Feminism

1 2 3 4 5 6 7
Newfag
P23
Medlem

4 maj 2011 18:06 | #61 Newfag

Skrivet av AnArchoz View Post
Skrivet av Grizzlyhamster View Post
Så om några femenister går ut och strejkar så upphör sexuella trakasserier mot kvinnor, såklart..

Nej. Man måste börja någonstans för att skaffa opinion.

Men jag ser inte varför sexuella trakasserier mot kvinnor skulle minska även om man hade en opinion.

AnArchoz
P26
Medlem

4 maj 2011 18:44 | #62 AnArchoz

Skrivet av Grizzlyhamster View Post
Men jag ser inte varför sexuella trakasserier mot kvinnor skulle minska även om man hade en opinion.

Just det, man ser ju ner på kvinnor om man är feminist... eller?

HammerAndSickle
P26
Medlem

5 maj 2011 22:08 | #63 HammerAndSickle

Vad trött man bli på alla hobbysexister som i brist på bättre vetande hakar på "kvinnor ska vara i köket"-trenden.bored

Ranger
P23
Medlem

5 maj 2011 23:16 | #64 Ranger

Reagerar också på att de tycker att våra skönhetsideal är för mycket... Deras jävla ideal är dubbelt så jobbiga.

Ranger
P23
Medlem

5 maj 2011 23:16 | #65 Ranger

.

Folkhemmet
P29
Medlem

8 maj 2011 02:07 | #66 Folkhemmet

Skrivet av exit View Post
För övrigt handlar exemplen inte ens om feminism. Feminism är att se att det finns en könsmaktsordning och att vilja bryta den. Vissa jobb förväntas tjejer ha, andra förväntas killar välja. Tjejer tjänar mindre bara för att dom är tjejer.

Anledningen till att tjejer tjänar mindre än män många tillfällen, är för att dom inte har samma yrkeserfarenhet och kompetens som mannen, så enkelt är det. Enligt en rapport som svenskt näringsliv gjorde för ett tag sedan var det inte mer än 1% mellan kvinnors och mäns löner som inte gick att förklara. Det är alltså, en etablerad lögn du drar fram.

Citat:
Nästan alla ledare inom politik och näringsliv är män, dessutom vita medelålders män.

Skulle det vara dåligt på något sätt?

Citat:
Tjejer känner sig mycket oftare otrygga när dom är ute på stan, t.ex på väg hem, än killar.

Men är dom de facto dom mest drabbade av ovälkomna besök en kväll hem från krogen? Det är frågan.

Citat:
Tjejer drabbas hårdare av att vara utåtagerande i klassrumet, medan killar nästan förväntas föra oväsen.

Kvinnor tar för sig rätt rejält i många klassrum, skulle jag gå efter mina egna uppfattningar så ligger det ganska jämt. Vad menar du med att de skulle drabbas hårdare av att göra sig hörda i klassrummet? Detta är nog inget könsrelaterande problem, utan går att relatera till hierarkin som finns inom klasser.

Citat:
Pojkar och flickor behandlas olika på dagis, flickorna förväntas leka vissa lekar och pojkarna andra och om barnet ramlar och slår sig daltar man mer med flickan eftersom hon förväntas vara känsligare men inte lika mycket med pojken.

Vet inte på vilka dagis du varit på. Men dom jag känner till så har pojkar och flickor haft lika tillgång till alla leksaker på plats, och dom har kunnat utföra alla lekar oavsett kön. Sant är det att flickorna tas om hand mer än pojkarna vid fall där dom slår sig lätt. Men det kan ju ha att göra att töser också är känsligare än pojkar redan från början.

Citat:
Tjejer som tar för sig drabbas generellt sett hårdare, medan killar som tar för sig blir populära. När en tjej ligger med många kallas hon för "hora", när en kille gör det kallas han "hingst" och andra killar ser upp till honom.

