrån lanserar Lusseballen

Pressmeddelande -

Pressbyrån lanserar Lusseballen för att uppmana fler män att testa sig i tid

Prostatacancer drabbar över 10 000 män per år och är Sveriges vanligaste cancerform. Om prostatacancer upptäcks i tid går sjukdomen att bota. I samband med november månads särskilda fokus på prostatacancer lanserar Pressbyrån därför Lusseballen – en ny variant av Pressbyråns klassiska lussebulle med uppgift att påminna om att testa sig i tid.

De nygräddade Lusseballarna från Pressbyrån är en del av en omfattande informationskampanj där hälften av intäkterna går direkt till Mustaschkampens livsviktiga arbete i kampen mot prostatacancer. Utöver de balle-formade lussebullarna släpps också en Lusseballe-låt.

– Vi vet att många män undviker att undersöka prostatan av olika skäl. Det kan till exempel handla om rädsla eller okunskap. Lusseballen är en perfekt mix av allvar och skoj och kan förhoppningsvis göra det lättare att prata om ett ibland tabubelagt ämne och samtidigt öka medvetenhetsgraden kring vikten av att testa sig i tid. Vi är väldigt glada att intäkter från Lusseballen går till Mustaschkampen som är Prostatacancerförbundets kampanj som blandar humor med allvar för att bidra till forskning, utveckling och bättre vård, och samtidigt sprida kunskap om Sveriges vanligaste cancersjukdom, säger Per-Anders Nygård, kampanjledare för Mustaschkampen.

Informationskampanjen kommer att synas både i butik och i annonsering med syftet att på ett avslappnat sätt belysa ett känsligt ämne och få fler män att testa prostatan. Lusseballen finns att köpa i utvalda butiker i Stockholm under vecka 46.

– På Pressbyrån har vi en tradition av att ta ställning i viktiga samhällsfrågor, vare sig det gäller pressfrihet eller hbtqi-rättigheter. Därför känns det naturligt att vi använder oss av en av våra mest ikoniska produkter för att göra skillnad i en fråga som drabbar stora delar av samhället. Om fler påminns om att gå och göra ett enkelt test i tid kan vården rädda fler liv, säger Lennart Schultz, Marknadschef på Pressbyrån.


Så bakar du Lusseballar hemma
Receptet gäller för ca 30 Lusseballar

Du behöver:
- 50 g jäst
- 100 g smör
- 5 dl mjölk
- 250 g Kesella eller naturell kvarg
- 2 pkt saffran (1 gram)
- 2 dl strösocker
- 1 tsk salt
- 17 dl vetemjöl
- 1 ägg samt russin efter behag till garnering

Så gör du:
- Smula jästen i en bunke
- Smält smöret i en kastrull och tillsätt sedan mjölken. Värm upp blandningen till max 37 grader och häll den över jästen.
- Tillsätt kvarg, saffran, socker salt och nästan hela mängden mjöl och arbeta ihop blandningen till en smidig deg.
- Låt degen jäsa under en bakduk i ca 30 minuter.
- Lägg degen på en mjölad bänk och dela upp den i 30 lika stora bitar och forma dem till Lusseballar. Garnera med russin och låt jäsa på plåtar med bakplåtspapper i ca 30 minuter till.
- Sätt på ugnen på 225 grader och pensla lussekatterna glansiga med uppvispat ägg.
- Grädda Lusseballarna mitt i ugnen i ca 5-8 minuter. Låt svalna på ett galler.
- Bjud någon du tycker om på en Lusseballe och påminn alla med prostata om att gå och testa sig.


Lusseballe
Melodi: Lusse Lelle

Lusseballe, lusseballe
Testa baaaaaallen före jul
Lusseballe, lusseballe
Både fröööjdefull och kul
Och när du ääääändå äter ballen
Vill vi pååååminna dig
Du som nuuuu fyllt 50 år,
om en jäääätteviktig grej
Lusseballe, lusseballe
Gör Prostatatest idaaaaa´
Det tycker vi alla, alltså både vi på Pressbyrån och Mustaschkampen, låter bra!

Relaterade länkar

Ämnen

Kategorier

Regioner


Om Prostatacancerförbundet
Prostatacancerförbundet är en riksorganisation med 27 regionala och lokala patientföreningar som verkar för ökad kunskap om prostatacancer och bedriver stödverksamhet för drabbade och närstående. Vi driver även påverkansarbete för en bättre prostatacancervård och stödjer forskning och utveckling genom en egen fond - Prostatacancerfonden. Varje höst arrangerar Prostatacancerförbundet den rikstäckande kampanjen Mustaschkampen för att väcka uppmärksamhet kring prostatacancer, Sveriges vanligaste cancersjukdom. Den blå mustaschen är kampanjens signum. Mustaschkampen arrangeras av Prostatacancerförbundet tillsammans med 27 lokala prostatacancerföreningar och flera hundra företag och organisationer. Läs mer på prostatacancerforbundet.se.


Om Pressbyrån
Pressbyrån är Sveriges mest omtyckta servicehandel med ca 310 butiker runt om i Sverige. Vi erbjuder ett brett utbud av mat, dryck, fika och andra vardagsnödvändiga varor av hög kvalitet och med smarta förpackningslösningar. Vi jobbar ständigt mot att vara den snabbaste aktören med ett brett utbud av varor för den moderna kunden i farten. Pressbyrån omsatte 3,148 miljarder 2019 och ägs av Reitan Convenience Sweden som dagligen servar 350 000 kunder i Sverige och driftsformen för butikskonceptet är franchise. Vårt mål är att göra dagen lite bättre för alla som är på väg i Sverige. Läs mer på pressbyran.se.

Kontakter

Harris Lukeman

Harris Lukeman

Presskontakt PR- och kommunikationsansvarig 08-587 490 14

Välkommen till Pressbyrån!

Pressbyrån är Sveriges mest omtyckta servicehandel med ca 310 butiker runt om i Sverige. Vi erbjuder ett brett utbud av mat, dryck, fika och andra vardagsnödvändiga varor av hög kvalitet och med smarta förpackningslösningar. Vi jobbar ständigt mot att vara den snabbaste aktören med ett brett utbud av varor för den moderna kunden i farten. Pressbyrån omsatte 2,9 miljarder 2022 och driftsformen för butikskonceptet är franchise, där Reitan Convenience Sweden AB är franchiseägare.

Vårt mål är att göra dagen lite bättre för alla som är på väg i Sverige.

Pressbyrån
Box 301 85 Besöksadress: Strandbergsgatan 55
104 25 Stockholm