De nya skolbetygen

1 2
Okta123
P23
Medlem

11 oktober 2011 19:20 | #1 Okta123

Ja så den här tråden handlar om de nya skolbetygen, vad tycker ni om dem. Själv tycker jag dom suger för det är såååå orka att få F bara för man missar en E fråga... + jag blir en av de fösta stackarna som får testa detta ny system ( KUnde jag inte vara född 19 dagar tidigare...)

Så nu undrar jag vad ni tycker om dem?

IronyFist
P28
Medlem

11 oktober 2011 19:42 | #2 IronyFist

Tekniskt så är systemet bättre. Jag tyckte också illa om det när jag först såg det men eftersom jag pluggar till lärare så har jag fått en djupare inblick i det.

Ska snabbt sammanfatta den största fördelen med det nya systemet:

Förr fanns det IG, G, VG och MVG samt +/- versioner av dem.
Nu finns det F, E, D, C, B och A men inga +/- versioner av dem.

Detta har en simpel fördel som jag ska illustrera här nedan:
F = IG
E = G
D = G+/VG-
C = VG
B = VG+/MVG-
A = MVG
Detta system har gett +/- versionerna av de tidigare betygen en innebörd. Förr kunde två elever med samma poäng belönas med antingen (V)G+ eller (M)VG- vilket i slutänden lett till att den ena fick högre betyg än den andra trots att poängen varit densamma. Med det nya systemet så hade båda fått D (eller B om man ser till de högre betygen).

Sen att man förr kunde komma undan med ett G- för att man "nästan" klarade G men egentligen hade IG var bara absurt redan då.

Jag tror helt ärligt inte det är betygssystemet du ska gnälla på, det är antingen din lärares prov eller hur strängt hon rättar dom som är problemet.

Helt ärligt så är det nya betygssystemet en uppgradering av det gamla där man gett +/- versioner av betyg en verklig innebörd och uppdaterat målen i olika kurser så att de blivit tydligare (många är dock likväl fortfarande väldigt otydliga och relativa).

Lillavargen
P27
Medlem

11 oktober 2011 19:49 | #3 Lillavargen

g- var inte att du nästan klarade utan att du precis klarade kursen.

IronyFist
P28
Medlem

11 oktober 2011 19:59 | #4 IronyFist

Skrivet av Lillavargen View Post

Nu talade jag inte om en hel kurs utan om enskilda prov. I slutänden så syntes det ju ändå inte, på pappret var det ändå bara G, oavsett om du egentligen låg precis över IG eller precis under VG.

Okta123
P23
Medlem

11 oktober 2011 20:02 | #5 Okta123

Skrivet av IronyFist View Post
Tekniskt så är systemet bättre. Jag tyckte också illa om det när jag först såg det men eftersom jag pluggar till lärare så har jag fått en djupare inblick i det.

Ska snabbt sammanfatta den största fördelen med det nya systemet:

Förr fanns det IG, G, VG och MVG samt +/- versioner av dem.
Nu finns det F, E, D, C, B och A men inga +/- versioner av dem.

Detta har en simpel fördel som jag ska illustrera här nedan:
F = IG
E = G
D = G+/VG-
C = VG
B = VG+/MVG-
A = MVG
Detta system har gett +/- versionerna av de tidigare betygen en innebörd. Förr kunde två elever med samma poäng belönas med antingen (V)G+ eller (M)VG- vilket i slutänden lett till att den ena fick högre betyg än den andra trots att poängen varit densamma. Med det nya systemet så hade båda fått D (eller B om man ser till de högre betygen).

Sen att man förr kunde komma undan med ett G- för att man "nästan" klarade G men egentligen hade IG var bara absurt redan då.

Jag tror helt ärligt inte det är betygssystemet du ska gnälla på, det är antingen din lärares prov eller hur strängt hon rättar dom som är problemet.

Helt ärligt så är det nya betygssystemet en uppgradering av det gamla där man gett +/- versioner av betyg en verklig innebörd och uppdaterat målen i olika kurser så att de blivit tydligare (många är dock likväl fortfarande väldigt otydliga och relativa).

