75 års pesion

Rickoow
P23
Medlem

9 februari 2012 15:55 | #1 Rickoow

Fredrik Raignfelt vill höja penisoners gränsen till 75 år. Vad tycker ni? Jag ntycker det e för högt! Förlåt om det är felstaving., har bråttomt som faan! Seriösa svart tack.

Rickoow
P23
Medlem

9 februari 2012 15:55 | #2 Rickoow

Mena seriösa svar!

TheOtherkind
P24
Medlem

9 februari 2012 16:33 | #3 TheOtherkind

Tycker att det är efterblivet, bara en ursäkt för att slippa betala ut rimliga pensioner, så att pengarna kan hamna i rikskapitalisters fickor istället.

Newfag
P23
Medlem

9 februari 2012 18:00 | #4 Newfag

Superidioti på högsta nivå. ''Men det är bra för välfärden hurr durr''.

TheOtherkind
P24
Medlem

10 februari 2012 14:34 | #5 TheOtherkind

Hahaha! Klockren!

Hjalmz
P28
Medlem

11 februari 2012 02:26 | #6 Hjalmz

Nu är det ju dock så att han inte säger att folk kommer att bli tvingade att jobba tills de är 75 utan att de ska ha rätt att jobba fram tills de är 75 och inte 67 som det är idag. Idag gäller att man har rätt att ta ut allmän pension redan vid 61 års ålder (58 för speciella yrkesklasser såsom brandman t.ex). Så vad för skada skulle det göra om man höjde den lägre gränsen (61 år) till 64 år (vilket är den medelåldern som vi i sverige går i pension idag är, 64.3 för att vara exakt) och höja den övre gränsen (67år) till 75?

Jag skulle inte ha några problem med att knega ett par år till, längre tid på sig innan man tvingas in på ett "Värre-än-fängelse-liknande" ålderdomshem där man sitter dagarna i ända utan att göra något. Passar för vissa, inte för andra.

Ibland ger inte tidningen (Aftonbladet, host, host) ut den absoluta sanningen utan skriver mer vad de tycker låter bättre för dem...

Borttagen medlem

11 februari 2012 04:13 | #7 Avslutat konto

Skrivet av Hjalmz View Post
Nu är det ju dock så att han inte säger att folk kommer att bli tvingade att jobba tills de är 75 utan att de ska ha rätt att jobba fram tills de är 75 och inte 67 som det är idag. Idag gäller att man har rätt att ta ut allmän pension redan vid 61 års ålder (58 för speciella yrkesklasser såsom brandman t.ex). Så vad för skada skulle det göra om man höjde den lägre gränsen (61 år) till 64 år (vilket är den medelåldern som vi i sverige går i pension idag är, 64.3 för att vara exakt) och höja den övre gränsen (67år) till 75?

Jag skulle inte ha några problem med att knega ett par år till, längre tid på sig innan man tvingas in på ett "Värre-än-fängelse-liknande" ålderdomshem där man sitter dagarna i ända utan att göra något. Passar för vissa, inte för andra.

Ibland ger inte tidningen (Aftonbladet, host, host) ut den absoluta sanningen utan skriver mer vad de tycker låter bättre för dem...

Word.

Hjalmz
P28
Medlem

11 februari 2012 22:44 | #8 Hjalmz

Skrivet av TheOtherkind View Post
Tycker att det är efterblivet, bara en ursäkt för att slippa betala ut rimliga pensioner, så att pengarna kan hamna i rikskapitalisters fickor istället.

Rätta mig om jag har fel men betyder inte det att man får en högre pension om man jobbar längre?

Trilogy
P23
Medlem

12 februari 2012 00:17 | #9 Trilogy

Det var väldigt länge sen jag var på Jespers forum och detta är den första tråden jag läser på flera månader, och jag måste säga att det är fortfarande lika efterblivet som när jag lämnade det.

Ont: PRECIS som Hjalmz så kommer inte Fredrik tvinga någon att jobba till 75, det är mest medierna som överdriver saker och ting.

Läs på innan du försöker få upp en diskussion på ett forum

+ lär dig stava, att skylla på att du hade bråttom är en dålig ursäkt.

