Varför dyrka "Gud"?

1 2 3 4 5 6 7 8 .. 26
Borttagen medlem

31 mars 2011 17:17 | #21 Avslutat konto

Han fruktar enligt det första och varför ska man frukta den gode?

HammerAndSickle
P18
Medlem

31 mars 2011 17:20 | #22 HammerAndSickle

Skrivet av VolvoS98 View Post
Som bibeln säger kommer man till himmelen om man tror på Gud och Jesus(muslimer tror på Jesus, fast inte att han var Guds son). Men varför skulle då dessa med annan religion i krigande länder få komma till helvetet och plågas ännu mer där.

Bra fråga. Fast Jesus är ganska tydlig på den punkten att den som inte erkänner honom som Guds son kommer inte till himlen.

Borttagen medlem

31 mars 2011 17:35 | #23 Avslutat konto

Hela ateismen bygger på fullständigt missförstånd. De kan inte förstå varför bibeln skulle vara sann för att de förstår inte ett skit just p.g.a att Gud är för stor för vårt förstånd.

AnArchoz
P19
Medlem

31 mars 2011 18:04 | #24 AnArchoz

Varför låtsas ni kristna då om att ni förstår honom? Med bibeln eller genom alla små sekter? Förutsatt att han finns? Dessutom behöver inte ateismen vara byggt på ett jävla dyft, bara att folk inte tror på gud.

HammerAndSickle
P18
Medlem

31 mars 2011 18:11 | #25 HammerAndSickle

Hela ateismen bygger på fullständigt missförstånd. De kan inte förstå varför bibeln skulle vara sann för att de förstår inte ett skit just p.g.a att Gud är för stor för vårt förstånd.

Jag undrar vem det är som har bristande förstånd här egentligen...

IronyFist
P21
Medlem

31 mars 2011 18:20 | #26 IronyFist

Han måste inte ha gjort det och hur varför måste detta vara sant? Ska du kanske studera detta? "I landet Us fanns en man som hette Job. Det var en oförvitlig och rättrådig man som fruktade Gud och skydde allt ont." Källa: bibeln.se. I och med att han fruktade Gud och detta som du skrev var skrivet i boken som den som fruktade Gud skrev, alltså Job så pekar mycket på att det inte var sant eller du kanske ska läsa på lite? http://www.bibeln.se/las/2k/job#q=Job+1%3A1-42%3A17

Spelar egentligen ingen större roll ifall han gjorde det på guds order eller själv. My point beeing: gud dödade fler, alltså är gut, per min defenition, ondare.

erikbanan
P16
Medlem

31 mars 2011 18:23 | #27 erikbanan

ingen e ond , dom som själ gör det för att överleva dom som slågs gör det för dom har haft en svår uppväxt !
dom som våldtar har haft en traumatiskt upplevelse o förstår inte att andra har känslår med
dom som rasister har haft dåligt kontakt med svarta eller hör man bara massa skit om svarta o det kallas hjärntvättning så tillsist så tycker man så e samma sak på 1000 talet då fanns de massa kyrkor man tvingades att gå till kyrkan hela tiden hörde man att gud fanns där o här o sånt de e hjärntvättning!
testa själv säg ja hatar mig själv om och om igen tillsist så gör du det!
e samma med mobbning man hör att man e ful/tjock/idijot hela tiden tillsist så tror man att det är så!

förlåt för stav fel

MadHatter
P19
Medlem

31 mars 2011 18:25 | #28 MadHatter

Men om gud är för stor för vårat förstånd så kan ju inte troende heller förstå honom, det betyder att de som är troende antingen gissar eller antar. Genom detta finns det ingen anledning att tro på det, då själva gud i sig låter ganska otänkbart. Och om man nu väljer att tro på något otänkbart genom ändast gissande så är det väl ändå smartare att satsa på att luta sig mot vetenskapen istället. Detta är enbart mitt tycke.

