Armbrytning

mr_king
P21
Medlem

8 mars 2012 20:37 | #1 mr_king

Hejsan. vilka muskler används vid arm brytning ?

ge tips på övningar som man kan göra

jag vill inte höra det är bara teknik

Swem
P21
Medlem

29 april 2012 01:38 | #2 Swem

Dock så ÄR det mycket teknik i det hela, antagligen så är det i princip så att det är tekniken det hänger mer på än själva styrkan.

teggus1
P16
Medlem

29 april 2012 08:38 | #3 teggus1

Dock är jag inte så insatt i det där :(

Seo
P22
Medlem

30 april 2012 01:38 | #4 Seo

Armhävningar mannen... men nu menar jag inte att du endast göra armhävningar bara sådär. Prova lite med att först värma igenom att små jogga nånstans. OM det är kallt ute där du bor bör du unvika som mycket som möjligt att ens träna när det är kallt, ett bra tips. Du kan ex: värma upp i ditt rum, cirka 10min. Det gäller bara att du ska bli trött. Inget proffsigt. Efter 10min tar 2min paus och börj med att göra dina armhävningar.
Ett bra tips är att de första armhävningar du gör ska göras med knäna verksamma, alltså på "fyra". Ser du att du klarar mer gör det vanliga istället.

OM du det är första gg på länge ska du ta det lugnt och stressa inte

Tips: OM du känner att det gör ont, sluta omedelbart. Du ska bygga muskler, inte förgöra dem. Första dagen kan du göra ungefär 2-3. Den andra lägg till ett par osv...

Konduktr
F59
Medlem

30 april 2012 16:39 | #5 Konduktr

@Raffeel

Du verkar inte vara den skarpaste kniven i lådan. Armhävningar borde alla klara utan någon grövre uppvärmning. Att göra 50 - 60 st utan någon uppvärmning har aldrig gjort ont för mig.

Testa lyfta lite hantlar annars. Träna biceps och triceps. Det kan dock vara viktigt att stretcha innan du börjar.

SnyggaFrallan
P23
Medlem

5 februari 2013 22:15 | #6 SnyggaFrallan

<div class="quote-content">Citat av: Gladmamma

@Raffeel

Du verkar inte vara den skarpaste kniven i lådan. Armhävningar borde alla klara utan någon grövre uppvärmning. Att göra 50 - 60 st utan någon uppvärmning har aldrig gjort ont för mig.

Testa lyfta lite hantlar annars. Träna biceps och triceps. Det kan dock vara viktigt att stretcha innan du börjar.</div>

Man ska INTE stretcha innan träning. Däremot är det bra efteråt.

Ontopic: Greppet är bra att träna upp lite. Bröst, Triceps och biceps använder man och säkert många fler muskler.

Borttagen medlem

7 februari 2013 19:48 | #7 Avslutat konto

Citat:
Citat av: SnyggaFrallan
[quote]Citat av: Gladmamma

@Raffeel

Testa lyfta lite hantlar annars. Träna biceps och triceps. Det kan dock vara viktigt att stretcha innan du börjar.

Man ska INTE stretcha innan träning. Däremot är det bra efteråt.

Ontopic: Greppet är bra att träna upp lite. Bröst, Triceps och biceps använder man och säkert många fler muskler.[/quote]
Att stretcha musklerna innan träning är inte alls dumt med tanke på att det förhindrar skador och förbereder muskeln inför arbete. Man behöver inte göra någon särskild speciell stretchning utan bara en simpel där känner att det drar lite armarna. I fem minuter max. En formel stretchning efter träning är bra som du säger men att stretcha lite och få musklerna varma är inge farligt.

W16
P21
Medlem

10 februari 2013 18:09 | #8 W16

Jag började träna armbrytning i Juli förra året och det är inget som jag kommer att ångra! Jag gör 160 armhävningar varje träning 3 dagar i veckan för att bli mer uthållig i musklerna. Allting hänger inte på tekniken! För att bli bra i armbrytning så behöver man både styrka och teknik. I armbrytning ska man unvika att stretcha, man ska i princip vara så stel som möjligt i armarna för då blir det svårare för motståndaren att bryta ner dig. Muskler som används i armbrytning är bland annat: biceps, triceps, hand- och handledsmusklerna, latissimus, lite bröst. Har säkert glömt något men det är ju bara att googla! ;)

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.