IronyFist
P29
Medlem

12 februari 2012 00:51 | #10 IronyFist

Anledningar till att forumet är lika efterblivet;

1. Det har varit nere i flera månader så det har knappt skrivits nåt nytt annat än senaste veckan

2. Världen i allmänhet, inte minst politiker, tidningar, religiösa och 100% av övriga befolkningen är lika efterblivna som de var för ett par månader sedan.

IronyFist
P29
Medlem

12 februari 2012 01:01 | #11 IronyFist

Om jag dock ska säga nåt OnT också så säger jag följande;

Om folk vill jobba så låt dom jobba så länge de klarar av det. Låt dom jobba tills de är 150 om de är friska nog för det.

[Sätt in lång rant om tidningar, inkompetenta/idiotiska/allmänt tjockskalliga politiker (Med undantag för Anders Borg som faktiskt är den enda kompetenta svenska politikern jag kan komma på för stunden, men han har fel värderingar (ur min synpunkt) så han ingår under kategorin "tjockskallig" (De flesta politiker tillhör alla tre kategorierna)) och allt annat folk i allmänhet.]

Newfag
P23
Medlem

12 februari 2012 08:58 | #12 Newfag

Kanske gjorde en förhastad slutsats där.
Kopplade ihop det snabbt med att Sverige kommer att behöva höja pensionsåldern i framtiden p.g.a brist på arbetare.

TheOtherkind
P24
Medlem

12 februari 2012 16:43 | #13 TheOtherkind

Skrivet av Hjalmz View Post
Skrivet av TheOtherkind View Post
Rätta mig om jag har fel men betyder inte det att man får en högre pension om man jobbar längre?

Över tid jo, men då snackar vi väl den pensionen som endast är baserad på arbetet (lönen- så höginkomsttagare drar det längsta strået). Klart man ska ha möjlighet att jobba längre om man vill, men man kan vara 80 och jobba idag om man får anställning. Genom att jobba till 75 så betalar man i större utsträckning sin egen pension, vilket kanske går an för de som har mindre ansträngande jobb. Problemet är att det här är en åtgärd som ska leda till mindre ekonomisk belastning på staten, eftersom de skulle kunna börja betala ut pensionen 10 år senare. Det är en direkt konsekvens av att Sveriges ekonomi håller på att gå åt helvete för att regeringen inte får ihop det. Därför säljer de ut statliga verksamheter till riskkapitalister och försöker straffa arbetslösa till att få skitjobb.

Fredrik Reinfeldt själv har åldrats 20 år de senaste två mandatperioderna, så om han får sitta kvar så lever inte han till 75. xD Skulle vilja se honom vänta med pensionen tills då!

karibu8
P27
Medlem

7 juni 2013 18:46 | #14 karibu8

Du som verkar postiv - förklara för mig hur en slaktare, städare, undersköterska med flera som i dagens läge knappt kan jobba till 60 skall klara till 75? Taskig människosyn.

Hemskt. S2014

Jontan21
P22
Medlem

10 juni 2013 16:08 | #15 Jontan21

Först undrar jag bara varför du tog upp det här efter över ett år? Men det förslag som Fredrik kom med var att de ska ha rätt att jobb till 75 och inte ett krav pga att vissa yrkesgrupper som du nämnde ovan inte klarar av det. Men kontorsarbetare och mer stilla sittande yrken har ju en helt annan möjlighet och kommer förmodligen att klara av detta. Sen så lever vi längre nu välfärdens Sverige än vad vi gjorde för 30 år sedan och fler och fler blir över 100 år gamla. Problemet är att vi inte börjar arbeta förrän vid ungefär 23 års åldern med ett väldigt dåligt betalt yrke. Så vi säger om man får ett bra arbete vi säger vid cirka 30 års ålder då har man 30 år på sig att tjäna in de pengar som man ska leva på under minst 30 till utan någon form av bidrag. Hur har du tänkt dig att detta ska gå ihop? Men för att svara på din fråga så är det här ett fritt land att byta arbete när man vill. Finns Komvux som man kan studera vidare på. Men väldigt få av de yrken du nämnde arbetar hela sitt liv med samma arbete. Tror inte att Socialdemokraterna skulle kunna rädda Sverige med det stolpskottet de har tagit in... utan mer förstöra för oss herdliga personer som gör rätt för sig och inte bara lever medvetet på socialbidrag.

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.