IronyFist
P21
Medlem

31 mars 2011 18:26 | #29 IronyFist

Skrivet av IronyFist View Post
Han måste inte ha gjort det och hur varför måste detta vara sant? Ska du kanske studera detta? "I landet Us fanns en man som hette Job. Det var en oförvitlig och rättrådig man som fruktade Gud och skydde allt ont." Källa: bibeln.se. I och med att han fruktade Gud och detta som du skrev var skrivet i boken som den som fruktade Gud skrev, alltså Job så pekar mycket på att det inte var sant eller du kanske ska läsa på lite? http://www.bibeln.se/las/2k/job#q=Job+1%3A1-42%3A17
Spelar egentligen ingen större roll ifall han gjorde det på guds order eller själv. My point beeing: gud dödade fler, alltså är gud, per min defenition, ondare.

MadHatter
P19
Medlem

31 mars 2011 18:36 | #30 MadHatter

Folk är onda , de som stjäl KANSKE gör det för att överleva, men även pga. nöje, kleptomani eller andra anledningar. Bara för att man har en dålig uppväxt så behöver det inte vara så att man slåss eller är aggresiv mot andra! De som våldtar är helt enkelt dumma i huvudet, man kan ha varit med om traumatiska övergrepp utan att behöva våldta någon.
De som är rasister kanske har haft dålig kontakt med invandrare eller folk med invandrarbakgrund, MEN det betyder inte att man ska gå runt och hata alla med invandrarbakgrund bara för att ett någon idiot som råkar ha invandrarbakgrund tjafsar med dig.
Religion är inte bara hjärntvättning, det är ett försök att hindra folk från att följa sina egna tankar och alternativ. Religion är nog en av de ondaste, men samtidigt godaste handlingarna som människan kommit på. Religion skapar både lugn och kaos. Vissa personer är helt enkelt ämnade för religion, andra inte.
Dessa onda fundamentalister som anser att alla som inte tycker som de ska få lida kan ju gå och hänga sig. Men de troende som anser att var person har rätt att tycka tänka och tro som de vill, utan att behöva predika om att det är fel, är glatt välkommna att prata med mig och föra samtal om det med mig.

oo7
P25
Medlem

1 april 2011 03:34 | #31 oo7

den som skapar den avslutar så som en början har ett slut
den som ger den tar varför har inte gud rätt att ta när det e gud som skapar...
den som inte finns kommer finnas när gud ger
så...varför kan inte gud ta om det var gud som skapade
den som finns skulle inte finnas om gud inte hade skapat

erikbanan
P16
Medlem

1 april 2011 08:03 | #32 erikbanan

Skrivet av MadHatter View Post
Folk är onda , de som stjäl KANSKE gör det för att överleva, men även pga. nöje, kleptomani eller andra anledningar. Bara för att man har en dålig uppväxt så behöver det inte vara så att man slåss eller är aggresiv mot andra! De som våldtar är helt enkelt dumma i huvudet, man kan ha varit med om traumatiska övergrepp utan att behöva våldta någon.
De som är rasister kanske har haft dålig kontakt med invandrare eller folk med invandrarbakgrund, MEN det betyder inte att man ska gå runt och hata alla med invandrarbakgrund bara för att ett någon idiot som råkar ha invandrarbakgrund tjafsar med dig.
Religion är inte bara hjärntvättning, det är ett försök att hindra folk från att följa sina egna tankar och alternativ. Religion är nog en av de ondaste, men samtidigt godaste handlingarna som människan kommit på. Religion skapar både lugn och kaos. Vissa personer är helt enkelt ämnade för religion, andra inte.
Dessa onda fundamentalister som anser att alla som inte tycker som de ska få lida kan ju gå och hänga sig. Men de troende som anser att var person har rätt att tycka tänka och tro som de vill, utan att behöva predika om att det är fel, är glatt välkommna att prata med mig och föra samtal om det med mig.

