De nya skolbetygen

1 2
Okta123
P23
Medlem

11 oktober 2011 19:20 | #1 Okta123

Ja så den här tråden handlar om de nya skolbetygen, vad tycker ni om dem. Själv tycker jag dom suger för det är såååå orka att få F bara för man missar en E fråga... + jag blir en av de fösta stackarna som får testa detta ny system ( KUnde jag inte vara född 19 dagar tidigare...)

Så nu undrar jag vad ni tycker om dem?

IronyFist
P28
Medlem

11 oktober 2011 19:42 | #2 IronyFist

Tekniskt så är systemet bättre. Jag tyckte också illa om det när jag först såg det men eftersom jag pluggar till lärare så har jag fått en djupare inblick i det.

Ska snabbt sammanfatta den största fördelen med det nya systemet:

Förr fanns det IG, G, VG och MVG samt +/- versioner av dem.
Nu finns det F, E, D, C, B och A men inga +/- versioner av dem.

Detta har en simpel fördel som jag ska illustrera här nedan:
F = IG
E = G
D = G+/VG-
C = VG
B = VG+/MVG-
A = MVG
Detta system har gett +/- versionerna av de tidigare betygen en innebörd. Förr kunde två elever med samma poäng belönas med antingen (V)G+ eller (M)VG- vilket i slutänden lett till att den ena fick högre betyg än den andra trots att poängen varit densamma. Med det nya systemet så hade båda fått D (eller B om man ser till de högre betygen).

Sen att man förr kunde komma undan med ett G- för att man "nästan" klarade G men egentligen hade IG var bara absurt redan då.

Jag tror helt ärligt inte det är betygssystemet du ska gnälla på, det är antingen din lärares prov eller hur strängt hon rättar dom som är problemet.

Helt ärligt så är det nya betygssystemet en uppgradering av det gamla där man gett +/- versioner av betyg en verklig innebörd och uppdaterat målen i olika kurser så att de blivit tydligare (många är dock likväl fortfarande väldigt otydliga och relativa).

Lillavargen
P27
Medlem

11 oktober 2011 19:49 | #3 Lillavargen

g- var inte att du nästan klarade utan att du precis klarade kursen.

IronyFist
P28
Medlem

11 oktober 2011 19:59 | #4 IronyFist