Träning för mage bröst och rygg

HerrHurrDurr
P23
Medlem

20 december 2010 19:01 | #1 HerrHurrDurr

Vad ska man göra för att få magrutor? jag har redan 2 men förra året hade jag 4 hah, sen blev det ju lite mycket kakor kan jag känna.. Så vilka övningar ska jag använda för mage och bröst. Då jag inte vill springa utomhus nu på vintern och vi inte har något löpband så får jag göra av med underhuds fettet senare till våren. Nu undrar jag bara hur jag ska bygga upp musklerna. jag undrar även vart jag kan köpa ett billigt träningsset för t.ex. Armar, bröst, ben och rygg/axlar. Tack för seriösa svar! :)

crazy89
P30
Medlem

20 december 2010 19:52 | #2 crazy89

First of: Vid ung ålder så ta det lite lugnt med att kasta på vikter om/när du tränar. Låt det ta sin tid tills du byggt upp en bra grund (gäller alla som börjar träna faktiskt).

Mage är det simplaste oftast det enklaste!
Ner på golvet och gör situps! Jag kör 20 vanliga situps följt av 10 med ben i 90grader upp i luften. När jag gör detta så ser jag till att spänna magen så mycket jag kan (måste andas lite då och då)

Vilar lite, Sen kör jag 20 "snea situps" alltså, att när du går upp så vrider du kroppen mot ena benet och sen ner, sen till det andra osv. Också här följt av 10 "spec" situps.

Till sist kör jag 20 Korta situps, då du bara går halva vägen upp och sen tillbaka. (under alla tre seten går du aldrig ner helt på en situp, utan har alltid spänning kvar i magen). Även detta är följt av 10 "spec".

Detta kör jag efter varje gympass (ca 4 gånger i veckan).

Där har du en bra början. Sen har vi ju "Hänga i armarna och upp med raka ben rakt fram". Denna övning fokuserar på "nedre-maghalvan" (inte med mycket, men liten skillnad) medans dom vanliga situpsen fokuserar lite mera på "övre-maghalvan".

Bröst kan du köra bänkpress (använd hantlar om du inte har en stång hemma, eller någon form av vikt överlag).
Men även Armhävningar tar på brösten.

MVH Richard

HerrHurrDurr
P23
Medlem

20 december 2010 20:10 | #3 HerrHurrDurr

Skrivet av crazy89 View Post
First of: Vid ung ålder så ta det lite lugnt med att kasta på vikter om/när du tränar. Låt det ta sin tid tills du byggt upp en bra grund (gäller alla som börjar träna faktiskt).

Mage är det simplaste oftast det enklaste!
Ner på golvet och gör situps! Jag kör 20 vanliga situps följt av 10 med ben i 90grader upp i luften. När jag gör detta så ser jag till att spänna magen så mycket jag kan (måste andas lite då och då)

Vilar lite, Sen kör jag 20 "snea situps" alltså, att när du går upp så vrider du kroppen mot ena benet och sen ner, sen till det andra osv. Också här följt av 10 "spec" situps.

Till sist kör jag 20 Korta situps, då du bara går halva vägen upp och sen tillbaka. (under alla tre seten går du aldrig ner helt på en situp, utan har alltid spänning kvar i magen). Även detta är följt av 10 "spec".

Detta kör jag efter varje gympass (ca 4 gånger i veckan).

Där har du en bra början. Sen har vi ju "Hänga i armarna och upp med raka ben rakt fram". Denna övning fokuserar på "nedre-maghalvan" (inte med mycket, men liten skillnad) medans dom vanliga situpsen fokuserar lite mera på "övre-maghalvan".

Bröst kan du köra bänkpress (använd hantlar om du inte har en stång hemma, eller någon form av vikt överlag).
Men även Armhävningar tar på brösten.

MVH Richard

Det ser bra ut tycker jag, blir väl att önska sig hantlar i julklapp också kanske ;D

Tack för svar! :)

FreddanBoi
P32
Medlem

21 december 2010 16:31 | #4 FreddanBoi

Sen kanske magmusklerna bara inte syns därför att du har för mycket underhudsfett på magen. Det är oftast den vanliga orsaken.

Borttagen medlem

21 december 2010 16:47 | #5 Avslutat konto

Gör 10 armhävningar och 20 sittups efter 14 dagar börjar man få resultat. Tro mig jag gör det själv.

FreddanBoi
P32
Medlem

22 december 2010 11:57 | #6 FreddanBoi

Skrivet av Sherlock View Post
Gör 10 armhävningar och 20 sittups efter 14 dagar börjar man få resultat. Tro mig jag gör det själv.

Varje dag då eller? Värt att nämna isånnafall. :)

DickenD
P26
Medlem

22 december 2010 12:31 | #7 DickenD

crazy 89 det finns studier som visar att det tvärt emot vad du säger är bra för ungar att lyfta vikter. jag klandrar dig inte du har gått på en myt som många andra men kolla upp innan du säger något

DickenD
P26
Medlem

22 december 2010 12:31 | #8 DickenD

och bra att du tränar mage 4 dagar i veckan på ditt gym. dom på ditt gym måste vara stolta

consketch
P29
Medlem

22 december 2010 14:12 | #9 consketch

Mitt träningsprogram/dag ( kanske funkar för dej oxå?) :

* 30 situps, 1 min paus, 30 situps ( kör "snea" oxå )
* 20 armhävningar, 2 min paus, 20 armhävningar (om du inte är så vältränad bör du köra vanliga, testa annars att köra med den ena handen på den andra, dock väldigt jobbigt)

Bara med det ser du nog resultat efter sådär 4-5 veckor, kör olika övningar med hantlar oxå så går det ännu snabbare.
Glöm inte att äta mycket och sova bra också, annars sliter du mer än tränar musklerna.