Har fattat det här men ärligt så bryr jag mej inte om de andra får lika som mej men endå är lite sämre. För jag brukar ligga på MVG =P. + det blir lite jobigare att läsa på prov och sånt nu., för om vi säger att du har 50 sidor att läsa så blir man tvungen att läsa alla liksom för man vet inte vilka som är E frågor (Enligt mej)

Okta123
P23
Medlem

11 oktober 2011 20:04 | #6 Okta123

Haha ingen i vår klass gillar betygsystemet. På ett SO prov vi hade för ett tag sedan fick hela klassen F och vi är 26 personer. Men det var dock för att läraren hade använt lite svåra ord som Urkunder ritualer och några till som jag inte minns

IronyFist
P28
Medlem

11 oktober 2011 20:08 | #7 IronyFist

Skrivet av Okta123 View Post
Haha ingen i vår klass gillar betygsystemet. På ett SO prov vi hade för ett tag sedan fick hela klassen F och vi är 26 personer. Men det var dock för att läraren hade använt lite svåra ord som Urkunder ritualer och några till som jag inte minns

Men då är det ju inte betygssystemet det är fel på, då är det ju antagligen ni eller läraren som är problemet, lite beroende på hur man ser det...

IronyFist
P28
Medlem

11 oktober 2011 20:13 | #8 IronyFist

Har fattat det här men ärligt så bryr jag mej inte om de andra får lika som mej men endå är lite sämre. För jag brukar ligga på MVG =P. + det blir lite jobigare att läsa på prov och sånt nu., för om vi säger att du har 50 sidor att läsa så blir man tvungen att läsa alla liksom för man vet inte vilka som är E frågor (Enligt mej)

Men är är det ju återigen missriktad ilska. Det är inte betygssystemet som gör frågorna, det är det läraren som gör. Och helt ärligt; vänj dig. Jag läser 200 sidor i veckan, minst, det blir 40 om dagen eftersom jag tar helt pluggledigt på helgerna.

Dessutom så vet jag inte hur bortskämd du varit i din utbildning men som jag minns det har man aldrig fått veta exakt vad som kommer vara för vilken betygnivå innan provet.

Okta123
P23
Medlem

11 oktober 2011 20:13 | #9 Okta123

Men då är det ju inte betygssystemet det är fel på, då är det ju antagligen ni eller läraren som är problemet, lite beroende på hur man ser det...

Ja där var det lärarens fel. Men jag bara inte gillar det nya betygsytemet liknar ju det gamla med siffror. Men det här är vad jag tycker, och jag vill veta vad ni tycker om det :)

Lillavargen
P27
Medlem

11 oktober 2011 20:13 | #10 Lillavargen

Nu talade jag inte om en hel kurs utan om enskilda prov. I slutänden så syntes det ju ändå inte, på pappret var det ändå bara G, oavsett om du egentligen låg precis över IG eller precis under VG.

Fortfarande så är det ett g.
Förstår inte varför vi ska ändra betygen yttligare en gång. Förut hade vi betyg 1-5. Sen ig-mvg och sträck vilket var att läraren hade för lite underlag för att sätta betyg.
Och hur räknar man poäng till högskolan med nya betygen? istället för att få 1,5 så får du 1,3?
Jag personligen tror inte att systemet är genomtänkt fullt ut.

IronyFist
P28
Medlem

11 oktober 2011 20:17 | #11 IronyFist

Fortfarande så är det ett g.
Förstår inte varför vi ska ändra betygen yttligare en gång. Förut hade vi betyg 1-5. Sen ig-mvg och sträck vilket var att läraren hade för lite underlag för att sätta betyg.
Och hur räknar man poäng till högskolan med nya betygen? istället för att få 1,5 så får du 1,3?
Jag personligen tror inte att systemet är genomtänkt fullt ut.

Det där med att räkna poäng till högskolan vet jag inget om. Men som du säger, nej det är inte helt genomtänkt. Men när senast var något som någon politiker gjort helt genomtänkt? Särskilt vad gäller skolan... Att vår käre Björklund inte heller har en aning om vad han sysslar med då han är helt inkompetent inom läraryrket gör inte saken bättre...

