Gud finns inte

1 2 3 4 5 6 7 8 .. 71
oo7
P25
Medlem

20 oktober 2009 18:19 | #1 oo7

eller?

Ronney
P15
Medlem

20 oktober 2009 18:22 | #2 Ronney

instämmer helt, gud existerar inte..Ta det inte personligt ni som tror på honom, men vi yttrar bara våra åsikter..
skulle gud finnas, varför visar han sig inte?varför hör man honom inte?

Borttagen medlem

20 oktober 2009 18:32 | #3 Avslutat konto

Tänker samma sak som dig Ronney. Han kan ju bara visa sig, hålla en snabb presskonferens (snacka lite om vart han har dragit omkring etc etc...), signa några autografer, kirra finanskrisen och dra tbx te vart han nu var. Easy

oo7
P25
Medlem

20 oktober 2009 18:42 | #4 oo7

.

Borttagen medlem

20 oktober 2009 19:33 | #5 Avslutat konto

Skrivet av oo7 View Post
det finns inget som heter gud man är skapad av naturens lag dvs vart enda atom som består av din kroppsdel skapades av en enda mening. Du föds med för- och nackdelar är DNA som talar om vem du är. Gud är bara ett ord.
Den som kommer att finns sen början och evighet är kraften(energi) = rörelsen = som skapade tid och rum.
för att rum ska skapas måste rörelse utföras av nån slags kraft, tid kan bara gå när något är i rörelse..
vad är tid utan rörelse i rum?
en bra exempel är ju Big bang rum skapades av rörelse.
universum = utvidgas hela tiden (bildar rum)

Men om det från början inte fanns NÅGOT, så kom det big bang i allt? sen skapades rum? man säger ju att universum är oändligt hur kan det då utvidgas? och om det är så att det utvidgas så vad finns isf bakom ''slutet''?
det går inte att säga att gud är sann eller att big bang är sann för man vet ju inte hur ''allt'' skapades.

oo7
P25
Medlem

21 oktober 2009 05:25 | #6 oo7

Skrivet av Slither View Post
Skrivet av oo7 View Post
det finns inget som heter gud man är skapad av naturens lag dvs vart enda atom som består av din kroppsdel skapades av en enda mening. Du föds med för- och nackdelar är DNA som talar om vem du är. Gud är bara ett ord. Den som kommer att finns sen början och evighet är kraften(energi) = rörelsen = som skapade tid och rum.
för att rum ska skapas måste rörelse utföras av nån slags kraft, tid kan bara gå när något är i rörelse..
vad är tid utan rörelse i rum?
en bra exempel är ju Big bang rum skapades av rörelse.
universum = utvidgas hela tiden (bildar rum)

Men om det från början inte fanns NÅGOT, så kom det big bang i allt? sen skapades rum? man säger ju att universum är oändligt hur kan det då utvidgas? och om det är så att det utvidgas så vad finns isf bakom ''slutet''?
det går inte att säga att gud är sann eller att big bang är sann för man vet ju inte hur ''allt'' skapades.

Om det inte fanns nånting i början, hur kan då nånting existerar från ingenting? För att alla vet att utav inget så kan ingenting skapas. Dvs finns det inget så finns det ingenting.

Hur kan du existera nu om inte det fanns nånting i början?
För nu måste du hålla med om att, om nånting ska ska skapas så måste det finnas någon som skapar, dvs atomer.
Ex. för att bil, hus, väg ska finnas så är det vi som skapar det. För att människan finns är det för atomer som skapade oss av en lång process av en evolution eller?

Du existerar ju vilket betyder att det måste ha pågått en lång process av evolution för en sådan liv som du ska kunna existera. För att skapa nånting så måste det finnas en skapare som skapas ifrån nånting, "Atomer".

För att ingen kan bevisa att gud är sann så kan du själv inte neka till din egen existens att du är sann? Om du nekar till skaparen då nekar du till dig själv att du inte finns. Då måste du vara blind för att se och veta att du finns.

När jag säger skaparen så tänker du säkert på en smart tänkande figur som är allsmäktig. Men så är det ju inte.

Eller om du tror att vi lever i en illusion så finns du fortfarande de du inte vet är att du lever bortom den världen vi skulle befinna oss i den icke illusion världen. Fortfarande så är du medveten om din existens.

