Feminism

1 2 3 4 5 6 7
Fridaadirf
F24
Medlem

27 april 2011 19:54 | #41 Fridaadirf

Dock utnyttjar nästan killarna deras fördelar, att dem kanske har lättare att få muskler m.m.
Tjejerna överdriver kanske för att dem känner sig förtryckta.

Ett exempel: Männen som utgör samma arbetsprestation som en kvinnorna får högre lön.
Det är dock diskriminering och sådant kan få en tjej/kvinna att känna sig förtryckt, dock inte bara därför.

Om du ser på reklam, då kan tjejerna vara mer "sexobjekt" medan männen är maskulina och då får individerna i samhället en bild om hur en kvinna ska vara.

Bakpulver
P68
Medlem

27 april 2011 19:57 | #42 Bakpulver

Feminism?

Fridaadirf
F24
Medlem

27 april 2011 20:01 | #43 Fridaadirf

Tycker dock att män/killar som är emot feminism kanske borde se det från kvinnans perspektiv.

Samma sam som är förtryckande:
Om en tjej klär ut sig till en kille är det "roligt". Om en kille klär ut sig till en tjej blir han förknippad som en h*ra.
Hur mycket jämnställdighet *stavning* är det där på en skala 1-10?

PerkyPug
P25
Medlem

28 april 2011 10:58 | #44 PerkyPug

Jag tycker feminism är skit ifall feminism skall finnas skall även makulinism finnas är det endå inte meningen att det skall vara jämställt?

Jag skall ge dig några exempel där det är tvärtom det hela göms av feministerna tro mig

Redan i skolåren märks det då tjejerna oftast är de som skall anses så de duktiga och ordentliga ( vilket verkligen inte stämmer) men ialla fall saken är den att ifall en kille skulle göra ett rackaryg skulle han få ett värre straff en vad en tjej skulle ha fått i fall hon hade gjort samma rackartyg.

Jag har ett annat exempel min farbor har en dotter på 6 år om jag inte minns fel han får inte behålla barnet just för att han är man, mamman i det här fallet är dum i huvudet har beter sigväldigt illa mot barnet och till och med hjärntvättar barnet för att min farbror ska ha gjort stygga saker mot min kusin. Kanske får han inte se henne förens hon myndig och för bestäma själv. Men poängen är den att hon för barnet bara för att hon är kvinna

Ett annat exempel är män som har en blivande framtid som tex förskole lärare, folk tror att de skulle ge sig på ungerna likt en pedofil bara för att han är man.

Läste även i tidningen att polisen hade gjort en rassia mot pedofiler i någonstad minns inte vilket men ialla fall det vissade sig att 20 av de 23 pedofilerna var kvinnor!

Det finns till och med män som blir misshandlade av sina fruar men det göms undan mer än ifall än man hade misshanlat en kvinna.

Det här vara bara några exempel men givitvis behöver kvinnor ett lyft på vissa plan det kan jag inte sticka under stolen med däribland löner som jag antar är den viktigaste frågan men jag tycker också att kvinnor generellt sätt skulle öka sitt mod och självsäkerhet jag tror att kvinnor är starkare både fysiskt och psykist de tar bara inte fram det av någon anledning kanske är det pågrund av oss män?

MadHatter
P25
Medlem

28 april 2011 11:37 | #45 MadHatter

Skrivet av Fridaadirf View Post
Om du ser på reklam, då kan tjejerna vara mer "sexobjekt" medan männen är maskulina och då får individerna i samhället en bild om hur en kvinna ska vara.

Fast det där kan ju användas på exakt samma sätt åt andra hållet. Killar i reklamer är ofta väldigt välbyggda och maskulina, ha massa muskler och se starka ut. Det är ju också en bild som samhället får om hur män ska vara.

IronyFist
P28
Medlem

28 april 2011 12:45 | #46 IronyFist

Läste/hörde att han den där animerade figuren Robert i Boxer-reklamen hade blivit anmäld till typ jämställdhetsombudsmannen eller vad det nu kallas för att han objektifierade män.

Jag, i min roll som man (sär och/eller spån passar nog bättre egentligen) i dagens samhälle kände att jag kan inte ens hålla med om det. Jag tycker att vi är skyldiga världen kvinnliga halva av släktet att någon man objektifieras.

Och med tanke på feminism och jämställdhet; Asta Kask - Patriarkatet

AnArchoz
P25
Medlem

28 april 2011 18:08 | #47 AnArchoz

Skrivet av Bubben87 View Post
Jag tycker feminism är skit ifall feminism skall finnas skall även makulinism finnas är det endå inte meningen att det skall vara jämställt?

Meningen med feminism är ju inte att kvinnorna ska ha det bättre än männen, utan att det ska vara jämställt. Idag är det inte så.

AnArchoz
P25
Medlem

28 april 2011 18:09 | #48 AnArchoz

Skrivet av IronyFist View Post

Fet låt!

IronyFist
P28
Medlem

28 april 2011 19:52 | #49 IronyFist

Skrivet av AnArchoz View Post
Skrivet av IronyFist View Post
Fet låt!

Den är grym ;D

Hellspawn
P26
Medlem

30 april 2011 01:41 | #50 Hellspawn

Skrivet av Fridaadirf View Post

Ännu ett vanligt snedvridet, ja rent ut sagt kasst argument.

Den här gången tar det fan priset, du skriver till och med själv att männen är "maskulina" i reklam, ger inte detta också en bild av hur en man ska vara?