Det är sant att madrasser som många kvinnor är, inte är direkt lämpade för förhållanden. Vem vill ha en kvinna som tjugo andra redan legat med? Det är en erövringen som mannen gör när han lyckats lura av någon trosorna för första gången. Det är biologiskt förankrat skulle jag vilja påstå. Många tjejer vill inte ha manliga oskulder, medan dom allra flesta män skulle vilja ha en kvinnlig oskuld - Hur kommer det sig? "Horeri" ses som en dålig attribut bland många män. Men kvinnorna har ju också sina krav, inte många skulle stå ut med omogna och elaka män, men dessa ser du antagligen som rimliga medan det första inte är det?

Citat:
Det finns en lång rad skillnader mellan könen, vissa orättvisor drabbar killar förstås och det är det ingen som förnekar, men om man tittar på det generellt, den stora bilden, så ser man att det finns en könsmaktsstruktur och könsroller som gör att tjejer har sämre förutsättningar, färre möjligheter och mindre makt (till och med över sitt eget liv) än män. Detta avgörs i samma sekund man konstateras vara en "flicka" eller "pojke" i mammas livmoder, och präglar en hela livet ut. Det är inte rätt att det ska vara så.

Vad roligt att du erkänner att även killar blir diskriminerade, för i ditt inlägg kunde jag nog inte se ett enda exempel på hur killar diskrimineras i vardagslivet. Varför drog du inte upp om hur killar diskrimineras inom rättsväsendet, där kvinnor nästan alltid vinner vårdnadstvister över barn, och döms till mildare straff än män för samma brott? Varför drog du inte upp om hur killar diskrimineras inom skolväsendet, där lektioner är bättre anpassade till tjejer, där tjejer har bättre tillgång till kuratorer och får högre betyg än pojkar för samma arbete? Högskolorna domineras rätt grovt av tjejer , samtidigt så valde skolverket att omforma högskoleprovet (där killar sig bättre än tjejer!) för att man tyckte att utformningen misskrediterade tjejerna - Killar presterade i ett moment bättre än tjejerna, men så fick det inte vara. Alla riktade medvetenhetskampanjer som belyser kvinnors problem, där rosa bandet-galen har getts mer yta än vad den manliga varianten mustasch-kampen? Varför inte i vardagliga situationer där vita män får generellt sett ta riktigt mycket skit från omgivningen, man får skämta, hyckla, håna och i många fall diskriminera - för att man är en vit man? Ja listan kan nog även fyllas på ytterligare med exempel.

Med detta sagt hoppas jag att läsare får en mer nyanserad bild av läget än den du väljer att ge i ditt förljugna inlägg.

MvH

Ranger
P23
Medlem

8 maj 2011 02:58 | #67 Ranger

Skrivet av Folkhemmet View Post
[...] Massor med text [...]

Inte samma yrkeserfarenhet? Det har inte bara varit så att det nästan jämt i urminnes tider har varit mannen som bestämt?
Löneskillnader handlar inte om att kvinnor gör ett sämre jobb, utan att det är dåliga traditioner som fortfarande finns kvar.

Att det är vita medelåldersmän är ju ganska så enformigt. Lite mer unga människor på ledarpositioner skulle kunna förändra mycket.

Men annars har du rätt i det du skriver.

HammerAndSickle
P26
Medlem

8 maj 2011 10:26 | #68 HammerAndSickle

Anledningen till att tjejer tjänar mindre än män många tillfällen, är för att dom inte har samma yrkeserfarenhet och kompetens som mannen, så enkelt är det. Enligt en rapport som svenskt näringsliv gjorde för ett tag sedan var det inte mer än 1% mellan kvinnors och mäns löner som inte gick att förklara. Det är alltså, en etablerad lögn du drar fram.

Ditt argument är inte ovanligt, men det är i längden ohållbart. Om lönen hade baserats på arbetsprestation, hur kommer det sig då att undersköterskor som har ett av de tyngsta jobben som finns har så låg lön?

För att förstå löneskillnader mellan män och kvinnor måste du först förstå vad lönen är: den baseras inte på vilket arbete du utför utan på vad som krävs för att du ska kunna fortsätta arbeta. Att kvinnor har lägre lön kan bara förklaras med samhällets syn på familjen: det är tänkt att kvinnor ska ha en man som försörjer dem, alltså behöver de inte tjäna lika mycket pengar som män behöver för att klara sig.