Förstår mig fortfarande inte på var logiken att inte kunna förstå att existensen redan talar om att det finns skapare

Så som det finns träd, så som det finns hav, så som det finns berg och himlen blå där ingen skapade förutom den själv som bildades utav atomer med energi, är att det finns...

Även A.Einstein kunde själv inte neka till gud men han ville häller inte säga att gud finns rätt ut
Det han sade var att skaparen spelar inte tärning att allting inte var slumpen.

Man förstår ju om det finns energi och atomer att leka med så kan man skapa de mesta utav det.

fannybtw
F17
Medlem

21 oktober 2009 07:16 | #7 fannybtw

Kolla, i bibeln står det att Gud skapade allt, det stod inte HUR han gjorde det, men det står att Han gjorde det. Så Han kan lika väl ha skapat big bang.
Folk säger typ att: nej, ni kristna, ni tror inte på big bang.
men jag säger som en av mina kompisar sa: Vi har aldrig sagt att vi inte tror på big bang, vi tror bara att det var Gud som skapade det.

fannybtw
F17
Medlem

21 oktober 2009 07:23 | #8 fannybtw

Skrivet av Ronney View Post
instämmer helt, gud existerar inte..Ta det inte personligt ni som tror på honom, men vi yttrar bara våra åsikter..
skulle gud finnas, varför visar han sig inte?varför hör man honom inte?

Man kan höra honom, eller snarare typ en tanke av honom. Kristna kan höra honom, få uppdrag av honom mm.
Min ungdomspastor har varit med om det flera gånger. T.e.x när han var ute och körde bil, så såg han en tjej som stod och sålde körsbär. och direkt fick han en tanke "hon håller på med new age"
(new age är en tro som jag inte riktigt vet vad den innebär, men det är inte en bra tro)
Han tänkte först såhär: nej men, jag vet ju inte om det är sant, jag kanske bara tänkte det. Så han åkte vidare. Sen släppte aldrig tanken honom, så han tänkte "det måste vara Gud."
Så han åkte tillbaka till tjejen då. Så köpte han några körsbär som en ursäkt liksom, sen sa han "eh, du håller på med new age va?"
Då sa hon "men, hur visste du det!?"
då sa han "jo, det var så att jag fick höra det från Gud"
Sen stod dom och pratade ett bra tag, och så fick hon en streetbible av honom.(en lite enklare bibel, med vanligare text, rekommenderad!)
Ja, han brukar fortfarande åka dit och köpa lite körsbär och prata med henne om Gud mm.
:D
Och vad jag har hört har hon blivit kristen, för att han fick en tanke av Gud.

aloc
P27
Medlem

21 oktober 2009 14:01 | #9 aloc

Skrivet av fannybtw View Post
Man kan höra honom, eller snarare typ en tanke av honom. Kristna kan höra honom, få uppdrag av honom mm. Min ungdomspastor har varit med om det flera gånger. T.e.x när han var ute och körde bil, så såg han en tjej som stod och sålde körsbär. och direkt fick han en tanke "hon håller på med new age"
(new age är en tro som jag inte riktigt vet vad den innebär, men det är inte en bra tro)
Han tänkte först såhär: nej men, jag vet ju inte om det är sant, jag kanske bara tänkte det. Så han åkte vidare. Sen släppte aldrig tanken honom, så han tänkte "det måste vara Gud."
Så han åkte tillbaka till tjejen då. Så köpte han några körsbär som en ursäkt liksom, sen sa han "eh, du håller på med new age va?"
Då sa hon "men, hur visste du det!?"
då sa han "jo, det var så att jag fick höra det från Gud"
Sen stod dom och pratade ett bra tag, och så fick hon en streetbible av honom.(en lite enklare bibel, med vanligare text, rekommenderad!)
Ja, han brukar fortfarande åka dit och köpa lite körsbär och prata med henne om Gud mm.
:D
Och vad jag har hört har hon blivit kristen, för att han fick en tanke av Gud.