ja men dom som gör saker mot andra har en sykist störning det betyder inte att man e dum i huvudet

vissa förstår inte bättre o rasism e dålig kontakt o man hör massa skit om svarta !

eller så har man ingen tillräklig ut bildning! för att man ska kunna hata en grupp måste man veta nåt om dom o om man bara hör att dom själ o misshandlar o våldtar så tror man det e så-.-

vrf annars skulle man va rasist? o en sak man bestämmer inte om man e rasist eller inte det sitter i hjärnan de ända vi kan göra är att försöka ändra tänkandet eller nåt sånt

oftast om man gör duma saker förstår man inte bättre eller har haft svår uppväxt som man tar ut med ilska istället för att prata ut det!

om du blir mobbad o inte snackar med nån om det inte tar hjälp eller gråter så kommer det komma ut med ilska nån gång kanske mot mobbaren eller mot en oskyldig!

så ibland är det för man e dum i huvudet men det kan va för man har haft det svårt lika väl som man inte förstår bättre!

o tro inte nu att ja tycker dom som våldtar gör rätt eller har rätt att göra så för det tycker jag inte

AnArchoz
P19
Medlem

1 april 2011 08:56 | #33 AnArchoz

Skrivet av MadHatter View Post
Folk är onda

Källa på det?

IronyFist
P21
Medlem

1 april 2011 13:52 | #34 IronyFist

Skrivet av erikbanan View Post
oftast om man gör duma saker förstår man inte bättre eller har haft svår uppväxt som man tar ut med ilska istället för att prata ut det!

VARFÖR ska allt dåligt folk gör skyllas på "svår uppväxt"? Så dåligt argument.

Känner en tjej, fd klasskamrat för övrigt, vars far dog när hon var nyfödd, han fick en hjärtattack, trillade ur deras segelbåt och drunknade. Efter det började hennes morsa dricka. När hennes pengar tog slut, vad hände då? Jo, småkriminell. Den här tjejens syster, som var i yngre tonåren vid tidpunkten, hjälpte till och hamnade så småning om på ungdomsanstalt. Min kompis, som vid denna tidpunkt var drygt 6 eller 7 år gammal, borde då egentligen ha hamnat i fosterhem, men nej då, hon får bo kvar hos sin morsa. Fram tills dess hon var 14 bodde hon hos sim mor, som fortfarande drack och var mer eller midre småkriminell. Strax efter det att hon fyllde 14 så flytta hon till sina mor- eller farföräldrar som råkade bo i min dåvarande skolort och på så sätt träffades vi, dock på konfirmationen då, klasskamrater blev vi inte försen på gymnasiet.

Hur som helst så skulle jag nog klassa det som en svår uppväxt. Men är hon nåt svin som grälar och är ilsken och gör jävulskap för det? Nä, snarare motsatsen, djupt troende och nykterist (som försöker packa det på andra dessutom, men det är en annan femma) och har nog aldrig lyft ett finger mot någon eller något.

Borttagen medlem

1 april 2011 15:42 | #35 Avslutat konto

Då har jag en sista fråga. Vem skapade jorden? Den skapades inte av sig själv för det är övernaturligt.

physicaoptime
P14
Medlem

1 april 2011 15:51 | #36 physicaoptime

BIG BANG...
Men du kommer bara säga: En liten kula skapade jorden? Pfft...
DU vet INGENTING om big bang antagligen.

IronyFist
P21
Medlem

1 april 2011 16:58 | #37 IronyFist

Då har jag en sista fråga. Vem skapade jorden? Den skapades inte av sig själv för det är övernaturligt.

Och ett övernaturlig väsen, aka gud, är än bättre förklaring?

Emirbih
P18
Medlem

1 april 2011 17:01 | #38 Emirbih

Diskuterade vi inte detta precis i en annan tråd?? aja

Det finns 10000000 teorier på just detta. Det finns inte plats att skriva alla men jag tar några i taget sen får vi diskutera.