Lite kul förresten att du hänvisar till en rapport från svenskt näringsliv som om det skulle öka trovärdigheten ditt inlägg.

Citat:
[quote]Nästan alla ledare inom politik och näringsliv är män, dessutom vita medelålders män.

Skulle det vara dåligt på något sätt?[/quote] Självklart.

Citat:
Kvinnor tar för sig rätt rejält i många klassrum, skulle jag gå efter mina egna uppfattningar så ligger det ganska jämt. Vad menar du med att de skulle drabbas hårdare av att göra sig hörda i klassrummet? Detta är nog inget könsrelaterande problem, utan går att relatera till hierarkin som finns inom klasser.

Det är fakta att tjejer ofta är tysta i klassrummet och inte vågar säga vad de tycker. Dina egna uppfattningar är ointressanta.

Citat:
Vet inte på vilka dagis du varit på. Men dom jag känner till så har pojkar och flickor haft lika tillgång till alla leksaker på plats, och dom har kunnat utföra alla lekar oavsett kön.

Återigen, dina egna erfarenheter är ointressanta.

Citat:
Sant är det att flickorna tas om hand mer än pojkarna vid fall där dom slår sig lätt. [b]Men det kan ju ha att göra att töser också är känsligare än pojkar redan från början.[/b]

Höh.

PerkyPug
P26
Medlem

8 maj 2011 12:10 | #69 PerkyPug

för bara några decenier sedan var mannen respekterad nu är han snarare en skam för samhället...

IronyFist
P29
Medlem

8 maj 2011 13:30 | #70 IronyFist

Skrivet av HammerAndSickle View Post
Ditt argument är inte ovanligt, men det är i längden ohållbart. Om lönen hade baserats på arbetsprestation, hur kommer det sig då att undersköterskor som har ett av de tyngsta jobben som finns har så låg lön?

Good point. Och hur kommer det sig att vi lärare, som är de som lägger grunden för samhället genom att undervisa kommande generationer, har en lön som idag är mer eller mindre i klass med lokalvårdarnas.

Och dessutom så är ingen politiker, inte ens vår, bland lärare föraktade, skolminister Jan Björklund, intresserad av att höja lärarlönerna för lärare. Det starkaste argument dom har är dessutom "om vi ska höja lönerna så måste vi ta pengar någon annan stans ifrån" och det faller redan nu med tanke på hur många andra saker dom kan ge pengar till.

2 miljarder till en ny sportarena? Visst, här har ni!
2 miljarder till en höjning av lärarnas löner? Gå och dö!

Apkonster
P30
Medlem

8 maj 2011 18:41 | #71 Apkonster

Skrivet av Ranger View Post
[...] Massor med text [...]
Inte samma yrkeserfarenhet? Det har inte bara varit så att det nästan jämt i urminnes tider har varit mannen som bestämt?
Löneskillnader handlar inte om att kvinnor gör ett sämre jobb, utan att det är dåliga traditioner som fortfarande finns kvar.

Anledningen till att kvinnor totalt sett tjänar mindre är för att dom i högre grad är verksamma inom låglöneyrken än män. Det är fakta, sedan om man gillar det eller inte är sak samma. Jag gillar inte heller tanken på att sjuksköterskor måste slita lemmar och leder ur sig medan en kontorist behöver dra lite streck på papper för högre lön (Generalisering, jag vet).

Därför att det finns en uppsjö av människor som skulle kunna ta en undersköterskas plats, medan samma sak inte gäller för höginkomstyrken. Lönen i ett kapitalistiskt samhälle regleras inte genom fysisk prestation utan genom utbud och efterfrågan. Du verkar tro att jag är någon försvarare av detta system, det är jag inte.

Citat:
Självklart.

Vad skulle vara problemet?

Citat:
Det är fakta att tjejer ofta är tysta i klassrummet och inte vågar säga vad de tycker. Dina egna uppfattningar är ointressanta.
Citat:
Återigen, dina egna erfarenheter är ointressanta.