Eller så körde hans hjärna en kvalicerad gissning baserat på hennes klädstil och utseende. New Age kan ses som en paraplyterm täckande en hel drös småreligioner, som inte är fullt så ovanliga som många tror. Vad jag menar är att visst, han kanske lyckades chansa rätt, men det är inget benhårt bevis för att Gud talade till honom.
De som hävdar sig ha talat med Gud brukar ofta återgälda sådana här gulliga, men meningslösa, historier om någon enstaka frälsning, eller i viss mån någon enstaka helning. Problemet är alla de tusentals (tusentals tusentals snarare) som aldrig får vara med om något liknande, att de bönesvar som "besvaras" är i en så minimal minoritet. Gå in på vilket sjukhus som helst, och se om inte Gud kunnat gjort något värdare den millisekunden än att berätta för din ungdomspastor vad någon tjej hade för tro.

aloc
P27
Medlem

21 oktober 2009 14:07 | #10 aloc

Skrivet av Slither View Post

Det där argumentet hjälps inte av en gud i blandningen. Var kom Gud ifrån isf?

Universum utvidgas utåt i tomma intet, ifrån en central punkt, det är allt vi vet. De bakomliggande krafterna till Big Bang vet vi inte, men det betyder inte att det blir fritt fram att hitta på vad som helst som svar.

aloc
P27
Medlem

21 oktober 2009 14:22 | #11 aloc

Skrivet av oo7 View Post
Om det inte fanns nånting i början, hur kan då nånting existerar från ingenting? För att alla vet att utav inget så kan ingenting skapas. Dvs finns det inget så finns det ingenting.

"Alla vet"? Nej. Vad däremot kvantfysiken via heisenbergs osäkerhetsrelation har gett oss är kunskap om att partikelpar faktiskt kan spontanuppstå, och detta har vet vi. Så, någonting kan skapas från ingenting, men oftast bara en liten stund. Om det är en av krafterna bakom big bang låter vi vara osagt, men denna modell har faktiskt bekräftats via observationer, vilket är långt mer än vad man kan säga om någon "skapare".

Skrivet av oo7 View Post
Hur kan du existera nu om inte det fanns nånting i början?
För nu måste du hålla med om att, om nånting ska ska skapas så måste det finnas någon som skapar.
Ex. för att bil, hus, väg ska finnas så är det vi som skapar det.

Du existerar ju vilket betyder att det måste ha pågått en lång process av evolution för en sådan liv som du ska kunna existera. För att skapa nånting så måste det finnas en skapare som skapas ifrån nånting, "Atomer".

Bilar hus och vägar byggs, och människan har skapat saker ett antal steg tillbaka i evolutionen. Det kan vara därför det är så naturligt för oss att tro på en skapare bakom allt som vi ser omkring oss, att vägra tro på något så abstrakt som en kedja slumpartade händelser.

Skrivet av oo7 View Post
För att ingen kan bevisa att gud är sann så kan du själv inte neka till din egen existens att du är sann? Om du nekar till skaparen då nekar du till dig själv att du inte finns. Då måste du vara blind för att se och veta att du finns.

När jag säger skaparen så tänker du säkert på en smart tänkande figur som är allsmäktig. Men så är det ju inte.

Nej? Vad i en tänkande varelses existens gör det att man måste dra slutsatsen att det tidigare funnits en "skapare" bakom denna?

Skrivet av oo7 View Post
Eller om du tror att vi lever i en illusion så finns du fortfarande de du inte vet är att du lever bortom den världen vi skulle befinna oss i den icke illusion världen. Fortfarande så är du medveten om din existens.

Förstår mig fortfarande inte på var logiken att inte kunna förstå att existensen redan talar om att det finns skapare

Existensen, under den korta tid som vi observerat den vetenskapligt, har inga fingeravtryck av en skapare över sig.
Cogito ergo sum är endast hållbart i det egna subjektiva medvetandet, att försöka överföra det på andra, och ännu värre på en löst definerad "skapare", är helt värdelöst som argument.

Skrivet av oo7 View Post
Så som det finns träd, så som det finns hav, så som det finns berg och himlen blå där ingen skapade förutom den själv som bildades utav atomer med energi, är att det finns...
Skrivet av oo7 View Post
Även A.Einstein kunde själv inte neka till gud men han ville häller inte säga att gud finns rätt ut
Det han sade var att skaparen spelar inte tärning att allting inte var slumpen.

Man förstår ju om det finns energi och atomer att leka med så kan man skapa de mesta utav det.

Ja, och det ledde honom på jakt efter den "kosmiska konstanten" som han senare kallade sitt livs största misstag. Vad du borde insett är att när Einstein sa "gud kastar inte tärning" så yttrade han sig i frustration som svar på vissa nyckfullheter inom kvantmekaniken, som än idag påvisas genom ständigt upprepade observationer.

