Nya och infödda svenskar
7 juni 2011 23:58 | #102 AnArchoz
För att detta argumentet vore giltigt så måste man utgå från att arbetsmarknaden är ett nollsummespel. Vilket det inte är. Argumentet är ogiltigt.
8 juni 2011 13:34 | #103 yeeeyguy
Då kan ju jag säga att allt du skriver också inte räknas?
8 juni 2011 14:52 | #104 Avslutat konto
Grejen är att han just ägde dig, men att du inte kan ta det till dig. Det han säger är ju trots allt valid.
8 juni 2011 15:53 | #106 TheOtherkind
En invandrande Svensk förtjänar ett jobb lika mycket som en Svensk som fötts här. Det är inte bättre att Janne får ett jobb än Eric eller Fasoad, bara för att de inte kommer härifrån. Varför skulle det vara det? :O
8 juni 2011 18:29 | #107 AnArchoz
Att en invandrare får ett jobb betyder inte att en Svensk förlorar sitt, eller att invandrare "tar" jobbet från en Svensk. Att det bara finns ett begränsat antal jobb som kan finnas, och om man ökar mängden människor som tar jobb så minskar jobben till den punkt då det finns för många människor. Alltså att jobben helt tagit slut och att man inte kan skapa nya jobb. Med detta menar man då att invandrarna stjäl jobben.
Det är precis samma logik som att teknologiska framsteg skulle stjäla någons jobb, att en maskin skulle stjäla jobb. Vilket helt enkelt är falskt, för att det logiska felet man begår när man antar sådant är då felslutet om att marknaden är ett nollsummespel.
Ponera att en traktor som bara kräver 1 person vid spakarna kan arbeta precis som 100 män med skyfflar kan. Är det denna personen som stulit 99 människors arbete? Gör han 99 personer arbetslösa? Nej. Det som händer är att man ökar produktion, vilket minskar priset på det som produceras. Det sparar folk pengar till att köpa andra saker. Och på de platserna som dessa överblivna pengar spenderas så anställs nytt folk. Så produktiviteten ökas för alla. Uppfinningar och framsteg ökar livskvaliteten för alla, det tar inte bort några jobb.
Om man tänker på våra teknologiska framsteg över de senaste seklet, samtidigt som man tänker på hur jordens befolkning exploderat och samtidigt använder sig av nollsumme-felslutet - då har 1% av jordens befolkning arbete, medan 99% svälter på gatan. Ser vi detta? Är det så det ligger till? Nej. För att arbetsmarknaden är inte ett nollsummespel. Invandring fungerar ungefär på samma sätt som teknologiska framsteg. Eftersom invandrare generellt sätt är billigare att anställa (även om de nödvändigtvis inte arbetare sämre), så blir produktionen billigare och kapital placeras på andra delar av näringslivet - som skapar fler jobb. Summan av kardemumman är alltså att utan invandring så skulle saker varit dyrare, i princip. Invandrare stjäl inte ditt jobb. De ökar din lön.
8 juni 2011 18:57 | #108 Ranger
Mongo... http://www.dagbladet.no/...ldtekt/innenriks/5759702/ och http://youtu.be/K1HfizG16lg
Jag kan erkänna att jag hade fel då det visst bara gäller överfallsvåldtäkter i Oslo. Men det är lika hemskt ändå.
8 juni 2011 20:53 | #110 arebokert
Jag kan erkänna att jag hade fel då det visst bara gäller överfallsvåldtäkter i Oslo. Men det är lika hemskt ändå.
Jo, men då långt ifrån alla våldtäkter är överfallsvåldtäkter så var det ganska grovt missvisande ändå.
8 juni 2011 21:01 | #111 HammerAndSickle
Anser du att det är ett starkt argument för att minska invandringen du har nosat upp?
8 juni 2011 21:21 | #112 minmaxlol
En av anledningarna till att invandrare oftast får jobben är för dom behöver inte 20k i månaden dom arbetar för en lägre summa t.ex 14k vilket sparar kommunen 6k det vill dom gärna tjäna. Vrf dagens ungdomar inte får nåt jobb? alla skyller på invandrarna, men det är dom som e totalt lata. Undersökning gjorde jag med några kompisar, vi gick till närmaste affär och frågade efter jobb, min kompis sa att han ville ha 90 kr timmen han fick nej, jag sa jag arbetar för 20 kr timmen och gör gärna såna skit jobb men för en extra slant, jag fick jobb.
Det är helt enkelt för att svenskar är för lata, det finns jobb, Men inte kanske dom högbetalda jobben där man inte gör ett piss, utan dom lite sämre betalda jobben men man arbetar.
Och jag är less på alla som gnäller på invandrarna att dom snor och massa, men svenskar snor nästan mer en en vanlig invandrare. fast det ser vi inte för vi tänker bara på vad andra gör,
PLus det är inte invandrarnas fel att på vissa ställen får man inte ha en Sverige tröja på sig, det är för att nazisterna använde svenska flaggan ett tag på 90-talet. Därför vill vissa att man inte har en Sverige tröja på sig pga det som hände på 90-talet
8 juni 2011 21:25 | #113 Avslutat konto
En sak är säker, alla överfallsvåldtäkter i Olso som begicks av utomnorrmän är utförda av invandrare ![]()
9 juni 2011 00:21 | #114 VetEjVem
Jaha, så nu har jag ingen kunskap inom detta område bara för att jag inte tycker likadant som du?