Enligt vem? Jo dig, det är inlärda floskler du rapar upp, ett påstående som efter många år av feministisk indoktrinering blivit vedertaget, bland mycket annat. Mina erfarenheter är inte mindre värda än Exits, eller dina för den delen. Samtidigt är det de enda vi har att gå på.

HammerAndSickle
P26
Medlem

8 maj 2011 19:03 | #72 HammerAndSickle

Skrivet av Apkonster View Post
Anledningen till att kvinnor totalt sett tjänar mindre är för att dom i högre grad är verksamma inom låglöneyrken än män.

Är det en ren slump att lönerna är lägre i kvinnodominerade yrken menar du?

Citat:
Det är fakta, sedan om man gillar det eller inte är sak samma.

Å fan.

Citat:
Därför att det finns en uppsjö av människor som skulle kunna ta en undersköterskas plats, medan samma sak inte gäller för höginkomstyrken. Lönen i ett kapitalistiskt samhälle regleras inte genom fysisk prestation utan genom utbud och efterfrågan. Du verkar tro att jag är någon försvarare av detta system, det är jag inte.

Jag vet att löner inte har någon direkt koppling till fysisk prestation, det var poängen med mitt förra inlägg. Du har däremot inte helt rätt i att lönen bestäms av utbud och efterfrågan. Som jag skrev i mitt förra inlägg, priset på arbetskraft, liksom priset på andra varor, bestäms i hög grad av den samhälleligt nödvändiga arbetskvantiteten. Detta bevisas bland annat av att även i kvinnodominerade yrken där efterfrågan överstiger utbudet är lönerna låga. Förskolelärare, t.ex.

Citat:
Vad skulle vara problemet?

Av ungefär samma anledning som det vore ett problem om alla i riksdagen var vita, medelålders män.

Citat:
Enligt vem? Jo dig, det är inlärda floskler du rapar upp, ett påstående som efter många år av feministisk indoktrinering blivit vedertaget, bland mycket annat. Mina erfarenheter är inte mindre värda än Exits, eller dina för den delen. Samtidigt är det de enda vi har att gå på.

Anekdotisk bevisföring är alltid ointressant när det finns riktig, pålitlig fakta att tillgå. I grundskolan gick jag själv i en klass där kilalr och tjejer var relativt jämställda, men att därigenom dra slutsatsen att detta gäller för samhället i stort är ingenting annat än ren idioti.

Apkonster
P30
Medlem

8 maj 2011 20:01 | #73 Apkonster

Är det en ren slump att lönerna är lägre i kvinnodominerade yrken menar du?

Kvinnor är i högre grad sysselsatta inom den offentliga sektorn, där ligger förklaringen. Skulle nog inte vilja kalla det för slump då men.

Citat:
Jag vet att löner inte har någon direkt koppling till fysisk prestation, det var poängen med mitt förra inlägg. Du har däremot inte helt rätt i att lönen bestäms av utbud och efterfrågan. Som jag skrev i mitt förra inlägg, priset på arbetskraft, liksom priset på andra varor, bestäms i hög grad av den samhälleligt nödvändiga arbetskvantiteten. Detta bevisas bland annat av att även i kvinnodominerade yrken där efterfrågan överstiger utbudet är lönerna låga. Förskolelärare, t.ex.

Du får gärna utveckla, och i mån beläggföra det påståendet.

Citat:
Av ungefär samma anledning som det vore ett problem om alla i riksdagen var vita, medelålders män.

Det var inget svar på min fråga.
Varför skulle det innebära ett problem ifall riksdagen utgjordes av vita män?

Citat:
Anekdotisk bevisföring är alltid ointressant när det finns riktig, pålitlig fakta att tillgå. I grundskolan gick jag själv i en klass där kilalr och tjejer var relativt jämställda, men att därigenom dra slutsatsen att detta gäller för samhället i stort är ingenting annat än ren idioti.

