webbsida

osaar
P23
Medlem

29 augusti 2011 19:18 | #1 osaar

tja allihopa!
jo jag undrar om någon av er vet hur man gör en egen webbsida, en hemsida som jesper ungefär, med spel och chatt och sådant.

tack på förhand!

// osaar

brainfuck
P22
Medlem

29 augusti 2011 19:23 | #2 brainfuck

Skrivet av osaar View Post
tja allihopa!
jo jag undrar om någon av er vet hur man gör en egen webbsida, en hemsida som jesper ungefär, med spel och chatt och sådant.

tack på förhand!
PS. Jag vet inte ens någonting om programmering... DS...

// osaar

Du kan ingen html alls va? och är en p12a?

Googla på html, php, javascript, Java, perl och css...

Nu är inte jag den mest erfarna med det kan jag...

SOMEDUDE
P22
Medlem

29 augusti 2011 19:26 | #3 SOMEDUDE

Som Spock sa, du måste lära dig html och lite annat.
Det är inte så svårt om du kan lägga lite tid på det...

http://www.w3schools.com/

brainfuck
P22
Medlem

29 augusti 2011 19:29 | #4 brainfuck

Själv föredrar jag html på svenska för nybörjare. För det är oftast lättare att förstå i modersmålet.

osaar
P23
Medlem

29 augusti 2011 19:30 | #5 osaar

Skrivet av SOMEDUDE View Post
Som Spock sa, du måste lära dig html och lite annat.
Det är inte så svårt om du kan lägga lite tid på det...

http://www.w3schools.com/

okej tackmellowe

niten
P28
Moderator

29 augusti 2011 20:43 | #6 niten

Det enda du behöver kunna för att göra en simpel hemsida är Html och Css och photoshop för att göra bra bakgrunder.

Html = innehåll på sidan så som meny texst osv.
Css= utseende färg storlek typsnitt.

Html står för hypertext markup language

och Css står för Cascading style sheet.

brainfuck
P22
Medlem

29 augusti 2011 20:51 | #7 brainfuck

Photoshop behöver man inte... Efter 100 timmars letande och 238 sidor in i sökresultaten hittade jag en passande gratis bakgrundsbild... tongue

Och om du ska ha spel så är adobe flash bra. Game maker kan man inte bädda in i webbläsaren, du måste lägga upp den någonstans där besökaren kan ladda ner den.

Ta inte något jäkla WYSIWYG-program (What You see Is What You get).

Ta allt från grunden i anteckningar.
Kolla på Phpportalen och html-sidan. :)

niten
P28
Moderator

29 augusti 2011 21:28 | #8 niten

#10 Jo Photoshop är bra att kunna för om man vill göra en unik hemsida och inte kopigera andras sidor...

Du kan ju sno andras uppläg men är ju inte så roligt..

brainfuck
P22
Medlem

30 augusti 2011 16:40 | #9 brainfuck

Skrivet av niten View Post
#10 Jo Photoshop är bra att kunna för om man vill göra en unik hemsida och inte kopigera andras sidor...

Du kan ju sno andras uppläg men är ju inte så roligt..

ja men nu tänkte jag på att photoshop är relativt dyrt.

Och om hemsidan blir stor och någon frågar vart du fick bakgrunden ifrån så säger man ju inte: "jag gjorde det själv i photoshop, som jag laddade ner på tankafetast!"

DARKuS
P49
Moderator

30 augusti 2011 18:44 | #10 DARKuS

OT raderat! Håll er till Topic!

/mod

OnT:

Skrivet av osaar View Post
tja allihopa!

tack på förhand!

