Styrketräningsprogram - Så som det skall vara!

workoutbasics
P26
Medlem

14 juni 2012 14:32 | #1 workoutbasics

Hej,

Jag har sett ett antal trådar där folk frågar om hjälp till hur de skall lägga upp sitt träningsprogram. Svaren de får är ofta tveksamma och inte till speciellt mycket hjälp. Jag har därför skapat en webbsida där jag har samlat lite vanlig info som man stöter på om styrketräning och viktnedgång på internet.

Eftersom detta är en samling av råd till den som vill börja styrketräna så uppskattar jag alla tips jag kan få. Har du en idé på något som borde vara med eller något jag har glömt? Skriv då gärna det här så fixar jag det!

Sidan: http://workoutbasics.webs.com/

För att klargöra så tjänar jag absolut inte några pengar alls på denna sida och jag vill inte att detta felaktigt skall ses som reklam. Vitsen med denna tråd är att samla tips och förhindra omogna trådar med helt felaktig information samt att hjälpa de som faktiskt vill börja träna.

SnyggaFrallan
P23
Medlem

5 februari 2013 21:59 | #2 SnyggaFrallan

Har du skrivit de mest grundläggande? som tillexempel att det är bra om man tränat de två första veckorna med lätta vikter för att lära sig rörelserna ordentligt. Och sen att man brukar köra 8 - 15 reps och 3 - 4 repetitioner per övning och 3 - 4 olika övningar per muskelgrupp. Sen tränar man en eller två muskelgrupper åt gången och sen en eller två andra muskelgrupper nästa gång. Fast om man tränar en eller två gånger i veckan bara så borde man nog träna hela kroppen grundligt och låta den återhämta sig ordentligt och sen köra nästa pass. Och om att gå ner i vikt: Man går ju ner i vikt genom att Förbränna mer kalorier än vad man förbrukar. Om man ligger på -700 kalorier om dagen i 10 dagar så har man gått ner ett kilo. Så om man äter RDI av kalorier för sin kroppsvikt och springer en timme om dagen så borde man gå ner ca ett kilo på 10 dagar.

SnyggaFrallan
P23
Medlem

5 februari 2013 22:03 | #3 SnyggaFrallan

Sen är ju självklart sömnen viktig både för att gå ner i vikt och för att bygga muskler. Och maten!

SnyggaFrallan
P23
Medlem

5 februari 2013 22:08 | #4 SnyggaFrallan

Läste nyss igenom sidan! Bra jobbat! Rekommenderar denna sida till alla som vill börja träna!

Borttagen medlem

7 februari 2013 19:39 | #5 Avslutat konto

Till en början kan du väl sluta använde "de" när det skall vara "det" något jag finner har blivit väldigt vanligt bland ungdomar nu mera. Och tänk på grammatiken för övrigt när du ska göra en informationssida.

Utöver det så var det grymt bra viktuppgångstips.
Mycket bra tips på övningar och hur man som nybörjare ska börja träna för att öka sin muskelökning.
Att göra ett eget träningsschema kan vara en väldigt stor risk även om man vet vad man gör så jag skulle väl tipsa om att innan man gör det schemat så borde man prata med en utbildad SAFE träningsinstruktör som kan hjälpa konstruera det schemat man vill ha för muskelökning.

Det är bara det jag har något att säga om med tanke på att jag själv bara tränar för att öka min styrka. Det är bra att du startar en sådan sida för folk som vill ha den här sortens information. Men ett tips hade väl varit om det var fler än bara en person som skötte sidan vilket kan ge en större bild utöver det hela. Själv så fanns inget sådant här när jag började träna för ungefär 3 år sedan.

Då fick jag fråga kompisar och min svåger hur jag skulle göra.

Nu när jag fått en större synvinkel över hur ett bra träningsschema ska se ut har jag och en kompis snackat och skapat det så jag kan säga att det gått bra för mig och honom.
Sedan jag började träna på RIKTIGT för ett år sedan då jag började på sats har jag gått upp 8 kg i muskelmassa och då har jag pratat med styrketränings instruktörerna där. De tipsade istortsett om samma saker du lyckats få med på din sida.

Så du har gjort ett bra jobb med din sida måste jag säga. Något jag vill tipsa om är youtube kanal "Strengthcamp" som leds av Elliott Hulse. Jag har knappt ord för hur mycket kunskap han har att ge ut. Ta i akt att titta på hans kanal på youtube för han är den som fick mig att börja styrketräna och med tanke på att det går bra för mig och min kompis som också har tittat på hans videor så vill jag tipsa om dem. Han vet vad han pratar om, det kan jag lova.

Så det jag säger är bra jobbat och fortsätt med sidan! Folk kommer uppskatta den.

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.