IronyFist
P28
Medlem

11 oktober 2011 20:20 | #12 IronyFist

Ja där var det lärarens fel. Men jag bara inte gillar det nya betygsytemet liknar ju det gamla med siffror. Men det här är vad jag tycker, och jag vill veta vad ni tycker om det :)

Då har du fått min uppfattning. Tycker bara att du ska vara mer noggrann med att hålla isär vad som är lärarens fel och vad som faktiskt är relaterat till betygssystemet. Då hade du sluppit att jag låtit tjurig och jag hade sluppit skriva flertalet nu i efterhand helt onödiga inlägg x)

Okta123
P23
Medlem

11 oktober 2011 20:28 | #13 Okta123

Då har du fått min uppfattning. Tycker bara att du ska vara mer noggrann med att hålla isär vad som är lärarens fel och vad som faktiskt är relaterat till betygssystemet. Då hade du sluppit att jag låtit tjurig och jag hade sluppit skriva flertalet nu i efterhand helt onödiga inlägg x)

xD

Swem
P21
Medlem

12 oktober 2011 19:31 | #14 Swem

Ja så den här tråden handlar om de nya skolbetygen, vad tycker ni om dem. Själv tycker jag dom suger för det är såååå orka att få F bara för man missar en E fråga... + jag blir en av de fösta stackarna som får testa detta ny system ( KUnde jag inte vara född 19 dagar tidigare...)

Lite stört betygsystem ja, går igenom det kortfattat:

F = Underkänt

E = För att få E måste du klara allt i betyget E.

D = För att få D måste du klara hela E och övervägande C.

C = För att få D måste du klara i både E och C.

B = För att få B måste du klara hela E och C, och övervägande A.

A = För att få A måste du klara hela E, C och A.

IG/G/VG/MVG-betygen verkar bättre, dom verkar enklare.

Okta123
P23
Medlem

12 oktober 2011 21:11 | #15 Okta123

Skrivet av Ett_Namn View Post
Lite stört betygsystem ja, går igenom det kortfattat:

F = Underkänt

E = För att få E måste du klara allt i betyget E.

D = För att få D måste du klara hela E och övervägande C.

C = För att få D måste du klara i både E och C.

B = För att få B måste du klara hela E och C, och övervägande A.

A = För att få A måste du klara hela E, C och A.

IG/G/VG/MVG-betygen verkar bättre, dom verkar enklare.

Mm man tappar liksom lusten att plugga lite =S

Internethemorrojden
P22
Medlem

12 oktober 2011 21:59 | #16 Internethemorrojden

Vore lättare med ett procentenhetligt verktyg.

100
99
98
...
...
1.

Sedan får man något sorts medeltal som slutbetyg när man räknat ihop alla prov (och plusat på närvaro?)

Okta123
P23
Medlem

12 oktober 2011 22:08 | #17 Okta123

Skrivet av Axiom View Post

100
99
98
...
...
1.

Sedan får man något sorts medeltal som slutbetyg när man räknat ihop alla prov (och plusat på närvaro?)

Var det inte lite så det gammla var, för man fick ju poäng på ett prov och x antal poäng blev betyget som sedan räknas ihop på något sätt =O

arzenazi
P22
Medlem

12 oktober 2011 23:00 | #18 arzenazi

100
99
98
...
...
1.

blir nog för krångligt om en lärare ska ge betyg på det sättet till ca 25 elever i massor av olika klasser
då måste de ju anteckna nästan varenda lite sak man gör för att de ska kunna ge en exakt räkning av vad man borde få(tror ja iaf)
tycker själv att E-A är bra
dock skulle man kunnat haft g+ vg+ istället men men.

Internethemorrojden
P22
Medlem

12 oktober 2011 23:09 | #19 Internethemorrojden

100
99
98
...
...
1.

Var det inte lite så det gammla var, för man fick ju poäng på ett prov och x antal poäng blev betyget som sedan räknas ihop på något sätt =O

I slutet var det ett fyrstegstänkande, jag vill ha ett hundrastegstänkande.

Internethemorrojden
P22
Medlem

12 oktober 2011 23:09 | #20 Internethemorrojden

Skrivet av arzenazi View Post
100
99
98
...
...
1.

blir nog för krångligt om en lärare ska ge betyg på det sättet till ca 25 elever i massor av olika klasser
då måste de ju anteckna nästan varenda lite sak man gör för att de ska kunna ge en exakt räkning av vad man borde få(tror ja iaf)
tycker själv att E-A är bra
dock skulle man kunnat haft g+ vg+ istället men men.

Tycker inte "enkelhet" skall gå före precision.

1 2

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.