Tobleroneaffären och Mona Sahlin.

exit
P35
Moderator

30 juli 2010 21:58 | #1 exit

Det är många som undrar vad den s.k "tobleroneaffären" egentligen är. Många politiker på den borgerliga sidan har gjort elaka kommentarer och försökt att utmåla henne som en sämre person pga. affären.

Det som hände var att Mona Sahlin, en av sveriges erfarnaste politiker, för 15 år sedan tog ut ett förskott på lönen via riksdagens kreditkort. Hon var vid den tiden arbetsmarknadsminister. Hon hyrde bl.a en bil och köpte två toblerone, och redovisade alla kvitton öppet och betalade sina räkningar. Men så fick man inte göra, det stog i några föreskrifter att så fick man inte använda kortet, och skandalen var ett faktum.

Mona Sahlin har betalat tillbaks de pengar hon lånat samt 15 000 kr extra och gjort rätt för sig. En förundersökning startades men lades ner eftersom inget brott kunde styrkas. Hon är alltså inte dömd för något, och har inte gjort något olagligt. Hon bröt mot riksdagens regler och alltså inte mot någon lag.

idiotiskamaya
P26
Medlem

30 juli 2010 22:09 | #2 idiotiskamaya

nu kanske det här är en myt och du kan bevisa mig fel men har inte hon använt skattepengar på semestrar läste någonstans att hon tagit ett jetflyg med familjen för skattepengar och hon har även haft problem med bilen eller något sånt än en gång jag vet inte om det är sant men om nån kan säga att det inte är det vore jag tacksam , om ni hade fakta

Mrr
P33
Medlem

30 juli 2010 22:18 | #3 Mrr

Skrivet av idiotiskamaya View Post
nu kanske det här är en myt och du kan bevisa mig fel men har inte hon använt skattepengar på semestrar läste någonstans att hon tagit ett jetflyg med familjen för skattepengar och hon har även haft problem med bilen eller något sånt än en gång jag vet inte om det är sant men om nån kan säga att det inte är det vore jag tacksam , om ni hade fakta

Stämmer mycket bra!

Hon kände att hon behövde en "timeout" från att äta toblerone, så hon tog ett privatflyg samt vakter på semester med familjen, allt betalat av skattebetalarna.

Sen hade hon även mängder med parkeringsböter som hon sket i att betala, så hon fick en parkeringsplats tilldelad av regeringen. Hon har även skitit i att betala räkningar så att de hanmnat hos fogden.

Hon har även gjort lite mer, som finns med i denna filmen: http://www.youtube.com/watch?v=YolWuQJX-rY

Flood
P27
Medlem

30 juli 2010 22:18 | #4 Flood

Titta på det här youtube-klippet. Det redovisar Mona Sahlins fiffel under tiden som politiker.
Mona Sahlin måste seriöst vara den sämsta "kvalificerade" statsministerkandidaten som jag någonsin hört talas om. Det finns en anledning till att Mona Sahlin knappt har stöd från ynka 30% av dem socialdemokratiska röstarna.

Flood
P27
Medlem

30 juli 2010 22:20 | #5 Flood

Skrivet av Mrr View Post

Stämmer mycket bra!

Hon kände att hon behövde en "timeout" från att äta toblerone, så hon tog ett privatflyg samt vakter på semester med familjen, allt betalat av skattebetalarna.

Sen hade hon även mängder med parkeringsböter som hon sket i att betala, så hon fick en parkeringsplats tilldelad av regeringen. Hon har även skitit i att betala räkningar så att de hanmnat hos fogden.

Hon har även gjort lite mer, som finns med i denna filmen: http://www.youtube.com/watch?v=YolWuQJX-rY

haha, ofta att vi länkade till samma klipp :p

Mrr
P33
Medlem

30 juli 2010 22:24 | #6 Mrr

Skrivet av PeterPaan View Post
Skrivet av Mrr View Post
Stämmer mycket bra!

haha, ofta att vi länkade till samma klipp :p

Jag var först.

exit
P35
Moderator

30 juli 2010 22:39 | #7 exit

Det är lätt att göra ett klipp och kasta upp på youtube om hur dålig någon är. Att den främlingsfientliga rörelsen länge retat sig på Mona Sahlin är ju känt, få politiker har så tydligt och bestämt tagit avstånd ifrån all form av rasism.

Den här videon är ihopklippt och publicerad av just rasister, främlingsfientliga grupper vars budskap är att vissa är bättre än andra beroende på etnisk bakgrund alltså lite förenklat vilken hudfärg man råkar ha.

Det är lite lustigt hur klippet inte har hittat några oegentligheter på tio år, trots att det är publicerat 2009 och gör en stor sak av minsta lilla.

exit
P35
Moderator

30 juli 2010 22:46 | #8 exit

Skrivet av Mrr View Post

Stämmer mycket bra!

Nej, allt betalat av henne själv. Sitt inte och ljug. Hon tog ut ett förskott på lönen, det var givetvis fel men sitt inte och ljug i din desperation att smutskasta henne.

Hon hade så vitt jag mins en eller två parkeringsböter. Det är inte "mängder". Den som har bil vet förresten hur lätt det är att få parkeringsböter, att det inte hänt på över tio år är en rätt bra bedrift om man kör mycket i jobbet. Så vitt jag vet var hon inte heller ensam om att få parkeringsplats samtidigt, att försöka få det att låta som att det var för att hon skulle ha felparkerat så ofta är bara fånigt.

Skärpning, att göra sitt värsta för att smutskasta någon och dessutom ljuga är bara lågt.

exit
P35
Moderator

30 juli 2010 22:49 | #9 exit

Håll er till topic tack.

Skriva inlägg?

Logga in för att svara i tråden.