Svaret till hur ska man tro på något man inte kan

oo7
P25
Medlem

24 september 2009 02:37 | #1 oo7

Det är svårt att tro på något som man kan inte ta på eller något man inte ser, men det finns där när du väl känner av eller när du verkligen tror att det finns.
Gud är som Kärlek. Du kan inte ta på kärleken. Det är med känslorna som du bara kan förstå med.
När du känner kärlek hos en tjej/kille så är det inte samma känsla som du vill knulla en snygg tjej d.v.s. One Night Stand. frågan är tro du på kärlek? om du förnekar den så vet du var du finns.
kärlek har inte bara sammanhang med sex att göra utan det är nån form av känsla som bara kan få dig att må bra.

Borttagen medlem

24 september 2009 07:23 | #2 Avslutat konto

Skrivet av oo7 View Post
Det är svårt att tro på något som man kan inte ta på eller något man inte ser, men det finns där när du väl känner av eller när du verkligen tror att det finns. Gud är som Kärlek. Du kan inte ta på kärleken. Det är med känslorna som du bara kan förstå med.
När du känner kärlek hos en tjej/kille så är det inte samma känsla som du vill knulla en snygg tjej d.v.s. One Night Stand. frågan är tro du på kärlek? om du förnekar den så vet du var du finns.
kärlek har inte bara sammanhang med sex att göra utan det är nån form av känsla som bara kan få dig att må bra.

Hur tänker du nu? Kärlek är bara ett ord, dessutom så kan man mäta skillnader i hjärnan när du är kär. Så visst kan du "bevisa" att det händer något när du är kär. Jag har ännu inte hittat en enda undersökning som på något sätt bevisar att det skulle finnas en Gud.

XeNo94
P25
Medlem

24 september 2009 07:28 | #3 XeNo94

Man kan bevisa att det mäts skillnader i hjärnan när man känner Guds kärlek, Albert Einstein, en smart kille insåg att den enda vettiga förklaringen på livet var Gud, han blev kristen innan han dog.

oo7
P25
Medlem

24 september 2009 12:28 | #4 oo7

Skrivet av Slarbar View Post
Skrivet av oo7 View Post
Det är svårt att tro på något som man kan inte ta på eller något man inte ser, men det finns där när du väl känner av eller när du verkligen tror att det finns. Gud är som Kärlek. Du kan inte ta på kärleken. Det är med känslorna som du bara kan förstå med. När du känner kärlek hos en tjej/kille så är det inte samma känsla som du vill knulla en snygg tjej d.v.s. One Night Stand. frågan är tro du på kärlek? om du förnekar den så vet du var du finns.

Hur tänker du nu? Kärlek är bara ett ord, dessutom så kan man mäta skillnader i hjärnan när du är kär. Så visst kan du "bevisa" att det händer något när du är kär. Jag har ännu inte hittat en enda undersökning som på något sätt bevisar att det skulle finnas en Gud.

När man talar om gud så tänker du på en person eller en bild av något som är levande, gud är ju inte så som du uppfattar han är allting även du är en del av honom men fortfarande så tror du att jag talar om att han/hon är en stor figur och allting utgörs av honom/henne. Gud är den som finns där.

Inte för att kritisera men folk som inte tro på något har oxå svårt att tro på sig själva. egentligen finns det ingen konkreta bevis gud är abstrakt du kan inte ta på honom det är som ordet att vara kär.

Borttagen medlem

24 september 2009 13:38 | #5 Avslutat konto

Skrivet av XeNo94 View Post
Man kan bevisa att det mäts skillnader i hjärnan när man känner Guds kärlek, Albert Einstein, en smart kille insåg att den enda vettiga förklaringen på livet var Gud, han blev kristen innan han dog.

Det där är en lögn som kristna har varit väldigt noga med att sprida ut. Det är sant att Albert Einstein sa bland annat att "Gud spelar inte tärning" när det kom till universums skapande. Men han var också väldigt noga med att påpeka att han inte pratade om en Gud i den religiösa meningen, utan snarare den okända kraften bakom universums skapande.

Borttagen medlem

24 september 2009 13:41 | #6 Avslutat konto

Skrivet av oo7 View Post
Skrivet av Slarbar View Post
Skrivet av oo7 View Post
Det är svårt att tro på något som man kan inte ta på eller något man inte ser, men det finns där när du väl känner av eller när du verkligen tror att det finns. Gud är som Kärlek. Du kan inte ta på kärleken. Det är med känslorna som du bara kan förstå med. När du känner kärlek hos en tjej/kille så är det inte samma känsla som du vill knulla en snygg tjej d.v.s. One Night Stand. frågan är tro du på kärlek? om du förnekar den så vet du var du finns. kärlek har inte bara sammanhang med sex att göra utan det är nån form av känsla som bara kan få dig att må bra.