Idiot.
9 juni 2011 00:35 | #115 HammerAndSickle
Idiot.
Nja, jag skulle nog personligen säga att du inte tycks ha någon kunskap i ämnet på grund av att du gör logiska felslut i dina resonemang om varför vi ska "stoppa massinvandringen". Att arbetslösheten ökar har till exempel ingen direkt koppling till antalet invandrare vi tar emot, vilket du hade förstått om du hade en grundläggande förståelse för samhällsekonomi (och med grundläggande menar jag typ det man lär sig i 9:an). Får jag ge mig på en gissning så verkar det mest som om du försöker haka på den senaste trenden där det är coolt att vara rasist, men eftersom att du är ännu sämre insatt i politik än Levi Klausen och nazisterna på Flashback är tillsammans så gör du bara bort dig.
Det här med att gå i försvarsställning och säga "jag får tycka vad jag vill!" så fort någon ifrågasätter ens åsikter är knappast någonting sunt, för övrigt.
9 juni 2011 13:26 | #116 arebokert
Du har uppenbarligen inga kunskaper inom ämnet, då det du säger är fel.
Varför tror du att sk. "invandrargäng" skapas? Det är för att idioterna i våran regering skickar invandrarna till ett och samma ställe. Där har du felet. Det kan åtgärdas genom att placera ut invandrarna på olika ställen, så de får blanda sig med ingrodda Svenskar och lära sig våran kultur.
Invandringen gynnar Sverige mer än du anar, och arbetslösheten beror absolut inte på att invandrarna "tar" alla jobb.
Jag såg ett perfekt exempel ifrån minmaxlol ovanför, och det summerar ungefär hur vårat samhälle ser ut idag.
Du kanske borde använda hjärnan lite innan du faller för grupptrycket, för det är det alla högstadieelever idag gör. De vet inget om invandrare eller om hur invandrarna påverkar Sverige. Det ända de vet är att deras kompisar tycker att det är coolt att skrika "Blatte jävlar!" när de ser mörkhyad personer.
Dra här ifrån med din rasistiska skit, här på forumet välkomnar vi inte små okunniga drägg som du!
9 juni 2011 19:46 | #118 IronyFist
1. Det sa jag aldrig. Men med tanke på ditt svar så visade du att du inte hade någon större kunskap om vad segregation är.
2. Lyssna på HammerAndSickle och Arebokert.
Agreed. Men det får inte ditt uttalande att över huvud taget verka smartare. Det får snarare det hela att bara bli patetiskt.
11 juni 2011 00:16 | #119 Flumride
Nu är ju inte jag den vassaste kniven i lådan men när jag lyssnar på debatter med Jimmy Åkesson så fastnar jag mer och mer för deras politik.
Lättpåverkad ;) Evolution vi kan väl fanimig inte sitta fast i samma kultur i några miljoner år till det förändras, men jag menar dock inte att 'invandrare' ska komma och förstöra kulturen och försöka ersätta den, ta bara del av allas ideer och gör det till en kultur så har vi en världskultur som de flesta länder kommer bli avis på, om du frågar mig!:)
11 juni 2011 20:20 | #120 TheOtherkind
Tycker inte kultur är så viktigt i alla fall, mer så ett påtvingat mönster på samhället. Islamistiska traditioner är inte sämre än kristna på det stora hela tycker jag. Julafton? Kristen hi-jack. Påsk? Kristen hi-jack. Midsommar? Trams! Hellre bär jag nog en burkha än en folkdräkt från dalarna, vilken löjlig klädsel.
"Invandrarna kommer hit och förstör den Svenska kulturen!!!111" Jaha...och? Vi måste ju ha lite jävla evolution även inom kulturen, annars stagnerar samhället. Alla nutida "Svenska" traditioner kommer ju någon annan stans ifrån. Vi blotar inte längre, men vi firar att en kille föddes i mellanöstern för 2000 år sedan. Det är redan där väldigt, väldigt osvenskt, och någon som säger något annat borde nog läsa på lite. :)

7 juni 2011 22:29 | #101 Avslutat konto
Välj, en arbetande invandrare eller en arbetslös invandrare.
Den arbetande ger skatteintäkter till staten, den bidragstagande gör det inte.
Dessutom, antingen knycker invandrare alla jobb, eller så går dom bara på bidrag. Det är en ganska svår sits de sitter i när intoleranta människor som du skall leka smarta.
Men då behöver dom inte invandra i huvudtaget! Och låta svenskarna(som faktiskt fötts här) få jobben.
Men din dumme jävel, man kan inte bestämma vart man föds. Dom kan inte rå för att det är krig i deras hemländer. Jordens länder borde samarbeta, inte motarbeta.