Människans prövningar

Fiskpuffar
P20
Medlem

22 december 2010 13:22 | #1 Fiskpuffar

1. När man frågar en troende varför djävulen får finnas kvar svarar den ofta att det ska pröva våran tro. Men det behöver väl gud ingen djävul för, han vet ju allt så han vet redan vad resultatet blir.

2. När man frågar en troende varför människorna tillåts begå onda handlingar svarar de att gud har gett oss den fria viljan och att det är den största gåvan av alla. Men en gud skulle väl kunna omöjliggöra onda saker och behålla den fria viljan. För han var väl allsmäktig?

Emirbih
P23
Medlem

22 december 2010 13:55 | #2 Emirbih

1. "varför" är en väldig svår fråga när man talar om religion. varför skapade Gud männskian? Varför finns mat? Varför finns djävulen? Det är omöjligt att veta Guds planer. det är samma sak som om jag skulle fråga dig om vad jag tycker om min gröna soffa. men däremot så kan vi ha spekulationer. alltså våra egna åsikter. Som i sin tur kan vara fel.

Jag själv tror att Djävulen eller ondska finns för att skapa balans i livet. När vi tittar runt om oss så ser vi att allt har en motsats. Ljus och mörker, Tunga föremål och lätta föremål, materia och anti materia, ondska och godhet. Men en annan sak som jag tror är en faktor är att vi ska bevisa oss värdiga inte för Gud men för oss själva. En annan sak är att ondskan kan ses som en vägvisare till paradiset. Håll dig borta från allt ont så kommer Gud att belöna.
detta är då mina egna åsikter till varför Djävulen finns.

2. svaret här är den samme som tidigare. Ondskan är nödvändig för oss.

Borttagen
P24
Medlem

22 december 2010 14:31 | #3 Borttagen

Skrivet av Emirbih View Post
1. "varför" är en väldig svår fråga när man talar om religion. varför skapade Gud männskian? Varför finns mat? Varför finns djävulen? Det är omöjligt att veta Guds planer. det är samma sak som om jag skulle fråga dig om vad jag tycker om min gröna soffa. men däremot så kan vi ha spekulationer. alltså våra egna åsikter. Som i sin tur kan vara fel.

Jag själv tror att Djävulen eller ondska finns för att skapa balans i livet. När vi tittar runt om oss så ser vi att allt har en motsats. Ljus och mörker, Tunga föremål och lätta föremål, materia och anti materia, ondska och godhet. Men en annan sak som jag tror är en faktor är att vi ska bevisa oss värdiga inte för Gud men för oss själva. En annan sak är att ondskan kan ses som en vägvisare till paradiset. Håll dig borta från allt ont så kommer Gud att belöna.
detta är då mina egna åsikter till varför Djävulen finns.

2. svaret här är den samme som tidigare. Ondskan är nödvändig för oss.

För mycket av det goda är inte bra helt enkelt. =)
Ondska eller godhet finns inte, bara handlingar och reaktioner. Beroende på hur man ser det då, vissa sätter ett likhetstecken mellan de två.

Borttagen medlem

27 december 2010 13:52 | #4 Avslutat konto

Skrivet av Borttagen View Post
Skrivet av Emirbih View Post
1. "varför" är en väldig svår fråga när man talar om religion. varför skapade Gud männskian? Varför finns mat? Varför finns djävulen? Det är omöjligt att veta Guds planer. det är samma sak som om jag skulle fråga dig om vad jag tycker om min gröna soffa. men däremot så kan vi ha spekulationer. alltså våra egna åsikter. Som i sin tur kan vara fel. Jag själv tror att Djävulen eller ondska finns för att skapa balans i livet. När vi tittar runt om oss så ser vi att allt har en motsats. Ljus och mörker, Tunga föremål och lätta föremål, materia och anti materia, ondska och godhet. Men en annan sak som jag tror är en faktor är att vi ska bevisa oss värdiga inte för Gud men för oss själva. En annan sak är att ondskan kan ses som en vägvisare till paradiset. Håll dig borta från allt ont så kommer Gud att belöna. detta är då mina egna åsikter till varför Djävulen finns. 2. svaret här är den samme som tidigare. Ondskan är nödvändig för oss.
För mycket av det goda är inte bra helt enkelt. =) Ondska eller godhet finns inte, bara handlingar och reaktioner. Beroende på hur man ser det då, vissa sätter ett likhetstecken mellan de två.

Huvudsaken är hur GUD ser på det.

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.