När man talar om gud så tänker du på en person eller en bild av något som är levande, gud är ju inte så som du uppfattar han är allting även du är en del av honom men fortfarande så tror du att jag talar om att han/hon är en stor figur och allting utgörs av honom/henne. Gud är den som finns där.

Inte för att kritisera men folk som inte tro på något har oxå svårt att tro på sig själva. egentligen finns det ingen konkreta bevis gud är abstrakt du kan inte ta på honom det är som ordet att vara kär.

Var vänlig och berätta inte för mig hur jag ser på saker och ting, det har du nämligen ingen aning om.

Nej, jag ser på Gud som en kraft. Men det ändrar inte det faktum att om han finns överallt, både i rum och tid, så är den fria viljan en illusion. Detsamma går att säga om personer som tror på ödet.

Snarare tvärtom. Folk som inte är religiösa har sig själva att hålla fast vid. Religiösa personer är dom som lägger ansvaret för händelser utanför sig själva. Sen kan man ju dra paralleller till religiös tro och schizofreni, det är alltid lika roligt. :3

Borttagen medlem

30 oktober 2009 23:34 | #7 Avslutat konto

*GUD* skapade Adam och Eva vita och de barn som föddes före syndafallet skulle vara stamföräldrar till alla vita, men de som föddes efter syndafallet skulle vara svarta p.g.a att jordens första människor åt av kunskapens frukt. Det är enkelt att tolka det på detta viset: “den vita rasen är syndfri och överlägsen, de svarta är syndiga och ofullkomliga och ska därför undertryckas”.

IceMountain
F18
Medlem

30 oktober 2009 23:59 | #8 IceMountain

Citat:

Bara för att jag inte tror på "Gud" så betyder inte det att jag inte tror på mig själv.. :S
Och Jag tror inte att någon känner samma sak när man är kär som när man tänker på "Gud".
Det finns inga som helst bevis för att "Gud" finns, därför existerar han/hon inte för mig. Visst finns det saker som kärlek eller andra känslor t.ex., som man varken kan se eller ta på, men människan är fortfarande ett bevis för att det finns. Nästan alla blir kära någon gång, men jag känner inte någon som "känner Gud". Betyder det att Gud särbehandlar människan och bara vissa utvalda får ta del av den här "känslan"?? >_> Eller inbillar ni er det helt enkelt? Jag vet inte ja :o haha
Men jag tror inte på "Gud" och så länge du inte har några bevis, så kommer det minsann inte ändras :P

qazero
P18
Medlem

20 januari 2010 00:00 | #9 qazero

det e mycket att tänka påhär ja...

DavyJones
P20
Medlem

20 januari 2010 00:06 | #10 DavyJones

fan vad jag tycker extremt troende e patetiska och ger argument lika solida som luft xD

Nonameswayne
P22
Medlem

20 januari 2010 02:48 | #11 Nonameswayne

Haha sorligt. Tror folk på gud än? Visar ju hur långt vissa har kommit i utvecklingen :)

qazero
P18
Medlem

20 januari 2010 23:29 | #12 qazero

alla religoner har gemensamma händelser....

Grumbledock
P24
Medlem

21 januari 2010 01:30 | #13 Grumbledock

Skrivet av Nonameswayne View Post
Haha sorligt. Tror folk på gud än? Visar ju hur långt vissa har kommit i utvecklingen :)

Vissa tror på Gud, andra tror på vad Aftonbladet skriver, en del litar på folk på forum på internet. All vetenskap kan inte bevisas, utan mycket är teorier som inte stämmer helt i verkligheten (mörk materia), och ändå tror många på det utan att ifrågasätta?

Oavsett vad du tror på, oavsett hur bra bevis du tycker finns för just din tro/vetenskap, så ska man se upp med att anse något vara fakta bara för att nån annan sagt det. Det som de flesta "förnuftiga, vetenskapligt lagda personer" tycks ha missat är att grunden till all modern vetenskap är misstro och ifrågasättande. Så länge du utan tvekan accepterar evolutionsteorin, gravitationen, elektroniska laddningar, rasbiologi och annat så är du lika villfaren som en bokstavstrogen. Vad har du för bevis för att det inte är Gud som drar oss mot jorden, eller att utomjordingar inte planterar människor som frön?
Matrix kanske är sanningen, finns det några bra motbevis?

Den som är utan synd ska kasta den första stenen, och man ska se upp med att ironisera över andra när man själv är lika underutvecklad ;)

Nonameswayne
P22
Medlem

21 januari 2010 03:06 | #14 Nonameswayne

Det ser inte så ut och övergångar tar tid. Det har historian lärt oss men jag låter de troende få tro på vad de vill så länge det glädjer dem men tids nog kommer religionerna att dö ut.

Borttagen medlem

23 januari 2010 06:40 | #15 Avslutat konto

jag är musse jao!

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.