Frågor ang "hackning"

xxjoxx
P25
Medlem

26 juni 2011 12:43 | #1 xxjoxx

Hej. Jag är sk. nybörjare när det gäller kod osv. Jag undrar: Var skriver hackare in sin kod för att komma runt brandväggar och liknande? , Vad är det för bra med olika kod-typer? Jag tänker INTE göra olagliga dataintrång utan vill endast veta.

brainfuck
P22
Medlem

26 juni 2011 13:54 | #2 brainfuck

Lol...

Ialla fall så om du vill komma in i ett nätverk så kan du skriva ip-adressen i adressfältet.

Om det funkar så är det antagligen lösenordsskyddat.

useramne brukar typ vara user eller Adm/Admin/Administrator
och lösenord brukar typ vara detsamma eller 1234abcd eller abcd1234.

Det är inte uppmaning till brott eller något.
Men tror inte du kan bli en hacker
Har hört att vissa tittar i källkoden...
Detta är rent hypotetiskt...
tongue

tyrnus22
P24
Medlem

26 juni 2011 17:08 | #3 tyrnus22

Källkoden är skripten bakom hemsidor. Det måste inte ha någon koppling till något nätverk. Men ett tips från mig är att besöka www.hackthissite.org. Där kan man lära sig en hel del. Men det tar lång tid kan jag lova.

brainfuck
P22
Medlem

26 juni 2011 18:16 | #4 brainfuck

Skrivet av tyrnus22 View Post
Källkoden är skripten bakom hemsidor. Det måste inte ha någon koppling till något nätverk. Men ett tips från mig är att besöka www.hackthissite.org. Där kan man lära sig en hel del. Men det tar lång tid kan jag lova.

Det var inte sammankopplat.
Om man har ett program som visar källkoden så kan man veta bristerna på hemsidan.

swechover
P28
Medlem

27 juni 2011 14:55 | #5 swechover

99% av att hacka hemsidor är ju att hitta dom mest oskyddade portarna så portscannar lite bara och dom programmen är oftast kodade i C

inj3t0r
P25
Medlem

2 juli 2011 22:49 | #6 inj3t0r

Skrivet av xxjoxx View Post
Hej. Jag är sk. nybörjare när det gäller kod osv. Jag undrar: Var skriver hackare in sin kod för att komma runt brandväggar och liknande? , Vad är det för bra med olika kod-typer? Jag tänker INTE göra olagliga dataintrång utan vill endast veta.

Man kallar det för bypass samt fud :) och det finns lite olika metoder.
Sen just fud så krypterar man bara viruset. Sen så får du tänka på att t.ex php o mysqgl (injection <3) är bra för webb hackning. Medans c++ samt c är mer för virus samt diverse.

DARKuS
P49
Moderator

24 juli 2011 07:21 | #7 DARKuS

MySQL Injection - är en annan typ av hacking oftast det vanligaste sidor kan råka ut för.

Lite om MySQL Injection:

- MySQL Injection -

MySQL Injection är den allra vanligaste metoden för att hacka hemsidor, för att detta ska fungera
så behövs det dock att hemsidan som ska hackas kör MySQL.
MySQL Injections går ut på att du skickar in kommandon till databasen för att få ut den data du vill åt,
som t.ex användare på sidan, admins eller vad som helst.
Mitt tips till dig är att börja lära dig om MySQL redan innan du påbörjar utföra MySQL Injection.
Så du vet vad som händer och vad de olika kommandona gör.

MySQL Injection förkortas SQLi

----

Säkerhetshål leder till en del saker också.

Laxkotlett
P22
Medlem

2 augusti 2011 22:57 | #8 Laxkotlett

Skrivet av CertoCito908 View Post

MySQL Injection - är en annan typ av hacking oftast det vanligaste sidor kan råka ut för.

Lite om MySQL Injection:

- MySQL Injection -

MySQL Injection är den allra vanligaste metoden för att hacka hemsidor, för att detta ska fungera
så behövs det dock att hemsidan som ska hackas kör MySQL.
MySQL Injections går ut på att du skickar in kommandon till databasen för att få ut den data du vill åt,
som t.ex användare på sidan, admins eller vad som helst.
Mitt tips till dig är att börja lära dig om MySQL redan innan du påbörjar utföra MySQL Injection.
Så du vet vad som händer och vad de olika kommandona gör.

MySQL Injection förkortas SQLi

----

Säkerhetshål leder till en del saker också.

För intrång hos vanliga PHP/ASP-sidor så är det den vanligaste metoden, ja. Är ganska logiskt uppbyggt. Du hittar en svag punkt på en webbsida där data skickas via en $_POST/$_GET som sedan utan någon behandling kommunicerar med databasen. Där bryter du kommandot och injekterar vanlig SQL-kod för att skriva ut innehåll ur databasen som annars inte skulle vara synlig.

Men intrång och säkerhet i övrigt handlar mestadels om att man ska förstå hur systemet är uppbyggt. Vissa personer verkar tro att det är hugget i sten, och att man helt klart kommer kunna hacka om man bara lägger tillräckligt mycket tid på hackthissite.org. Det är skitsnack. Försök istället att tänka logiskt.

Jag jobbade tidigare en hel del på trojaner där mitt mål var att dessa skulle hållas vitlistade i antivirusprogrammen. Jag satsade därför stenhårt på att bygga hela trojanen som en chatt mellan klient och server, där mina chattmeddelanden enkelt kunde ta sig förbi vilken brandvägg som helst. Offret lurades naturligtvis att ge trojanen fulla administrationsrättigheter, vilket innebar att jag med text via min "chatt" kunde köra kommandon i offrets kommandotolk. Jag hade möjlighet att stänga av brandväggen, och sedan öppna en FTP-anslutning för att föra över filer till och från datorn. Anledningen till att allt fungerade så bra berodde på brister. Allt handlar om att hitta vägar och göra det bästa av dem.

TwiztarN
P25
Medlem

3 augusti 2011 13:34 | #9 TwiztarN

Hur lärde du dig att göra så?

MadHatter
P26
Medlem

3 augusti 2011 13:49 | #10 MadHatter

Skrivet av Laxkotlett View Post
Shitload of hackingtext

Neo, is that you?!

Helgonett
P26
Medlem

23 oktober 2011 03:42 | #11 Helgonett

Om du nu vill lära dig att att bli "Pr0 Hacker" så bör du välja en gymnasie linje inom It/Dator teknik. Där kommer du får jobba med kod, programmera program, fixa med servrar, portar, routrar, databaser och allt möjligt. Många linjer kör t.o.m. kurser i hur man gör intrång i andras datorer och servrar, eftersoma att för att kunna skydda sig bra måste man veta hur det går till från början.

Mik3
P31
Medlem

23 oktober 2011 11:25 | #12 Mik3

H4cker$^

Chivver
P28
Medlem

4 februari 2012 16:16 | #13 Chivver

Beror på vad du vill "hacka"

Filip_edsvalla
P26