// osaar

Som sagts tidigare i tråden så är det smart att börja lära sig HTML. Här är länk till en mjukstart av HTML. http://www.javascript.nu/start.shtml

Finns frågor med så att man kan förhöra sig själv.

brainfuck
P22
Medlem

30 augusti 2011 18:48 | #11 brainfuck

Fast photoshop är ju det ultimata men som sagt...

swechover
P28
Medlem

31 augusti 2011 01:53 | #12 swechover

sen utöver designen som jag tycker inte e prio1 utan funktioner så är w3schools.com php sektionen bra och lätt att förstå men html först sen php sen vidare

tohe
P25
Medlem

31 augusti 2011 17:55 | #13 tohe

Ja photoshop är väldigt bra att kunna om du ska göra headers osv.
Sen skulle jag rekomendera dig att skaffa (ladda ner) dramweaver (tror jag det heter), det är lätt att lära sig och går lätt att göra snygga sidor på.
Så du måååste inte kunna html men det e bra om du kan en del minst.

Och en sak som du måste ha är tålamod, det tar tid att göra en webbsida speciellt för dig som är nybörjare :)

brainfuck
P22
Medlem

31 augusti 2011 17:57 | #14 brainfuck

Skrivet av tohe View Post
Ja photoshop är väldigt bra att kunna om du ska göra headers osv.
Sen skulle jag rekomendera dig att skaffa (ladda ner) dramweaver (tror jag det heter), det är lätt att lära sig och går lätt att göra snygga sidor på.

Och en sak som du måste ha är tålamod, det tar tid att göra en webbsida speciellt för dig som är nybörjare :)

nej vafan! Man ska lära sig i anteckningar så man lär sig något och inte får allt serverat!
Men sen när man väl kan html, går det mycket snabbare med DW.

niten
P28
Moderator

31 augusti 2011 18:05 | #15 niten

Skrivet av spock View Post
Ja photoshop är väldigt bra att kunna om du ska göra headers osv. Sen skulle jag rekomendera dig att skaffa (ladda ner) dramweaver (tror jag det heter), det är lätt att lära sig och går lätt att göra snygga sidor på.

nej vafan! Man ska lära sig i anteckningar så man lär sig något och inte får allt serverat!

Ja om man ska bli hemsids kodare så ska man inte änvända massa hjälp program som man får allt gratis...

Iså fall kan man lika gärna gå in och skapa en gratis sida och köpa en .coom eller.se domän..

Det är inte så svårt att göra en hemsida med klickbara länkar och bilder osv det som är svårast är när man ks göra egna sidopaneler och registrerings saker..

brainfuck
P22
Medlem

31 augusti 2011 18:07 | #16 brainfuck

Och sen så är favicon.com bra om man ska göra ikoner :)

niten
P28
Moderator

31 augusti 2011 18:10 | #17 niten

Skrivet av niten View Post
Ja photoshop är väldigt bra att kunna om du ska göra headers osv. Sen skulle jag rekomendera dig att skaffa (ladda ner) dramweaver (tror jag det heter), det är lätt att lära sig och går lätt att göra snygga sidor på. Så du måååste inte kunna html men det e bra om du kan en del minst.

Ja om man ska bli hemsids kodare så ska man inte änvända massa hjälp program som man får allt gratis...

Pratar du med mig eller håller du med mig?

Jag håller med dig.. :) Såklart man ska lära sig grunderna i Html o css ..

brainfuck
P22
Medlem

31 augusti 2011 18:14 | #18 brainfuck

Easy gif animator är ganska bra för att göra knappar och banners ochså :)

snaccer
P21
Medlem

1 september 2011 16:43 | #19 snaccer

För chatt och forum måste du dock även lära dig JavaScript och PHP, som du kan lära dig på http://w3schools.com. HTML lärde jag mig på http://javascript.nu, då jag anser att det är lättast att lära sig grunderna på svenska ;)

Nikkster
P
Medlem

18 september 2011 20:39 | #20 Nikkster

Är webbsidan du skall göra dynamisk så bör du fokusera på väldigt lite HTML, och mycket PHP. Jag tycker att HTML är så jäkla bonnalätt som det går, så man behöver knappt läsa några artiklar om det för att kunna förstå det.

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.