Så varför klagar du över kvinnorna när du till och med själv säger att det gäller männen också. Hör inte det till en annan debatt där man ska diskutera sexifieringen av båda könen, inte någon jämställdhetsdebatt när man bara nämner kvinnan.

Eller just det, det är alltid kvinnan som är utsatt, aldrig mannen, för han står ju där och är så "maskulin".

Hellspawn
P26
Medlem

30 april 2011 01:48 | #51 Hellspawn

Skrivet av Jonathan___________ View Post
Jag tycker att den enskilde företagaren ska få bestämma om han vill anställa män eller kvinnor, eller vilken lön de ska få. Han/hon kanske inte tycker om att arbeta med kvinnor eller män. Ska han/hon då tvingas till det? Det finns mer manliga företagare vilket resulterar att män får högre löner, inget konstigt med det. Om kvinnorna vill få en bättring är det endast att de startar mer företag. Inom staten tycker jag att människor ska anställas hurvida hur bra de är, samma sak med lönen.
Jag är emot feminism.

Instämmer med denne talare.

Jag är individualist, så jag försöker se människor som könlösa. Detta i sig kanske låter lite konstigt, men jag försöker verkligen att i min bedömning av en individ försöka bortse från dennes kön. Detta får mig att se på jämställdhet så som lika inför lagen, om män och kvinnor är lika inför lagen är de enligt mig per definition jämställda.
Därför anser jag Sverige vara ett relativt jämställt land, visst finns det problem med att om man begår ett våldsbrott mot en man får man generellt högre straff än om man gör det mot en kvinna, men över lag anser jag att det i Sverige råder jämställdhet mellan könen.

PerkyPug
P25
Medlem

30 april 2011 11:05 | #52 PerkyPug

misstänker att några av er har blivit hjärntvättade av Gudrun Shyman...

bblueshadoww
F22
Medlem

30 april 2011 11:45 | #53 bblueshadoww

okej , det var fel av tjejerna , men i övrigt så tycker jag att det är jävligt fel att tjejer får mindre lön, blir sämre behandlade och allt sånt där.

IronyFist
P28
Medlem

30 april 2011 14:52 | #54 IronyFist

Att alla ska få lika lön oavsett kön, läggning elelr ursprung är för mig självklart (då bortsett för min polare jacke som kommer från filipinderna, han ska jobba som slav :P ).

Det som den där (ursäkta mig) idioten Shyman vill göra med samhället är dock fel. Dels vill hon mer eller mindre ha ett matriarkat (idag klassas världen som ett patriarkat) eller åtminstone att alla ska vara exakt likadana. Vilket som hon uttrycker det får mig att fatta det som att kvinnor ska kunna stå upp och kissa och att män ska kunna föda barn. Och det är en världsbild som bara är sjuk.

Dessutom så tycker jag att det känns konstigt att en partiledare kan komma undan med tvsända brott. Att förstöra pengar (i hennes fall genom att elda upp dom) bryter nämligen mot svensk lag.

Newfag
P22
Medlem

30 april 2011 15:33 | #55 Newfag

Lite offtopic här men..Varför är femenismen så stor och varför är maskulinismen så liten?
Det är ganska jämställt i samhället för att det jämnar ut sig när det gäller privilegier på könen enligt mig, så varför är femenismen så stor?
Tacksam för svar.

AnArchoz
P25
Medlem

2 maj 2011 18:14 | #56 AnArchoz

Skrivet av Grizzlyhamster View Post
Lite offtopic här men..Varför är femenismen så stor och varför är maskulinismen så liten?
Det är ganska jämställt i samhället för att det jämnar ut sig när det gäller privilegier på könen enligt mig, så varför är femenismen så stor?
Tacksam för svar.

För att det är kvinnorna som har det sämre. "maskulinism" skulle väl uppkomma först när kvinnorna har det bättre än männen.

Inte heller är det jämställt "i samhället". Har du sett hela jävla Nordafrika? Är det jämställt? Är det okej med sexuella trakasserier (som förekommer i Sverige)?

Newfag
P22
Medlem

2 maj 2011 18:47 | #57 Newfag

Lite offtopic här men..Varför är femenismen så stor och varför är maskulinismen så liten? Det är ganska jämställt i samhället för att det jämnar ut sig när det gäller privilegier på könen enligt mig, så varför är femenismen så stor?
Tacksam för svar.

För att det är kvinnorna som har det sämre. "maskulinism" skulle väl uppkomma först när kvinnorna har det bättre än männen.

Inte heller är det jämställt "i samhället". Har du sett hela jävla Nordafrika? Är det jämställt? Är det okej med sexuella trakasserier (som förekommer i Sverige)?

Då så talar jag såklart om samhället här i Sverige, och vad fan har sexuella trakasserier med femenism att göra om jag får fråga? (i Sverige.)

AnArchoz
P25
Medlem

3 maj 2011 15:59 | #58 AnArchoz

och vad fan har sexuella trakasserier med femenism att göra om jag får fråga? (i Sverige.)

Det är främst kvinnor som utsätts för det...

Newfag
P22
Medlem

3 maj 2011 20:21 | #59 Newfag

och vad fan har sexuella trakasserier med femenism att göra om jag får fråga? (i Sverige.)

Det är främst kvinnor som utsätts för det...

Så om några femenister går ut och strejkar så upphör sexuella trakasserier mot kvinnor, såklart..

AnArchoz
P25
Medlem

3 maj 2011 22:32 | #60 AnArchoz

Så om några femenister går ut och strejkar så upphör sexuella trakasserier mot kvinnor, såklart..

Nej. Man måste börja någonstans för att skaffa opinion.

1 2 3 4 5 6 7

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.