bättre spänst - hjälp!

tibiaman
P24
Medlem

29 oktober 2012 19:41 | #1 tibiaman

Hej, jag är 14 och ett halvt år gammal och är 1.53 cm lång, jag väger typ 42 kg så jag är lite mullig. Jag undrar hur jag kan öka man spänst snabbt bra och enkelt... Är lite överrörlg så jag ska inte strecha tror jag.. en kille e lika lång som mig o hoppar mkt högre än mig utan att ha tränat.. ps. Jag går på basket, och jag har tränat spänst men inget resultat, t ex tå hävningar, och ben böj och hopprep.. hjälp vore uppskattat!! Tack

cerio
P29
Medlem

30 oktober 2012 10:19 | #2 cerio

Där finns en hel del spänst träning. Jag tycker du ska studera lite inom VAD som används när du hoppar. Vilka muskler är det som får dig att hoppa så högt?

Om du vet detta, så är det inte svårt att lista ut vilka träningar som passar en bäst. En som jag gillade när jag spelade Basket, i mina yngre dar.

Så var det att springa på stranden bar fota. Det hjälper dig med att träna dina tår, lära din hjärna/kropp att sätta kroppsvikten rätt (minska risken för fot skador), spänst och uthållighet.

Du kan hoppa på ett ben. Du börjar i böjd position, använd armarna för att hålla balans(sträck ut dem åt sidorna), sedan skjut ifrån och fortsätt så. Hur många gånger/länge per ben beror på hur tränad du är. Men se till att du tränar lika mycket på båda benen.

Något som anses som uppvärmning/stretchning inom basket kan också användas för att träna sin spänst. Om du spelar basket så vet du exakt vad jag menar. Indianhopp eller också kallat högaknähopp.

Dra upp knäna växelvis och studsa ifrån i golvet. Så du börjar inte med att tänka upp i knäet, utan studsa ned med fot i golvet/marken först, och studsa upp i knäet.

Jag har en sak att säga till dig dock. Något du aldrig kommer kunna komma undan. Det är genetik. Vissa människor kommer alltid hoppa högre än dig, springa snabbare, pricka bättre och så vidare. Detta är för att dem har "talang" för detta. Du kan träna 100x ggr mer än någon men dem gör ändå bättre för sig även om dem tränade 100 gånger mindre än dig.

Detta har jag sett många gånger. Att jag har tränat lika mycket som andra under längre tid men har ändå inte hoppat högre än någon annan men också hoppat högre än andra.

Tacoknug
P27
Medlem

31 oktober 2012 20:22 | #3 Tacoknug

Håller med cerio, Det är bättre o va gla' för att man hoppar högre än andra, än lessen för att någon hoppar högre än dig. Jag är nästan helt säker på att din spänst är en av dom bästa i klassen pga att du just tränar en spänst sport.

tibiaman
P24
Medlem

3 november 2012 17:56 | #4 tibiaman

Tack så mycket för hjälpen!

Jag förstår vad du menar med att man har det i generna / i sig.. men hur ska jag veta om jag har det i mig? min personlighet i like som en ninja, låter töntigt men så är det :p Jag känner mig ganska spänstig om man säger så men hur ska jag veta? Jag är inte svensk heller, föräldrarna är kurd och iranie. Kan iranier hoppa? :p Men hur ska jag veta? Kan iranier hoppa? Lite mer tack!

Andra: Ja, jag kanske har LITE bättre spänst än de i min klass, men inte mycket ALLS... Jag är lite knubbig 14 och ett halv år gammal, när jag kommer in i puberteten, växer mycket mer och utvecklas hoppar jag högre då? (jag e också smalare då antagligen).

Tack, dåligt förklarat kanske, men ändå :p)

P.S .. är det inte sant?

- Training Kills Talent.

Hm?

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.