MajorLenny
P24
Medlem

22 december 2010 14:29 | #10 MajorLenny

Öö två magrutor? Ser inte det lite cp ut? Hade du fyra förut så har du det nu också bara att allt ditt fett skymmer dom.

crazy89
P30
Medlem

22 december 2010 22:20 | #11 crazy89

DickenD: Läs om min text så ser du att jag inte sagt att det är dåligt att lyfta vikter vid ung ålder. Man ska bara inte lyfta Tunga vikter vid ung ålder.

Sen att jag tränar +- 4 dagar på gymmet var för att säga att jag tränar magen ca +- 4 gånger i veckan, så vad spelar det för roll om jag tycker om att träna på gymmet? Är det fel att göra det?

Meismini
P26
Medlem

22 december 2010 22:24 | #12 Meismini

Säger bara det Simmning tränar många muskler i kroppen....

Borttagen medlem

22 december 2010 22:37 | #13 Avslutat konto

Skrivet av Hejbaberiba View Post
Skrivet av Sherlock View Post

Varje dag då eller? Värt att nämna isånnafall. :)

Det är väll kanske självklart att man ska göra det varje dag? :) Ingen sorts träning ger muskelresultat utan regelbunden träning.

Luddizpuddiz
P23
Medlem

22 december 2010 22:59 | #14 Luddizpuddiz

Tjenis
Jag tycker inte att situps resulterar lika bra som många andra övningar för magen.
Har många olika övningar som är bättre men skriver nedanför vilka jag använder.

Du ska inte träna varje dag kompis, vill du ha bra resultat kör HÅRT någon gång i veckan. Låt musklerna vila, och återhämta sig.
Tränar du varje dag som någon där uppe i listan skrev, "Sherlock" tror jag så kommer du att få magrutor som marathonlöpare.
Du måste också köra mer än det han skriver, 10 armhävningar och 20 situps räcker inte.

Jag har ett ganska lagom träningspass, inte det hårdaste. MEN det ger goda resultat.
Jag tränar 2-4 gånger i veckan (hemma) och såhär är mitt träningspass
; 1. Uppvärmning: Lätta vikter för armana och armhävningar med händerna på sängen, ca 20x2.
2. Vanlig övning med hantel för biceps 8-12x2 30 sekunder paus.
3. Tricepsövning med hantel, lyfter hantlarna ut från kroppen till axelhöjd och ner (inte hela vägen ner). 8-12x2 20 sekunder paus.
4. Crunches med en viktplatta bakom huvudet. (magövning) 30x2 paus 30 sekunder
5. Bicycles (magövning) 40x2 paus 30 sekunder.
6. Armhävningar; så många du orkar. (Jag orkar oftast inte jättemånga då jag är utmattad utav de andra övningarna.
Paus i 1 minut.
7. Pull-ups med Pull up bar. (ryggövning) Cirka 5-12 stycken. Paus 2 minuter.
Jag gör om allting 2 gånger.

Var väldigt noga med vad du äter också, ät så mycket du orkar i skolan, hemma.. ja, överallt. Skippa gärna godis, läsk och annat skit så mycket det går.
Efter varje gång jag tränat blandar jag ihop en liten smoothie/proteindryck. Jag tar inget proteinpulver då det inte är bra för barn.

Min smoothie/proteindryck innehåller: 1 banan, blåbär, hallon, kiwi, sojamjölk, naturell yoghurt (utan smak) och två stycken ägg.

___
Jag vill också påpeka att styrketräning är bra för barn och det är ingen fara att ta tyngre vikter som barn.

HerrHurrDurr
P23
Medlem

8 januari 2011 02:54 | #15 HerrHurrDurr

Jag har kört lite olika förslag här, mest från Crazy89, och jag har faktist börjat se resultat :P Undrar dock hur jag tränar dom 2 nedersta rutorna :P

FreddanBoi
P32
Medlem

9 januari 2011 12:36 | #16 FreddanBoi

Skrivet av HerrHurrDurr View Post
Jag har kört lite olika förslag här, mest från Crazy89, och jag har faktist börjat se resultat :P Undrar dock hur jag tränar dom 2 nedersta rutorna :P

Det går inte att träna nedre delen och övre delen separat. Problemet kan vara att du har lite mer underhudsfett på den nedre delen av magen och det gör att de rutorna inte syns.

Leifgw
P25
Medlem

17 januari 2011 19:26 | #17 Leifgw

Skrivet av Hejbaberiba View Post
Skrivet av HerrHurrDurr View Post

Det går inte att träna nedre delen och övre delen separat. Problemet kan vara att du har lite mer underhudsfett på den nedre delen av magen och det gör att de rutorna inte syns.

Nej men dock så finns det övningar som tar mer på övre än undre och virse versa.

CandyBarxD
P23
Medlem

17 januari 2011 21:13 | #18 CandyBarxD

bara jag som inte fattar hur 90 graders sittups funkar?
man får inte upp magen rakt?
har fått för mig att man tränar magen som bäst när man har rak rygg (A)
jag blandar mig in lite i tråden då jag har nästan samma problem som TS

jag har aldrig fattat crunches helt, någon som vill förklara?(A)

FreddanBoi
P32
Medlem

18 januari 2011 18:29 | #19 FreddanBoi

Alltså, nu är jag tjatig... Läs stickyn!!!

http://trainingground.webs.com/sixpackabs.htm

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.