Bästa nybörjar schemat!

EmiiLKeith
P25
Medlem

31 januari 2013 01:33 | #1 EmiiLKeith

eller är det?

Nu är det så att jag är en kille på 19 år och börjat träna seriöst på gymmet nu. Jag frågade en kille på facebook som har blivit rekommenderad av fler tal personer och som har väldigt imponerad fysik "Tim YTF Törnblom" och han gav mig ett schema och bl.a gav han mig lite tips på övningar. Sen sa han att det är ett klassiskt nybörjar schema, så stämmer detta han säger?

Måndag: rygg, Biceps och mage

Tisdag: bröst, triceps och axlar

Onsdag: vila

Torsdag: rygg, Biceps och mage

Fredag: bröst, triceps och axlar

Lördag: vila

Söndag: ben och (varannan vecka) mage
=)


W16
P21
Medlem
Online

31 januari 2013 17:12 | #2 W16

Det låter rätt så bra! Dock så skulle jag vilja ha in lite mera dagar där du tränar ben. Jag känner att det är onödigt med vila två gånger i veckan, jag råder dig att försöka att träna lite ben på onsdagen eller lördagen om jag vore dig. Du får ju inte bli en "discogymmare", de tränar bara så att de får en stor överkropp och struntar helt och hållet i benen. Det ser helt förjävligt ut om du frågar mig ;)


Fader_Fenix_Funderar
P38
Medlem

31 januari 2013 19:27 | #3 Fader_Fenix_Funderar

Att ha en imponerande fysik säger väldigt lite om vad man kan om hur nybörjare bör träna.

Ta en titt på vad Mark Rippetoe har skrivit i ämnet. Finns om du googlar lite.


Blessed
P24
Medlem

1 februari 2013 01:29 | #4 Blessed

Tjaba!

detta kommer skriva efter hur jag känner och tänker. gör annat folk på annat vis så får dom det.

Det finns väl igentligen inget schema som är bäst vilken split du ska köra det handlar väl mer om vad du gillar. vill du köra hel kropps pass så gör det du vill du träna en muskel per dag 6 dagar i veckan så kör hårt.

ja det är väl en ganska så ''klassisk'' rutin för nybörjare jag blev ochså rekomenderad en liknande. idén med det hela är väl att medans du tränar bröst exempel bänkpress så används tricep och du belastar axlar så varför inte köra slut allt direkt (så som jag har uppfattat det).


att träna upp en riktigt imponerande fysik tar flera år det är inget du får på en månad även om du kickar igång en kur steroider så får du inte det på en månad men jag tror på att du ska äta bra sova bra träna bra och må bra allmänt. jag säger inte att du behöver äta 6-7 gånger om dagen som en proffisionell bodybuilder för du är inte en. sen träna efter ett pass som du känner känns bra för om inte schemat känns bra att träna efter så kommer du inte träna lika effektivt.

när jag började träna blev jag tipsad om att köra 3x15 till än början för att inte jävlas med mina muskelfästen utan att bygga dom istället för typ 5x5 stronglifts, jag vet ej om det är sant att det hjälpte eller ej men jag gjorde det och mina muskelfästen funkar bra haha.

nuvarande ser mitt pass ut som detta

mån: bröst/rygg wide grip bänk och overhand pullups samt mer

tis: bicep/tricep isolate movements (eller vad det nu heter)

ons: ben/axlar

tors: vila

fred: bröst/tricep closegrip bänk och dips och sådant

lörd: rygg/bicep closegrip pullups och underhand chinups m.m

sön: vila

lägger till mage om jag känner för att köra mage, du tränar ändå mage en del när du gör squats och deadlifts.

det finns säkert många som anser att jag är dum som tränar såhär men jag gillar att träna såhär and im going to keep it that way tills jag ändrar mitt schema, mina axlar och ben hänger med bra jag har inga kycklingben.

nu är klockan för sent på natten och jag har glömt det jag skulle komma framm till men iallafall du kanske ska titta upp rippetoe som sagt.


Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.