LeeScorsby
P18
Medlem

21 oktober 2009 15:29 | #12 LeeScorsby

när mäniskan kom behövde man något att tro på. På så satt uppkom den här "Guden".
det var helt enkelt en gammal "smart" apa som tycker att allt måste ha en början.
så tror jag att det är. ^^

JagPetar
F17
Medlem

21 oktober 2009 16:44 | #13 JagPetar

Skrivet av Ronney View Post
instämmer helt, gud existerar inte..Ta det inte personligt ni som tror på honom, men vi yttrar bara våra åsikter.. skulle gud finnas, varför visar han sig inte?varför hör man honom inte?
Man kan höra honom, eller snarare typ en tanke av honom. Kristna kan höra honom, få uppdrag av honom mm. Min ungdomspastor har varit med om det flera gånger. T.e.x när han var ute och körde bil, så såg han en tjej som stod och sålde körsbär. och direkt fick han en tanke "hon håller på med new age" (new age är en tro som jag inte riktigt vet vad den innebär, men det är inte en bra tro) Han tänkte först såhär: nej men, jag vet ju inte om det är sant, jag kanske bara tänkte det. Så han åkte vidare. Sen släppte aldrig tanken honom, så han tänkte "det måste vara Gud." Så han åkte tillbaka till tjejen då. Så köpte han några körsbär som en ursäkt liksom, sen sa han "eh, du håller på med new age va?" Då sa hon "men, hur visste du det!?" då sa han "jo, det var så att jag fick höra det från Gud" Sen stod dom och pratade ett bra tag, och så fick hon en streetbible av honom.(en lite enklare bibel, med vanligare text, rekommenderad!) Ja, han brukar fortfarande åka dit och köpa lite körsbär och prata med henne om Gud mm. :D Och vad jag har hört har hon blivit kristen, för att han fick en tanke av Gud.

Ja självklart, en gång såg jag en tjej som gick på gatan och en tanke slog mig "hon måste vara 15" sedan visade det sig att hon var det...gud måste ha talat till mig! -.-
Gud finns inte precis som LeeScorsby sa så är han bara något människan hittat på. Det finns olika anledningar, jag gissar på att i början var det något geni som bestämmde sig att alla kanske skulle uppföra sig bättre om han sa att det finns en man som ser över oss alla och är allsmäktig, den som gör något ont bestraffas av honom.

Det här med gud låter likadant som om jag skulle säga så här:
- Det finns en allsmäktig apa som kan trolla fram glasögon!
Och så klart så skulle folket svara med:
- Han finns inte, du har inget bevis på att han finns... (ok, kanske inte precis så men ja...)
Så skulle jag kunna säga:
- Du har inget bevis på att han inte finns! =D
Ja, precis så låter det! Det är bara det att byta ut den allsmäktige apan mot gud (vilket jag förresten inte ser skillnad på...)

Borttagen medlem

21 oktober 2009 16:47 | #14 Avslutat konto

Vänta lite, ingen kan ju påstå att han finns eller inte finns._. Själv tycker jag kristenhet och sån skit är löjligt och säkert nått kyrkan hittade på.blushing

Borttagen medlem

21 oktober 2009 16:50 | #15 Avslutat konto

Elr, kan kan man väl, men man har ju inga bevis, typ X)

fannybtw
F17
Medlem

21 oktober 2009 16:59 | #16 fannybtw

Men hur kan ni vara så säker på att han inte finns då?
ni har inga bevis,

Borttagen medlem

21 oktober 2009 17:01 | #17 Avslutat konto

Men hur kan ni vara så säker på att han inte finns då? ni har inga bevis,

Kan du bevisa att han finns då? O.o

Borttagen medlem

21 oktober 2009 17:15 | #18 Avslutat konto

Men hur kan ni vara så säker på att han inte finns då?
ni har inga bevis,

Ingen är säker, det är bara folks åsikteroch tankar

fannybtw
F17
Medlem

21 oktober 2009 17:17 | #19 fannybtw

Skrivet av Crivler View Post

min åsikt är att jag tror att han finns. nej, jag vet att han finns.

Borttagen medlem

21 oktober 2009 17:18 | #20 Avslutat konto

Skrivet av Crivler View Post

min åsikt är att jag tror att han finns. nej, jag vet att han finns.

Vet du inte alls:P

1 2 3 4 5 6 7 8 .. 71

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.