Sanningen är att ondska egentligen inte existerar och är därför inte heller skapad. För att förstå detta kan man dra en liknelse med solen. Inom solen finns inga skuggor och det är källan av allt ljus. Ju längre ifrån solen du kommer, desto svagare blir ljuset samtidigt som fler skuggor syns. Skuggor i sig är inte skapade utan de innebär att på en plats finns det lite eller inget ljus.

Bara Gud är absolut perfekt utan några som helst defekter. Hans fulländade godhet kan liknas likt solen, och Hans skapelse alla de föremål som är placerade bortom perfektion men strävar efter den (som människan). Eftersom de inte är perfekta och på avstånd från den Gudomliga solen, har deras existens vissa defekter som kan kallas skuggor, där lite eller inga solstrålar når. Ondskans verkliga natur är icke-existens, en ”skugga”, där inget eller lite ljus finns. Guds ljus som likt solen saknar skugga har även ingen ondska i Sig, dock det som skapas är inte helt perfekt och har en skuggig sida där ondskan kan träda in. Detta är vad som menas med versen,

…”Allt (gott och ont) är från Gud.”… (4:78)

HammerAndSickle
P18
Medlem

1 april 2011 18:04 | #39 HammerAndSickle

Skrivet av IronyFist View Post
VARFÖR ska allt dåligt folk gör skyllas på "svår uppväxt"? Så dåligt argument.

Känner en tjej, fd klasskamrat för övrigt, vars far dog när hon var nyfödd, han fick en hjärtattack, trillade ur deras segelbåt och drunknade. Efter det började hennes morsa dricka. När hennes pengar tog slut, vad hände då? Jo, småkriminell. Den här tjejens syster, som var i yngre tonåren vid tidpunkten, hjälpte till och hamnade så småning om på ungdomsanstalt. Min kompis, som vid denna tidpunkt var drygt 6 eller 7 år gammal, borde då egentligen ha hamnat i fosterhem, men nej då, hon får bo kvar hos sin morsa. Fram tills dess hon var 14 bodde hon hos sim mor, som fortfarande drack och var mer eller midre småkriminell. Strax efter det att hon fyllde 14 så flytta hon till sina mor- eller farföräldrar som råkade bo i min dåvarande skolort och på så sätt träffades vi, dock på konfirmationen då, klasskamrater blev vi inte försen på gymnasiet.

Hur som helst så skulle jag nog klassa det som en svår uppväxt. Men är hon nåt svin som grälar och är ilsken och gör jävulskap för det? Nä, snarare motsatsen, djupt troende och nykterist (som försöker packa det på andra dessutom, men det är en annan femma) och har nog aldrig lyft ett finger mot någon eller något.

Anekdotisk bevisföring, ointressant. Och man behöver inte vara Einstein för att förstå hur stor roll vårt sociala vara spelar för vilka människor vi blir. Hänvisar till en färsk undersökning som bevisar just detta (och motbevisar SD och ND, men det är en annan historia): http://expo.se/...rottsbenagenhet_3850.html

Slacker
P18
Medlem

1 april 2011 18:04 | #40 Slacker

OK, för det första så vill jag att alla som diskuterar Guds existens gör det någon annan stans. I den här tråden utgår vi från att han gör det för att diskutera varför någon skulle dyrka honom. För det andra, och nu riktar jag mig till dig Emirbih, du säger att Gud är absolut perfekt men det har absolut inget med saken att göra. Vad jag säger att om Gud finns, är allsmäktig, och är medveten om människornas existens och situation i världen, så betyder det att han känner till allt lidande som finns men väljer att inte stoppa och förhindra det är han då inte "ond". Om nu ondska bara är avsaknad av godhet så saknar han tydligen ett visst mått godhet.

1 2 3 4 5 6 7 8 .. 26

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.