Det finns ingen objektiv sanning i detta, det är helt baserat på subjektiva åsikter som förmedlats och upphöjts till sanning, i detta fallet genom feministerna. Och naturligtvis har jag ett större urval än från klasser jag själv gått i, jag märker rätt snabbt hur strukturen inom klasser ser ut.

Borttagen medlem

8 maj 2011 20:27 | #74 Avslutat konto

Skjut dem vet ja och låt sen gud ta hand om dem.

HammerAndSickle
P26
Medlem

8 maj 2011 21:06 | #75 HammerAndSickle

Skrivet av Apkonster View Post
Kvinnor är i högre grad sysselsatta inom den offentliga sektorn, där ligger förklaringen. Skulle nog inte vilja kalla det för slump då men.

Ingångslöner är högre för män än för kvinnor oavsett om de är offentligt anställda eller inte.

Citat:

Jag tycker egentligen att jag redan har gjort det, vore schyst om du kan konkretisera vad du vill att jag ska utveckla så att jag slipper skriva en doktorsavhandling om arbetsvärdeläran. tongue

Citat:
Det var inget svar på min fråga.
Varför skulle det innebära ett problem ifall riksdagen utgjordes av vita män?

Av den uppenbara anledningen att det då inte skulle finnas någon riksdagsledamot som representerar 20-åriga svarta kvinnors intressen.

Citat:
Det finns ingen objektiv sanning i detta, det är helt baserat på subjektiva åsikter som förmedlats och upphöjts till sanning, i detta fallet genom feministerna. Och naturligtvis har jag ett större urval än från klasser jag själv gått i, jag märker rätt snabbt hur strukturen inom klasser ser ut.

De klasser du har gått och haft kontakt med i är utom allt tvivel inte ett representativt urval, och att tjejer tenderar att må sämre och känna en större press på sig än vad killar gör kan du inte snacka bort med att du personligen inte har märkt detta. Så länge du inte har gjort en vetenskaplig undersökning där du undersökt strukturen och könsrollerna i ett stort antal klasser som är representativa för alla klasser i Sverige så kan du heller inte påstå att du utifrån dina erfarenheter vet hur strukturen och könsrollerna ser ut i klasser i Sverige.
http://sv.wikipedia.org/...ekdotisk_bevisf%C3%B6ring

HammerAndSickle
P26
Medlem

8 maj 2011 21:26 | #76 HammerAndSickle

Jag tycker egentligen att jag redan har gjort det, vore schyst om du kan konkretisera vad du vill att jag ska utveckla så att jag slipper skriva en doktorsavhandling om arbetsvärdeläran. tongue

Om du gillar att läsa kan jag förstås rekommendera Lönearbete och kapital från 1847, som på ett väldigt lättbegripligt sätt beskriver just vad du frågade efter.

AnArchoz
P26
Medlem

9 maj 2011 01:27 | #77 AnArchoz

[/quote]

Till arbetsvärdeteorins försvar.
Arbetsvärdeteorin. Igen.

No need bigsmile

Atleastsomeone
P25
Medlem

7 juni 2011 21:33 | #78 Atleastsomeone

Förstår mig inte varför dom skall provocera så mycket, får en att tänka just "va gör du utanför köket" bara för att vara jävlas tibaka. Manshatare... annars däruppe "konkretisera" hah lät först som nåt man tagit rakt ur luften till att kanske ha en gnutta sanning.

HammerAndSickle
P26
Medlem

7 juni 2011 21:53 | #79 HammerAndSickle

Skrivet av Atleastsomeone View Post
annars däruppe "konkretisera" hah lät först som nåt man tagit rakt ur luften till att kanske ha en gnutta sanning.

Öh... va?

AnArchoz
P26
Medlem

7 juni 2011 23:56 | #80 AnArchoz

Skrivet av Atleastsomeone View Post
Förstår mig inte varför dom skall provocera så mycket, får en att tänka just "va gör du utanför köket" bara för att vara jävlas tibaka. Manshatare... annars däruppe "konkretisera" hah lät först som nåt man tagit rakt ur luften till att kanske ha en gnutta sanning.

Feminist =/= manshatare.

1 2 3 4 5 6 7

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.